7. 1. A Projektpedagógia lényege
A projekt szó maga tervet, tervezést, megtervezett munkát jelent.
Valamilyen kihívásra épülő,
a cél által vezérelt, siker elérésére késztető, eredményesen együtt alkotó
tevékenység. A környezet-adekvát oktatás során maga a megtapasztalt valóság, a
természet, az alkotott, a létesített környezet kínálja a tananyagot.
A projektpedagógia olyan tanulásszervezési eljárás, amely az egészből indul ki, és ehhez rendeli a részleteket, vagyis az általában megszokottak ellenkezője.
A
projekttanulás arra készteti a tanulókat, hogy összegezzék az egy-egy
tantárgyban tanult ismereteiket, tudásukat az adott témával kapcsolatban.
Vagyis az integrált megközelítést feltételezi. A projekt egész ideje alatt
fontos, hogy a tanár és a diák partnerként, együtt vegyen részt a munkafolyamat
egészében. Az együttes cselekvéshez nélkülözhetetlenek a kooperatív tanulási
technikák.
Nem az adott tananyag elsajátításához keres tevékenységet, hanem az ismeretekről az ismeretek megszervezésének folyamatára helyezi a hangsúlyt, tehát a tanártól és a diáktól egyaránt folyamattervezést kíván.
A közös alkotás együvé tartozást
alapozó élmény, miközben a tanulók különböző készségeit, képességeit fejleszti.
A tanulók a képességeik alapján választják ki a megoldandó feladatot vagy
tevékenységet, ezért a tanulási motivációjuk is jobb lesz. Serkenti a diákokat
az önálló és a csoportokban történő feldolgozásra. Ez nagyobb felelősséget,
alkalmazkodni tudást feltételez, mint a korábban megszokottak. Összességében
komplexebb fejlesztés érhető el a projektpedagógia alkalmazásával. Tanórán,
összefoglalásként, témanapon, témahéten, táborban, erdei iskolában is
alkalmazhatjuk a projektmunkát.