3.2.1.2. Felmérésről szóló visszajelzés

A felmérésről szóló visszajelzés a legrégibb és egyben legnépszerűbb szervezetfejlesztési módszer. (18) Azt a célt szolgálja, hogy képet kapjunk a szervezet tagjainak magatartásáról, beállítottságáról, illetve arról, hogy ki mit hogyan lát, észlel a szervezeten belül. Célja továbbá, hogy feloldja a szervezeti tagok látásmódja közötti különbségeket. Az eljárás lebonyolítása úgy történik, hogy a szervezeti egységenként a tagokat csoportosítják, ami egy szervezeti egység vezetőjét és az alá tartozó beosztottak együttesét jelenti. (Pl. alsótagozat, felső tagozat, különböző épületekben elhelyezkedő munkatársak, munkaközösségek szerinti egységek, összetett intézmény esetében a képzés típusai szerint, stb.)Az így kialakult egységek minden egyes tagja kitölt egy kérdőívet, amelyek bármilyen szervezettel kapcsolatos témát érinthetnek. Felmérhetik például a szervezet alkalmazkodási képességét, az egységek közötti koordinációt, a szervezet kulturális koordinátáit, vagy éppen mérhetik azt is, hogy a szervezeti tagok milyen elvárásokkal néznek egy szervezetfejlesztési vállalkozás elé. A kérdőívre adott válaszok adatait az egyes , egységekre és az egész szervezetre vonatkozóan táblázatokba fog­lalják, és szétküldik minden egységnek a magára és a szervezet egészére vonat­kozó részt. Ezek az adatok kiindulópontként szolgálnak ahhoz, hogy a dolgo­zók tisztázhassák munkahelyi problémáikat. Az felmérés-visszajelzés elsődleges eredményének a diagnosztikus célhoz szolgáltatott információkat tartják, má­­sodlagos eredménye, hogy alkalmazásával elősegíti a csoportok magatartásbeli fejlődését és épülését. Oktatási intézményekben a kérdőíveken jellel érdemes megkülönböztethetővé tenni a különböző csoportokba tartozó véleményeket: mint pl. a vezetők (felső - a vezetők és helyetteseik, és középszíntű - a munkaközösség-vezetők), az egyes tagozatok, szervezeti egységek csoportjainak kérdőíveit.

Példaként a modul végén közölt szervezeti kérdőív kipróbált iskolai és óvodai szervezetekre, és fenti célokra jól alkalmazható az intézmény saját feldolgozásában is.