3.1. A csoport kialakulása és struktúrája

Idézzünk fel egy emléket, amelyben talán mindnyájunknak volt már része. Szeptember elseje, középiskola első osztály. Egykorú fiúk és lányok érkeznek egyesével, kettesével az osztályterembe. Mindenki keres egy helyet, fészkelődik, bátortalanul méregeti a másikat. Valaki félénken megkérdezi: „Ideülhetek melléd?" Halk válasz, rövid, kínos bemutatkozás. Várakozás... S most idézzünk fel egy másik ismerős és talán emlékezetes helyzetet. Ugyanaz a helyszín, ugyanazok a gyerekek. A terem tele virággal, a táblán: „Búcsúzunk, és elmegyünk". Ünneplőbe öltözött fiúk és lányok érkeznek. Szeretettel üdvözlik egymást, baráti kézfogások, puszik cuppannak, élénk csevegés, kisebb-nagyobb csoportok beszélgetnek. Várakozás...

Mi történt? Hogyan vált az egykor szorongó, egymást nem ismerő gyerekek­ből igazi csoport, miként jött létre a kapcsolatokkal, érzelmekkel átszőtt bonyo­lult hálózat? Erre a kérdésre keresték a választ a csoportlélektani kutatások is.