1.1. Projekt az iskolában
Az iskola egy olyan intézmény, amelyet az alapító azért hoz/hozott létre, hogy biztosítsa egy bizonyos állampolgári kör számára a nevelést és az oktatást, illetve az ehhez való jog gyakorlását. Egy adott intézmény sajátos célrendszerét, illetve az ennek elérése érdekében elvégzendő feladatokat Magyarországon a helyi önállóság és a megosztott felelősség elve alapján a központi-, a helyi- és intézményi szabályozók rendszere írja le. A legfontosabb központi szabályozók a Közoktatási törvény és a Nemzeti alaptanterv. Az intézmények működésének tartalmát szabályozó stratégiai dokumentumok a pedagógiai programok; ezekben találhatók meg azok a legfontosabb értékek, amelyeket az iskola képvisel és azok a távlati célok, amelyeket az intézmény meg szeretne valósítani. Az intézmény - ideális esetben - ezen értékek mentén, a meghatározott célok elérése érdekében működik. Az intézmény általános értékeit, hosszú távú működését a pedagógiai program mellett az intézmény minőségirányítási programja (IMIP), valamint szervezeti és működési szabályzata (SzMSz) írja le. Az e stratégiai dokumentumokban megfogalmazott jövőkép, illetve a hosszú távú célok megvalósulását az intézmények különböző operatív dokumentumokban tervezik. Ilyenek az éves munkaterv, a házirend, vagy a tantárgyi program. A tervezést biztosító dokumentumok logikus rendszert alkotnak. Ennek ellenére - különböző külső és belső okok miatt - az intézményi működés során kialakulhatnak olyan helyzetek, amelyek veszélyeztethetik, vagy nehezítik a stratégiai célok megvalósítását. A partnerek körében is megjelenhetnek új igények, elvárások, amelyek teljesítésére az intézmény a hosszú távú tervezés során nem készült föl. Változásokkal jellemzett világunkban az iskola szervezetének is szakítania kell a hagyományos merevséggel és rugalmatlansággal. Az intézmények létérdeke, hogy folyamatosan ellenőrizzék, hogy a szervezet működése a stratégiában megfogalmazott értékek mentén, a hosszú távú célok megvalósulásának irányában valósul-e meg, miközben figyelniük kell partnereik igényeire és elégedettségére is. Ha bármely területen az iskolavezetés problémát érzékel, annak megoldásával foglalkoznia kell, és ennek egy lehetséges módja a projekt kezdeményezése.