
Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

1 

6. olvasólecke: nagy ügyek – az Orbán-Simicska háború és a TV2 

 

1. Az Orbán-Simicska háború 

 

2015 elején a miniszterelnök egy zártkörű találkozón bejelentette, ezentúl a közszolgálati 

médiaszolgáltatókra kíván támaszkodni üzenetei közvetítésénél és nem kívánja tovább 

támogatni a kormánypártinak tartott médiumokat.1 2015. február 3-án Lázár János 

bejelentette módosítják a reklámadó-törvényt, amely már nemcsak az RTL Klubot, hanem 

a kisebb cégeket is érinteni fogja. 2 2015. február 5-én Simicska Lajos a Népszavának adott 

nyilatkozatában azt mondta: 

„Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés 

jegyében az ötszázalékos reklámadót (…)”3 

 

 

1. kép: Orbán Viktor és Simicska Lajos 1999-ben4 

 

                                                           
1 KÓSA András (2015. január 15.): A: Orbán elengedte a kormánypárti sajtó kezét. Letölthető a vs.hu portálról: 

http://vs.hu/kozelet/osszes/orban-elengedte-a-kormanyparti-sajto-kezet-0115 (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
2 NÉMET Tamás – SZABÓ Zoltán (2015. február 3.): Reklámadó: legyűrte a kormányt az RTL. Letölthető az 

index.hu portálról: http://index.hu/gazdasag/2015/02/03/lazar_rtl_reklamado/ (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
3 Népszava online (Konkrét szerző nélkül: 2015. február 5.): Simicska: akkor totális háború lesz. Letölthető a 

nepszava.hu portálról: https://nepszava.hu/1047595_simicska-akkor-totalis-haboru-lesz (Utolsó elérés ideje: 

2020. december 21.) 
4 1. kép forrása: RÉVÉSZ Sándor (2015. február 6. – Fotó: kovács Attila-MTI): Simicska, avagy a nagy politikai 

barátok közt. Letölthető a nol.hu portálról: http://nol.hu/belfold/simicska-avagy-politikai-baratok-kozt-1514611 

(Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 

http://vs.hu/kozelet/osszes/orban-elengedte-a-kormanyparti-sajto-kezet-0115
http://index.hu/gazdasag/2015/02/03/lazar_rtl_reklamado/
https://nepszava.hu/1047595_simicska-akkor-totalis-haboru-lesz
http://nol.hu/belfold/simicska-avagy-politikai-baratok-kozt-1514611


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

2 

A nyilatkozat hatására másnap a Simicska Lajos tulajdonában lévő médiumok 

szerkesztőségének fontos pozíciót betöltő tagjai a Magyar Nemzet online felületén közleményt 

adtak ki: 

„A mai nappal a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió alábbi vezetői 

lelkiismereti okokból benyújtották a fel-, illetve lemondásukat: 

Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke,5 

Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője, 

Élő Gábor, az MNO főszerkesztője, 

Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese, 

Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese,6 

Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese.” 

Ezen események hatására7 robbant ki az ún. Orbán-Simicska háború. Simicska Lajos még 

aznap „körberódsózta” az egész magyar médiát, kijelentve egyrészt, hogy bemegy a 

szerkesztőségekbe, ahonnan mindenkit kirúg, aki a miniszterelnököt támogatja, másrészt Orbán 

Viktorra használt idézhetetlen, trágár szavakat. 

Ezt követően a tulajdonában álló médiumok kormánykritikus hangvételre álltak át. 

A vidéki városokban is terjeszkedő, a Budapesten korábban legnagyobb példányszámban 

olvasott, ingyenes Metropol szerződését a BKV nem hosszabbította meg. A lehetőséget a 

Habony Árpád érdekeltségébe tartozó Modern Media Group lapja, a Lokál kapta meg. A 

változás hatására a Fonyó Károly vezérigazgató 2016 júniusában bejelenti, hogy június 14-től 

a lapot megszüntetik.8 

A Magyar Nemzetben 2016 áprilisában Simicska Ádám, Simicska Lajos fia lett a kiadó 

