3.3.2. Az ideológiai kultúra
Azokban az iskolai szervezetekben azonosítható, amelyekben érzékelhetően széles, általános célokat fektetnek le, és a célok elérése érdekében az iskola igyekszik mindenféle külső támogatást igénybe venni. Az ilyen iskolai szervezetek vezetőinek hatalma általában a karizmatikus hatalom jegyeit viseli, amelynek alapja a szervezet tagjai által elfogadott normák és értékek. A döntések legtöbbször „intuitív ráérzések" útján születnek, a vezetőt a találékonyság és a kockázatvállalás jellemzi. A célok elérése érdekében az iskolai szervezet tagjai (tanárok, nevelők, egyéb dolgozók) elkötelezettek a szervezet által preferált értékek iránt.
Ez a fajta szervezeti kultúra azokra az iskolákra jellemző, amelyek speciális pedagógiai programokat alkalmaznak, nem véletlen, hogy sok Dalton vagy Montessori módszer alapján oktató intézményben fedezhetők fel az ideológiai kultúra jegyei.