5.3. Tanulás szervezése tanórai keretben
A
tanítási óra a köznevelés egyik leggyakoribb szervezeti formája. A környezeti
és természetismereti órák szerkezete - más tantárgyakhoz hasonlóan - az adott
óra fő didaktikai feladatától és céljától függ, és ez határozza meg az órák
típusait. Mielőtt a különböző óratípusukat elemeznénk, nézzük meg azokat a fő
szerkezeti elemeket, didaktikai mozzanatokat, amelyek majdnem minden órán
megvalósulhatnak.
Gyakran megvalósuló didaktikai feladatok az
órák szerkezetében:
-
A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának
folyamatos fenntartása
-
A tanulók informálása az óra céljáról
-
A tanulók témával kapcsolatos előzetes ismereteinek
felidézése, ellenőrzése
-
Az új ismeretek feldolgozása (fő rész, amelyet a
környezet – és természetismereti órákon célszerű logikai egységekre bontva
megvalósítani)
-
Fogalomértelmezés, fogalomalkotás, következtetés,
szabály megfogalmazása
-
Rendszerezés, rögzítés
-
A tanultak alkalmazása és visszacsatolás
-
A tanulói teljesítmény ellenőrzése (szükség esetén
korrekciója)
-
A tanulási folyamat értékelése (tanulók önértékelése,
társak munkájának értékelése, tanítói értékelés)
A
tanítók és tanárok nem egymástól elszigetelten, hanem egymáshoz kapcsolódva
tervezik meg az adott témához/témakörökhöz tartozó órák rendszerét, ezt tematikus
tervezésnek nevezzük, amelyet a tantárgyakra és évfolyamokra lebontott tanmenetben
vagy tartárgyi programban összegezünk.