ügyvezetője. Az átszervezés 2017 őszén folytatódott: a Lánchíd Rádió, a Hír Tv, a napilap és 

annak online kiadása egységes irányítás alá került, Simicska fiát Faragó Csaba, a Magyar 

Nemzet főszerkesztőjét a Lánchíd Rádiót vezető Schlecht Csaba váltotta. 9 A megmaradt 

                                                           
5 Liszkay Gábor a Magyar Nemzetet elhagyva „megalapította” a Magyar Időket, átalakítva a Napi Gazdaságot, 

majd megalapította a Karc FM rádiót. 
6 Közlemény. (2015. február 6.): Letölthető az mno.hu portálról: https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-

archivum/kozlemeny-3-4045688/ (Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
7 2015. február 6-án kiderült az is, hogy a közszolgálati médiaszolgáltató egyes csatornáját, az M1-et hírcsatornává 

alakítják át. 
8 hvg.hu (Konkrét szerző nélkül: 2016. június 13.): Kedden jelenik meg az utolsó Metropol. Letölthető a hvg.hu 

portálról: https://hvg.hu/itthon/20160613_Kedden_jelenik_meg_az_utolso_Metropol (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
9 Ibid. 

https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/kozlemeny-3-4045688/
https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/kozlemeny-3-4045688/
https://hvg.hu/itthon/20160613_Kedden_jelenik_meg_az_utolso_Metropol


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

3 

médiumai működtetését Simicska Lajos a 2018-as országgyűlési választásokig tervezte, mert 

valóban hitt abban, hogy kormányváltásra kerülhet sor.10 

A 2018-as választások után Simicska az üzleti szempontokat helyezte előtérbe, így a Magyar 

Nemzetet és a Heti Választ bezárták. Ezt követte a Hír TV-ben történő leépítések, végül a Heti 

Válasz is megszűnt.11 Nyáron bejelentették, hogy Nyerges Zsolt átveszi Simicskának és 

családjának az érdekeltségeit. Augusztus elején a Hír TV is a kormány kezére került, a 

későbbiekben elkezdődött a kormánypárti médiumok központosítása. Liszkay Gábor 

vezetésével megalakult a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány. Ezen alapítvány irányítása 

alá közel 476 sajtótermék tartozik. Az alapítványnak ajándékozta több médiumát is többek 

között Mészáros Lőrinc, Matolcsy Ádám, Schmidt Mária és Habony Árpád.12 

 

2. A TV2 átalakulása 

 

A 2015-ben a TV2 kereskedelmi csatorna tulajdonosváltása volt az egyik legnagyobb esemény, 

mely része volt az Orbán-Simicska háborúnak is.13  

2013 decemberében a ProSiebenSat1 eladta érdekeltségét Simon Zsoltnak és Yvonne 

Dedericknek. Az üzletet hitelből finanszírozták oly módon, hogy a ProSiebenSat1 adott 

kölcsönt arra, hogy megvegyék az üzletrészét. Ekkor az MTM-SBS Televízió Zrt. neve TV2 

Média Csoport Kft.-re módosult. Kezdetben mindenki azt találgatta, ki áll valójában az üzlet 

mögött.14 

2015 októberében Andy Vajna filmügyi kormánybiztos sajtótájékoztatón jelentette be a TV2 

megvásárlását és a korábbi RTL vezető, Dirk Gerkens kinevezését. Simicska Lajos üzlettársa, 

Fonyó Károly erre még aznap bejelentette, hogy a tulajdonában álló Megapolis Media Zrt. 

megvásárolta a TV2 Media Group Holdings Kft. 100 százalékos üzletrészét. Mindezek tetejébe 

tulajdonosként visszahívta a TV2 Media Group Holdings Kft. ügyvezetőit, tehát Simon Zsoltot 

és Yvonne Dedericket tisztségükből. Így kezdetben nem lehetett tudni, ki is akkor a csatorna új 

                                                           
10 HAMZA Gábor (2018. augusztus 5.): A Simicska–Orbán-kiegyezés titkai - A szabad elvonulás ára. Letölthető a 

magyarnarancs.hu portálról: https://magyarnarancs.hu/belpol/a-szabad-elvonulas-ara-112317 (Utolsó elérés ideje: 

