Feladatok

iDevice ikon Tevékenység

A .... honlapon bemutatunk egy környezeti nevelési programot, amelyben a jövő-orientált környezettudatos gondolkodás fejlesztése történt.

Tanulmányozza az esetleírást, vitassa meg társaival (4 fős csoportban) a megvalósított környezeti nevelési programot, majd rendszerezzék megállapításaikat táblázatos formában a megadott szempontok szerint!

Célok

Alkalmazott módszerek, tanulói tevékenységek

Fejlesztett készségek, képességek

 

 

 

 

 

 

 

Az alábbi táblázat bal oldali oszlopában olyan ismereteket, képességeket és attitűdöket soroltunk fel példaként, amelyek fejlesztése szükséges a megfelelő természettudományos kompetencia kialakításához. Egészítse ki a táblázatot a negyedik osztály számára készült tankönyv tananyagának elemzésével!

Fejlesztendő ismeretek, készségek, képességek. Környezeti attitűd.

A tananyag címe (több téma címe is szerepelhet)

Szövegértelmező képesség – értő olvasás

 

Problémafeltáró és problémamegoldó képesség

 

 

Egyszerű sémarajzok készítése

 

Megfigyelőképesség

 

Ábraelemző-képesség

 

Feladatmegoldások készség szinten

 

Oksági összefüggések értelmezésének képessége

 

Kritikai gondolkodás – ítéletalkotás

 

A természeti környezet értékeire kíváncsi attitűd, környezetkímélő magatartás kialakítása

 


1. Ebben a feladatban 10 állítást írunk a környezeti nevelésről. Olvassa el, majd mérlegelje, hogy mennyire helytállóak ezek az állítások a környezeti nevelésre vonatkozóan. Miután eldöntötte, hogy milyen mértékben ért egyet az állításokkal, csoportosítsa azokat az alábbi négy halmazba!

A környezeti nevelésre vonatkozó állítások:

1) A környezeti nevelés komplex jellegű, ezért minden tantárggyal kapcsolatban van.

2) A környezeti nevelés legtágabb értelmezésével a fenntarthatóság pedagógiája foglalkozik.

3) A környezeti nevelés attitűd (hozzáállás) formálás.

4) A gyerekek környezeti tudását folyamatosan ellenőrizni, értékelni kell.

5) A környezeti nevelés arra ösztönzi a gyerekeket, hogy megismerjék azt a környezetet, amelyben élnek.

6) A környezeti nevelés során az emberiséget fenyegető problémák megismertetésére kell fektetni a hangsúlyt.

7) A környezeti nevelésnek az iskolában kerülni kell a vitás kérdéseket.

8) A környezeti nevelésnek főleg a természetes környezetre kell vonatkoznia

9) A környezeti nevelésnek azt kell eredményeznie, hogy az emberek aktív részvételt vállaljanak a környezeti problémák megoldásában.

10) Legjobb, ha az órarendben a környezeti nevelés külön tantárgy, máskülönben elveszik az órarendben.

++ Teljes mértékben igaz az állítás

 

+ Többségében igaz az állítás

- - Teljes mértékben hamis az állítás

 

- Többségében hamis az állítás