1.Hogyan alakul ki a tudás a tanulókban?

iDevice ikon Célok

Ebben a fejezetben (leckében) hat különböző tanuláselmélet lényegét ismeri meg az olvasó. Tájékozódhat arról, hogyan magyarázzák a tanuló ember elméjében bekövetkező változásokat a tanuláselmélet kutatói. Értelmezheti, hogyan épülnek egymásra és hogyan egészülnek ki a tudomány fejlősésével a tanulási folyamatot magyarázó elméletek.

A hat alfejezet áttanulmányozása körülbelül 50 percet igényel.


A neveléstudomány fejlődése során néhány tanuláselmélet alakult ki, amelyek különbözőképpen értelmezik a tudás fogalmát és az ismeretek / tudás fejlesztésének lehetőségeit is. A tanuláselméletek a tanulási folyamat hátterét, a tanulás mechanizmusát írják le tudományos modellekkel attól függően, hogy milyen irányzat vagy szemlélet szempontjából közelítik meg azt.

Mielőtt a különböző tanuláselméletet mutatnánk be, nézzük meg, hogy mik a közös értelmezések a tanulásról és a tudásról.

Mi a tanulás?

Tanulás során tartós tudást szerzünk vagy alkotunk meg, az új információt a hosszú távú memóriánkban raktározzuk el. Ennek értelmében fejlődés következik be a tudatunkban. Csak akkor beszélhetünk tanulásról, ha a tanulási folyamat elősegíti, hatékonyabbá teszi a természeti és társadalmi környezethez való alkalmazkodásunkat. Tanuláselméleti kutatók a tanulást az elménkben bekövetkező adaptív változásnak is nevezik. Vannak, akik a tanulást azonosítják az információk felfogásával, feldolgozásával és alkalmazásával. Nem célunk az összes tanuláselméleti felfogást bemutatni, hanem azok közül csak a legfontosabbakra térünk ki.