3.1.1. Egyéni döntések és azok hatásai

Az oktatást igénybe vevő társadalom egyénekből (családokból) áll, akik önálló döntések százezreit hozzák meg olyan kérdésekkel kapcsolatban, hogy mint például hogy hány évig járjanak iskolába vagy belépjenek-e meghatározott képzési szintek programjaiba. E döntések nyomán változik az oktatási rendszer: ha valamilyen oktatási formába sokan kívánnak belépni, akkor ennek nyomán elkezdődhet ezen formának az expanziója, vagy - fordítva - ha valamilyen oktatási forma iránt csökken a kereslet, akkor elkezdődhet annak visszafejlődése (Archer, 1988).[1]

Ha az egyének iskolázással kapcsolatos döntései nagymértékben hatnak az oktatási rendszerek fejlődésére, fontos megvizsgálnunk, melyek azok a tényezők, amelyek - túl az egyén szubjektív érdeklődésén és vágyain - befolyásolják e döntéseket.



[1] Az ilyen döntéseknek az oktatási rendszerre gyakorolt hatása hasonló ahhoz, amilyen hatást a fogyasztói döntések gyakorolnak a gazdaságra. Az egyének vagy családok szerepét ilyen értelemben az oktatási rendszeren belül is lehet fogyasztói szerepnek tekinteni, amelynek az egyes oktatási formákra kínálatbefolyásoló, árfelhajtó vagy árcsökkentő hatása lehet.