3.3.2. Az ideológiai kultúra

Azokban az iskolai szervezetekben azonosítható, amelyekben érzékelhetően széles, általános célokat fektetnek le, és a célok elérése érdekében az iskola igyek­szik mindenféle külső támogatást igénybe venni. Az ilyen iskolai szerveze­tek vezetőinek hatalma általában a karizmatikus hatalom jegyeit viseli, amelynek alapja a szervezet tagjai által elfogadott normák és értékek. A döntések leg­többször „intui­tív ráérzések" útján születnek, a vezetőt a találékonyság és a kocká­zatvállalás jellem­zi. A célok elérése érdekében az iskolai szervezet tagjai (tanárok, nevelők, egyéb dolgozók) elkötelezettek a szervezet által preferált értékek iránt.

Ez a fajta szervezeti kultúra azokra az iskolákra jellemző, amelyek speciális pe­dagógiai programokat alkalmaznak, nem véletlen, hogy sok Dalton vagy Montessori módszer alapján oktató intézményben fedezhetők fel az ideológiai kul­túra jegyei.