2020. december 21.) 
11 Ibid. 
12 NAGY Béla Ádám (2019. február 6.): Barátból ellenség: Az Orbán-Simicska háború. Letölthető az alfahir.hu 

portálról: https://alfahir.hu/2019/02/06/orban_simicska_magyar_nemzet_g_nap_hir_tv (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
13 MONG Attila - NAGY Krisztina - POLYÁK Gábor - URBÁN Ágnes (2016): A médiapiac átalakulása. In: Polyák 

Gábor (szerk.): Bevált módszerek, új haverok. Lágy cenzúra a magyar médiában.-2015. Mérték Füzetek 8. szám. 

9. p. 
14 Ibid. 16. p. 

https://magyarnarancs.hu/belpol/a-szabad-elvonulas-ara-112317
https://alfahir.hu/2019/02/06/orban_simicska_magyar_nemzet_g_nap_hir_tv


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

4 

tulajdonosa.15 A Megapolis Média Vagyonkezelő Zrt. opciós jogára hivatkozott a vásárlás 

bejelentésénél,16 amelyre a csatorna sajtóközleményben reagált. A közleményben úgy 

fogalmaznak: érthetetlen, hogy a Megapolis miért érvényesíti opciós jogát. Bár Yvonne 

Dederick és Simon Zsolt valóban vett fel kölcsönt egy szintén Simicska-közeli forrásból, hogy 

megvásárolhassák a TV2-t, ennek a kölcsönnek a felét rövid időn belül visszafizették, a másik 

felét viszont egy szóbeli megállapodás alapján egyelőre nem kellett kifizetniük.17 

 

 

2. kép: Yvonne Dederick és Simon Zsolt még a TV2 tulajdonosaikként18 

 

2016 januárjában Andy Vajna a Magyar Broadcasting Co. Kft. ügyvezető igazgatója és 

tulajdonosa közleményben jelentette be, hogy megvásárolta a TV2 Csoportot a korábbi 

tulajdonostól, továbbá átvállalta a csatornának biztosított hiteleket is.19 

A Gazdasági Versenyhivatal 2016. október 30-án engedélyezte a tranzakciót és ezzel kimondta, 

hogy a társaság közvetlen, egyedüli irányítást szerzett a TV2 Média Csoport Kft. és a CEE 

Broadcasting Limited felett. A Magyar Broadcasting a TV2 Csoport megvásárlását saját 

                                                           
15 Ibid. 16. p. 
16 RÉNYI Pál Dániel (2015. október 19.): Hatalmas pofon Vajnáéknak: Fonyóék nevükre vették a TV2-t, óriási per 

lesz. Letölthető a 444.hu portálról: https://444.hu/2015/10/19/hatalmas-pofon-vajnaeknak-fonyoek-nevukre-

vettek-a-tv2-t-oriasi-per-lesz (Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
17 SARKADI Zsolt (2015. október 20.): A TV2 vezetői szerint Simicskáék opciós jogának sem a keletkezése sem a 

lehívása nem volt jogszerű. Letölthető a 444.hu portálról: https://444.hu/2015/10/20/a-tv2-vezetoi-szerint-

simicskaek-opcios-joganak-sem-a-keletkezese-sem-a-lehivasa-nem-volt-jogszeru (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
18 2. kép forrása: BEDNÁRIK Imre - M. LÁSZLÓ Ferenc (2015. október 15. Fotó: Schumy Csaba) 
Kormányközelbe tart a TV2. Letölthető a nol.hu portálról: http://nol.hu/belfold/kormanykozelbe-tart-a-tv2-

1569081 (Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
19 DSZ (2016. január 3.): Andy Vajna bejelentette, lezárta a TV2 megvásárlását. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/01/03/andy_vajna_bejelentette_lezarta_a_tv2_megvasarlasat/ (Utolsó elérés 

ideje: 2020. december 21.) 

