E.2.1. Szakmai munkaközösség

A munkaközösségeket az azonos szakterületen működő nevelők csoportja alkotja; létrehozásukat az oktatási törvény lehetővé teszi.

A munkaközösségek számát a nevelőtestület határozza meg a szervezeti és a működési szabályzatban.

Célja:

  • az oktató-nevelő munka fejlesztése
  • a tagok továbbképzésének segítése
  • a tagok munkájának összehangolása
  • szaktanterem kialakítása
  • szakmai továbbképzések szervezése
  • a közösségi felelősség növelése
  • tanmenetek összehangolása
  • tankönyvek kiválasztása, stb.
  • az iskola vezetői részére szaktanácsok nyújtása az adott szaktárgy tanításában

Munkaközösség-vezető: a szakmai munkaközösségek vezetőjét a szervezetben középvezetőként helyes megjelölni.

Feladata:

  • véleményezni a szaktanárok tanmeneteit
  • eredményfelmérések
  • segíti az igazgató ellenőrzési munkáját
  • a nevelők alkalmazását véleményezi
  • kollégák, különösen a pályakezdők szakmai segítése
  • helyi tantervek készítése
  • szakmai ellenőrzés
  • kezdeményezhetnek hatékonyságot növelő eljárásokat

Intézményi szakmai munkaközösségek:

  • osztályfőnöki munkaközösség
  • közismert tárgyak munkaközössége
  • szakmai tárgyakat tanítók munkaközössége
    • szakmai elméleti
    • szakmai gyakorlati

Osztályfőnöki munkaközösség:

  • tagja valamennyi osztályfőnök

Feladata:

  • továbbképzések
  • ismerkedés a kiadott dokumentummal
  • egymás munkájának megismerése
  • fegyelmi helyzet értékelése
  • magatartás, szorgalom egységes elbírálása
  • tanulók jutalmazása
  • egységes osztályfőnöki adminisztrációs gyakorlat
  • nevelési, eredményvizsgálati technikák elsajátítása
  • szociológiai felmérések elkészítése
  • tanulmányi kirándulási tervek
  • vezetője és az igazgató között kívánatos a szoros együttműködés
    • személyi ügyekben javaslatot tesz
    • segíti az igazgatót az ellenőrzésben
    • az osztályfőnöki adminisztráció elvégzése, határidők betartatása