6.2. A csoportok működésének elemzése
Ha már megszületett a döntés, hogy a team-munka jelentős szervezeti probléma, meg kell határozni, hogy a szervezeti struktúra támogatja-e a team-szemléletet, és ha igen, akkor hol kell elkezdeni a team-építési folyamatot.
A szervezet átfedésben lévő teamek bonyolult hálózata, melyek közül néhány ideiglenes vagy aránylag nem fontos. Kevés szervezet veszi a fáradságot, hogy a működő teameket azonosítsa, mivel a hagyományok szerint az egyéni szerepvállalók azok az egységek, melyeken keresztül a feladatok megvalósulnak.
Az első lépés a szervezeti kulcs-teamek vizsgálata. A teamek következőképpen való kategorizálása hasznosnak bizonyulhat Woodcock( 1979) nyomán:
- Legfelsőbb vezetési team: Vezetői csoport, mely a szervezeti működés nagyjából autonóm egységeiért felelősek. Ők határozzák meg az irányelveket, és a hatáskörükbe tartoznak a döntéshozatal fő területei is (iskola-, óvodavezetés, összetett közoktatási intézmény esetében intézményegység-vezetők)).
- Tágabb körű vezetői-team: Vezetők csoportja, akik a legfelső vezetési team tagjainak tesznek jelentést, akik a munka konkrét területeiért felelősek. (Törzskar: vezetés- kibővítve pl. a munkaközösség-vezetőkkel, a diákönkormányzat vezetőjével, a közalkalmazotti tanács elnökével, a minőségfejlesztési csoport vezetőjével, a gyermekvédelmi megbízottal stb.)
- Munka-teamek: Azok a csoportok, melyek közvetlenül a szervezet alapvető feladataival foglalkoznak - a munka jellege szerinti csoportokban. A munka-teamekbe vezetők és nem vezetők egyaránt tartozhatnak, és a team működését nagyban befolyásolják a működésben lévő technikai rendszerek. (Pl. munkaközösségek (tantárgyankénti, szakmacsoportonkénti, stb.), a fejlesztő pedagógiával foglalkozó csoport, a tehetséggondozással foglalkozó csoport, egy osztályban tanítók csoportja, egy óvodai csoportban dolgozók csoportja: óvónők, dadák.)
- Multidiszciplináris teamek: Különböző tapasztalatokkal rendelkező emberekből álló, inkább funkcionális szükségleteket kielégítő, semmint speciális célokat megvalósító csoportok. Ezek a teamek több éven át folyamatosan működhetnek, és a körülmények változásával alakíthatják szerepeiket és felállásukat (pl.minőségi körök, projektcsoportok, stb.).
A vizsgált teamek fontosságának meghatározása után meg kell becsülnünk alkalmasságuk jelenlegi szintjét. A team hatékonyságára a csoport érettségének adott állapotából következtethetünk. Ehhez felhasználhatjuk a hatékony csoport ismérveit, és a csoportfejlődés általános folyamatát.

A Hitt-féle hatékonysági kritériumok alapján jellemezzen egy Ön által kiválasztott munkahelyi csoportot, melynek hosszabb ideje tagja vagy vezetője! . Becsülje meg, hogy a csoportfejlődés folyamatának melyik fázisában érzékeli a csoport működését! Ha módja van rá, a csoporttagokkal tölttesse ki a 4. melléklet kérdőívét és értékelje ki az eredményt! Fogalmazzon meg fejlesztési célokat a csoport működésére vonatkozóan!