Az értékelő lap részei
1. Fej- és lábléc: a képző szervezet adataival, logójával
2. Alapadatok:
- a szerző neve
- a képzés szakiránya
- a dolgozat címe
- a témavezető neve
3. Az elfogadhatósági kritériumok:
- a szakiránynak való megfelelés
- A legkritikusabb eleme az elfogadhatósági kritériumoknak. Már a téma kiválasztásakor ügyelni kel arra, hogy az a kurzus szakirányához kapcsolódjon.
- elvárt terjedelem (ld. 1.2 pont)
- alapvető részek megléte (ld. 1.3 pont)
- plagizálás tilalma
Fontos: Ha a fenti feltételek bármelyike nem teljesül, a dolgozatot elégtelenre kell értékelni!
4. Tartalmi és formai szempontoknak való megfelelés - a szempontokhoz rendelt pontszámokkal
1. Téma- és címválasztás
2. A „kutatói kérdés" és a hipotézis(-ek) megfogalmazása
- Fontos és aktuális-e az adott tudományterület és módszertan szempontjából?
- Megfelel-e a szerző fel-készültségének, lehetőségeinek?
- Összhangban van-e a cím és a megadott téma a dolgozat tartalmával?
- Adható pontszám: 7 pont
- A kutatói kérdés mennyire újszerű és jelentős?
- A hipotézis(ek) szakmailag indokoltak-e, és a téma lényeges összefüggéseire irányulnak-e?
- Adható pontszám: 10 pont
3. Szakirodalmi tájékozottság, megalapozottság
- A szerző mennyire épít a szakterület elméleti és módszertani ismereteire, elfogadott modelljeire?
- Ismeri és használja-e a témához kapcsolódó legfontosabb hazai - esetleg külföldi - szakirodalmat?
- Adható pontszám: 7 pont
4. A téma kifejtése
- Megtörténik-e a téma szempontjából releváns adatok összegyűjtése, rendszerezése és elemzése?
- Illeszkednek-e a téma feldolgozásához választott kutatási módszerek a dolgozat célkitűzéseihez?
- Sikerült-e kellő mélységben megválaszolni a kutatói kérdést?
- Túlmutat-e a téma feldolgozása a helyzet egyszerű leírásán?
- Jellemzi-e a dolgozatot az elemzés és a kritikai szemlélet érvényesítése?
- Kimutatható-e a praxisorientáltság, az elmélet és a gyakorlat egyensúlyára való törekvés?
- Követi-e a szöveg struktúrája a gondolatmenet logikáját?
- Megfelelő-e az egyes fejezetek sorrendje, tagolása, egymáshoz viszonyított aránya?
- Adható pontszám: 35 pont
5. Az eredmények hasznossága, alkalmazhatósága
- Megjelennek-e az elemző munkára épülő önálló következtetések, javaslatok?
- A dolgozat megállapításai elővételezik-e a témafeldolgozás folytatásának lehetőségét?
- Mennyiben általánosíthatók és milyen mértékben hasznosíthatóak a mindennapi gyakorlat során a dolgozatban megfogalmazott tapasztalatok?
- Jelen formájában vagy változtatásokkal publikálható-e a munka?
- Adható pontszám: 15 pont
6. Stílus és terminológia
- Következetesen alkalmazza-e az adott tudományterület és módszertan konvencióinak megfelelő, ill. az adott elemzéshez szükséges fogalmi apparátust?
- Jellemző-e a dolgozat stílusára a tudományosság igénye, ill. a közérthetőségre való törekvés?
- A megfogalmazások mennyire szabatosak?
- Adható pontszám: 5 pont
7. Nyelvhelyesség, tipográfia
- Maradtak-e a szövegben javítatlan elírások, helyesírási és/vagy nyelvi hibák?
- Milyen mértékben teszi feldolgozhatóvá a szöveget a kiemelések alkalmazása, a megfelelő tördelés?
- Adható pontszám: 3 pont
8. Hivatkozások, idézetek, bibliográfia
- Minden esetben megtörténik-e a hivatkozások, idézetek forrásainak - pontos könyvészeti adatokkal történő - megjelenítése?
- Formailag mennyire egységes és következetes a hivatkozások, idézetek, ill. a bibliográfia kezelése?
- Kellő számú (minimum 8-10), és a dolgozatban valóban felhasznált, releváns szakirodalmi munkát tartalmaz-e a bibliográfia?
- Adható pontszám: 5 pont
9. Szemléletesség
- A dolgozat tartalmának megfelelő számú és jellegű kép, ábra és táblázat került-e beillesztésre a szövegbe?
- Megtörténik-e a képekre, ábrákra és táblázatokra való hivatkozás, ill. azok sorszámozása és megnevezése?
- Valóban kiegészítik és alátámasztják-e a mellékletek a főszövegben leírtakat?
- Van-e a szövegben ezekre utalás?
- Adható pontszám: 3 pont
10. Összbenyomás, a bíráló egyéb szempontjai
- A bíráló itt értékelheti azokat a mozzanatokat, amelyek a korábbi szempontoknál nem jelentek meg, ill. itt kell rövid szöveges indoklást adnia az általa adott pontszámokhoz, részletezni a kifogásolt elemeket és kiemelni a dolgozat erényeit.
- Adható pontszám: 10 pont
5. A pontszámok összesítése és a hozzá rendelt érdemjegy megállapítása
- A maximálisan adható pontszám: 100 pont
- Az értékelő lapon szereplő kalibrálás alapján a pontszám automatikusan kiadja a hozzá rendelhető érdemjegyet, az alábbiak szerint:
- 1 - elégtelen: 0-50 pont;
- 2 - elégséges: 51-62 pont;
- 3 - közepes: 63-75 pont;
- 4 - jó: 76-88 pont;
- 5 - jeles: 89-100 pont
- Az érdemjegy adása számmal és betűvel is megtörténik.
6. Kérdések és feladatok
Mind a témavezető, mind az opponens 2-2 kérdést és/vagy feladatot ad a hallgatónak. Ezeket a kérdéseket/feladatokat a képzés szervezője a bírálat beérkezését követően közli a hallgatóval, hogy a záróvizsgáig hátralevő időben azokra fel lehessen készülni
A kérdések/feladatok mindenképp a dolgozat tartalmához kapcsolódnak, általában a kifogásolt mozzanatokat célozzák, és elvárják, hogy a hallgató a vizsgáig felkészüljön azok megválaszolására, megoldására.
A záróvizsgán a dolgozat megvédése egyenértékű a húzott tételre adott felelettel.
7. Dátum, a bíráló aláírása
Az értékelő lap.