1.Hogyan alakul ki a tudás a tanulókban?

Ebben a fejezetben (leckében) hat különböző tanuláselmélet lényegét ismeri meg az olvasó. Tájékozódhat arról, hogyan magyarázzák a tanuló ember elméjében bekövetkező változásokat a tanuláselmélet kutatói. Értelmezheti, hogyan épülnek egymásra és hogyan egészülnek ki a tudomány fejlősésével a tanulási folyamatot magyarázó elméletek.
A hat alfejezet áttanulmányozása körülbelül 50 percet igényel.
A neveléstudomány
fejlődése során néhány tanuláselmélet alakult ki, amelyek különbözőképpen
értelmezik a tudás fogalmát és az ismeretek / tudás fejlesztésének lehetőségeit
is. A tanuláselméletek a tanulási folyamat hátterét, a tanulás mechanizmusát
írják le tudományos modellekkel attól függően, hogy milyen irányzat vagy
szemlélet szempontjából közelítik meg azt.
Mielőtt a
különböző tanuláselméletet mutatnánk be, nézzük meg, hogy mik a közös
értelmezések a tanulásról és a tudásról.
Mi a tanulás?
Tanulás során tartós tudást szerzünk vagy alkotunk
meg, az új információt a hosszú távú memóriánkban raktározzuk el. Ennek értelmében
fejlődés következik be a tudatunkban. Csak akkor beszélhetünk tanulásról, ha a
tanulási folyamat elősegíti, hatékonyabbá teszi a természeti és társadalmi környezethez
való alkalmazkodásunkat. Tanuláselméleti
kutatók a tanulást az elménkben bekövetkező adaptív változásnak is nevezik. Vannak, akik a tanulást azonosítják az
információk felfogásával, feldolgozásával és alkalmazásával. Nem célunk az
összes tanuláselméleti felfogást bemutatni, hanem azok közül csak a
legfontosabbakra térünk ki.