Bár kurzusunk pragmatikus és gyakorlatorientált, ennek ellenére ebben a témakörben ismételjük és tekintsük át mindazt, amit részben a középiskolában tanultunk az írás és a dokumentumok, majd a következő leckében a könyvtárak történetéről (vagy ETA lecke: Könyvtárak (html)).
Közhely, de mégis igaz: a múlt nélkül a jelent sem érthetjük meg és a jövő is homályosabb!
Ebben a leckében összefoglalásként a korábbiakban megtekintett három videólecke tartalmát fogjuk kissé vázlatosabban összegezni.
Az írás és dokumentum-típusok az ókorban
Honnan indultak a könyvek és a könyvtárak?
Az írás és dokumentum-típusok a középkorban
Mit tudhatunk a középkor díszeiről, a kódexekről?
Az írás és dokumentum-típusok a modern korban
A tömeges könyvgyártás kora.
Az írás feltalálása után nem sokkal már alkottak olyan dokumentumokat, amelyeket terjedelmük és összetettségük miatt – az adott fejlődési fokot figyelembe véve – hasonlíthatunk a könyvhöz. |
Az ókor vége felé ill. a korai középkorban rájöttek, hogy a pergamen jobban kezelhető, ha nem tekerik össze, hanem ívekbe hajtogatják és összefűzik . Az összehajtott lapokat fatáblák közé tették és kézírással írták tele. Ezek a kéziratos könyvek a kódexek*A kézzel írott könyvek összefoglaló neve. Jellegzetes korszakuk a könyvnyomtatás előtti középkor volt. Kezdetben a pergamen lapokat fatáblák közé tették, s innen kapta nevét (a latin caudex = fatábla szóból).. Mára talán csak néhány ezer létezik belőlük, ezért nagyon értékesek. |
A kódex forma sok évszázados története során alakultak ki a mai könyv elemei, részben gyakorlati okokból, részben díszítőelemként. A kódexek többsége gyönyörű kézi díszítést kapott. A nagy kezdőbetűket kiemelték, kidíszítették, ez volt az iniciálé*A kódexekben és a korai könyvekben a többinél jóval nagyobb, díszített (hasábot, fejezetet, illetve bekezdést bevezető) kezdőbetű neve a latin initium = kezdet szóból.. A könyv szövegébe apró, részletesen kidolgozott képeket helyeztek el, amelyeket méretük miatt miniatúrának*A kódexek lapjait díszítő, viszonylag kisméretű, kézi festésű képek neve. hívtak. Mivel egy nagyobb kódex elkészítéséhez akár több ezer állat bőre kellett, és a készítők több tíz évig dolgoztak rajtuk, ezért egy kódex szinte felbecsülhetetlen értéket képvisel.
A 13–14. század tájékán (a gazdasági gyarapodás nyomában járó szellemi kiteljesedés miatt) megnőtt a könyvekre az igény. Ezért nagy másolóműhelyek alakultak ki, amelyekben nagy számban, de egyszerűbb kivitelben „gyártották” a könyveket. Nagy szükség volt valami egyszerűbb, „gépesíthető” módszerre.
A kínaiak már több mint ezer éve használták a táblanyomást, amivel a fába vésett mintázat és írás tükörnyomatát tudták előállítani, viszonylag sok példányban. A kínai technológiát a 15. században ismerte csak meg Európa, valószínűleg arab közvetítéssel.
Kellett valaki, aki feltalálja a külön betűkből álló, szabadon összerakható és szétszedhető nyomóformát. Ez az ember egy németországi aranyműves volt, aki ólomból öntötte betűit. Johannes GutenbergnekNév nélküli festő - Gutenberg Museum, Public Domain, Link hívták, és 1455-ben 100 példányban kinyomtatta a Bibliát. A nyomtatott könyv még sokáig hasonlított a kódexre, kézzel díszítették, külön rajzolták be az iniciálékat, mert így drágábban lehetett eladni. Az 1455 és 1500 között nyomtatott könyveket ősnyomtatványoknak*A könyvnyomtatás első félszáz évében, 1500. december 31. előtt készült könyvek neve. Ezek inkább még a kódexekhez hasonlítottak, semmint a mai könyvekhez. nevezzük.
Kódexeket a középkori Magyarországon is készítettek, például Kálti Márk gyönyörűen díszített történelmi könyve, a Képes Krónika is e korból származik. Mátyás király híres könyvtárát is kódexekre alapozta (corvinák), de az ő uralkodása alatt, nem sokkal Gutenberg után megindult a magyar könyvnyomtatás is. Hess András 1473-ban kinyomtatta a Budai krónikát. Bár a török hódoltság nem kedvezett a folyamatnak, mégis sorra alakultak a szebbnél szebb könyveket előállító magyar nyomdák, például Sylvester Jánosé Sárváron és Heltai Gáspáré Kolozsváron. A 17. századra már világszínvonalú művésze és tudósa is van e szakmának Misztótfalusi Kis Miklós személyében, aki kitűnő németalföldi (ma Hollandia/Belgium) nyomdákból hozta haza a mesterség szeretetét.
A 19. század már a tömeges könyvgyártás kora. A reformkori zöld vásznas, vöröses címkés kötetek már nagy példányszámban jelentek meg. Voltak ekkor is híres kiadók, némelyikük nevét nem csak könyvei, hanem politikai szerepvállalása is ismertté tette, mint pl. a Landerer és Heckenast nyomdáét, amely fontos szerepet játszott 1848. március 15-én, a forradalom első napján. |
A század végére a nagy olvasói igények miatt a könyvkiadás remek üzletté vált, ezt jelzik a megalakuló nagy részvénytársaságok, pl. a Franklin, a Révai vagy az Athenaeum. Nagyapáink számára örök emlék marad a sötétpiros kötésű „franklinos” Verne sorozat, vagy a dúsan aranyozott Singer és Wolfner-féle regénysorozatok. Ez az időszak már a folyóiratok kora is egyben. A századforduló után jelenik meg a magyar kultúrtörténet legjelentősebb irodalmi folyóirata, a Nyugat, amelynek hatása máig tartó. S persze ebben az időszakban teljesedik ki a ponyva műfaja is. Az akkori diákok a pad alatt „filléres regényeket” és más „sárga fedelű” könyveket olvastak.
A mestermunkák száma is jelentős. Emlékezetesek a két világháború közötti időszakból az Egyetemi Nyomda nagy műgonddal tervezett tudós könyvei és a Kner Izidor gyomai műhelyéből kikerült munkák. A békéscsabai Tevan nyomda pedig valósággal újjáteremtette a könyvtervezés művészetét.
A mai könyvkiadásunk is méltó az elődökhöz: a magyar könyv gyakran szerepel sikerrel külföldi könyvvásárokon és kiállításokon.