1.3. Szervezetfejlesztés

A szervezetfejlesztés a szervezeteket és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet felölelő, fejlesztési és változtatási folyamat.

iDevice ikon Feladat

Keressük meg azt a szervezeti formát, amely leginkább összhangban van a stratégiával. Hozzuk létre azokat a képességeket, tudást, információrendszert, ami lehetővé teszi a szervezet hatékony működését. Válasszuk ki a legmegfelelőbb embereket a kulcspozíciókba. (Dobák, 1988)

Idézzük fel a modul elején már kiválasztott definíciót:

Ahogy már említettük, a szervezetfejlesztés nemzetközi szakirodalmában Beckhard meghatározása vált klasszikussá: A szervezetfejlesztés 1. tervszerű, 2. a szervezet egészére kiterjedő, 3. felülről szervezett törekvés, amely 4. a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza 5. a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával. (Beckhard, 1974)


iDevice ikon Feladat

Melyek az azonosságok és a különbségek a fent ismertetett változtatási folyamatokban? Mondjon mindegyikre példát saját intézménye történetéből!


Oktatói kiegészítés:

A minőségfejlesztés abban különbözik a szervezetfejlesztéstől, hogy elsősorban a szervezet formális működésének biztonságát akarjauk növelni, elsősorban formális intézkedésekkel, szabályozásokkal. A szervezetfejlesztés pedig az emberek viselkedését, szemléletét, attitűdjét is meg akarja változtatni. A Beckhard -féle definíció utolsó kritériuma nem követelménya  minőségfejlesztésnél- nem használnak az ezzel kapcsolatos szakirodalmak sem szociálpszichológiai, csoportdinamikai, magatartáspszichológiai ismereteket. 

Nagyon nehéz ugyanakkor meghúzni a határvonalat a változtatási folyamatok azonosításánál. Az innovációra minden változtatási folyamatban szükség van. A minőségfejlesztés is megváltoztathatja az emberek viselkedését, szerevzeti képességeit: pl. ilyen hatása volt a minőségi körök működésének, amikor azt tapasztalhattuk, hogy erősödött a team-munka elfogadása és a tanárok közötti együttműködés.

iDevice ikon Feladat

A szervezetfejlesztés fogalom-meghatározását alapul véve gondolja végig intézménye elmúlt 5 évének történetét és próbáljon azonosítani egy olyan változtatási folyamatot, melyre jellemzők Beckhard kritériumai, azaz a folyamat szervezetfejlesztésnek azonosítható. Gondolja végig, van-e akpcsolata ennek a folyamatnak az innovációval, a minőségfejlesztéssel?

Röviden foglalja össze a csoportnak a fejlesztés lényegét. A csoport az oktatóval közösen döntik el, hogy mely „emlék" minősíthető szervezetfejlesztésnek a Beckhard definíció szerint. A továbbiakban ezek a példák lesznek a közös gondolkodás mintái.(távoktatásban ezek a példák leírásra, beküldésre kerülnek és beküldés után az oktató visszacsatol a definiciónak megfelelő jellemzők meglétéről illetve hiányairól)