5.1.1. Diagnosztikus terv a szervezeti kultúra elemzésére

A) Az általános jellemzők elemzése

  • az iskolai szervezet története, ezen belül a kritikus események, a fejlődést meghatározó főbb történések, a fejlődés folyamata, a relatív sikerek és kudarcok időrendisége,
  • az iskolai szervezet és a környezet kapcsolata, azaz a külső hálózat azonosítása, a környezeti változások megjósolhatósága, a szervezet környezettől való függésének felkutatása,
  • az iskolai erőforrások azonosítása, a technikai felszerelések, az emberi erőforrások és azok jellemzőinek összegyűjtése.

B) Stratégiai elemzés

  • az iskolai szervezet küldetése, missziója, azaz mi a szervezet által hivatalosan deklarált célok halmaza, hogyan határozzák ezt meg a szervezet tagjai; kik alakítják ki a célokat, és kik fogalmazzák meg az elvárásokat,
  • van-e az iskolai szervezetnek hivatalos stratégiája; hogyan és kik készítették, kik fogadták el,
  • melyek az elérendő célok,
  • milyen szervezeti eljárások során formálódik meg a stratégia és a küldetés, kik az eljárásban a kulcs szereplők, milyen a szerepük, mennyi a befolyásuk.

C) A feladatok elemzése

  • melyek az iskolai szervezeten belüli alapvető feladatok, milyen természetűek, megtörténik-e standardizálásuk, változtatásuk, kik hajtják ezeket végre,
  • hogyan kapcsolódnak egymáshoz a feladatok, hogyan integrálódnak az alapfeladatok.

D) A szerkezet elemzése

  • differenciálódás, a teljes szerkezeti konfiguráció vizsgálata, beleértve a térbeli elrendeződés, a hatalom megoszlásának, a csoportok és az egyének jellemzőinek, a képességek heterogenitásának és a szerepek változtatási lehetőségeinek vizsgálatát,
  • integrálódás, a teljes szerkezeti konfiguráció vizsgálata, beleértve a szabályok, programok, tervek, a hierarchia, a középvezetők szerepének, az önfenntartó egységek létének, az információáramlásnak és a komplex integráló me­c­ha­nizmusok működésének vizsgálatát.

E) A szervezeti tagok jellemzőinek elemzése

  • demográfiai jellemzők, a tagok szakmai és műveltségi jellemzői, az egyéni jel­legzetességek, nemek megoszlása, kormegoszlás,
  • a kulcspozícióban lévő szervezeti tagok vezetési stílusa, a kockázatvállalás mér­téke, a professzionális vezetési technikák használata, a nyitottság és a rugal­masság mértéke,
  • változatos összetételű szervezeti tagság kialakítását motiváló tényezők, mit tekintenek a szervezet tagjai elérendő célnak, eredménynek, hogyan értékelik a tagok saját teljesítményüket, hatékonyságukat, összhangban van-e a vezetők és a beosztottak értékítélete.

F) A szervezeti eljárások elemzése

  • az iskolán belüli kommunikáció jellemzői, a nyitottság, a kommunikáció és a végrehajtandó feladat relevanciája,
  • a döntési eljárások jellemzői, a különböző alapkérdésekben az egyes döntéshozatali eljárások azonosítása.

G) A szervezeti dinamika elemzése

  • milyen átalakulásokon megy keresztül az iskolai szervezet, milyen információkat, hogyan cirkuláltatnak, ki befolyásol kit az átalakulás során, ki kivel barátságos, ellenséges,
  • milyen koalíciók formálódnak, milyen csoportosulások jönnek létre a befolyásolás kiterjesztésére,
  • milyen klikkek alakulnak az iskola szervezetén belül, ezek baráti kapcsolatokon, érdekeken alapulnak-e.

H) Kimeneti elemzés

  • melyek a szervezet optimális kimeneti fokozatai, korlátozzák-e ezeket a szervezeti erőforrások, van-e kapcsolat, fontossági sorrend a célokhoz rendelt erőforrások esetében, a szervezet minden tagja dolgozik-e egy-egy adott cél elérésén, a célokat a környezeti elvárásokhoz igazítják-e,
  • melyek a szervezeti tagok viselkedési szokásai, mennyire elégedettek a tagok munkájukkal, egymással, szakmai és anyagi előmenetelükkel.