6.A környezet-természetismeret órán alkalmazott módszerek, munkaformák, tanulás-szervezési eljárások

iDevice ikon Célok

A szakmailag jól felkészült és az innovációra nyitott pedagógus a tanulók képességeit, a tananyag tartalmának jellegét a tanulási környezetet figyelembe véve választja ki, hogy adott helyzetben milyen módszerrel, tanulásirányítási eljárással dolgozza fel az oktatási anyagot. Ebben a fejezetben (leckében) ehhez kap útmutatást az olvasó. Az olvasólecke feldolgozása körülbelül 60 percet igényel.

 

A módszerek bemutatását, alkalmazásuk előnyeit és nehézségeit a tanulásirányítás szempontjából két nagy csoportra bontva elemezzük.

A tanulás irányítása alapján megkülönböztethetünk direkt és indirekt irányítású módszereket.

Külön alfejezetben mutatjuk be a tanulók aktív tevékenységén alapuló interaktív és kooperatív tanulási technikákat, annak ellenére, hogy irányítás szempontjából az indirekt módszerek közé sorolhatók.

 


Mielőtt a módszerek bemutatásába kezdenénk, fontos szem előtt tartani néhány alapvető pedagógiai alapelvet, amelyek meghatározóak a módszerek kiválasztásánál. Ezek közül a legfontosabbak a következők:

  • A tanulók aktívan vegyenek részt a tanulásban (ne passzív elszenvedői legyenek az oktatásnak).
  • Változatos, élményekben gazdag módszereket, tanulásirányítási eljárásokat alkalmazzunk.
  • Mindig a meglévő (előzetes) tudásra építsünk.
  • Az „életre” tanítsunk, vagyis törekedjünk arra, hogy a tanulóink kompetenciájának fejlesztése során a mindennapi életben használható tudással gyarapodjanak.
  • Természetről a természetben tanítsunk, vagyis ha lehetőségünk van rá, akkor terepi foglalkozásokat tartsunk.