3.2.1. Az iskola szervezeti kultúrájának elemzése
A hagyma modell alapján az iskola szervezeti kultúráját mutatja be a 6. ábra. Amennyiben a kultúra fogalmát szociológiai szempontból közelítjük, akkor úgy definiálhatjuk mint megosztott szimbólumok, tapasztalatok, észlelések jelentéseit, amelyeket az adott szervezet tagjai kifejeznek. A kultúra olyan kollektív elképzelések összessége, amely kormányozza a szociális interakciót, alakítja a közösség életformáját. Nem statikus fogalom, állandóan változik, fejlődik, a szervezethez, csoporthoz tartozó tagok formálják, ellenőrzik, értékelik, módosítják, finomítják az elemeit. Azt is mondhatjuk, a kultúra hitek, nyelvezet, tudás halmaza, amelyeken keresztül a közösség értelmet nyer, még szélesebb értelemben ide tartozik a művészet, az erkölcs, a társadalom tagjainak szokásai.
A kultúra részben öröklött, szociálisan orientált és szociálisan fenntartott fogalom. Minden embercsoport, szervezet egyedi kultúrát alkot, ahogyan változnak a csoportok, a kultúra ezt a változást tükrözi vissza. Fő tényezőjeként mind antropológiai, mind művészeti megközelítésben a megosztott speciális tapasztalatokat jelölik meg a szervezeti kultúrával foglalkozó szakértők. A megosztott tapasztalatokat és értékeket etnikai, morális és érzelmi értelemben vizsgálják.
6. ábra: Az iskola szervezeti kultúrájának vázlata
Az iskoláknak fontos feladata, hogy az értékeket közvetítse és fenntartsa. Ennek érdekében tekintetbe kell vennie az alábbi tényezők hatásait:
- az etnikai keveredést, minden egyes személy potenciális energiáit, értékeit, képességeit, tapasztalatait
- az iskola környezetébe való beilleszkedést mind földrajzi, mind szociális értelemben
- a hagyományokat, az egyedi történeteket, az iskolai „regéket"
- az iskola speciális ünnepeit, ceremóniákat, amelyek az operatív működésben öltenek testet.
Elméleti értelemben minden iskola különböző, egyedi az alábbiakban:
- a tantervi/tananyag kínálat változatainak hangsúlyozásában
- a tanórán kívüli tevékenységek szervezésében
- a testület tagjainak meglévő és látens képességeiben, készségeiben
- a kulturális támogatás természetében és kiteljesítésében, a széles közösséggel való interakcióban
- az iskolai kultúra tevékenységekben megnyilvánuló látható kifejeződéseiben.