MELLÉKLET 2.

2. melléklet: Szervezeti kultúrát vizsgáló kérdőív

Ahhoz, hogy konkrétabb fogalmaink legyenek a szervezeti kultúráról, tekintsük át a következő kérdőívet!

A kérdőívre Ch. B. Handy egyik könyvében leltünk rá. (Ch. B. Handy, 1976) Célja nem más, mint hogy tudatosítsa a szervezeti kultúra jellemzőit. Az alábbi központi kérdésekkel foglalkozik:

1. Milyen szervezetben dolgozna Ön a legszívesebben?

2. Milyen szervezetben dolgozik Ön? A tartalmaknak, stílusoknak és viselkedésnek milyen megnyilvánulásai, azoknak milyen csoportjai jellemzik e szervezetet?

(A kérdőív eredeti összeállítója Roger Harrison. Eredeti angol változata egy 15. kérdést is tartalmazott, de ez magyarul, a mai magyar környezetben értelmez­hetetlen.)

A kérdőív:

Kérjük, gondoljon vissza egy iskolára (esetleg más szervezetre), ahol hosszabb ideig dolgozott (dolgozik)! Kérjük, értékelje az egyes kijelentéseket, és a négy ki­jelentést rangsorolja is! Az első oszlopban a saját értékrendje szerint rangsorolja a leírt kijelentéseket, majd a 2. oszlopban munkahelyére gondolva végezze el a rang­so­rolást. Az első helyre rangsorolt állítás mellé - a megfelelő oszlopba - írjon 1-est, a negyedik helyre pedig 4-est.

Azaz az első oszlopba írjon 1‑est ahhoz az állításhoz, kijelentéshez, amelyet a leginkább szeretné, ha jellemezné a szervezetet, 2‑est ahhoz, amelyiket második helyen kívánna legjellemzőbbnek, és így tovább 3‑ast és 4‑est. A második osz­lopba 1‑est ahhoz az állításhoz írjon, amelyiket az emlékezetébe idézett szervezetről tart legjellemzőbbnek! Írjon 2‑est ahhoz, amelyiket a második helyen tart jellemzőnek! És így tovább 3‑ast és 4‑est.

KÉRJÜK, HIGGYE EL, A VÁLASZTHATÓ MEGOLDÁSI MÓDOK KÖZÖTT NINCS JÓ VAGY ROSSZ (kevésbé jó) VÁLASZ! Az egyik válasz egyféle szervezethez vagy problématikus megoldáshoz, a másik másféléhez illik. Az egyik az egyik helyzetben jó, a másik másfélében.

1. A jó főnök

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

Erős, döntésképes és határozott, de tisztességes, fair vezető. Támogató, nagylelkű, elnéző a lojális beosz­tot­takhoz.

B ...........

...........

Saját személyiségét nem hangsúlyozza, korrekt, tar­tóz­ko­dik attól, hogy hatalmát saját előnyök szer­zésére hasz­nálja. Kollégáitól csak a szervezet mű­kö­dé­se szem­­pont­jából feltétlenül szükségeseket kö­ve­te­li meg.

C ...........

...........

Egyenlőségre törekvő és befolyásolható az el­vég­zen­dő fel­adatok irányában. Hatalmát, befolyását az el­vég­­zen­dő feladathoz szükséges javak megszerzésére hasz­nálja.

D ...........

...........

Mások személyes szükséglete iránt érez felelősséget. Po­zí­cióját a beosztottak megelégedettségének és mo­­ti­vá­ciójának emelésére, növelésére használja.

 

2. A jó beosztott

 

A ...........

...........

Előzékeny, keményen dolgozik és lojális a főnökei cél­jai­hoz.

B ...........

...........

Felelősségteljes és megbízható munkaerő, össze tud­ja köt­ni a munka iránti felelősségét a főnökét meg­za­va­ró, meg­lepő dolgoktól való tartózkodással.

C ...........

...........

Saját maga által is feladatai elvégzésére motivált, nyi­­tott a mások javaslatainak, ötleteinek be­fo­ga­dá­sá­ra. Ha na­gyobb kompetenciát, hozzáértést tapasztal, haj­lik a ve­ze­tő szerep átadására is.

D ...........

...........

Eltökélt a saját lehetőségeinek kimunkálása és ki­ak­­ná­­­zá­sa iránt, valamint nyitott elfogadni és vi­szo­noz­­ni kol­lé­gái segítségét. Respektálja mások egyé­ni szük­­­ség­le­te­it, hajlamos nekik segíteni, fej­lő­dé­sü­ket elő­revinni.

3. A jó szervezeti tagok a leginkább előnyben részesítik...

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

A főnök személyes elvárásait.

