8.1.4. A változtatást sürgetô újonnan felmerülô problémák
A két csoport között meglévő verseny húzóerőként működött, de időnként indokolatlan ellenszenvek, ítéletek feltámadása jelezte a veszélyeket. A csoportdinamika törvényei szerint is a lelkesedés, a lendület nem lehet egyenletesen fokozott, vannak visszaesések, kudarcok, melyek időnként visszavetik a csoportot. Az egyik csoport ráadásul vezető nélkül működött, mert az gondolták, jó a váltott szerepelosztás. Közben a külső társadalmi változások is elvonták a figyelmet, a mi iskolánkban alakult meg a PDSZ, ami újabb közös erőfeszítésként átstrukturálta a testületet.
A folyamatok felett a szupervíziót egy szervezetfejlesztési tanácsadó segítette.
A tanácsadó segített feltárni a csoport felbomlásának okait: a 12 fős pedagóguscsoport tagjait erős érzelmi szálak is összekötötték, az azonos pedagógiai elvek vallása mellett. 200 tanulóval hatékony nevelő, oktató pedagógiai légkört sikerült teremteniük, ők maguk is nagy lelkesedéssel, nagy energiákkal vettek részt a közös elképzelés alapján megtervezett munka végrehajtásában. Két év elteltével különböző okok miatt az érzelmi kötelékek meglazultak, sőt egyes csoporttagok szinte hátat fordítottak egymásnak, így a csoport működésének hatékonysága lényegesen lecsökkent, majd - minden vezetői erőfeszítés ellenére - felbomlott a csoport, némileg lerombolva a sikeres működés közös eredményeit is.
Tehát, ha elsősorban érzelmi szálak kötik össze a csoport tagjait, akkor nagy a veszélye az irracionális elemek irányító szerepének a csoport fejlődésében.
A csoportépítésnél érdemes külön is figyelni erre a jelenségre, jobb, ha a csoport tagjait a jó munkakapcsolatok köteléke tartja egybe.
1992-94 között az iskola vezetésében William D, Hitt: A mestervezető c. művében leírt csapatvezetést adaptáltuk a saját szervezeti viszonyainkra.
A csapatvezetés lényege: „a különböző hátterű, tapasztalatú és személyiségű egyének termelékeny munkacsoporttá történő ötvözése." A csapatvezetés nem látszatrészvételt kívánó vezetés.
A tantestület által kiválasztott 14 fős tanárcsoport számára 60 órás együttműködést fejlesztő tréninget szerveztünk. A Velence Kommandó - ezt a nevet adták a csoportnak, mivel a Velencei-tó partján tartottuk a tréninget - az iskolai problémák feltárásában, megoldási javaslatok készítésében, az iskola céljai iránti elkötelezettségben az iskolavezetés alternatív csoportjaként működött. Közülük kerültek ki azután az új formális vezetők. Volt, aki a tréningen szembesült azzal, hogy a többiek nem fogadnák el vezetőként.