5.3. Tanulás szervezése tanórai keretben

A tanítási óra a köznevelés egyik leggyakoribb szervezeti formája. A környezeti és természetismereti órák szerkezete - más tantárgyakhoz hasonlóan - az adott óra fő didaktikai feladatától és céljától függ, és ez határozza meg az órák típusait. Mielőtt a különböző óratípusukat elemeznénk, nézzük meg azokat a fő szerkezeti elemeket, didaktikai mozzanatokat, amelyek majdnem minden órán megvalósulhatnak.

Gyakran megvalósuló didaktikai feladatok az órák szerkezetében:

-          A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának folyamatos fenntartása

-          A tanulók informálása az óra céljáról

-          A tanulók témával kapcsolatos előzetes ismereteinek felidézése, ellenőrzése

-          Az új ismeretek feldolgozása (fő rész, amelyet a környezet – és természetismereti órákon célszerű logikai egységekre bontva megvalósítani)

-          Fogalomértelmezés, fogalomalkotás, következtetés, szabály megfogalmazása

-          Rendszerezés, rögzítés

-          A tanultak alkalmazása és visszacsatolás

-          A tanulói teljesítmény ellenőrzése (szükség esetén korrekciója)

-          A tanulási folyamat értékelése (tanulók önértékelése, társak munkájának értékelése, tanítói értékelés)

A tanítók és tanárok nem egymástól elszigetelten, hanem egymáshoz kapcsolódva tervezik meg az adott témához/témakörökhöz tartozó órák rendszerét, ezt tematikus tervezésnek nevezzük, amelyet a tantárgyakra és évfolyamokra lebontott tanmenetben vagy tartárgyi programban összegezünk.