3. SZERVEZETFEJLESZTÉSI BEAVATKOZÁSOK,

A szervezetfejlesztési tanácsadók inkább elősegítik, mint kezdeményezik a változásokat. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy az SZF tanácsadónak nem lehet vagy nem kell irányításbeli változásokat kezdeményeznie. Időnként lehet és kell is ilyet ajánlani, javasolni vagy tanácsolni. De azért inkább egy sajátos segítő szolgálatot látnak el, ami abban áll, hogy segítik a partnert, legtöbbször a vezetést a változás módjának elemzésével, - azzal, hogy „irányadó térképet adna neki. (Argyris, 1971; Hornstein - Nisberg, 1977)

A közoktatási intézményekben ma még nem tipikus a tanácsadó jelenléte. Az országos minőségirányítási rendszer (COMENIUS) kiépítése az intézmények jelentős részében elsőként teremtett ilyen gyakorlatot. Azóta az EU pályázatok keretében megjelentek folyamat-tanácsadók, mentorok, integrációt segítő tanácsadók, coachok, vagyis olyan külső szakemberek, akik vagy a vezetés, a pedagógusok, a nevelőtestület szintjén segítik a változtatási folyamatok végigvitelét fejlődését. Várhatóan ez a folyamat - fejlesztési tanácsadói jelenléttel - a harmadik évezredben felgyorsul, ezért érdemes foglalkozni a más ágazatokban (pénzügyi, biztosítási, vállalkozási szféra) már természetes szervezetfejlesztési tanácsadói közreműködéssel.

Az SZF tanácsadó főbb feladatai:

  • segítik a partnereket (vezetőket) a változási folyamat emberi összetevőinek kezelésében,
  • segítik a vezetőket a változás iránti ellenállás természetének megértésében, hol és hogyan valószínű az előfordulása ,és hogyan kell bánni vele,
  • együttműködnek a vezetőkkel az akció lépéseinek megtervezésében,
  • de azt is szorgalmazzák, hogy minden olyan embert vonjunk be a döntéshozatal folyamatába, akit közvetlenül érint a változás.
  • Azon dolgoznak, hogy meggyőzzék a vezetést:a változások véghezvi-telének módja éppolyan fontos a siker szempontjából, mint maga a változás lényege.

Természetesen tanácsadó igénybevételének lehetősége nélkül az intézmény maga is belefoghat egy szervezetfejlesztési folyamatba, a vezetés irá­nyításával, a szervezet egy aktív csoportjának (magjának) részvételével.