2.2. Komplex Alapprogram (KAP) alkalmazása a tanulási folyamatban

A Komplex Alapprogram olyan személyiségfejlesztő tevékenységek összessége, melyek komplex pedagógiai módszerek rendszerszemléletű együttesét foglalják magukban, és a tanulási esélyek- és motivációk növelését célozzák meg. Ennek a programnak a bevezetése és megvalósítása folyamatban van, az Európai Unió 2017-2021 között kiemelten támogatta/támogatja.

A program épít a tanulók sokféleségére, az egyediségükre, az egyedi képességek társas interakciókon keresztül történő kibontakozására, ami támogatást jelent a tanítási-tanulási folyamatban, a végzettség nélküli iskolaelhagyás mérséklésében. A személyiségfejlesztő, oktató és nevelő orientáció ötvözete éppúgy megjelenik a tanulásszervezés formáiban, mint a szociális intervenciók használatában. Fókuszában a diákok, a pedagógusok és a szülők közössége áll, miközben az iskola szerves részét képezi a benne tanulók tágabb és szűkebb szociokulturális környezetének.

A Komplex Alapprogramra épülő intézmény olyan szemléletű iskola, amely magába foglalja az iskola falain belüli és kívüli életgyakorlat területeit, így a család, a munka, a jövő, a tudás, a társas kapcsolatok, a társadalom, a szolidaritás, a felelősség, az elköteleződés, a haza, a tudomány, az egészség, a mentálhigiéné, a szociális jólét vonatkozásait. A személyre szabott pedagógiai módszerek alkalmazása mérsékli a végzettség nélküli iskolaelhagyást rövid és hosszú távon is, mivel olyan pedagógiai szemléletváltást hoz létre, amely erősíti a tanulók tanítási-tanulási folyamatba való bevonódását, a tanulás élményszerű megközelítését, az önismereten alapuló pályaválasztást, valamint a legalább középfokú végzettséget eredményező tanulási eredmény elérését. (Czók, 2018.)

A komplex alapprogramot fokozatosan építik be az oktatásba, egyelőre a délutáni órákon kerül főként előtérbe és a délelőtti órák 20%-ba, így a tanórák 80 %-át nem érinti még. A Komplex Alapprogram 5 területre bontható fel:

1. Digitális alapú

2. Logikai alapú

3. Művészeti alapú

4. Testmozgás alapú

5. Életgyakorlat – alapú komplex fejlesztésre

Mind az öt alapprogramnak fő célja az élmény suli kialakítása, hogy a gyerekek szeressenek tanulni és iskolába járni. Nem a frontális osztálymunka és a gyors tanulás van fő szerepben, hanem a kooperatív technikák és a tanulók aktív részvétele. Épít a tanulók sokszínűségére, egyediségére, a képességeik társas interakciók során történő kibontakozására valamit fő tanulási – tanítási stratégiája a Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulói csoportokban (DFHT, ennek leírását lásd a 3. fejezetben).