8.6.Természetismereti táborok
A természetismereti
táborok szervezésével kiváló lehetőséget biztosíthatunk tanítványaink számára a
természetben való helyes viselkedés gyakoroltatására és konkrét vizsgálatokon
keresztüli tapasztalatszerzésre. Az erdei iskolai és a természetismereti
táborok között alapvető különbség az, hogy az erdei iskola programokat a
tantervhez illesztve tanulmányi időszakban szervezzük, míg a természetismereti
táborokat szünidőben valósítjuk meg, így a táborokban az érdeklődő gyerekek önkéntesen
vesznek részt. Mindkettő programjában sok hasonlóság van a tanulás szervezésére
vonatkozólag, ezért a továbbiakban csak a táborok szervezésére vonatkozó
kérdések vázlatos bemutatására törekszünk.
A táborok szervezésének
főbb lépései:
- Helyszíni
terepszemle
- Szervezési
és programterv készítése
- Költségvetési
terv készítése – anyagi források feltérképezése
- Szükséges
engedélyek beszerzése
- Tábori
rend pontokba szedett megfogalmazása
- Tábori
vezetőség és foglalkozásvezetők kiválasztása
- Tábori
résztvevők kiválasztása (a tábor helyszíne határozza meg a részvevők számát)
Terjedelmi okból nem elemezzük részletesen a tábori munkát. Interneten és nyomtatott formában is megfelelő szakirodalom segítheti a táborszervezők munkáját (lásd az irodalomjegyzéket). Javasoljuk, hogy kezdő pedagógusok ne fogjanak önállóan táborok szervezéséhez, mert több nehézséggel és veszéllyel szembesülhetnek a munka során. Tanácsos több éven keresztül gyakorolni ezt a tevékenységet és tanulni a nagy tapasztalattal rendelkező, ismert táborvezetőktől.
Ha jól
sikerül a természetismereti tábor megszervezése, akkor a tanítványaink
hasonlóképpen érezhetik magukat, mint ahogyan Petőfi Sándor írta: „Ez ismét szép napja volt életemnek, nagyon
szép: legkedvesebb barátommal, a természettel mulattam.”(Petőfi Sándor)