3.3.2.1. A fölérendelt célok szerepe a feszültség csökkentésében
Sherif korábban említett kutatásában végigkövette a csoport kialakulásának és fejlődésének folyamatait, majd a versengés segítségével csoportközi konfliktust indukált. A gyerekek az általa vezetett táborban már valóban gyűlölték és bántalmazták egymást. Különböző eszközökkel próbálkoztak, hogy mérsékeljék a csoportok közötti feszültséget, de ezek közül csak egy vezetett eredményre. Olyan helyzetet teremtettek, amelyben mindkét csoport együttes tevékenységével lehetett elérni a célt, ami mindkét fél számára egyaránt fontos volt. Például tönkretették a tábor teljes vízellátó rendszerét. Mindenkinek szüksége volt a vízre, de a rendszert egyik csapat sem tudta egyedül megjavítani. A gyerekek teljes együttműködésben közösen dolgoztak a közös célért. Ezt nevezte Sherif „fölérendelt közös célnak" (Sherif, 1976).
Az iskolában is meg lehet fogalmazni olyan célokat, amelyek a szervezet minden csoportja számára egyaránt vonzóak, és csak közösen érhetik el azokat. Fontos, hogy ezek ne „mű" célok legyenek, hanem olyan problémák, amelyek megoldása ténylegesen érdeke mindenkinek.