7.1.1. Projektmódszer
A projekt olyan
sajátos tanulási egység, tanulási technika vagy módszer, amely a megismerés fő forrásává az
önálló és csoportos tapasztalást teszi. Más szóval a projekt egy
ismeretszerzési folyamat, amely az elsajátítást egy alkotó folyamat részeként
és eredményeként valósítja meg. A diáknak lehetősége van saját meglévő
képességeinek, viselkedési formáinak kipróbálására a passzív befogadó és
feldolgozó magatartás helyett.
A módszer fő értéke a munkafolyamat. A munka
során az ismeretelsajátítás mellett maga a gondolkodási folyamat, valamint az
egyéb gyakorlati tevékenységek megvalósítása során szerzett tapasztalatok,
élmények szellemi és érzelmi hatása is meghatározó.
A projektoktatás kritériumai:
·
A kiindulópont a tanulók problémafelvető
kérdése. A tervezés közösen történik.
·
A projekt megoldása a tevékenységen
keresztül kapcsolódik a valóságos helyzetekhez.
·
Lehetőséget ad az egyéni és a
csoportmunkára is.
·
Kidolgozása összefüggő, hosszabb
időtartamra nyúlik.
·
Nem egy tantárgyhoz kötődik, hanem a
tantárgyak közötti változatos kapcsolódási pontok jellemzik.
·
A pedagógusok és a tanulók egyenrangú,
de különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgoznak együtt.
·
A tanulók önállóan döntenek és
felelősek saját döntéseikért.
·
A pedagógus stimuláló, szervező,
tanácsadó szerepet tölt be.
·
A tanulók közötti kapcsolatok erősek,
kommunikatívak. (M. Nádasi, 2003.)
A projektek tervezése, szervezése,
megvalósítása során a tanuló megtalálhatja a saját érdeklődésének megfelelő területeket,
a számára érdekes cél érdekében azokkal dolgozhat együtt, akikkel szeretne
(egyénileg is dolgozhat egy saját résztémán), és ami nagyon fontos és nagyon
motiválóan hat a tanulókra: megtapasztalhatja, hogy a tanulásnak köze van az őt
körülvevő világhoz.
Nagyon motiválóan hat a gyerekekre a
közös munka, a közösség ügyeiben való részvétel, a közösségért érzett
felelősség, a „kézzel fogható” produktum. A tanulás nem a tanárnak vagy a
szülőknek való megfelelés kényszere (osztályozás nincsen), hanem egy természetes,
spontán folyamat. (Verók-Vincze, 2011.)
A tanári
szerep változása
A projektmunka során
megváltozik a tanár szerepe is. Az irányítás helyett, inkább az együttműködést
elősegítő, az egyes munkafolyamatokat koordináló és tanácsadói szerepkörök
kerülnek előtérbe. Ez azt is jelenti, hogy a projektmunkát segítő és/vagy abban
részt vevő tanár gyakran az iskolai közegtől eltérő, a mindennapi élethez
hasonlatos szituációkban nyilvánul meg, így legtöbbször a diákok partnerévé
válik az "első az egyenlők között" elvet követve. Mindazonáltal
rendkívüli szerepet nyer a tanár tudatossága, munkaszervező képessége, mivel a
projektmódszer, nagyfokú szervezőkészséget, lényeglátást és folyamatos szakmai
fejlődést kíván meg.
A projektmódszer segítségével az egyik legnehezebb feladatunk válik lehetségessé: felkelthetjük a diákok érdeklődését, beindítva vagy éppen fokozva intellektuális kíváncsiságukat, ösztönözhetjük önálló felelősségvállalásra, önálló tanulási célok kitűzésére és azok megvalósítására irányuló erőfeszítéseiket. Eközben megváltozhat a tanulók tudáshoz és tanuláshoz való viszonya, sikereket és közös élményeket szereznek, önbecsülésük és önismeretük magasabb szintre léphet. (Hortobágyi, 2002.)
Végül néhány példa arra, hogyan illeszthető be a projektmunka az iskolák mindennapi életébe.
Projekthét
Az iskolaév nagy részét érintetlenül hagyja, viszont elkülönít egy olyan időszakot, amikor minden tanulócsoport a saját projektjén dolgozik. Ilyenkor nincsenek órák, az iskola átalakul projektműhellyé. A hazai gyakorlatban ez még viszonylag ritka jelenség.
Projektnap
Miniprojekteket egy nap alatt is meg lehet valósítani.
Erdei iskola (és más külső megoldások)
Egy tanulócsoport maga mögött hagyja a város zaját és az iskola bürokratikus világát, hogy a tanulást átmenetileg projektszerűen szervezze meg.
A tanítást kísérő projekt
A projektet az órákon kívül, részben vagy egészben a tanulók szabadidejében szervezik meg (ezzel több probléma is felmerül egyrészt nő a tanulók iskolai terhelése, másrészt mivel órákon kívül van, az órákhoz képest másodrendű tanulási formává minősíti a projektet).
Tanórai projekt
A projekt teljes egészében a tanítási órákon bontakozik ki. (Szivák,
2002.)

A humoros rajzok különbözó tanítási módszerek lényegét szemléltetik. Válassza ki, hogy melyik kép ábrázolja a projektmódszert, majd ismertesse a megváltozott tanári szerep lényegét!