4.3.2. A természetismeret tanításakor alkalmazható szemléltetőeszközök

A tanteremben tartott természetismereti foglalkozásokon nélkülözhetetlen a nagyon változatos szemléltető eszközök és szemléltető módszerek alkalmazása. Az ajánlott szemléltető eszközöket a tananyag témakörei szerint két nagy csoportban mutatjuk be.

Az élő természeti környezet témáinak feldolgozásához ajánlott szemléltetőeszközök

élősarok (terrárium vagy virágos növények)

makettek, modellek (például növényi, állati szervek bemutatására)

preparátumok (koponyák, fogtípusok)

termés- és maggyűjtemények

műgyantás bemutató anyagok (ízeltlábúak és fejlődési alakjaik)

fóliázott applikációs képek (növények és állatok képeivel)

faliképek, színes poszterek

préselt levelek, növények részei: fatörzsmetszetek

filmek vagy filmrészletek Magyarország természetes életközösségeinek bemutatásához.

Az élettelen természeti környezet témáinak feldolgozásához ajánlott szemléltetőeszközök

térképek

makettek

kőzet és ásványok gyűjteménye (Magyarország főbb kőzetei, ásványai)

faliképek, poszterek

fóliázott applikációs képek (Európa és Magyarország nevezetességeinek fotója)

Az élő természet témáinak feldolgozása során a tanulást támogató környezetet biztosíthatunk az élősarok létrehozásával, amelyben mindig elhelyezünk valami új megfigyelni, vizsgálnivaló dolgot. Vannak iskolák, ahol az élősarok berendezése állandó, így inkább csak a tanterem berendezéséhez tartoznak, mintsem a tanulást támogató szerepükben funkcionálnak.

 

A teljesség igénye nélkül nézzünk néhány ötletet, mit mutathatunk be az élősarokban.

A növények felépítésének, fejlődésének tanulmányozásához zöldségféléket, fűszernövényeket csíráztathatunk, nevelhetünk. A tanulók a folyamatos megfigyelés, feljegyzés mellett részt vehetnek a gondozásukban is.

A tanterem falain kívül (természetben) tartott foglalkozásokon növényeket vagy növényi részeket gyűjthetünk és mutathatunk be: például terméseket. Ha lehetőségünk van rá, akkor szerezzünk be fametszeteket, mert az évgyűrűk számlálásával megbecsülhetik a tanulók a fa korát. Nagyon látványos lehet egy mini „mohaerdő” létrehozása, mert az iskolák környékén többféle moha is található.

Fontos szabály, hogy védett növényeket ne gyűjtsünk és állítsunk ki!

Mindig annyi „élő anyagot” gyűjtsünk és állítsunk ki, amennyit fel is használunk a tanulás során, ezzel példát mutatunk a környezetkímélő magatartásra. Szobanövények szaporításába, gondozásába is bevonhatjuk a tanulókat.

Az állatok élősarokban való bemutatása különös odafigyelést igényel. Az ügyesebb tanítók úgynevezett rovartenyésztő terráriumot készíthetnek. Ennek leírása több ismeretterjesztő irodalomban is megtalálható.

Például: „Barangolás a természet világában” (lásd az irodalomjegyzéket) a rovarok terráriumában megfigyelhetik a gyerekek a sáskák, szöcskék, tücskök vagy a lepkék fejlődését. Itt is vigyázzunk arra, hogy védett állatokat ne fogjunk be! Legtöbb állatkertből beszerezhetők például a nagyon szapora botsáskák. Ezeknek az állatoknak a megfigyelése mellett a gondozásukba is bevonhatjuk a tanulókat.

Nagyon látványosan bemutatható a földigiliszták talajjavító tevékenysége, ha egy akváriumba vagy átlátszó falú terráriumba különböző talajtípusokat (világos és sötétebb színűeket) szendvicsszerűen egymásra rétegezünk úgy, hogy a legfelső réteg az edény háromnegyed részéig érjen. A tetejüket szárazlevelekkel szórjuk meg, majd folyamatosan tartsuk nedvesen (vizet permetezve rá). Ügyeljünk, hogy nedves legyen, ne vízzel áztatott. Ezután helyezzünk be 3-4 földigilisztát, amelyeket nedves talajú kertekből, parkokból könnyen beszerezhetünk. Néhány nap elteltével megfigyelhetik a gyerekek, hogy a talaj rétegeit összekeverik a giliszták, de a járataik is kivehetők, és ha szerencsések, akkor azt a pillanatot is megleshetik, amikor a földigiliszta behúz a járatába egy levelet. Néhány hét után engedjük el a gilisztákat ugyanazon vagy hasonló élőhelyen, ahol begyűjtöttük.

A sárgafülű ékszerteknősök is jól tarthatók akva-terráriumban. Mivel a hüllők csoportjába tartozó ékszerteknősök emésztése lassú, a kifejlett példányokat elegendő hetente kétszer-háromszor etetni. Az sem okoz gondot, ha az iskola hétvégi lezárása során nem tudjuk etetni őket. Jó, ha ezeket a kiállított állatokat el tudjuk függönyözni, vagy le tudjuk takarni, hogy a tanulók figyelmét ne vonják el (például dolgozat írásánál).

A tanulókkal ne gyűjtessünk állatokat! Védett területen tilos bármit gyűjteni!