4.5. Záró gondolatok
A vezetés témakörét áttekintve nemcsak egy fejezet, de maga a könyv is véget ért. A vezetés komoly, embert próbáló feladat, amelyet nagyon nehéz hatékonyan ellátni megfelelő szakismertek nélkül. Az iskola mint szervezet hasonló más szervezetekhez, munkahelyekhez, de sok dologban egészen egyedi vonásokat mutat. Az egyik legfontosabb különbség, hogy ebben a szervezetben a „munkatársak" életkora és képzettsége nagyon különbözik, hiszen a felnőtteknek gyerekekkel kell dolgozniuk. A másik sajátos vonás, ami az iskolákat általában jellemzi, hogy nagyon magas a nők aránya. A legfontosabb és a vezetés szempontjából talán leglényegesebb sajátosság azonban, hogy a munkateljesítmények nem mérhetőek igazán objektív eszközökkel. Nincs skála, ami megmutatná, hogy melyik pedagógus dolgozik jobban: aki egy nagyon tehetséges gyereket felkészít egy országos tanulmányi versenyre, ahol a gyerek győz, vagy az a nevelő, aki egy nagyon gyenge képességű gyereket speciális fejlesztő foglalkozással eljuttat az elégséges szintre. A tanár soha nem lehet száz százalékig biztos abban, hogy a változást - akár kedvező, akár kedvezőtlen - ő idézte elő. Ezért annak is nagyon nehéz dolga van, akinek pozíciójából eredően feladata, hogy minősítse, értékelje a pedagógusok munkáját. Sőt az iskolavezető munkájának eredményessége is ugyanilyen nehezen megfogható. Mi a nagyobb eredmény: a jó továbbtanulási arány, vagy hogy egy iskolában kicsi a lemorzsolódás, esetleg az, hogy sikerül elérni, hogy a tizenhat éves, minden intézményből kitett gyerekek mégiscsak megtanulnak egy szakmát, és nem antiszociális módon teremtik meg életfeltételeiket.
A tanári és az iskolavezetői pálya egyik legfontosabb stresszforrása a nehezen mérhető, nem objektiválható sikerek hiánya. És még nem említettük azokat szempontokat, amelyek alapján a társadalom megítéli és „méltányolja" az iskola és az iskolavezetés munkáját. Ezért elengedhetetlen, hogy a vezető határozott belső értékrenddel rendelkezzen, ismerje jól saját pozitívumait, vállalni tudja az apróbb és nagyobb sikereket. Csak saját értékeinek tudatában lesz képes megküzdeni a rá nehezedő feladatokkal, és tud követendő példát sugározni beosztottai felé.