MELLÉKLET 2.
2. melléklet: Szervezeti kultúrát vizsgáló kérdőív
Ahhoz, hogy konkrétabb fogalmaink legyenek a szervezeti kultúráról, tekintsük át a következő kérdőívet!
A kérdőívre Ch. B. Handy egyik könyvében leltünk rá. (Ch. B. Handy, 1976) Célja nem más, mint hogy tudatosítsa a szervezeti kultúra jellemzőit. Az alábbi központi kérdésekkel foglalkozik:
1. Milyen szervezetben dolgozna Ön a legszívesebben?
2. Milyen szervezetben dolgozik Ön? A tartalmaknak, stílusoknak és viselkedésnek milyen megnyilvánulásai, azoknak milyen csoportjai jellemzik e szervezetet?
(A kérdőív eredeti összeállítója Roger Harrison. Eredeti angol változata egy 15. kérdést is tartalmazott, de ez magyarul, a mai magyar környezetben értelmezhetetlen.)
A kérdőív:
Kérjük, gondoljon vissza egy iskolára (esetleg más szervezetre), ahol hosszabb ideig dolgozott (dolgozik)! Kérjük, értékelje az egyes kijelentéseket, és a négy kijelentést rangsorolja is! Az első oszlopban a saját értékrendje szerint rangsorolja a leírt kijelentéseket, majd a 2. oszlopban munkahelyére gondolva végezze el a rangsorolást. Az első helyre rangsorolt állítás mellé - a megfelelő oszlopba - írjon 1-est, a negyedik helyre pedig 4-est.
Azaz az első oszlopba írjon 1‑est ahhoz az állításhoz, kijelentéshez, amelyet a leginkább szeretné, ha jellemezné a szervezetet, 2‑est ahhoz, amelyiket második helyen kívánna legjellemzőbbnek, és így tovább 3‑ast és 4‑est. A második oszlopba 1‑est ahhoz az állításhoz írjon, amelyiket az emlékezetébe idézett szervezetről tart legjellemzőbbnek! Írjon 2‑est ahhoz, amelyiket a második helyen tart jellemzőnek! És így tovább 3‑ast és 4‑est.
KÉRJÜK, HIGGYE EL, A VÁLASZTHATÓ MEGOLDÁSI MÓDOK KÖZÖTT NINCS JÓ VAGY ROSSZ (kevésbé jó) VÁLASZ! Az egyik válasz egyféle szervezethez vagy problématikus megoldáshoz, a másik másféléhez illik. Az egyik az egyik helyzetben jó, a másik másfélében.
1. A jó főnök
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
Erős, döntésképes és határozott, de tisztességes, fair vezető. Támogató, nagylelkű, elnéző a lojális beosztottakhoz. |
B ........... |
........... |
Saját személyiségét nem hangsúlyozza, korrekt, tartózkodik attól, hogy hatalmát saját előnyök szerzésére használja. Kollégáitól csak a szervezet működése szempontjából feltétlenül szükségeseket követeli meg. |
C ........... |
........... |
Egyenlőségre törekvő és befolyásolható az elvégzendő feladatok irányában. Hatalmát, befolyását az elvégzendő feladathoz szükséges javak megszerzésére használja. |
D ........... |
........... |
Mások személyes szükséglete iránt érez felelősséget. Pozícióját a beosztottak megelégedettségének és motivációjának emelésére, növelésére használja. |
2. A jó beosztott
A ........... |
........... |
Előzékeny, keményen dolgozik és lojális a főnökei céljaihoz. |
B ........... |
........... |
Felelősségteljes és megbízható munkaerő, össze tudja kötni a munka iránti felelősségét a főnökét megzavaró, meglepő dolgoktól való tartózkodással. |
C ........... |
........... |
Saját maga által is feladatai elvégzésére motivált, nyitott a mások javaslatainak, ötleteinek befogadására. Ha nagyobb kompetenciát, hozzáértést tapasztal, hajlik a vezető szerep átadására is. |
D ........... |
........... |
Eltökélt a saját lehetőségeinek kimunkálása és kiaknázása iránt, valamint nyitott elfogadni és viszonozni kollégái segítségét. Respektálja mások egyéni szükségleteit, hajlamos nekik segíteni, fejlődésüket előrevinni. |
