8. Tanulásszervezés tantermen kívül tartott órákon

A pedagógusok tevékenységében a tanterem falain kívül tartott foglalkozások száma nem elegendő annak ellenére, hogy ismerik, és gyakran idézik is a „természetről a természetben” tanulás jelentőségét.

Voltak, illetve vannak kezdeményezések, mint például az erdeiiskola-hálózat bővülése, így működnek tanulóközösségek, amelyek ellátogatnak olyan központokba, melyeket természetvédelmi intézmények és civil szervezetek hoztak létre és üzemeltetnek, de ez nem mondható általánosnak. Ha nem minden fiatal jut el ilyen közegbe, nem találkozik ezekkel az élményekkel, akkor összességében a nevelés eredménye kétséges. Napjainkban egyre kevesebb diáknak van pozitív élménye, melyet a természetben élt át, így a mai diákoknak jelentős hányada idegenkedik vagy fél kimenni az emberi településen kívüli szabadba.

Nagyon fontos feladata lenne az alapképzésnek - azon belül pedig a környezet és természetismeret tantárgyaknak - pótolni ezt a hiányosságot. Nehéz a “plázák világában” ezt megmutatni, de aki egyszer kipróbálja, és sok-sok élménnyel gazdagodik, az valószínűleg vissza fog térni a megszeretett tájra, és segít annak védelemében is.

iDevice ikon Célok

Ebben a fejezetben (leckében) a tantermen kívül tartott foglalkozások elméleti hátterét és szervezésének gyakorlatát mutatjuk be az olvasó számára.

Az olvasólecke feldolgozása körülbelül 50 percet igényel.