Természetes és nem természetes mozgásformák, tornajellegű feladatok oktatása az 5-6. osztályban

A tantárgy neve: TESTGYAKORLATOK, SPORTÁGAK I. amihez a tananyag készült.

Tananyag címe: Természetes és nem természetes mozgásformák, tornajellegű feladatok oktatása az 5-6. osztályban

Írta: Cziberéné Nohel Gizella

Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. Projekt azonosító: EFOP-3.4.3-16-2016-00014

Célok

Tantárgy célja:

Átfogó ismeretek nyújtása a hallgatóknak a gimnasztika, gyermektorna témakörében, figyelembe véve a Kerettanterv tananyagát az 5-6. osztályokban.

A hallgatók legyenek képesek a tanult gimnasztikai mozgásformákat, gyakorlatsorozatokat, gyakorlatfüzéreket, tornaelemeket, összefüggő gyakorlatokat a helyes technikai végrajtással bemutatni, oktatni.  Értsék meg segítségnyújtás, hibajavítás elméletét és tudják a tanultakat a gyakorlatban alkalmazni.      

Olyan tanítók képzése, akik szakmai felkészülését jellemezi:

  • az érdeklődés, az optimizmus;
  • együttműködő, elkötelezett, magabiztos és kitartó;
  • gyakorlatiasságát önállóság és megfelelő szervezőkészség irányítja.

A tantárgy elvárt kimeneti követelményei (a tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények):

Tudás

Képesség

Attitűd

Autonómia/felelősség

Tudja a határozott alapformájú mozgásformákat variálni, nehézségüket fokozni.

Alkalmazza a tanultakat a gyakorlatok tervezésénél, képes a tempón, a kartartáson, a kiinduló helyzeten változtatni.

Elfogadja, hogy a tanulók egyéni fejlődéséhez alkalmazkodni kell. Ennek egyik módja a gyakorlatok variálása.

Új megoldásokat kezdeményez.

Tudja a gimnasztikai gyakorlatok ismertetésének és vezetésének módszereit.  Megérti a gyakoroltatás menetének sajátosságait az 5-6. osztályban.

Képes kiválasztani a megfelelő módot a gyakorlat ismertetéséhez, vezetéséhez.

Törekszik a fejlődésre, a rutin megszerzésére a gimnasztikai gyakorlatok átadásában.

Képes az önellenőrzésre és a hibák önálló javítására

Ismeri a bot-, a labda-, a páros-, a kötél-, a kézisúlyzó-, a pad-, a bordásfalgyakorlatok elméletét, gyakorlatát, módszertanát.

Összeállít gyakorlatokat a tanult kéziszerekkel, szerekkel.

Belátja, hogy a kéziszerek, szerek használata fontos szerepet tölt be a gyermekek képességeinek fokozásában.

Felelősséget vállal a kéziszerek, szerek balesetmentes használatáért.

Felidézi a sporttorna kialakulását, rövid történetét különös tekintettel a magyar torna történetére, illetve a tornaszerek eredetére, fejlődésére.

Képes megnevezni kiemelkedő eseményeket a nemzetközi és hazai tornatörténetből, híres tornászokat a rég-, és közelmúltból.

Törekszik a torna történetének, kiváló tornászok emlékének megőrzésére.

 

Tudja a torna szaknyelv alapelveit, a torna gyakorlatelemek szakkifejezéseit.

Használja a torna szaknyelvét, szakkifejezéseit.

Kész értelmezni a tornagyakorlatok szaknyelvi leírását.

Betartja a szaknyelv alapelveit.

Ismeri a tanterv 5-6. osztályos torna tananyagát, oktatásmódszertanát.

Bemutatja a tantervi anyagot a gyakorlatban. Alkalmazza a tanultakat saját fejlődésében.

Belátja, hogy a torna elemek bemutatása megkönnyíti a megértést, és növeli tekintélyét tanítványai előtt.

Képes önellenőrzésre és a hibák javítására.

Rendelkezik azzal a tudással melynek birtokában érvelni tud a torna személyiségfejlesztésben betöltött szerepe mellett.

Saját tapasztalata alapján feltárja a torna hatását a szervezetre.

Kész felismerni a tornában tehetséges gyermekeket.

 

Érti a tornagyakorlatok összeállításának elméletét, gyakorlatát.