3. A jó szervezeti tagok a leginkább előnyben részesítik...
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
A főnök személyes elvárásait. |
B ........... |
........... |
a feladatokat, a felelősségeket és elvárásokat mint sajátjaikat tartják nyilván, a mindennapi élet és viselkedés részeként. |
C ........... |
........... |
a feladat megkövetelte képzettséget, képességet, alkalmasságot, energiát és a szükséges feltételeket. |
D ........... |
........... |
a résztvevők személyes szükségleteit és azok kielégítését. |
4. A szervezet jól dolgozó tagjai...
A ........... |
........... |
a hatalom megszerzésének nagy versenyében éles ésszel, erős késztetéssel és agyafúrtan vesznek részt. |
B ........... |
........... |
lelkiismeretesek, lojálisak és erős felelősséggel viseltetnek a szervezet iránt. |
C ........... |
........... |
gyakorlatilag hatékonyak és tevékenységeikben kompetensek, a munkában alaposak, a megegyezéseket precízen betartják. |
D ........... |
........... |
hatékonyak és kompetensek a személyes kapcsolatok terén, erősen elkötelezettek az emberek fejlődése és előrehaladása irányában. |
5. A szervezet az egyénre úgy tekint, ...
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
mint ha a befektetett ideje és energiája fölött a hierarchiában magasabb ponton levők rendelkeznének. |
B ........... |
........... |
mint akinek idejét és energiáját a jogokat és felelősségeket biztosító megegyezés, szerződés keretében lehet felhasználni. |
C ........... |
........... |
mint közreműködőre, aki köteles szaktudását és képességeit a közös cél elérése érdekében bevetni és kihasználni. |
D ........... |
........... |
mint érdekes és érdemleges, saját egyéni jogokkal bíró személyiségre. |
6. Az emberek ellenőrzése és befolyásolása a szervezetben
A ........... |
........... |
Az arra gazdaságilag vagy szervezetileg felhatalmazottak által (pl. jutalom és büntetés formájában) történik. |
B ........... |
........... |
Személyhez nem kötődő gazdasági, illetve intézményi nyomás által történik, a minél jobb eredmény elérése érdekében. |
C ........... |
........... |
Megegyezéseken keresztül, a cél elérése érdekében történik. |
D ........... |
........... |
Az elvégzendő feladatok iránti érdeklődést, a munka élvezete befolyásolja a munka iránti felelősséget pedig; a munkába bevont többi résztvevő személyes szükségletei határozzák meg. |
7. Mi legitimáljon valakit, hogy másokat ellenőrizzen?
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
A szervezetben elfoglalt hierarchikus helye, beosztása, hatalma. |
B ........... |
........... |
A munkaköri leírása által előírt szerepe mások igazgatására. |
C ........... |
........... |
Nagyobb tudása. |
D ........... |
........... |
Mások elismerik, hogy tanácsait, segítségét érdemes elfogadni, mert ezzel hozzájárul a szervezeti tagok, tudásának növeléséhez szakmai fejlődéséhez. |
8. Min alapuljon a feladatadás (a munkáltatói jog)?
A ........... |
........... |
A vezetők ítéletein és szükségesnek ítélt elvárásain. |
B ........... |
........... |
A szervezet formális részlegeinek hatáskörein és felelősségén. |
C ........... |
........... |
A feladat megkívánta szakértelmen és a rendelkezésre álló forrásokon, lehetőségeken. |
D ........... |
........... |
A szervezeti tagok egyéni tanulási és fejlődési személyes kívánságain és szükségletein. |
9. A munkát azért végzik el, mert...
A ........... |
........... |
jutalmat remélnek, félnek a büntetéstől, vagy mert személyes lojalitás működik a hatalommal rendelkezők iránt. |
B ........... |
........... |
respektálják a munkaszerződésből adódó kötelezettségeiket, valamint ezek hátterét, a büntetéseket, és a szervezet, illetve az elvégzendő feladat iránt lojálisak. |
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
C ........... |
........... |
a munka kiváltsága miatt büszkeséget éreznek és/vagy személyesen elkötelezettek a téma, illetve az eredmény iránt. |
D ........... |
........... |
a végzett tevékenységet magát szeretik, valamint felelősséget éreznek a többi közreműködő iránt, és elismerik, támogatják a többiek személyes szükségleteinek kielégítését. |
10. Az emberek együttműködnek,
A ........... |
........... |
mert erre utasítják őket, illetve mert úgy tartják, hogy egymást felhasználhatják előnyök szerzésekor. |
B ........... |
........... |
amikor a szervezet felépítése, munkamegosztása a koordinációt és az együttműködést megköveteli. |
C ........... |
........... |
mert azt tartják, hogy együttes hozzájárulásuk feltétlenül szükséges az eredmény eléréséhez. |
D ........... |
........... |
mert az együttműködés személyes megelégedettséget ad, ösztönöz, de kihívásokat is megfogalmaz, közvetít. |
