MELLÉKLET 2. Iskolád szervezete, ahogy te látod
E kérdőív segítségével szeretnénk megtudni, hogy Te milyen képet alakítottál ki munkahelyedről, miképpen vélekedsz az iskola működéséről. Az alábbiakban 23 területről kérjük véleményedet. A válaszodat egy 5 fokú skálán helyezheted el. A skála két végpontjához (1, illetve 5) szöveges magyarázatok tartoznak. Az egy-egy kérdéshez tartozó bal, illetve jobb oldali szöveges magyarázatok ellentétpárokat képeznek, így aki a bal oldali szöveget teljes mértékben igaznak találja az iskolára, az 1 bekarikázásával, ha csak részben találja igaznak, a 2 bekarikázásával válaszolhat. Ha a két magyarázat közül végképp nem tudod eldönteni, mi az igazság, a 3-at jelöld meg. Ha a jobb oldali magyarázatot teljesen igaznak találod, az 5 bekarikázásával, ha csak részben látod azt valósnak, a 4 bekarikázásával válaszolj!
Kérjük, hogy válaszodat az iskola egész szervezetére gondolva add meg! (A továbbiakban az iskolai szervezetet csak szervezetnek emlegetjük.)
Köszönjük együttműködésedet!
1. CÉLOK: | A szervezetben a célok nem tisztázottak, szétszórtak, ellentmondásosak, kevés érdeklődést kiváltóak. | 1 2 3 4 5 | Mindenki számára világosak, mindenkinek fontosak a célok, részeseknek érzik magukat megvalósításukban. |
2. VEZETÉS: | A szervezet túlságosan függ egy vagy két embertől. | 1 2 3 4 5 | A szervezetre a „megosztott vezetés" jellemző, mindenki szabadon vállalkozik, mert látja, hogy a szervezet igényli ezt. |
3. UTÁNPÓTLÁS: | Az érdemi munkakörök utánpótlása „ad hoc" jelleggel, többnyire kívülről hozott emberekből történik. | 1 2 3 4 5 | Az érdemi munkakörök betöltése tervszerűen biztosított a szervezet dolgozóiból. |
4. FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉG: | Ebben a szervezetben az embereknek nincs perspektívájuk, nem látják fejlődési lehetőségeiket. | 1 2 3 4 5 | A szervezetben az emberek jól látják fejlődési lehetőségeiket, van perspektívájuk. |
5. RÉSZVÉTEL | A döntéseket csak az emberek egy része hozza, a döntéshozatalban részt nem vett személyek nem kötelezik el magukat a döntés megvalósításában. | 1 2 3 4 5 | Mindenkor közös meg-egyezésre törekszenek, az eltérő véleményeket értékelik és felhasználják, a döntéseket mindenki támogatja. |
A DÖNTÉSEK KIALAKÍTÁSÁ-BAN: | |||
6. FELELŐSSÉG A DÖNTÉSEKÉRT: | Ha problémák merülnek fel, a felelősséget másra hárítják, a rossz eredményekért kölcsönösen egymást vádolják. | 1 2 3 4 5 | Ha problémák merülnek fel, vállalják a felelősséget, elemzik a problémákat, hogy kiderítsék, hol hibáztak. Így a jövőben könnyebben oldják meg a nehézségeket. |
7. INFORMÁLT-SÁG: | Ebben a szervezetben az emberek teljesen informálatlanok az iskola jelenlegi helyzetéről. | 1 2 3 4 5 | Ebben a szervezetben az emberek pontosan informáltak az iskola helyzetéről. |
8. MUNKAKÖR: | A szervezetben a munkakörökhöz tartozó feladatok, kötelezettségek nem egyértelműek, nincsenek világosan meghatározva. | 1 2 3 4 5 | A szervezetben a munkakörök világosan meg-határozottak, a feladatok, kötelezettségek egyértelműek. |
9. HATÁSKÖR - FELELŐSSÉG: | Ebben a szervezetben a dolgozók hatásköre és felelőssége teljesen tisztázatlan. | 1 2 3 4 5 | Ebben a szervezetben a dolgozók hatásköre és felelőssége egyértelműen meghatározott. |
10. ÖNÁLLÓSÁG: | A szervezetben nem bíznak az emberekben, folyton ellenőrzik őket, és kevés önállóságot adnak nekik. | 1 2 3 4 5 | A szervezetben az emberek maximális önállóságot élveznek, az ellenőrzés csak szükséges mértékű. |
