Természetes és nem természetes mozgásformák, tornajellegű feladatok oktatása az 5-6. osztályban
A tantárgy neve: TESTGYAKORLATOK, SPORTÁGAK I. amihez a tananyag készült.
Tananyag címe: Természetes és nem természetes mozgásformák, tornajellegű feladatok oktatása az 5-6. osztályban
Írta: Cziberéné Nohel Gizella
Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. Projekt azonosító: EFOP-3.4.3-16-2016-00014
Célok
Tantárgy célja:
Átfogó ismeretek nyújtása a hallgatóknak a gimnasztika, gyermektorna témakörében, figyelembe véve a Kerettanterv tananyagát az 5-6. osztályokban.
A hallgatók legyenek képesek a tanult gimnasztikai mozgásformákat, gyakorlatsorozatokat, gyakorlatfüzéreket, tornaelemeket, összefüggő gyakorlatokat a helyes technikai végrajtással bemutatni, oktatni. Értsék meg segítségnyújtás, hibajavítás elméletét és tudják a tanultakat a gyakorlatban alkalmazni.
Olyan tanítók képzése, akik szakmai felkészülését jellemezi:
- az érdeklődés, az optimizmus;
- együttműködő, elkötelezett, magabiztos és kitartó;
- gyakorlatiasságát önállóság és megfelelő szervezőkészség irányítja.
A tantárgy elvárt kimeneti követelményei (a tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények):
Tudás |
Képesség |
Attitűd |
Autonómia/felelősség |
Tudja a határozott alapformájú mozgásformákat variálni, nehézségüket fokozni. |
Alkalmazza a tanultakat a gyakorlatok tervezésénél, képes a tempón, a kartartáson, a kiinduló helyzeten változtatni. |
Elfogadja, hogy a tanulók egyéni fejlődéséhez alkalmazkodni kell. Ennek egyik módja a gyakorlatok variálása. |
Új megoldásokat kezdeményez. |
Tudja a gimnasztikai gyakorlatok ismertetésének és vezetésének módszereit. Megérti a gyakoroltatás menetének sajátosságait az 5-6. osztályban. |
Képes kiválasztani a megfelelő módot a gyakorlat ismertetéséhez, vezetéséhez. |
Törekszik a fejlődésre, a rutin megszerzésére a gimnasztikai gyakorlatok átadásában. |
Képes az önellenőrzésre és a hibák önálló javítására |
Ismeri a bot-, a labda-, a páros-, a kötél-, a kézisúlyzó-, a pad-, a bordásfalgyakorlatok elméletét, gyakorlatát, módszertanát. |
Összeállít gyakorlatokat a tanult kéziszerekkel, szerekkel. |
Belátja, hogy a kéziszerek, szerek használata fontos szerepet tölt be a gyermekek képességeinek fokozásában. |
Felelősséget vállal a kéziszerek, szerek balesetmentes használatáért. |
Felidézi a sporttorna kialakulását, rövid történetét különös tekintettel a magyar torna történetére, illetve a tornaszerek eredetére, fejlődésére. |
Képes megnevezni kiemelkedő eseményeket a nemzetközi és hazai tornatörténetből, híres tornászokat a rég-, és közelmúltból. |
Törekszik a torna történetének, kiváló tornászok emlékének megőrzésére. |
|
Tudja a torna szaknyelv alapelveit, a torna gyakorlatelemek szakkifejezéseit. |
Használja a torna szaknyelvét, szakkifejezéseit. |
Kész értelmezni a tornagyakorlatok szaknyelvi leírását. |
Betartja a szaknyelv alapelveit. |
Ismeri a tanterv 5-6. osztályos torna tananyagát, oktatásmódszertanát. |
Bemutatja a tantervi anyagot a gyakorlatban. Alkalmazza a tanultakat saját fejlődésében. |
Belátja, hogy a torna elemek bemutatása megkönnyíti a megértést, és növeli tekintélyét tanítványai előtt. |
Képes önellenőrzésre és a hibák javítására. |
Rendelkezik azzal a tudással melynek birtokában érvelni tud a torna személyiségfejlesztésben betöltött szerepe mellett. |
Saját tapasztalata alapján feltárja a torna hatását a szervezetre. |
Kész felismerni a tornában tehetséges gyermekeket. |
|
Érti a tornagyakorlatok összeállításának elméletét, gyakorlatát. |
Összeállít összefüggő gyakorlatokat a tantervi anyag felhasználásával. |
Törekszik a változatosságra, sablonokat elkerüli. |
Új megoldásokat kezdeményez. |
Tudja, hogy a torna mozgások oktatásához a bemelegítés speciális részében milyen gyakorlatokat kell alkalmazni. |
Megtervezi a speciális bemelegítés gyakorlatait. |
Szem előtt tartja a bemelegítés általános és speciális előírásait. |
Önállóan képes vezetni bemelegítést a torna órán. |
Témakörök:
- A határozott alapformájú mozgásformák variálása, nehézségének változtatása: tempó, kartartás, kiindulóhelyzet változtatása, kéziszerek alkalmazása, más mozgásformákkal való összekötése.
