3.2.Differenciált fejlesztés heterogén tanulói csoportban (DFHT)
A differenciált fejlesztés heterogén tanulói csoportokban tanítási- tanulási stratégia (DFHT) képezi az élmény suli alapját. A tanulók heterogenitása a tanulási eredményükben és a szociális hátterükben nyilvánul meg.
A DFHT stratégia elsősorban nem új
módszereket keres, hanem aktívan beépíti a már jól beváltakat is (pl. a Komplex
Instrukció Programot), azokat gazdagítva, színesítve. Középpontjában a
személyre szabott differenciálás áll, mely a sokrétű feladatokkal könnyen
megoldható. Szintén a feladatokban rejlő lehetőség az is, hogy egyszerre tudunk
felzárkóztatni, tehetséget kibontakoztatni és gondozni. A módszerek a heterogén
csoportmunkákra és a tanulók aktív részvételére építenek, melyek során a már
meglévő ismeretek segítségével értelmezik személyre szabottan az új
ismereteket. Lényegi eleme, hogy a
tanulók közötti interakciók jól működjenek, építsék tudásukat és közösen
tanuljanak, valamint meg is osszák egymással az ismereteiket. A módszer
fejlesztői az órai alulmotiváltság csökkentését, megszűnését, a tanulmányi
eredmények javulását, az egyéni és csoportos sikernövekedést, az önbizalom és
önértékelés fejlődését, a harmonikus gyerekkapcsolatokat és a magatartási
problémák csökkenését várják ettől a programtól.
A
feladatmegoldás során, legyen az egyéni, páros vagy csoportos, a tanulók
külön-külön utakon, különböző időtartam alatt jutnak el ugyanahhoz a célhoz.
Minden tanuló a saját szintjéről indul és lép tovább, vagyis egyéni ütemben,
egyéni módon vesz részt az ismeretszerzés folyamatában. Az alábbiakban rövid
áttekintést adunk a DFHT-ban alkalmazott differenciálás leggyakoribb módjairól.