9.4.Egészségnevelés a környezet- és természetismereti órákon
Az emberek egészségét meghatározza vagy befolyásolja az életmódunk és a környezetünk, ezt tudatosítani kell a tanulóinkban. A környezet– és természetismereti órákon alig van olyan téma, hogy ennek a nevelési feladatnak a megvalósítására ne adódna lehetőségünk.
Mielőtt ezeket a feladatokat konkretizálnánk, nézzük meg, hogyan
fogalmazza meg a Nat (2012) az egészségnevelés célját.
„Az egészséges életmódra nevelés hozzásegít az egészséges testi és lelki állapot örömteli megéléséhez. A pedagógusok készítsék fel a tanulókat arra, hogy legyen igényük a helyes táplálkozásra, a mozgásra, a stresszkezelés módszereinek alkalmazására. Legyenek képesek lelki egyensúlyuk megóvására, gondozására, társas viselkedésük szabályozására, társas konfliktusok kezelésére.”
A
megfogalmazásból is látszik, hogy ez nagyon összetett feladat, ezért az iskolai
élet mindennapi gyakorlatában is foglalkozni kell vele. Ez a fejezetrész csak a
környezet-és természetismereti órákra háruló feladatokkal foglalkozik.
A testünk és
életműködéseink témakörökben megvalósítható feladatok:
-
Testünk főbb részei
-
Szervezetünk megfigyelhető ritmusos működései
-
Érzékszerveink szerepe a környezet
megismerésében
-
Az egészség és betegség fogalmának értelmezése
-
A tisztálkodás
-
A leggyakoribb balesetek megelőzésének módja
-
Segítségkérés balesetkor
-
Életműködéseink főbb jellemzői, legfontosabb
szerveink szerepe az életünkben
-
Fogyatékos, sérült embertársaink
-
Testünk mérhető tulajdonságai
-
Életünk nélkülözhetetlen környezeti
feltételeinek vizsgálata
-
Egészséges életmód: a helyes táplálkozás,
napirend, rendszeres mozgás és sport jelentősége
-
A betegség tünetei
-
A leggyakoribb fertőző betegségek és megelőzésük
-
Az ember életkori szakaszai
-
Helyes és helytelen szokásaink –
egészségkárosító szokások
-
A reklámok hatása életmódunkra.
Ha a fenti
feladatok megvalósítását beépítjük a környezet-természetismereti órákba, akkor
a tanulóinkban megalapozhatjuk a megfelelő testképet, ismeri a fontosabb
szerveink működését, megismeri, hogyan előzheti meg a betegségeket. Meg tudja
különböztetni az egészséges és beteg állapotot.