
Kovács Dániel 

 

Spanyolország 

Észak-Afrika 

politikája és az 

algériai felkelés 
Kovács Dániel  



Forrásaim:  

• ABC, La Vanguardia Española, La Voz de Asturias, Voluntad, 
Hoja Oficial del Lunes.  

• A külügyi hírek többségét az „Efe” szolgáltatja (de ettől 
függetlenül nem azonos a külügyi rovatok tartalma). 

• Jelentős cenzúra volt, ugyanakkor meggyőzően bizonyított, 
hogy a sajtó korántsem volt „monolitikus tömb”.   

• Mire jók a sajtóforrások?  1. A közölt beszédek, nyilatkozatok  
pontosak (vagy ha hiányosak, szerkesztettek, az látszik, és 
ennek is jelentősége van). 2. Képet kaphatunk arról, hogy mit 
olvastak az emberek. Ha nem a rankei „ahogyan valójában 
történtre”, hanem annak egy tükörképére vagyunk kíváncsiak, 
akkor ideális forrás a sajtó. 3. Mivel a spanyol lapok igen 
gyakran a külpolitika „irányát” követték, így e vonatkozásban 
is előrébb kerülhetünk.  



Az „Argelia” és a „Marruecos” találatok összehasonlítása a La Vanguardia 

Española c. lapban. Forrás: 

http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia%2C+Marruecos&

x=0&y=0 (2012.11.7) 

http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia%2C+Marruecos&x=0&y=0
http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia%2C+Marruecos&x=0&y=0


Spanyolország és az algériai háború:  

• Spanyolországot (is) váratlanul  érte az 1954. november 1-jei 

algériai felkelés.  

• Ennek következtésben ekkor még – eddigi ismereteim szerint – 

szinte teljesen biztos, hogy nem támogatta az FLN-t, később 

igen.   

• Franco ugyanakkor az ultrákkal szimpatizált. Közvetve 

segítette az OAS-t, ám „rövid pórázon”  tartotta e radikálisokat.  

Tevékenységükről informálta a franciákat.   

 



A spanyol sajtó 1954. november 1-ről:  

• A körülményekhez képest viszonylag pontos, leíró jellegű, korrekt hírek. 
Izgalmas fejtegetések is feltűnnek.  

• Fontos megemlíteni, hogy egy két hete a kezembe került tanulmány 
lényegében az ellenkezőjét állítja: a hírek elfogultak, felszínesek voltak 
(F. Franco Sánchez Mouloud Kassem y los estudios sobre historia 
argelina y española de época islámica c. írásában idézi Mikel de Epalza 
következtetését). Ennek ellenére kitartanék eredeti benyomásom mellett. 
Elsőre arra gondolnék, hogy e véleménykülönbség oka az, hogy saját 
megközelítésem vállaltan relatív. Tehát az a benyomásom, hogy az adott 
körülményekhez képest  pontosak és semlegesek voltak az Algériáról 
szóló spanyol hírek. (Ugyanakkor véleményemet nem tekintem 
„kizárólagos igazságnak”.)     

• Míg a sajtó a Marokkó kapcsán felmerülő hírekben keményen támadja 
Franciaországot, az „algériai események” kapcsán nem.  Nem kérdőjelezi 
meg Franciaország jogát Algériára. (Ez így marad a későbbiekben is.)   

• Az olvasóban a következő kép alakulhatott ki: a franciák ügyesen kezelik 
a kialakult helyzetet, de nem urai annak.  

• Az FLN-ről és az algériai pártokról kis túlzással szinte semmit nem 
tudunk meg. 



„Argelia” találatok grafikonja a La Vanguardia Española c. katalán lapban. 

Forrás:http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia&x=44&y=2

1 (2012.09.30.) 

 

http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia&x=44&y=21
http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=Argelia&x=44&y=21


Találatok száma a „Guerra de  Argelia” kifejezésre a La  Vanguardia Española c. 

lapban (ezt a kifejezést - mint látható - 1954-ben még egyáltalán nem használta 

a spanyol sajtó). 

Forrás:http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=guerra+de+argeli

a&x=55&y=23 (2012.09.30) 

http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=guerra+de+argelia&x=55&y=23
http://hemeroteca.lavanguardia.com/trends.html?q=guerra+de+argelia&x=55&y=23


 

 

 

 

 

Összegzés:  

• A spanyol sajtó az algériai eseményeket általában nem „külön”, hanem az észak-

afrikai hírekkel együtt kezelte, gyakran egy hírblokkban szerepeltek. 

• A lapok 1954. novemberében szinte minden számban foglalkoztak Észak-Afrikával, 

de az algériai hírek nem szerepelnek olyan kiemelt helyen, mint például az Egyesült 

Államokkal kapcsolatos hírek. Ennek ellenére az „algériai események” jelentős, 

„arányos” figyelmet kaptak.     

• A hírek viszonylag semlegesek, korrektnek hatnak (különösen a rendkívül elfogult 

Marokkóról szóló hírekkel egybevetve). Néhány helyen pontatlanság fedezhető fel 

(elírt név, pártnév – bár gyakran nem elírásról, hanem „spanyolosításról”, vagy nem 

konzekvens „spanyolosításról” van szó). Ugyanakkor – mint már szóltam róla – Míkel 

de Epalza következtetése  szerint a hírek elfogultak és felszínesek voltak. Ennek 

ellenére kitartanék eredeti benyomásom mellett. 

• Számos háttér információ bemutatása marad el, ugyanakkor ez – legalábbis részben – 

betudható annak a gyorsaságnak, amivel az események bekövetkeztek, illetve részben 

– erre többször utalnak a lapok – a francia hatóságok szűkszavúságának. 



Köszönöm a figyelmet! 
 

 

 


