3.2.1.3. Vizuális/materiális megnyilvánulások és szimbólumok

a) Felszerelések: az épület, az udvar stb., ezek konfigurációi, illetve a minőségük, bútorozottságuk, mindazok a tárgyi megjelenések, amelyek rendszerint a legtovább tartó benyomást adják. Az iskolának ezen jelei üzenetek egy személynek, aki akkor jár ott először. Nagyon fontos üzenetek ezek, különösen az irodák és az osztálytermek felszerelése. A felszerelésen általában az iskolában található tárgyakat értjük, azaz a „hardware"-t. A felszerelés és az erőfor­rás szoros kapcsolatban vannak egymással. Az erőforrások, mind a humán, mind az anyagi, tükröznek egyfajta prioritást, az iskolai tananyagban hangsúlyozott értékeket. Bizonyos esetekben és bizonyos mértékben az iskolák jelezhetik is az oktatási prioritásukat olyan tényezők segítségével, mint például bizonyos munkaközösségi felszerelések megkövetelése. A felszerelésekben tükröződhet a tantestület által fontosnak tartott minőség (pl. kreativitás, adaptív magatartás, csoportmunkára való képesség stb.).

Az iskolák általában a felszerelések és az erőforrások fejlesztését a tananyagra/tantervre összpontosítva kísérlik meg. Úgy hirdetik magukat, mint ahol jó felszerelés, sportpálya, számítógépek, nyelvi labor stb. található. Tudni kell azonban azt, hogy a felszerelések fejlesztésénél mindig figyelembe kell venni a tanulók érdekeltségét. Fontos azt is megjegyezni, hogy a felszerelések általában egy tanár vagy éppen az igazgató befolyása alatt fejleszthetők. A közösség szolgáltatja az igényeket, ezeket az iskolának kell kielégítenie. Ezen nemcsak a felszerelés értendő, hanem azok elhelyezése is; mit hangsúlyozunk, mi a fontos, ezek a kultúra tapintható jegyei.

b) Műalkotások, emlékeztetők, amelyek sok iskolában az egyenruhát, az azonos tornadresszt, iskolai emblémákat, okleveleket, dalokat jelentik. Sok iskolában van iskolaújság, máshol évkönyvet adnak ki, vagy az öregdiákok emlékkönyveket szerkesztenek. Zászlók, festmények, régi tanárok/diákok által készített „műalkotások" mutatják, hogy mi az érték az iskolában, mik a kívánatos, támogatott vonások. Az átalakítást tervező vezető mindezeket tekintetbe veszi, megkísérel egyedi tanulási környezetet létrehozni. Érdemes tehát ezeket a vizuális jeleket nyomon követni, hiszen üzenet értékűek mind az iskolán belül, mind pedig a tágabb környezetben.

c) Jelképek, idézetek, amelyek az iskolai életszerűséget alapozzák meg. Ezek ál­ta­lában az értékek, a ceremóniák, a múlt idézésének formális, hivatalos megnyilvánulásai. Ha azonban ezek a jelenre utaló dolgok, akkor egyben a kulturá­lis fejlődés értékes jegyei is. Az idézetek látható, hallható megnyilvánulásai az iskolai értékeknek, az ideológiának, a filozófiának. Néhány iskola keresztény szimbólumokat használ, mások eklektikusakat. Néhány iskola mintha a középkorból eredeztetné magát, kard, tőr stb. szimbólumai vannak. Manap­ság az iskolák a jelképek helyett logot használnak. A logo az iskola minimális megjelenítésére, ábrázolására szolgál. Olyan forma (grafika), ami rányomtatható (festhető, ragasztható) levélpapírra, mappára, évkönyvre, trikóra, tollra, autóra stb., és egyértelműen azonosítja az iskolát. A mottók hason­ló­an változatosak, néha szentimentálisak, visszatükrözik a kihívásokat, meg­tes­tesítik a hagyományo­kat. (Pl. „Istenért és a Hazáért!", „Munkánk alap­­ján ítél­tetünk meg"). Érde­kes megfigyelni, hogy egyre több latin mottó, idé­zet ta­lál­ható az iskolák szótárában.

Ha az iskola által választott mottó, idézet jelképekkel együtt tűnik fel, akkor általában aforizmává transzformálódik.

d) Egyenruhák, amelyeknek célja, hogy a tanulókat azonosítani lehessen, illetve hogy elősegítsék a tanulókban a közösségekhez való tartozás érzésének kiala­ku­lását. Az adott iskola vizuális megtestesítője lehet. Lehetnek természetesen ve­szélyei is ennek, hiszen így az iskola a hadsereg metafora felé tolódhat. Az iskolai vezetésnek tudatában kell lennie annak, hogy nem mindig igaz az „amilyen ruhában vagy, olyan ember vagy" szlogen, de persze azt is alaposan meg kell fontolni, egyáltalán a szülők hajlandóak-e anyagiakat áldozni ilyen célra.