8.6.Természetismereti táborok

A természetismereti táborok szervezésével kiváló lehetőséget biztosíthatunk tanítványaink számára a természetben való helyes viselkedés gyakoroltatására és konkrét vizsgálatokon keresztüli tapasztalatszerzésre. Az erdei iskolai és a természetismereti táborok között alapvető különbség az, hogy az erdei iskola programokat a tantervhez illesztve tanulmányi időszakban szervezzük, míg a természetismereti táborokat szünidőben valósítjuk meg, így a táborokban az érdeklődő gyerekek önkéntesen vesznek részt. Mindkettő programjában sok hasonlóság van a tanulás szervezésére vonatkozólag, ezért a továbbiakban csak a táborok szervezésére vonatkozó kérdések vázlatos bemutatására törekszünk.

A táborok szervezésének főbb lépései:

  • Helyszíni terepszemle
  • Szervezési és programterv készítése
  • Költségvetési terv készítése – anyagi források feltérképezése
  • Szükséges engedélyek beszerzése
  • Tábori rend pontokba szedett megfogalmazása
  • Tábori vezetőség és foglalkozásvezetők kiválasztása
  • Tábori résztvevők kiválasztása (a tábor helyszíne határozza meg a részvevők számát)

Terjedelmi okból nem elemezzük részletesen a tábori munkát. Interneten és nyomtatott formában is megfelelő szakirodalom segítheti a táborszervezők munkáját (lásd az irodalomjegyzéket). Javasoljuk, hogy kezdő pedagógusok ne fogjanak önállóan táborok szervezéséhez, mert több nehézséggel és veszéllyel szembesülhetnek a munka során. Tanácsos több éven keresztül gyakorolni ezt a tevékenységet és tanulni a nagy tapasztalattal rendelkező, ismert táborvezetőktől.

Ha jól sikerül a természetismereti tábor megszervezése, akkor a tanítványaink hasonlóképpen érezhetik magukat, mint ahogyan Petőfi Sándor írta: „Ez ismét szép napja volt életemnek, nagyon szép: legkedvesebb barátommal, a természettel mulattam.”(Petőfi Sándor)