9. Kompetenciafejlesztés, nevelési feladatok és képességfejlesztés lehetőségei a tanórákon

A kompetencia fogalmával, a természettudományos kompetencia fejlesztésének lényegét ismerteti a fejezet.
Az olvasólecke feldolgozása körülbelül 45 percet igényel.

A pedagógiai
szakirodalomban használt új kifejezés, a kompetencia nem szinonimája a
képességnek, inkább komplex feladatok adott kontextusban sikeres megoldására
való képességet, vagyis egy jól szervezett tudásrendszer eredményes használatát
jelenti. A Pedagógiai Lexikon (1997)
meghatározása szerint: „a kompetencia
alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak
benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők” Ugyanez a
lexikon a kompetenciafejlesztést a következőképpen definiálja: „tudatosan egymásra épített, a tanulók
egyéni aktuális állapotához igazított fejlesztő tevékenységek sorozata.”
(Pedagógiai Lexikon 1997).
A 2012-es
Nemzeti alaptanterv meghatározása szerint: „A
kompetencia az ismeretek, készségek olyan ötvözete, amely megfelelő
attitűdökkel társulva biztosítja, hogy az egyén képes és kész legyen egy adott
helyzetben hatékonyan és sikeresen cselekedni. Az Európai Unió értelmezésében,
kulcskompetencia-ajánlásaiban a kompetencia egy olyan dinamikusan alakuló
komplex kognitív és pszichikus struktúra, mely az ismeretek, képességek,
készségek és attitűdök rendszeréből épül fel, és az egyént adott tevékenységek
elvégzésére teszi képessé. A tantervben e kompetenciák, továbbá fejlesztési
feladatok, tevékenységek, képességek és készségek kapnak szerepet, mindig
feltételezve mögöttük egy tudásrendszert is.”(Magyar Közlöny. 2012. évi 66. sz.
10845. old.)