https://444.hu/2015/10/19/hatalmas-pofon-vajnaeknak-fonyoek-nevukre-vettek-a-tv2-t-oriasi-per-lesz
https://444.hu/2015/10/19/hatalmas-pofon-vajnaeknak-fonyoek-nevukre-vettek-a-tv2-t-oriasi-per-lesz
https://444.hu/2015/10/20/a-tv2-vezetoi-szerint-simicskaek-opcios-joganak-sem-a-keletkezese-sem-a-lehivasa-nem-volt-jogszeru
https://444.hu/2015/10/20/a-tv2-vezetoi-szerint-simicskaek-opcios-joganak-sem-a-keletkezese-sem-a-lehivasa-nem-volt-jogszeru
http://nol.hu/belfold/kormanykozelbe-tart-a-tv2-1569081
http://nol.hu/belfold/kormanykozelbe-tart-a-tv2-1569081
https://index.hu/kultur/media/2016/01/03/andy_vajna_bejelentette_lezarta_a_tv2_megvasarlasat/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

5 

tőkéből és egy több bankból álló konzorcium közreműködésével finanszírozta - állt a 

közleményükben20. Ez a finanszírozás, mint később kiderült, részben a Szijjártó Péter által 

felügyelt állami Eximbanktól származott: Andy Vajna cége 6,72 milliárd forintnyi hitelt kapott 

a TV2 „tulajdonjoga megszerzésének finanszírozása céljából”21. 

A TV2 Csoport új stratégiájának részeként Kökény-Szalai Vivien vezetésével 2016 

márciusában megalakult az Aktuális műsorok igazgatósága, amelynek feladata a médiacég 

csatornáin futó hír és aktuális műsorok bővítése és megújítása. 

 

 

3. kép: Kökény Szalai Vivien22 

 

Kökény-Szalai Vivien 2003-tól 2011-ig a Színes Bulvár Lap (később Bors) külpolitikai, majd 

sztárrovatos munkatársa volt. 2011-ben az akkori Sanomához igazolt, előbb a Story magazin 

rovatvezetője, később vezető szerkesztője, felelős szerkesztője, majd 2014. július elsejétől 

főszerkesztője lett.23 Szalai-Kökény Vivien átalakította, bulvárosította a Tényeket és hamar a 

kormányt támogató hírműsorrá alakította át azt. Tevékenységének köszönhetően a Tényektől 

                                                           
20 FARKAS Attila (2016. január 4.) A Magyar Broadcasting Co. Kft. lezárta a TV2 megvásárlását Letölthető a 

dtvnews.hu portálról: https://dtvnews.hu/hirek/a-magyar-broadcasting-co-kft-lezarta-a-tv2-megvasarlasat (Utolsó 

elérés ideje: 2020. december 21.) 
21 FARKAS György (2015. december 15.): Vajna 6,72 milliárdot kapott az államtól a TV2 megvételéhez. Letölthető 

a 24.hu portálról: https://24.hu/belfold/2015/12/15/vajna-672-milliardot-kapott-az-allamtol-a-tv2-megvetelehez/ 

(Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
22 3. kép forrása: SZALAY Dániel (2017. augusztus  13.): Hét távozó a TV2 Tényeknél: akad, aki inkább buszt 

vezet, de Kökény-Szalai Vivien szerint minden rendben. Letölthető a 24.hu portálról: 

https://24.hu/media/2017/08/13/het-tavozo-a-tv2-tenyeknel-akad-aki-inkabb-buszt-vezet-de-kokeny-szalai-

vivien-szerint-minden-rendben/ (Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
23 Marketing&Media Online (Konkrét szerző nélkül: 2016. február 9.): Változások a TV2-nél 

https://www.mmonline.hu/cikk/valtozasok_a_tv2nel_2/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 5.) 

https://dtvnews.hu/hirek/a-magyar-broadcasting-co-kft-lezarta-a-tv2-megvasarlasat
https://24.hu/belfold/2015/12/15/vajna-672-milliardot-kapott-az-allamtol-a-tv2-megvetelehez/
https://24.hu/media/2017/08/13/het-tavozo-a-tv2-tenyeknel-akad-aki-inkabb-buszt-vezet-de-kokeny-szalai-vivien-szerint-minden-rendben/
https://24.hu/media/2017/08/13/het-tavozo-a-tv2-tenyeknel-akad-aki-inkabb-buszt-vezet-de-kokeny-szalai-vivien-szerint-minden-rendben/
https://www.mmonline.hu/cikk/valtozasok_a_tv2nel_2/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

