A. Jogalanyok és jogviszonyok hálója

Az előző rész rendkívül szikár megközelítése után nehéz azt mondani, hogy most valami „élettel telibb, „élethez közelebbi dolog" következik, de megkockáztatjuk.

Először is, mi is az a „közoktatás" a jog megközelítésével?
Szűkebb értelemben az állami vagy az az által elfogadott és azt helyettesítő intézményeinek, az előírt tananyag közvetítésére megcélzott tevékenységet jelenti. A közoktatás a legtöbb országban állami/önkormányzati feladat, de szerepet vállalnak ezen a területen az egyházak, alapítványok, üzleti vállalkozások is, ahogy Magyarországon is. A közoktatásban szereplőket ugyanazon jogszabályok jogosítják és kötelezik. Egyetlen kivétellel: A pedagógusok nem valamennyien közalkalmazottak és tartoznak a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény ( Kjt.) hatálya alá. A nem állami/önkormányzati intézményben foglalkoztatottak nem közalkalmazottak, rájuk a Munka Törvénykönyve (Mt) vonatkozik, ám rájuk is vonatkozik több lényeges szabály a Kjt. végrehajtására kiadott jogszabályokból.

Kik a szereplői a közoktatásnak?

(Kik között jönnek létre közoktatási - közjogi - jellegű, vagy polgári jog jellegű, agy speciálisan munkajogi jogviszonyok?)

- a pedagógus,
- a diák,
- a szülő,
- a mindezen személyeket befogadó és szervező, az oktatás tárgyi feltételeit biztosító intézmény,
- jegyző, (főjegyző)
- az intézmény fenntartója, valamint
az oktatást normatív módon szabályozó és ellenőrző
- állam
, ez esetben a legszélesebb körben értendően, mint jogalkotó és mint végrehajtó (kormányzati, igazgatási, hatósági funkciók,) politikai, érdekegyeztető, konzultatív funkciók, szakmai funkciók gyakorlója.(Alkotmányjogi szempontból nem hibátlan meghatározás, de itt a „háló" felállítása érdekben alkalmazható.

(Figyelem! A bíróságok az állam, de nem az államhatalom, részei. A bírósággal jogviszonyban nem kerül senki, a bíróságok maguk is a jogviszonyok alakítói, de nem szereplői!)

A jelen jegyzet-részben ezen elemek egymáshoz való viszonyát, egymással való jogi kapcsolatát, jogilag szabályozott együttműködését kíséreljük meg leírni.