11. Versenyhelyzet jó a ...
A ........... |
........... |
személyes hatalom és előnyök szerzésére. |
B ........... |
........... |
magasabb pozíció elérésére. |
C ........... |
........... |
minél kiválóbb megoldások elérésére. |
D ........... |
........... |
személyes szükségletek előtérbe állítására. |
12. A konfliktusok
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
kezelése, kontrollálása a felső vezetés feladata, akik gyakran élezik is a konfliktust saját hatalmuk fenntartása, megerősítése érdekében. |
B ........... |
........... |
a szervezet szabályaira, az alkalmazott módszerekre és a felelősségek megfogalmazására való hivatkozással oldódnak meg. |
C ........... |
........... |
az ide tartozó munkafázisok és eredményeinek megbeszélése által oldódnak meg. |
D ........... |
........... |
az ide tartozó személyes szükségletek és egyéni értékek részletes megbeszélésével oldódnak fel. |
13. A döntéseket ...
A ........... |
........... |
a legnagyobb hatalom és befolyás birtokában lévő személy hozza meg. |
B ........... |
........... |
az a személy hozza meg, akinek a munkaköri leírásában erre felhatalmazás van. |
C ........... |
........... |
a probléma terén legtöbb tudással és szakértelemmel rendelkező ember hozza meg. |
D ........... |
........... |
az hozza meg, aki személyesen leginkább érdekelt a jó döntés meghozatalában, és a leginkább involválódott a döntéshozatalba. |
14. A legmegfelelőbb kontroll és kommunikációs struktúra:
Saját értékelés |
A munkahely értékelése |
|
A ........... |
........... |
Az utasítás felülről lefelé áramlik, mint egy egyszerű piramisban, így bárki, aki magasabban van, hatalommal bír az alatta levők fölött. Az információ fölfelé, fordított irányban és sorrendben áramlik. |
B ........... |
........... |
Az utasítások föntről lefelé, az információk lentről felfelé áramlanak, azonban a piramison belül léteznek funkcionális csatornák, amelyek a piramis tetejénél találkoznak. A hatalom itt nem terjed túl a funkcionális csatornák határain, csak azokon belül épül egymásra. |
C ........... |
........... |
A feladat megoldásával kapcsolatos információk, elvárások és problémák a feladatvégzők irányába és azon kívülre is áramolhatnak, de leghamarabb azokhoz jutnak el, akik az erőforrásokat rendelkezésre tudják bocsátani, a szükséges támogatást, segítséget meg tudják adni. Egy koordinációs funkció működik, ahol összehangolják ez egyes problémamegoldások menetét és az erőforrások felhasználását. |
D ........... |
........... |
Az információ és a befolyás lehetősége egyik embertől áramlik a másikhoz. Mindez önkéntesen kialakított kapcsolatrendszeren alapul, amelynek célja a munka és a folyamatos tanulás, a kölcsönös segítségadás és a munka öröme, valamint a közös eredmény. A koordinációs funkció elhelyezkedhet bármelyik szinten, amelyik képes irányítani a szervezetet. Mindezek kölcsönös megállapodásokon alapulnak. |
Most, hogy befejezte a kérdőívet, kérjük vegye szemügyre az alábbi táblázatot és töltse ki!
Saját értékrend
A táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A munkahely értékelése
A táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D táblázat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utána válaszolja meg a következő 4 kérdést!
- Melyik (A, B, C vagy D) csoport kapta a legalacsonyabb „pontszámot" (azaz melyiket részesítette előnyben Ön a „Saját értékelés" sorban)?
- Melyik csoport kapta a legnagyobb értéket a „Saját értékelés" sorban?
- Melyik csoport kapta a legalacsonyabb értéket a „A munkahely értékelése" sorban?
- Melyik csoport kapta a legmagasabb értéket a „A munkahely értékelése" sorban?