1.2. Miről beszélünk és miről nem?

Önnek mi minden jut eszébe a projekt szó hallatán? Vegyen elő egy papírlapot és adjon magának két percet arra, hogy leírjon minél több hívószót, ami ezzel kapcsolatban eszébe jutott.

Nézze át, hogy milyen típusú gondolatokat gyűjtött össze! Bizonyára eszébe jutottak különböző beruházások, mint amilyen pl. a budapesti 4-es metró, a vidéki városok villamos-hálózatának felújítása, vagy akár egy iskola/óvoda/kollégium korszerűsítés. A közoktatás megújításával kapcsolatban bizonyára eszébe jutott a HEFOP vagy a TÁMOP keretében megvalósult, a kompetencia-alapú oktatás elterjesztésével kapcsolatos valamely konstrukció, amelyben esetleg az Ön intézmény is részt vett. Ezzel kapcsolatban talán eszébe jutott a projekt nap, vagy a projektoktatás fogalma is. A hétköznapi életben gyakorta beszélünk lakásfelújítási, vagy „baba" projektről.
A feladat megoldása során talán olyan jellegzetességek, tevékenységek is eszébe jutottak, amelyek a projektek megvalósításához kötődnek. Ilyenek, mint idő, kockázatok, költségek, megvalósítók, mérföldkövek, stb.
Az összegyűjtött gondolatok alapján könnyedén meghatározhatóak a különböző projektek közös sajátosságai:
- Valamilyen termék (produktum) előállítására irányul.
- Belátható, jól meghatározható időtartam alatt valósul meg: pontosan meghatározható kezdete és vége van.
- Behatárolt erőforrásokkal rendelkezik.
E közös jellegzetességek azonban még nem jelentik a projekt fogalmának a meghatározását. Mint sok más esetben, amikor széles körben elterjedt és használt fogalomról van szó, ez a meghatározás nem egyszerű feladat. Ha az angol eredetiből indulunk ki, akkor a szótárban[1] a project címszó első jelentéseként a terv szerepel. Iskolai értelmezésben jelentése: feldolgozandó téma, feladat, tudományos szövegekben pedig kutatási témaként értelmezik. Mint az angol szavaknál gyakorta, a projekt szónak igei jelentése is van. Ebben az értelemben is a tervez szerepel az első helyen, egy másik jelentése a projektor szóhoz köthető kilő, kivetít értelmezés.
[1] Országh (1990)

Nézzen utána a Wikipédiában (http://hu.wikipedia.org/wiki/Projekt) a fogalom meghatározásának. Ez alapján az Ön által a bevezetőben felsorolt projektek közül van-e olyan, amelyiket e definíció alapján nem tart projektnek?
Mivel ez a tananyag közoktatásban dolgozó szakemberek számára készült, szükség van arra, hogy külön megemlítsük a projektnek az oktatásban való megjelenését. A projektoktatás iránt érdeklődőknek érdemes elolvasniuk M. Nádasi Mária Projektoktatás című könyvét, amelynek második fejezetében a szerző összehasonlítja a köznapi és a pedagógiai projekt fogalmát és jellegzetességeit. Ennek a modulnak a keretében elsősorban a szervezetfejlesztési projektekkel foglalkozunk, a pedagógiában módszerként alkalmazott projekt nem tárgya ennek a tananyagnak.