B ...........

...........

a feladatokat, a felelősségeket és elvárásokat mint sa­­ját­jaikat tartják nyilván, a mindennapi élet és vi­sel­­ke­dés ré­sze­ként.

C ...........

...........

a feladat megkövetelte képzettséget, képességet, al­kal­mas­ságot, energiát és a szükséges feltételeket.

D ...........

...........

a résztvevők személyes szükségleteit és azok ki­elé­gí­té­sét.

 

 

4. A szervezet jól dolgozó tagjai...

 

A ...........

...........

a hatalom megszerzésének nagy versenyében éles ésszel, erős késztetéssel és agyafúrtan vesznek részt.

B ...........

...........

lelkiismeretesek, lojálisak és erős felelősséggel vi­sel­­tet­nek a szervezet iránt.

C ...........

...........

gyakorlatilag hatékonyak és tevékenységeikben kom­­pe­­ten­sek, a munkában alaposak, a meg­egye­zé­se­ket pre­cí­zen betartják.

D ...........

...........

hatékonyak és kompetensek a személyes kap­cso­la­tok te­rén, erősen elkötelezettek az emberek fejlődése és elő­re­haladása irányában.


5. A szervezet az egyénre úgy tekint, ...

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

mint ha a befektetett ideje és energiája fölött a hierarchiában magasabb ponton levők rendel­kez­nének.

B ...........

...........

mint akinek idejét és energiáját a jogokat és felelős­sé­ge­ket biztosító megegyezés, szerződés keretében lehet fel­hasz­nál­ni.

C ...........

...........

mint közreműködőre, aki köteles szaktudását és képességeit a közös cél elérése érdekében bevetni és kihasználni.

D ...........

...........

mint érdekes és érdemleges, saját egyéni jogokkal bíró személyiségre.

6. Az emberek ellenőrzése és befolyásolása a szervezetben

 

A ...........

...........

Az arra gazdaságilag vagy szervezetileg felhatal­ma­zot­tak által (pl. jutalom és büntetés formájában) tör­té­nik.

B ...........

...........

Személyhez nem kötődő gazdasági, illetve in­téz­mé­nyi nyomás által történik, a minél jobb eredmény el­éré­se érdekében.

C ...........

...........

Megegyezéseken keresztül, a cél elérése érdekében tör­­té­nik.

D ...........

...........

Az elvégzendő feladatok iránti érdeklődést, a munka él­vezete befolyásolja a munka iránti felelősséget pe­dig; a munkába bevont többi résztvevő személyes szük­­ség­le­tei határozzák meg.

7. Mi legitimáljon valakit, hogy másokat ellenőrizzen?

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

A szervezetben elfoglalt hierarchikus helye, be­osz­tá­sa, hatalma.

B ...........

...........

A munkaköri leírása által előírt szerepe mások igaz­ga­tá­sára.

C ...........

...........

Nagyobb tudása.

D ...........

...........

Mások elismerik, hogy tanácsait, segítségét érdemes elfogadni, mert ezzel hozzájárul a szervezeti tagok, tudásának növeléséhez szakmai fejlődéséhez.

 

 

8. Min alapuljon a feladatadás (a munkáltatói jog)?

 

A ...........

...........

A vezetők ítéletein és szükségesnek ítélt elvárásain.

B ...........

...........

A szervezet formális részlegeinek hatáskörein és fe­le­­lős­ségén.

C ...........

...........

A feladat megkívánta szakértelmen és a ren­del­ke­zés­re álló forrásokon, lehetőségeken.

D ...........

...........

A szervezeti tagok egyéni tanulási és fejlődési sze­mé­­lyes kívánságain és szükségletein.

 

 

9. A munkát azért végzik el, mert...

 

A ...........

...........

jutalmat remélnek, félnek a büntetéstől, vagy mert sze­mé­lyes lojalitás működik a hatalommal rendel­ke­zők iránt.

B ...........

...........

respektálják a munkaszerződésből adódó kötelezett­sé­­gei­ket, valamint ezek hátterét, a büntetéseket, és a szer­­ve­zet, illetve az elvégzendő feladat iránt lo­já­li­sak.

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

C ...........

...........

a munka kiváltsága miatt büszkeséget éreznek és/­vagy személyesen elkötelezettek a téma, illetve az ered­mény iránt.

D ...........

...........

a végzett tevékenységet magát szeretik, valamint fe­le­­lős­séget éreznek a többi közreműködő iránt, és el­is­­me­rik, támogatják a többiek személyes szük­ség­le­tei­­nek ki­elé­gítését.

 

 

10. Az emberek együttműködnek,

 

A ...........

