3.3.2.2. A közös célok egy speciális esete: a mozaik módszer

Aronson és munkatársai olyan kísérletet terveztek, amelyben különböző etnikai csoportokból álló vegyes osztályokban próbálták csökkenteni az előítéleteket. A kísérlet lényege az volt, hogy a gyerekeket kölcsönös függő helyzetbe hozták. Minden gyerek teljesítménye valamennyire a mások teljesítményével volt kapcsolatban. Etnikai szempontból vegyes csoportokat alakítottak, akiknek az volt a feladatuk, hogy tanuljanak meg önállóan egy tananyagrészt, amit a tanár előre kiosztott. Minden gyerek csak egy részt kapott a feldolgozandó anyagból, és neki kellett azt elmondania a többieknek, megtanítani őket arra, amit ő tudott. Ilyen feltételek mellett csak akkor lehetett jó teljesítményt elérni, ha min­den gyerek minden társa beszámolójára odafigyelt, mert segítette őket abban, hogy minél érthetőbben tudják elmondani a többieknek az általuk megtanult tan­anyag­részt. Ennek az lett az eredménye, hogy a gyerekek odafigyeltek egymásra, fontosnak tartották, amit a másik, esetleg lényegesen gyengébb tanuló mond. A gyerekek ezekben az osztályokban egyre jobban megkedvelték egymást, szünetekben is „keveredtek" egymással, és a csoportok közötti előítéletek nagymértékben csökkentek.