5.1.1. Diagnosztikus terv a szervezeti kultúra elemzésére
A) Az általános jellemzők elemzése
- az iskolai szervezet története, ezen belül a kritikus események, a fejlődést meghatározó főbb történések, a fejlődés folyamata, a relatív sikerek és kudarcok időrendisége,
- az iskolai szervezet és a környezet kapcsolata, azaz a külső hálózat azonosítása, a környezeti változások megjósolhatósága, a szervezet környezettől való függésének felkutatása,
- az iskolai erőforrások azonosítása, a technikai felszerelések, az emberi erőforrások és azok jellemzőinek összegyűjtése.
B) Stratégiai elemzés
- az iskolai szervezet küldetése, missziója, azaz mi a szervezet által hivatalosan deklarált célok halmaza, hogyan határozzák ezt meg a szervezet tagjai; kik alakítják ki a célokat, és kik fogalmazzák meg az elvárásokat,
- van-e az iskolai szervezetnek hivatalos stratégiája; hogyan és kik készítették, kik fogadták el,
- melyek az elérendő célok,
- milyen szervezeti eljárások során formálódik meg a stratégia és a küldetés, kik az eljárásban a kulcs szereplők, milyen a szerepük, mennyi a befolyásuk.
C) A feladatok elemzése
- melyek az iskolai szervezeten belüli alapvető feladatok, milyen természetűek, megtörténik-e standardizálásuk, változtatásuk, kik hajtják ezeket végre,
- hogyan kapcsolódnak egymáshoz a feladatok, hogyan integrálódnak az alapfeladatok.
D) A szerkezet elemzése
- differenciálódás, a teljes szerkezeti konfiguráció vizsgálata, beleértve a térbeli elrendeződés, a hatalom megoszlásának, a csoportok és az egyének jellemzőinek, a képességek heterogenitásának és a szerepek változtatási lehetőségeinek vizsgálatát,
- integrálódás, a teljes szerkezeti konfiguráció vizsgálata, beleértve a szabályok, programok, tervek, a hierarchia, a középvezetők szerepének, az önfenntartó egységek létének, az információáramlásnak és a komplex integráló mechanizmusok működésének vizsgálatát.
E) A szervezeti tagok jellemzőinek elemzése
- demográfiai jellemzők, a tagok szakmai és műveltségi jellemzői, az egyéni jellegzetességek, nemek megoszlása, kormegoszlás,
- a kulcspozícióban lévő szervezeti tagok vezetési stílusa, a kockázatvállalás mértéke, a professzionális vezetési technikák használata, a nyitottság és a rugalmasság mértéke,
- változatos összetételű szervezeti tagság kialakítását motiváló tényezők, mit tekintenek a szervezet tagjai elérendő célnak, eredménynek, hogyan értékelik a tagok saját teljesítményüket, hatékonyságukat, összhangban van-e a vezetők és a beosztottak értékítélete.
F) A szervezeti eljárások elemzése
- az iskolán belüli kommunikáció jellemzői, a nyitottság, a kommunikáció és a végrehajtandó feladat relevanciája,
- a döntési eljárások jellemzői, a különböző alapkérdésekben az egyes döntéshozatali eljárások azonosítása.
G) A szervezeti dinamika elemzése
- milyen átalakulásokon megy keresztül az iskolai szervezet, milyen információkat, hogyan cirkuláltatnak, ki befolyásol kit az átalakulás során, ki kivel barátságos, ellenséges,
- milyen koalíciók formálódnak, milyen csoportosulások jönnek létre a befolyásolás kiterjesztésére,
- milyen klikkek alakulnak az iskola szervezetén belül, ezek baráti kapcsolatokon, érdekeken alapulnak-e.
H) Kimeneti elemzés
- melyek a szervezet optimális kimeneti fokozatai, korlátozzák-e ezeket a szervezeti erőforrások, van-e kapcsolat, fontossági sorrend a célokhoz rendelt erőforrások esetében, a szervezet minden tagja dolgozik-e egy-egy adott cél elérésén, a célokat a környezeti elvárásokhoz igazítják-e,
- melyek a szervezeti tagok viselkedési szokásai, mennyire elégedettek a tagok munkájukkal, egymással, szakmai és anyagi előmenetelükkel.