11. TERHELÉS: | Az emberek munkaterhelése egyenlőtlen. | 1 2 3 4 5 | Ebben a szervezetben biztosítják az emberek egyenlő munkaterhelését. |
12. SZERVEZETI PROBLÉMÁK KEZELÉSE: | Az alapvető bajok helyett inkább a felszíni problémákat beszélik meg. A problémák vizsgálata helyett rögtön a megoldással hozakodnak elő. | 1 2 3 4 5 | Ha problémák adódnak, cselekvés előtt a helyzetet gondosan megvizsgálják, az alapvető problémákon akarnak javítani. |
13. PROBLÉMA MEGOLDÁS: | Nincs kezdeményezés a problémák megoldására, a problémák többségét felfelé küldik, szabadulnak tőlük. | 1 2 3 4 5 | A legtöbb problémát helyben megoldják, csak azokat küldik tovább, melyek a vezetés figyelmét kívánják. |
14. ÉRDEKLŐDÉS: | Nincs érdeklődés a szervezet munkájában szereplő más szakterületek iránt, mindenki csak a saját dolgával törődik. Nem törődnek mások problémáival. | 1 2 3 4 5 | Majdnem mindenki érdeklődő, és szívesen tanul valamit az egyéb szakterületektől. Érdeklődnek mások problémái iránt is. |
15. ÖTLETEK ÉS JAVASLATOK: | Javításra szinte semmi ötlet vagy javaslat nem merül fel, az új javaslatokat nem bátorítják. | 1 2 3 4 5 | Javításra sok ötlet és javaslat van, bátorítják a javaslattevőket. |
16. FELADAT MINŐSÉGE: | Rutinként teljesítik a feladatokat, nem figyelnek a minőségre, semmi lelkesedés, csak megkönnyebbülés a feladat végeztével. | 1 2 3 4 5 | Magas színvonalú feladatok, lelkesedés, és elégedettség érzése, hogy jó munkát végeztek. |
17. ÉRTÉKELÉS: | Az emberek nem tudják, milyen szempontok szerint és milyen módon értékelik munkájukat. | 1 2 3 4 5 | Az emberek tisztában vannak munkájuk megítélési szempontjaival és módjával. |
18.EGYÉNI VISELKEDÉSEK VISSZAJELZÉSE: | Az embereknek nem érdekük visszajelzést kapni másoktól, nem kérik, nem támogatják és nem használják fel, ha visszacsatolást kapnak. | 1 2 3 4 5 | Törekednek visszajelzést kapni, visszajelzést kérnek másoktól, ezt azután saját hatékonyságuk fokozására használják fel. |
19.KREATIVITÁS: | A szervezet merev, nem törekszik újszerű megoldásokra, tagjait nem ösztönzi fejlődésre, újszerű feladatok vállalására. | 1 2 3 4 5 | A szervezet rugalmas, új és jobb megoldásokra törekszik, az egyének változnak és fejlődnek, személyes támogatást kapnak a szervezettől. |
20. BIZALOM: | A szervezet tagjai nem bíznak egymásban, óvatosak, zárkózottak, felületesen figyelnek társaikra. Félnek bírálni és tartanak a bírálattól. | 1 2 3 4 5 | A szervezet tagjai bíznak egymásban, becsülik és felhasználják az egymástól kapott információkat, szabadon megnyilvánul-hatnak negatív reakcióik, hiszen megtorlástól nem kell félniük. |
21. ÖSZTÖNZÉS: | Az ösztönzésben első-sorban a hibák büntetését és nem a kiváló teljesítmények jutalmazását helyezik előtérbe. | 1 2 3 4 5 | Az ösztönzésben elsősorban a kiváló teljesítmények jutalmazását, nem pedig a hibák büntetését helyezik előtérbe. |
22. EMBERI MEGBECSÜLÉS: | Ebben a szervezetben az emberek úgy érzik, nem becsülik meg őket. | 1 2 3 4 5 | Ebben a szervezetben az emberek úgy érzik, megbecsülik őket. |
23. MUNKAHELYI LÉGKÖR: | Nincs kollegiális szellem a szervezetben, az emberek nem segítik, nem támogatják egymást a munkájukban. | 1 2 3 4 5 |
A szervezetre jellemző a kollegiális szellem, az emberek segítik, támogatják egymást a munkájukban. |