6 

sokan távoztak24 és egyre több ügyet dolgoztak fel „érdekes” módon, melyeknek helyreigazítás 

lett a vége.25 

Andy Vajna 2019. január 20-án elhunyt. Halálát követően négy nappal a TV2 Média Csoport 

Zrt. rendkívüli közgyűlést tartott, ahol eldöntötték, hogy Vaszily Miklós, az Origó és a 

közmédia korábbi irányítója vezetheti majd a csatornát.26 

2019 áprilisától aztán a vezérigazgató Pavel Stanchev lett. A bolgár származású férfi a 

legnagyobb francia tévétársaságnál, a TF1 Groupnál volt értékesítési igazgató. Dolgozott az 

RTL Group-csoportnál, az HBO-nál és a svájci Ringiernél is.27 2019 májusától a TV2 Csoport 

tulajdonosa Vida József üzletember lett. Új tulajdonosként Vaszily Miklós jelenik meg 2020 

novemberében az IKO Holding Kft. ügyvezetőjeként.28 

 

Ellenőrző kérdések: 

1. Milyen okok vezettek Simicska Lajos trágár szavaihoz? 

2. Mi történik a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó szerkesztőségekben? 

3. Mi lesz a Metropol sorsa? 

4. Kik jelennek meg vásárólként a TV2 Csoportnál? 

5. Mit eredményez a TV2 eladása? 

  

                                                           
24 HERCZEG Márk (2016. március 23.): Mindennap felmond valaki a Tényeknél. Letölthető a 444.hu portálról: 

Mindennap felmond valaki a Tényeknél - 444 (Utolsó elérés ideje: 2020. december 21.) 
25 L. RÉNYI Pál Dániel (2016. december 14.): A szakértő állítja: nem állította a Tényeknek, hogy Gyurcsány=Vona. 

Letölthető a 444.hu portálról: A szakértő állítja: nem állította a Tényeknek, hogy Gyurcsány=Vona - 444 (Utolsó 

elérés ideje: 2020. december 21.) 
26 SZABÓ Dániel (2019. február 13.): Andy Vajna halála után új kör vette át a TV2-t. Letölthető a napi.hu portálról: 

https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/andy-vajna-meszaros-lorinc-tv2-iranyitas.678604.html (Utolsó elérés 

ideje: 2020. december 21.) 
27 SIXX (2019. április 4.): Francia tévétől jött a TV2 új vezére. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2019/04/17/francia_tevetol_jott_a_tv2_uj_vezere/ (Utolsó elérés ideje: 2020. 

december 21.) 
28 media1.hu (Konkrét szerző nélkül: 2020. november 11.): A TV2 egyik műsorgyártó partnere, az IKO Holding 

24,2 százaléknyi részesedést szerzett a TV2 Média Csoport Zrt.-ben. Letölthető a media1.hu portálról: 

https://media1.hu/2020/11/20/tv2-media-csoport-iko-holding-tulajdonresz/ (Utolsó elérés ideje: 2020. december 

21.) 

https://444.hu/2016/03/23/mindennap-felmond-valaki-a-tenyeknel
https://444.hu/2016/12/14/a-szakerto-allitja-nem-allitotta-a-tenyeknek-hogy-gyurcsanyvona
https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/andy-vajna-meszaros-lorinc-tv2-iranyitas.678604.html
https://index.hu/kultur/media/2019/04/17/francia_tevetol_jott_a_tv2_uj_vezere/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    6. lecke: 45 perc 

 

7 

Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. A 

tananyag elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00007 azonosító számú, Az intelligens, 

fenntartható és inkluzív társadalom fejlesztésének aspektusai: társadalmi, technológiai, 

innovációs hálózatok a foglalkoztatásban és a digitális gazdaságban című projekt támogatta. 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország 

költségvetése társfinanszírozásában valósul meg. 

 

 

 

 

 


