4.4.5.Ellenőrző óra (tudásszint mérés)
Ezen az órán témazáró dolgozatot íratunk (általában 2. osztálytól) a tanulókkal.
A témazáró dolgozat feladatait
úgy állítjuk össze, hogy a tanulók különböző tudás-szintjeinek megfelelő legyen
(lásd differenciálásról szóló fejezetet).
Az
óra típusától függetlenül van néhány didaktikai alapelv, amelyet be kell
tartani a környezeti és természetismereti órákon is:
-
Tudományosság:
a tananyag tükrözze a környezet/természet-tudományok eredményeit (kerüljük a
tudományosan nem igazolt nézeteket).
-
Motiválás: a
tanulási kedv felkeltése és folyamatos fenntartása (például változatos tanulói tevékenység
alkalmazásával)
-
Aktivizálás:
olyan pedagógiai tevékenység, amelynek célja a tanulók belső aktivitásának
kialakítása az aktív tevékenység mellett (például emlékezet, gondolkozási
intenzitás, figyelemkoncentráció biztosításával).
-
Érthetőség: a
tananyag tanulhatóvá tétele a korosztálynak megfelelően.
-
Fokozatosság:
a különböző képességű tanulók előzetes ismereteire építve (lásd legközelebbi
fejlődési zóna elvét).
-
Rendszeresség:
a tananyag áttekinthető, logikus felépítése és optimális adagolása.
- Szemléletesség:
a természetben lejátszódó folyamatok valóságos, filmen vagy modelleken
keresztüli megfigyelése, elemzése, értelmezése és alkalmazása (ez az elv nagyon
hangsúlyos szerepet kap a környezet / természet témáinak feldolgozása során).
- Tartósság: az
elsajátított ismeretek, jártasságok, készségek, képességek beépítése a tanulók
tudásrendszerébe (a személyiségük fejlesztésével).
-
Differenciálás:
egyénre szabott fejlesztés (lásd korábban).
-
Visszacsatolás:
a tanulókat folyamatosan tájékoztassuk az egyéni előrehaladásukról
(fejlődésükről).
-
Megerősítés:
elsősorban az ösztönző (pozitív) jellegűek legyenek, de szükség esetén a
hiányosságokra, gyengeségekre is világítsunk rá.
A tanítás gyakorlatában nem különülnek el mereven az óratípusok. Az óratípusokon belül is többféle óravariáns fordul elő. Az óratípusokat a szerint határozzuk meg, hogy melyik fő didaktikai feladat megvalósításával foglalkozunk a tanítási óra legnagyobb hányadában.
Napjainkban a kompetenciafejlesztés, - fő didaktikai feladatként – hangsúlyosan
szerepel az oktatás gyakorlatában, ami azt jelenti, hogy az új ismeretek
feldolgozása is a tanulók aktív tevékenységére épül, tehát ezen az órán belül
is megvalósítunk egyéni, páros vagy csoportos tanulói munkáltatást,
feladatmegoldást. Ezért nem szerencsés
az „új ismeretek közlő óra” megnevezés, amelyet még néhány iskolában ma is
használnak. A „közlés” kifejezés azt sugallja, hogy a tanító/ tanár közli az új
ismereteket, és nem a tanulóké a fő szerep, ez pedig a tanuló-centrikus oktatásban
– amelyre törekednünk kell – megengedhetetlen.