5. AZ ISKOLA SZERVEZETI KULTÚRÁJÁNAK MEGVÁLTOZTATÁSA

Ha a fejezetben bemutatott kultúra modellekre és a kultúra különböző értel­me­zéseire gondolunk, azonnal világossá válik, hogy bár mindenki nagyjából érti, hogy miről van szó, az iskola szervezeti kultúráját mégis nagyon nehéz megvál­toztatni. Hiszen a kultúra szemmel látható és tapintható jegyeinek mesterséges és erőszakolt megváltoztatása nem biztos, hogy hatással lesz a sokkal mélyebben gyökerező összetevőkre, az értékekre, az eleve elfogadott feltételezésekre. Sok esetben elképzelhető az is, hogy a változtatást eltervező és végrehajtó vezető terveivel és eredeti elképzeléseivel ellentétes hatást ér el.

Mindenekelőtt tisztában kell lenni azzal, hogy az iskola szervezeti kultúrájának megváltoztatása lassú, időigényes folyamat, és szívós, kitartó munkát igénylő feladat. Mivel még a hasonló típusú és hasonló jegyeket hordozó szerve­ze­tek is különböznek egymástól, a változtatásra általános szabályok, minden szer­vezetre alkalmazható forgatókönyv nem dolgozható ki.

A változtatási stratégia kiválasztása előtt a legfontosabb az iskola szervezeti kultúrájának elemzése, mert az analízissel gyűjthetők össze a kultúrát meghatározó legfőbb jegyek, amelyek alapján a megfelelő stratégia kidolgozható.