C.3. Fenntartói ellenőrzés
A fenntartó - legyen az állam, önkormányzat vagy magánfenntartó - az alapító okiratban határozza meg a közoktatási intézmény típusát, azokat a feladatokat, amelyeket a közoktatási intézmény elláthat, lényegében, amely feladatokra létrehozta az adott közoktatási intézményt ,
A fenntartó az ellenőrzés körben vizsgálja, hogy az alapító okiratban az intézménnyel szemben támasztott követelmények megvalósulnak-e, az intézmény működése megfelel-e valamennyi előírásnak valamint a fenntartó által rendelkezésére bocsátott eszközrendszert megfelelően működteti-e, (azzal a „jó gazda gondosságával" bánik-e) betartja-e a gazdálkodásra vonatkozó előírásokat. E körbe tartozik a nevelési programját, a pedagógiai programját, valamint
a szervezeti és működési szabályzat és házirend, mint alapdokumentumok meglétének, naprakész voltának és jogszerűségének ellenőrzése.
A fenntartói szakmai ellenőrzés
A fenntartó elvárások teljesüléséről az intézményfenntartó szakmai ellenőrzés keretei között győződhet meg. Ha a fenntartói elvárások egyértelműen megjelentek a minőségirányítási programban, akkor a szakmai ellenőrzés alapján az a kérdés, hogy egyes nevelési-oktatási intézmények milyen teljesítményt nyújtottak, - és az is, hogy összességében megvalósultak-e azok az elképzelések, amelyeket célul tűztek ki, - könnyen megválaszolható. A fenntartói ellenőrzés eredményei alapján kell eldönteni, szükséges-e a fenntartói hatáskörben intézkedni vagy nem.
(A Köot. 107.§-a értelmében - főszabályként - a szakmai munka ellenőrzésében csak azok vehetnek részt, akik szerepelnek az Országos szakértői névjegyzékben (107. §). Hogy ki lehet szakértő azt a Köot. 101.§-a rendezi.)
A fenntartó intézkedési jogosultsága
A közoktatási intézmény fenntartóit megillető széles körű ellenőrzési jogosítvány nem biztosít korlátlan beavatkozási lehetőséget az intézményi ügyekben!
A Köot. meghatározza az intézmény és a fenntartó közötti munkamegosztást, mely értelmében az intézményi ügyekben első fokon az intézményben kell megszülessen a döntés. (A szubszidiaritás elve itt is alapelv.) Az ellenőrzési funkciók lehetőséget biztosítanak a fenntartói szándékokkal ellentétes, a jogszabályokat sértő döntések megakadályozására, a végrehajtás megállítására, azonban általában nem teszik lehetővé hogy magát a döntés jogát a fenntartó elvonja az intézménytől. A fenntartói irányítás legfontosabb korlátja, hogy nem sértheti a nevelési-oktatási intézmény szakmai önállóságát, az intézmény szakmai döntési hatáskörét. (Köot. 106. §)

dr. Szüdi János: Az ellenőrzés rendszere a közoktatásban.
http://drszudi.hu/2008/11/az-ellenorzes-rendszere-a-kozoktatasban/
Cseh Györgyi: A fenntartói intézményértékelés és a pedagógiai program kapcsolata
http://www.ofi.hu/tudastar/onkormanyzat-kozoktatas/fenntartoi-090617