5.1. A szervezeti kultúra elemzése

A szervezeti kultúra komplex fogalom, analízise több szempontú megközelítést igényel. A szervezeti kultúrát meghatározó összetevők elemzése során az alábbi tényezőket érdemes figyelembe venni:

  • az iskolai szervezet céljai: a deklarált és a rejtett célok azonosítása, a közöttük lévő kapcsolatok, illetve a távolságok felkutatása,
  • az iskolai szervezet szerkezete: a szerkezet és a felépítés sokat elárul a szervezeti kultúráról, a rejtett és a preferált értékekről,
  • az iskolai szervezet tagjainak jellemzői: a szervezetet alkotó emberek elképzeléseinek, hitének, elvárásainak, előmenetelről vallott nézeteinek elemzése,
  • az iskolai szervezet látható és elérhető produktumai: ezek vallanak a szervezet céljairól és az értékeiről,
  • az iskolai szervezet tagjai közötti interakciók: a viselkedési normák, a kommunikációs szokások elemzéséből következtethetünk a szervezeti kultúra láthatatlan jegyire,
  • az iskola más szervezetekkel való érintkezési szokásai: a szervezeti kultúra egészére nézve mutat fontos jeleket.

Célszerű diagnosztikus tervet készíteni az iskola szervezeti kultúrájának elemzésére, és meghatározni azokat a jellemzőket, amelyekből a kultúra jegyei azonosíthatók. Alapvetően fontos az adatgyűjtés módszerét meghatározni, ami a legtöbb esetben a dokumentumok elemzését, interjúk készítését, kérdőívek összeállítását és értékelését jelenti.