8.1. 3. A tantermeken kívül tartott foglalkozások szervezési kérdései

A közoktatás egyik legnagyobb problémájának a mereven 45 percekre szabott oktatás nevezhető. Sajnálattal tapasztalható, hogy nem használjuk ki az iskola közvetlen környezetében adott tanulási formát, pedig sok lehetőség van az iskola udvarán vagy a legközelebbi parkban is.

Az előző alfejezet felsorolásban szereplő első két terepi foglalkozás belefér a 45 perces órába is. A többi forma már órák tömbösítését vagy egész napos programok szervezését igényli.

A hosszabb időtartamú terepi foglalkozások lebonyolításánál 3 fő szakasz különíthető el.

Az első az előkészítő szakasz, amelyben játékos feladatokkal ráhangolhatjuk a tanulókat a kiválasztott helyszínre, témára.

Ha például valamelyik nemzeti parkba visszük a gyerekeket, akkor a háttér-információk megadásánál bemutathatjuk Magyarország 10 nemzeti parkjának címerét és fontosabb jellemzőit. A lexikális adatok számon kérése helyett (mint például a terület nagysága) inkább az általános intelligenciához szükséges információk feldolgozására helyezzük a hangsúlyt. A környezet- és természetismeret tankönyvek többségében megtalálhatók Magyarország 10 nemzeti parkjának legfontosabb adatai. Ennek a témának a feldolgozása azonban csak akkor lesz hatékony, ha a tanulókat elvisszük ezekre a területekre.

Nagyon jó kezdeményezésnek vélem az úgynevezett „parkoló” programot, amelyet néhány iskolában valósítanak meg.  Ezek az iskolák azt tűzték ki célul, hogy a 8 évfolyamos alapképzés alatt minél több magyar nemzeti parkba elviszik osztálykirándulás vagy erdei iskola program keretében a diákokat. Vannak ökoiskolák, amelyek a 4. osztálytól kezdődően minden tanévben elviszik más-más nemzeti parkba a tanítványaikat.

Több nemzeti parkunkban is őrizzük az őshonos magyar kutyafajtákat, melyekről képeslapokat is készítettek. Megvásárolható például tíz magyar őshonos kutyafajta képeslapja, ahol a kölyök és a kifejlett állat képe is látható (összesen 20 db). Ezeket összekeverve, véletlenszerű párokat alakíthatunk ki a tanulókból azzal a feladattal, hogy az összetartozó „kiskutya és a nagykutya” keresse meg egymást. Miután a párok kialakultak, további kutató feladat lehet, hogy derítsék ki, melyik nemzeti parkokban találhatók meg, és milyen célból fordulnak ott elő. (Természetesen más őshonos háziállatok képeivel is megvalósíthatjuk ezt a feladatot.) Az előkészítő szakaszban kérhetjük a gyerekeket, hogy keressék meg az interneten a 10 hazai nemzeti park honlapját, amelyről gyűjtsenek magadott szempontok alapján információkat. Ezt végezhetik projektmunkában, párokban vagy csoportokban, majd tanulói kiselőadásban, poszterek készítésével stb. bemutatják egymásnak is az elvégzett kutatói tevékenységüket. Ezt a munkát egy úgynevezett „címerkereső” játékkal zárhatjuk.

A „címerkereső” játékos feladathoz a 10 nemzeti park címere és a hozzájuk kapcsolódó rövid ismertető szöveg szükséges. Ezeket külön-külön kinyomtatjuk (színes címerképekkel), majd összekeverjük és szétosztjuk. A tanulók feladata úgy alkotni párokat, hogy a címer és a hozzá kapcsolódó szöveg kerüljön egymás mellé.

A tantermen kívül tartott foglalkozások második fő szakaszában a tanulók egyénileg, párokban vagy csoportokban munkáltató lapokkal dolgoznak, irányított felfedezéseket végeznek a pedagógus által meghatározott területen. Ehhez néhány gondolatébresztő ötletet mutatok be.

1.      Célzott megfigyelések, vizsgálatok az iskola udvarán

Amikor az égtájakról, az iránytű (vagy tájoló) használatáról tanítunk, akkor kihasználhatjuk a tanulók életkori sajátosságaiból adódó versenyező szellemet. Erre kiváló játékos feladat például az udvaron található fák, építmények, emberi létesítmények egymáshoz való elhelyezkedésének meghatározása egy térképvázlat segítségével. Megfigyelhetik a tanulók az időjárást, vagy méréseket végezhetnek, és az eredményeket összehasonlíthatják az országos átlaggal.

2.      Madárbarát iskolakert program

Ennek a programnak a megvalósításához szükséges háttér-információt a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület honlapján lehet találni (www.mme.hu). A honlapon segítséget kapunk a madárbarát iskola megvalósításához, ötleteket gyűjthetünk konkrét feladatokhoz, amelyek több tanévre biztosítanak folyamatos tevékenységet a tanulók számára. Ezen a honlapon több oktatási segédanyag is letölthető.

A terepi foglalkozások megvalósításának harmadik fő része a terepen végzett tevékenységek elemzése, értékelése, következtetések levonása. A pedagógusok zöme erre a tevékenységre nem fektet elég hangsúlyt, pedig a különböző tantárgyak tananyagának tanításakor többször visszacsatolhatunk az itt szerzett ismeretekhez, tapasztalatokhoz, és így a terepi foglakozásra fordított idő többszörösen megtérülhet a tanítás-tanulás folyamatában.

iDevice ikon Tevékenység

Keresse fel az alábbi honlapot!:

http://www.mme.hu/napi_madarvedelem

Sorolja fel, hogy milyen felszerelés szükséges ahhoz, hogy az iskolakertet madárbarát kertté alakítsuk!

A fenti honlapon a tudástárban megtalál egy ingyenesen letölthető madárhatározót. Kérem töltse le, és alkalmazza a terepi foglalkozásokon!

Érdekességként javasoljuk: http://www.mme.hu/webkamerak_526579aa874d7 melynek segítségével betekinthet a madarak életébe!