B. A közoktatási intézmények önállósága
Az Alkotmány, a közoktatásról szóló törvény biztosítja a tanszabadság alapján a közoktatási intézmény valamennyi szereplőjének a szabad iskola választáson túl, a nevelési-oktatási intézmények részére a döntési szabadságot a szakmai kérdések tekintetében. A döntési szabadság kiterjed az intézmény legfontosabb dokumentumainak az elkészítésére és elfogadására. A szakmai önállóság megvalósításának legfontosabb része a nevelési program, illetve a pedagógiai program elfogadása. A Köot. tudatosan nem elkészítésről, hanem elfogadásról rendelkezik, biztosítva ezzel annak lehetőségét is, hogy az óvoda, az iskola, illetve a kollégium mások által elkészített dokumentumokat vegyen át és vezessen be. Azonban az, ha az óvoda, iskola, illetve kollégium, nem él azzal a lehetőséggel, hogy saját maga készítse el pedagógiai programját, lényegében lemond arról, hogy kialakítsa saját pedagógiai arculatát, eleget tegyen azoknak a céloknak és feladatoknak, amelyek megvalósítása, illetve végrehajtása egy adott óvoda, iskola, kollégium feladata.
- Az óvodáknak az Óvodai nevelés országos alapprogramja alapján kell elkészíteniük a nevelési programot, vagy az ilyen módon készített nevelési programok közül kell választaniuk. Az iskola pedagógiai programot készít, amelynek része a Nemzeti alaptantervre épülő helyi tanterv.
- Az iskola a Nemzeti alaptantervre épülő más által készített helyi tantervek közül is választhat, és beépítheti azt a pedagógiai programjába. Az iskola az oktatásért felelős miniszter által kiadott kerettantervek alapján is elkészítheti a helyi tantervét, illetőleg a kerettantervet is beépítheti helyi tantervként a pedagógiai programjába.
- Az alapfokú művészetoktatási intézmény a helyi tantervét az Alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja alapján készíti el. Lehetősége van azonban arra is, hogy az ily módon elkészített tantervek közül válasszon, és azt építse be helyi tantervként pedagógiai programjába.
- A kollégium a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjában foglaltak alapján készíti el pedagógiai programját. A kollégium esetében nem tartalmaz a közoktatásról szóló törvény olyan rendelkezést, amely lehetővé teszi a más által elkészített pedagógiai program átvételét. Ez az eltérő szabályozás indokolt, hiszen a kollégiumoknak figyelembe kell venniük azoknak az iskoláknak a pedagógiai programját, amelyben a kollégiumba felvett tanulók folytatják a tanulmányaikat.
Az Alkotmány biztosítja a tanszabadság intézményét 16. §.,.67.§.(2) ,68.§ (2) bekezdéseiben is. De fokozza az állam felelősségét az állami, a tankötelezettség oldaláról:
70/A § -70/F. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.
70/J. § A Magyar Köztársaságban a szülők, gondviselők kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról gondoskodni.
Biztosítja „tanszabadság" intézményét:
70/G. § (1) A Magyar Köztársaság tiszteletben tartja és támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői jogosultak.