4.2.1.4. A vezető, a feladat és a csoport kapcsolatát komplex módon kezelő modell

Fred Fiedler megpróbált olyan vezetői hatékonyságmodellt felállítani, amelyben a vezetés három legfontosabb elemét lehet kezelni (Fiedler, 1980). A róla elnevezett kontingencia modell szerint egy vezető hatékonysága három tényezőtől függ.

  • A vezető és a tagok kapcsolata;
  • A feladat strukturáltságának mértéke; (A feladat akkor strukturált, ha világosan meghatározott a célja, és kidolgozottak a megoldási lépések is.)
  • A vezető pozíciójából fakadó hatalma.

A tényezőket és azok lehetséges kombinációit a 4.2. ábra mutatja.

 

Oktáns I II III
IV
V
VI
VII VIII
Vezető - tag kapcsolatok
rossz rossz rossz rossz
Feladat-struktúra strukturált
strukturálatlan strukturált strukturálatlan
Vezető pozíciójából fakadó hatalma erős gyenge erős gyenge erős gyenge erős gyenge

4.2. ábra: A vezetői hatékonyságot befolyásoló tényezők
(Fiedler nyomán, 1980)

A különböző konfigurációk más-más vezetői hatékonyságot eredményeznek, attól függően, hogy milyen a vezető stílusa. Vannak olyan vezetők, akik elsősorban a feladat precíz végrehajtását tartják fontosnak, és ezt akár a személyes kapcsolatok rovására is el akarják érni. Az ilyen vezető „feladatorientált". Más vezetők számára nagyon fontos a csoportlégkör, mindig igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani a munkatársakkal és a csoporton belül. Ők a „kapcsolatorientált" vezetők.

Fiedler és munkatársai különböző szervezetekben végzett kutatásaikban azt találták, hogy a vezetés hatékonyságát a három tényező és a vezetési stílus közötti bonyolult összefüggés határozza meg. Ezt a kapcsolatrendszert ábrázolja a 4.3. ábra.

 

 

4.3. ábra: A vezetői hatékonyság és a helyzeti tényezők kapcsolata Fiedler modelljében
(Forgas nyomán, 1989)

 

Mindennek ellenére Fiedler munkásságának vitathatatlan érdeme, hogy felhívta a figyelmet a vezetés körülményeinek meghatározó szerepére, és bebizonyította, hogy nincs univerzális vezetői magatartás, minden helyzet más-más típusú vezetőnek kedvez. Például egy erős hatalommal rendelkező és alapvetően feladatorientált vezető, akinek nincs jó kapcsolata a beosztottaival, egy jól strukturált és pontosan ellenőrizhető feledatot bizonyára meg tud oldatni a csoportjával, hiszen a beosztottak tudják, hogy amennyiben nem végeznek megfelelő munkát, nem számíthatnak arra, hogy a vezető ezt majd kedvesen elnézi nekik a barátság vagy a békesség kedvéért. Az iskolában a feladatok gyakran nem strukturáltak, a tanári hatalom ereje a gyerkek életkorának növekedésével egyre csökken. Ezekkel a tényekkel számolva, illetve a vezetési stílus ismeretében, a különböző helyzetekben megjósolhatóvá válik a vezetői hatékonyság.