Összeállít összefüggő gyakorlatokat a tantervi anyag felhasználásával.

Törekszik a változatosságra, sablonokat elkerüli.

Új megoldásokat kezdeményez.

Tudja, hogy a torna mozgások oktatásához a bemelegítés speciális részében milyen gyakorlatokat kell alkalmazni.

Megtervezi a speciális bemelegítés gyakorlatait.

Szem előtt tartja a bemelegítés általános és speciális előírásait.

Önállóan képes vezetni bemelegítést a torna órán.

 

Témakörök:

  • A határozott alapformájú mozgásformák variálása, nehézségének változtatása: tempó, kartartás, kiindulóhelyzet változtatása, kéziszerek alkalmazása, más mozgásformákkal való összekötése.
  • A gyakorlatok ismertetésének és vezetésének módszerei. A gyakoroltatás formái, menete az 5-6. osztályban.
  • Bot-, labda-, páros-, kötél-, kézisúlyzó-, pad-, bordásfalgyakorlatok elmélete, gyakorlata, módszertana.
  • A sporttorna kialakulása és rövid története, a magyar torna története, a tornaszerek eredete, fejlődése.
  • A torna szaknyelv alapelvei, a torna gyakorlatelemeinek szakkifejezései.
  • A torna oktatásának szerepe a személyiségfejlesztésben.
  • Az 5-6 osztály tantervi torna mozgásanyaga, oktatásmódszertana.
  • Összefüggő gyakorlatok összeállításának elmélete és gyakorlata.
  • Bemelegítés sajátosságai a tornaórán.

 

A tanulási eredmények elérését támogató módszerek:

  • előadás;
  • tanári magyarázat;
  • szemléltetés;
  • önálló hallgatói munka;
  • kooperetív hallgatói munka:
  • páros munka;
  • csoportos hallgatói feladat megoldások;
  • házi feladatok;
  • önálló gyakorlás.

Az elvárt tanulási eredmények elsajátításának ellenőrzése:

  1. A tantárgy teljesítésének feltételei:
  • Az órákon való aktív részvétel.
  • A hiányzást nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát, melyet az oktató által meghatározott módon pótolni kell. Igazolást a hiányzást követő órán kell bemutatni.
  • A zárthelyi dolgozat elégséges szintű megírása a foglalkozások anyagából a szorgalmi időszak utolsó előtti hetében. Elégtelen dolgozat javítására egyszer van lehetőség.
  • Kijelölt gyakorlati anyag elégséges szintű bemutatása.
  • A vizsgaidőszakban történő javításkor csak azon témakörök kijavítása szükséges, amelyekből a hallgató elégtelen dolgozatot írt, vagy gyakorlati bemutatása elégtelen.
  • A kredit vizsga időszakban való megszerzésére, illetve a gyakorlati jegy javítására a TVSZ vonatkozó pontjait kell alkalmazni.

 

  1. A tanulási eredmények értékelésének szempontjai és követelményei, az értékelés kritériumai, az osztályzat kialakításának módja:
  • A gyakorlati jegy osztályzatába a zárthelyi dolgozat (minimum 60%-os teljesítmény), a gyakorlati bemutatások (a NAT-ban előírt gimnasztikai és torna elemek készségszintű elsajátítása), házi feladatok, órai munka részjegyei számítanak.

Ajánlott irodalom

  • Honfi László- Szatmári Zoltán: A sporttorna elmélete és gyakorlata Dialóg Campus Kiadó Bp.-Pécs 2011. ISBN 978-963-642-420-6

http://tamop412a.ttk.pte.hu/TSI/Honfi-Szatmari%20-%20A%20sporttorna%20elmelete%20es%20gyakorlata/sporttorna.html

  • Karácsony István: Torna A-tól Z-ig Dr. Hamza I. kiadása, Budapest 1999. ISBN 963-550-557-4

A minőségbiztosítás szempontjai:

  • Szakmailag jól felkészült oktatók bevonása a tárgy oktatásába.
  • Az infrastrukturális feltételek és eszközök biztosítása a korszerű szemlélet kialakításához.
  • Új ismerethordozók, kommunikációs eszközök bevonása a tanításba.
  • Az ismeretek rendszeres ellenőrzése.
  • A hallgatók visszajelzéseire építve tervezni az oktatás folyamatát.