- A gyakorlatok ismertetésének és vezetésének módszerei. A gyakoroltatás formái, menete az 5-6. osztályban.
- Bot-, labda-, páros-, kötél-, kézisúlyzó-, pad-, bordásfalgyakorlatok elmélete, gyakorlata, módszertana.
- A sporttorna kialakulása és rövid története, a magyar torna története, a tornaszerek eredete, fejlődése.
- A torna szaknyelv alapelvei, a torna gyakorlatelemeinek szakkifejezései.
- A torna oktatásának szerepe a személyiségfejlesztésben.
- Az 5-6 osztály tantervi torna mozgásanyaga, oktatásmódszertana.
- Összefüggő gyakorlatok összeállításának elmélete és gyakorlata.
- Bemelegítés sajátosságai a tornaórán.
A tanulási eredmények elérését támogató módszerek:
- előadás;
- tanári magyarázat;
- szemléltetés;
- önálló hallgatói munka;
- kooperetív hallgatói munka:
- páros munka;
- csoportos hallgatói feladat megoldások;
- házi feladatok;
- önálló gyakorlás.
Az elvárt tanulási eredmények elsajátításának ellenőrzése:
- A tantárgy teljesítésének feltételei:
- Az órákon való aktív részvétel.
- A hiányzást nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát, melyet az oktató által meghatározott módon pótolni kell. Igazolást a hiányzást követő órán kell bemutatni.
- A zárthelyi dolgozat elégséges szintű megírása a foglalkozások anyagából a szorgalmi időszak utolsó előtti hetében. Elégtelen dolgozat javítására egyszer van lehetőség.
- Kijelölt gyakorlati anyag elégséges szintű bemutatása.
- A vizsgaidőszakban történő javításkor csak azon témakörök kijavítása szükséges, amelyekből a hallgató elégtelen dolgozatot írt, vagy gyakorlati bemutatása elégtelen.
- A kredit vizsga időszakban való megszerzésére, illetve a gyakorlati jegy javítására a TVSZ vonatkozó pontjait kell alkalmazni.
- A tanulási eredmények értékelésének szempontjai és követelményei, az értékelés kritériumai, az osztályzat kialakításának módja:
- A gyakorlati jegy osztályzatába a zárthelyi dolgozat (minimum 60%-os teljesítmény), a gyakorlati bemutatások (a NAT-ban előírt gimnasztikai és torna elemek készségszintű elsajátítása), házi feladatok, órai munka részjegyei számítanak.
Ajánlott irodalom
- Honfi László- Szatmári Zoltán: A sporttorna elmélete és gyakorlata Dialóg Campus Kiadó Bp.-Pécs 2011. ISBN 978-963-642-420-6
- Karácsony István: Torna A-tól Z-ig Dr. Hamza I. kiadása, Budapest 1999. ISBN 963-550-557-4
A minőségbiztosítás szempontjai:
- Szakmailag jól felkészült oktatók bevonása a tárgy oktatásába.
- Az infrastrukturális feltételek és eszközök biztosítása a korszerű szemlélet kialakításához.
- Új ismerethordozók, kommunikációs eszközök bevonása a tanításba.
- Az ismeretek rendszeres ellenőrzése.
- A hallgatók visszajelzéseire építve tervezni az oktatás folyamatát.