Mit jelent egy konkrét intézmény autonómiája?
A közoktatási intézmények szakmai önállósága jogi értelemben a tanítás szabadságának, a tananyag és a tanítási tartalmakat megvalósító módszerek, és azok megválasztásának terén történő önrendelkezési jogot jelent, melyet az Alkotmány határoz meg.
Köot..3. § (1) bekezdése a közoktatás intézményeit szakmailag önálló nevelési-oktatási feladatokat ellátó intézmények formájában definiálja.
A törvény a tanítás szabadságának alkotmányban deklarált elvét a pedagógusok jogai között a következőképpen fogalmazza meg:
„19. § (1) A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy
...
b) a nevelési, illetve pedagógiai program alapján az ismereteket, a tananyagot, a nevelés és tanítás módszereit megválassza,
c) a helyi tanterv alapján, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével megválassza az alkalmazott tankönyveket, tanulmányi segédleteket, taneszközöket, ruházati és más felszereléseket."
A Köot. az intézményi működés alapvető szabályaként határozza meg a szakmai önállóságot.
Az intézmény szakmai autonómiájának tehát több jogi szintje van:
I. Alkotmány (tanítás szabadságának deklarációja)
II. A Közoktatási Törvény (a közoktatási intézmény szakmai önállóságának definíciója, a pedagógiai programra - helyi tantervre - vonatkozó szabályok, pedagógiai szabadság)
III. NAT, Kerettantervek (a tananyag- és program kínálat)
IV. Pedagógiai Program (az iskola önrendelkezési joga pedagógiai programjának megválasztásában)
Az intézményi autonómiát megjelenítő dokumentumok: (ld. később részletesebben)
Szervezeti és működési szabályzat
Házirend,
Nevelési program, a pedagógiai program