6.2. A csoportok működésének elemzése

Ha már megszületett a döntés, hogy a team-munka jelentős szervezeti prob­lé­ma, meg kell határozni, hogy a szervezeti struktúra támogatja-e a team-szem­lé­le­tet, és ha igen, akkor hol kell elkezdeni a team-építési folyamatot.

A szervezet átfedésben lévő teamek bonyolult hálózata, melyek közül néhány ideiglenes vagy aránylag nem fontos. Kevés szervezet veszi a fáradságot, hogy a működő teameket azonosítsa, mivel a hagyományok szerint az egyéni szerepvállalók azok az egységek, melyeken keresztül a feladatok megvalósulnak.

Az első lépés a szervezeti kulcs-teamek vizsgálata. A teamek következőkép­pen való kategorizálása hasznosnak bizonyulhat Woodcock( 1979) nyomán:

  • Legfelsőbb vezetési team: Vezetői csoport, mely a szer­vezeti működés nagyjából autonóm egységeiért felelősek. Ők határoz­zák meg az irányelveket, és a hatáskörükbe tartoznak a döntéshozatal fő területei is (iskola-, óvodavezetés, összetett közoktatási intézmény esetében intézményegység-vezetők)).
  • Tágabb körű vezetői-team: Vezetők csoportja, akik a legfelső vezetési team tagjainak tesznek jelentést, akik a munka konkrét területeiért felelősek. (Törzskar: vezetés- kibővítve pl. a munkaközösség-veze­tők­kel, a diákönkormányzat vezetőjével, a közalkalmazotti tanács elnöké­vel, a minőségfejlesztési csoport vezetőjével, a gyermekvédelmi megbízottal stb.)
  • Munka-teamek: Azok a csoportok, melyek közvetlenül a szervezet alapvető feladataival foglalkoznak - a munka jellege szerinti csoportokban. A munka-teamek­be ve­­zetők és nem vezetők egyaránt tartozhatnak, és a team működését nagy­ban befolyásolják a működésben lévő technikai rendszerek. (Pl. munkaközösségek (tantárgyankénti, szakmacsoportonkénti, stb.), a fej­lesztő pedagógiával foglalkozó csoport, a tehetséggondozással foglalkozó csoport, egy osztályban tanítók csoportja, egy óvodai csoportban dolgozók csoportja: óvónők, dadák.)
  • Multidiszciplináris teamek: Különböző tapasztalatokkal rendel­ke­ző emberekből álló, inkább funkcionális szükségleteket kielégítő, sem­mint speciális célokat megvalósító csoportok. Ezek a teamek több éven át folyamatosan működhetnek, és a körülmények változásával alakít­hatják szerepeiket és felállásukat (pl.minőségi körök, projektcsoportok, stb.).

A vizsgált teamek fontosságának meghatározása után meg kell becsülnünk alkalmasságuk jelenlegi szintjét. A team hatékonyságára a csoport érettségének adott állapotából következtethetünk. Ehhez felhasználhatjuk a hatékony csoport ismérveit, és  a csoportfejlődés általános folyamatát.

iDevice ikon Feladat

A Hitt-féle hatékonysági kritériumok  alapján jellemezzen egy Ön által kiválasztott munkahelyi csoportot, melynek hosszabb ideje tagja vagy vezetője!  . Becsülje meg, hogy a csoportfejlődés folyamatának melyik fázisában érzékeli a csoport működését! Ha módja van rá, a csoporttagokkal tölttesse ki a 4. melléklet kérdőívét és értékelje ki az eredményt! Fogalmazzon meg fejlesztési célokat a csoport működésére vonatkozóan!