3.2.1. Az iskola szervezeti kultúrájának elemzése

A hagyma modell alapján az iskola szervezeti kultúráját mutatja be a 6. ábra. Amennyiben a kultúra fogalmát szociológiai szempontból közelítjük, akkor úgy definiálhatjuk mint megosztott szimbólumok, tapasztalatok, észlelések jelen­té­seit, amelyeket az adott szervezet tagjai kifejeznek. A kultúra olyan kollektív el­képzelések összessége, amely kormányozza a szociális interakciót, alakítja a közösség életformáját. Nem statikus fogalom, állandóan változik, fejlődik, a szer­vezethez, csoporthoz tartozó tagok formálják, ellenőrzik, értékelik, módosítják, finomítják az elemeit. Azt is mondhatjuk, a kultúra hitek, nyelvezet, tudás halmaza, amelyeken keresztül a közösség értelmet nyer, még szélesebb értelemben ide tartozik a művészet, az erkölcs, a társadalom tagjainak szokásai.

A kultúra részben öröklött, szociálisan orientált és szociálisan fenntartott fo­galom. Minden embercsoport, szervezet egyedi kultúrát alkot, ahogyan változ­nak a csoportok, a kultúra ezt a változást tükrözi vissza. Fő tényezőjeként mind antropológiai, mind művészeti megközelítésben a megosztott speciális tapasztala­tokat jelölik meg a szervezeti kultúrával foglalkozó szakértők. A megosztott ta­pasztalatokat és értékeket etnikai, morális és érzelmi értelemben vizsgálják.

 

 

6. ábra: Az iskola szervezeti kultúrájának vázlata

 

Az iskoláknak fontos feladata, hogy az értékeket közvetítse és fenntartsa. Ennek érdekében tekintetbe kell vennie az alábbi tényezők hatásait:

  • az etnikai keveredést, minden egyes személy potenciális energiáit, értékeit, ké­­pességeit, tapasztalatait
  • az iskola környezetébe való beilleszkedést mind földrajzi, mind szociális értelemben
  • a hagyományokat, az egyedi történeteket, az iskolai „regéket"
  • az iskola speciális ünnepeit, ceremóniákat, amelyek az operatív működésben öltenek testet.

Elméleti értelemben minden iskola különböző, egyedi az alábbiakban:

  • a tantervi/tananyag kínálat változatainak hangsúlyozásában
  • a tanórán kívüli tevékenységek szervezésében
  • a testület tagjainak meglévő és látens képességeiben, készségeiben
  • a kulturális támogatás természetében és kiteljesítésében, a széles közösséggel való interakcióban
  • az iskolai kultúra tevékenységekben megnyilvánuló látható kifejeződéseiben.