...........

mert erre utasítják őket, illetve mert úgy tartják, hogy egymást felhasználhatják előnyök szerzésekor.

B ...........

...........

amikor a szervezet felépítése, munkamegosztása a koor­dinációt és az együttműködést megköveteli.

C ...........

...........

mert azt tartják, hogy együttes hozzájárulásuk fel­tét­le­nül szükséges az eredmény eléréséhez.

D ...........

...........

mert az együttműködés személyes meg­elégedett­sé­get ad, ösztönöz, de kihívásokat is megfogalmaz, köz­vetít.

11. Versenyhelyzet jó a ...

 

A ...........

...........

személyes hatalom és előnyök szerzésére.

B ...........

...........

magasabb pozíció elérésére.

C ...........

...........

minél kiválóbb megoldások elérésére.

D ...........

...........

személyes szükségletek előtérbe állítására.

 

12. A konfliktusok

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

kezelése, kontrollálása a felső vezetés feladata, akik gyak­ran élezik is a konfliktust saját hatalmuk fenn­tar­tá­sa, megerősítése érdekében.

B ...........

...........

a szervezet szabályaira, az alkalmazott módszerekre és a felelősségek megfogalmazására való hivatko­zás­sal oldódnak meg.

C ...........

...........

az ide tartozó munkafázisok és eredményeinek meg­be­­szé­lése által oldódnak meg.

D ...........

...........

az ide tartozó személyes szükségletek és egyéni ér­té­kek részletes megbeszélésével oldódnak fel.

 

13. A döntéseket ...

 

A ...........

...........

a legnagyobb hatalom és befolyás birtokában lévő sze­mély hozza meg.

B ...........

...........

az a személy hozza meg, akinek a munkaköri leírá­sá­ban erre felhatalmazás van.

C ...........

...........

a probléma terén legtöbb tudással és szakértelemmel rendelkező ember hozza meg.

D ...........

...........

az hozza meg, aki személyesen leginkább érdekelt a jó döntés meghozatalában, és a leginkább invol­vá­ló­dott a döntéshozatalba.

 

 


14. A legmegfelelőbb kontroll és kommunikációs struktúra:

 

Saját értékelés

A munkahely értékelése

 

A ...........

...........

Az utasítás felülről lefelé áramlik, mint egy egyszerű pi­ramisban, így bárki, aki magasabban van, hatalom­mal bír az alatta levők fölött. Az információ fölfelé, for­dított irányban és sorrendben áramlik.

B ...........

...........

Az utasítások föntről lefelé, az információk lentről fel­­fe­lé áramlanak, azonban a piramison belül lé­tez­nek funk­cionális csatornák, amelyek a piramis te­te­jé­nél ta­lál­koz­nak. A hatalom itt nem terjed túl a funk­cionális csa­tor­nák határain, csak azokon belül épül egymásra.

C ...........

...........

A feladat megoldásával kapcsolatos információk, el­vá­rá­sok és problémák a feladatvégzők irányába és azon kí­vülre is áramolhatnak, de leghamarabb azok­hoz jut­nak el, akik az erőforrásokat rendelkezésre tud­ják bo­csá­tani, a szükséges támogatást, segítséget meg tudják ad­ni. Egy koordinációs funkció mű­kö­dik, ahol össze­han­golják ez egyes problémamegol­dá­sok menetét és az erő­források felhasználását.

D ...........

...........

Az információ és a befolyás lehetősége egyik em­ber­től áramlik a másikhoz. Mindez önkéntesen kiala­kí­tott kap­csolatrendszeren alapul, amelynek célja a mun­ka és a folyamatos tanulás, a kölcsönös segít­ség­adás és a mun­ka öröme, valamint a közös ered­mény. A koor­di­ná­ciós funkció elhelyezkedhet bár­me­lyik szinten, ame­lyik képes irányítani a szer­ve­ze­tet. Mindezek kölcsönös meg­állapodásokon alapul­nak.

Most, hogy befejezte a kérdőívet, kérjük vegye szemügyre az alábbi táblázatot és töltse ki!

 

Saját értékrend

A táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A munkahely értékelése

 

A táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D táblázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utána válaszolja meg a következő 4 kérdést!

  1. Melyik (A, B, C vagy D) csoport kapta a legalacsonyabb „pontszámot" (azaz me­lyiket részesítette előnyben Ön a „Saját értékelés" sorban)?
  2. Melyik csoport kapta a legnagyobb értéket a „Saját értékelés" sorban?
  3. Melyik csoport kapta a legalacsonyabb értéket a „A munkahely értékelése" sorban?
  4. Melyik csoport kapta a legmagasabb értéket a „A munkahely értékelése" sorban?