3.2.5. A rétegmunka
Bár a DFHT a tudásban heterogén csoportok kialakítását helyezi előtérbe, ebben az alfejezetben mégis szeretnénk pár gondolattal bemutatni a homogén csoportalakításon alapuló rétegmunkát, amelynek a lényege az, hogy a tanulókat „képességeik” alapján csoportokra osztják és ez alapján kapnak az egyes rétegek nehéz, közepes vagy könnyű, egyénileg megoldandó feladatot.
Célunk annak átgondoltatása, hogy a DFHT
órákon miért tartózkodjunk ettől a fajta csoportalakítástól. E munkaformának a
legkritikusabb pontja a gyerekek besorolása, amelynek az alapja a tanulók
képességeiről való feltételezés, ami azonban legtöbbször nem más, mint a
tanulók szorgalmáról, teherbírásáról, tantárgyi teljesítményszintjéről való benyomás alapján kialakult összkép, és
nem feltétlenül a valódi gyermekismeret. Amennyiben a pedagógus nem kellő
körültekintéssel, nem az egyéni különbségek figyelembevételével alakítja ki a
csoportok beosztását, nem figyeli folyamatosan a tanulókat és nem változtatja a
megfigyelései alapján a csoportok összetételét, nem biztosítja az
átjárhatóságot a besorolások között, akkor a rétegmunkát a gyerekek
kellemetlen, sőt méltánytalan besorolásként élhetik meg.
Problémát
jelenthet a vélt képességszint és a feladatok összeillesztése is. A
„közepes/gyenge/erős képességűeknek közepes/gyenge/erős feladat” elv nehezen
értelmezhető és a nem megfelelő körültekintéssel megválasztott feladat az adott
tanuló szinten maradását eredményezheti. Problémát jelent az is, hogy a
rétegmunka esetén az egyéni feladat adaptivitása a tanulók számára meglehetősen
esetleges, így esetleges az is, hogy az egyéni munka e változata kiknek
biztosítja a tanulás lehetőségei mellett annak a feltételeit is (Falus 2003).
A differenciált
rétegmunkát akkor érdemes előtérbe helyezni, ha:
-
önálló
tanulástechnikákat tanít meg,
-
a
tanulási tartalmakat, a tananyagot differenciálja,
-
a
tanulási utakat, módszereket differenciálja,
-
a
tanulási környezetet átalakítja,
-
lehetőséget
ad a tanuló és a pedagógus szerepének újragondolására,
-
átjárhatóságot
biztosít a csoportok között.
A rétegmunka
lehetőséget ad mennyiségi és minőségi differenciálásra egyaránt. A
differenciált rétegmunkában támaszkodhatunk az egyéni és a párban folyó
munkára, de helyet kap benne a csoportmunka is.