4.7.4.2. A felelősségmegosztás átalakulásának formái

Említettük, hogy a fenti tényezők hatására a rendszer működtetéséért és irányításáért való felelősség részben vertikálisan, részben horizontálisan szétterül, illetve a rendszer egésze nyitottabbá válik. Ezt összefoglaló névvel gyakran nevezik decentralizációnak, valójában azonban a változásoknak sokféle olyan formája van, amelyre ez a fogalom nem vagy csak megszorításokkal alkalmazható (lásd 7. táblázat).

 

7. táblázat

A felelősség átruházásának jellegzetes formái

 

A felelősség átruházás típusa

A felelősség átruházásának célpontja

Dekoncentráció

Az állami igazgatás alsóbb szintű szervei

Decentralizáció

Helyi közösségek önálló képviseleti szervei (települési és regionális önkormányzatok)

Iskolai autonómia

Önállóvá váló, de továbbra is közintézményként működő oktatási intézmények (ezen belül a menedzsment vagy az oktatók közössége)

Piacosítás, privatizáció

Magán vagy kvázi magán (pl. független igazgatótanácsok ellenőrzése alá helyezett) iskolák

Részvétel, partnerség

Társadalmi partnerek (szülők, munkáltatók, civil szervezetek)

Közösségi autonómia

Nyelvi, vallási, kulturális, etnikai, nemzeti közösségek

Dereguláció

Nincs konkrét célpont: a szabályok mennyisége és szabályozó ereje általában csökken

 

Fontos hangsúlyozni, hogy felelősség megosztásának vagy átruházásának a különböző formái egymással kombinálódhatnak, egy helyen és egy időben többféle forma is megjelenhet. Ezek adott esetben egymást erősíthetik, de egymást bizonyos tekintetben gyengíthetik is (pl. a felelősségnek a helyi közösségekre való átruházása a nekik alárendelt intézmények autonómiájának a csökkenésével járhat).

Mindezek a változások alapvetően új megvilágításba helyezik a rendszerintegráció egész problémakörét. Az integráció bizonyos dimenziókban könnyebbé vagy egyszerűbbé válik (pl. könnyebb lesz az oktatási rendszer és más rendszerek közötti kapcsolatok fenntartása és az oktatásnak a társadalmi problémavilághoz való hozzákapcsolása), más dimenziókban nehezedik (pl. bonyolultabbá válik magán az oktatási rendszeren belül az egyes alrendszerek összehangolt működésének biztosítása).