5.2.1. Az értékeket megváltoztató stratégiai eljárás

Ennek a stratégiának a legfőbb előnye az, hogy a változtatás célpontját pon­to­­san tisztázza, nincs kétség a stratégiát elgondoló vezetőben, hiszen minden fázis­­ban tudja, hogy elsődlegesen az értékeket akarja megváltoztatni. A viszonyla­gos homogén kultúrával rendelkező iskolai szervezetekben a változtatás motivá­ló lehet, és kifejezetten hatékony, ha a szervezet tagjai elfogadják a változtatás té­nyét és a vezető elgondolásait. 

 

7. ábra: Az értékek megváltoztatásának folyamatábrája

 

Az általános kockázati tényezők mellett, amelyek minden változtatás ellen hatnak, ebben az esetben ki kell emelni azt, hogy a siker érdekében a bevezetendő új értékeknek vonzóknak kell lenniük a szervezet tagjai többségének számára. Az iskolákban azonban a teljes szervezet esetében ez általában ritkán teljesül. Sok esetben az értékek megváltoztatása irracionálisnak tűnhet, és abban sem lehetünk egészen biztosak, hogy a rituálékban létrehozott változások valóban az értékek megváltozásával járnak együtt.