3.2.Differenciált fejlesztés heterogén tanulói csoportban (DFHT)

A differenciált fejlesztés heterogén tanulói csoportokban tanítási- tanulási stratégia  (DFHT) képezi az élmény suli alapját. A tanulók heterogenitása a tanulási eredményükben és a szociális hátterükben nyilvánul meg.

A DFHT stratégia elsősorban nem új módszereket keres, hanem aktívan beépíti a már jól beváltakat is (pl. a Komplex Instrukció Programot), azokat gazdagítva, színesítve. Középpontjában a személyre szabott differenciálás áll, mely a sokrétű feladatokkal könnyen megoldható. Szintén a feladatokban rejlő lehetőség az is, hogy egyszerre tudunk felzárkóztatni, tehetséget kibontakoztatni és gondozni. A módszerek a heterogén csoportmunkákra és a tanulók aktív részvételére építenek, melyek során a már meglévő ismeretek segítségével értelmezik személyre szabottan az új ismereteket.  Lényegi eleme, hogy a tanulók közötti interakciók jól működjenek, építsék tudásukat és közösen tanuljanak, valamint meg is osszák egymással az ismereteiket. A módszer fejlesztői az órai alulmotiváltság csökkentését, megszűnését, a tanulmányi eredmények javulását, az egyéni és csoportos sikernövekedést, az önbizalom és önértékelés fejlődését, a harmonikus gyerekkapcsolatokat és a magatartási problémák csökkenését várják ettől a programtól.

A feladatmegoldás során, legyen az egyéni, páros vagy csoportos, a tanulók külön-külön utakon, különböző időtartam alatt jutnak el ugyanahhoz a célhoz. Minden tanuló a saját szintjéről indul és lép tovább, vagyis egyéni ütemben, egyéni módon vesz részt az ismeretszerzés folyamatában. Az alábbiakban rövid áttekintést adunk a DFHT-ban alkalmazott differenciálás leggyakoribb módjairól.