4.7.1. Az oktatás és más társadalmi alrendszerek kapcsolódása

Már többször utaltunk arra, hogy a rendszerintegráció egyik legnagyobb problémája az oktatási rendszer és más társadalmi rendszerek megfelelő kapcsolódásának kialakítása. A modern oktatási rendszerek válságjelenségeinek egyik oka e kapcsolatok kialakításának az elmulasztása vagy sikertelensége. Korábban - az oktatási rendszerek funkcióról szóló fejezetben - szó volt arról, hogy a modern társadalmak fontos problémája az, hogy miképpen biztosítják egyfelől az egyes társadalmi alrendszerek önállóságát, másfelől ezeknek a többi alrendszerhez való hozzákapcsolását. A rendszerszabályozás egyik feladata éppen ezeknek a kapcsolatoknak a biztosítása.

Az oktatási rendszer és a többi társadalmi alrendszer közötti koordináció biztosításának többféle módja is lehetséges. Mindenekelőtt olyan szektorközi vagy ágazatközi szemléletre van szükség, amely az oktatás problémáit egyszerre több dimenzióban közelíti meg. Ez egyfelől azt jelenti, hogy egy-egy oktatásügyi lépést oly módon tesznek meg, hogy eközben mérlegelik ennek a lehetséges hatásait a jogrend, a költségvetési gazdálkodás, a közigazgatás, a foglalkoztatás, a szociális gondosodás, a területfejlesztés és egyéb problématerületek szempontjából. Másfelől az oktatási ágazat irányítóinak folyamatosan az egyéb szektorokban zajló folyamatoknak vagy ott megfogalmazódó politikáknak az oktatási szektorra gyakorolt hatásait. Így például a közigazgatási, a közfinanszírozási, a területfejlesztési és egyéb szektorokban számos olyan változás történhet, illetve olyan politikák valósulhatnak meg, amelyeknek az oktatási szektorra is messzemenő hatásai lehetnek.