2.1.5. Célképzés
A problémák és a célok közös tulajdonsága, hogy valamely helyzetet, állapotot írnak le. Különböznek azonban abban, hogy a problémák a jelen helyzet negatív, nem kívánatos állapotát írják le, a célok pedig egy jövőbeni helyzet kívánatos jellemzői. A problémákból tehát könnyen célokat képezhetünk, ha a negatív jelenségeket pozitívvá fordítjuk. Ahogy a problémák, úgy a célok is ok-okozati kapcsolatban álló rendszert képeznek, a célképzés során tehát a problémafából célfát készítünk.

Készítsen célfát a problémafából!
- A 7. ábra bal oldali oszlopába írja be egyenként a megfogalmazott problémákat.
- Minden egyes problémát fogalmazzon meg pozitív állapotként. A kívánt állapot megfogalmazásakor törekedjen arra, hogy jól mérhető, időben behatárolt, reálisan megvalósítható és a megvalósítók számára vonzó célokat fogalmazzon meg. Segítségül beírtunk egy példát a táblázat első sorába. Egy olyan intézményről van itt szó, amely olyan szakmai program megvalósításában vesz részt, amelynek célja a tanulási kudarcokkal küzdő, sérült fiatalok tanulási eredményességének javítása.
Probléma (a jelen helyzet negatív jellemzője) |
Cél (a jövőbeni helyzet kívánatos jellemzője) |
Mozgássérült tanulókat az intézmény nem tud fogadni, mert az épületben egyetlen egy mozgássérültek számára kialakított WC sincs. |
Egy éven belül legalább az intézmény földszintjén egy mozgássérültek számára kialakított mellékhelyiség van. |
|
|
|
|
8. ábra: A problémák céllá alakítása
Ha az ok-okozati összefüggéseket jól állítottuk fel, akkor a célfa megmutatja, hogy a fő probléma megoldásához milyen részfeladatok megvalósításával juthatunk közelebb. Így biztosítható a projekt célkitűzései és a feltárt problémák közötti szoros megfelelés.

9. ábra: A célfa