4.7.4. A szabályozás átalakulása a modern oktatási rendszerekben
A modern oktatási rendszerekkel kapcsolatban gyakran beszélnek irányítási vagy szabályozási válságról. E válságra először a hatvanas évek végén hívták fel a figyelmet, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a második világháborút követő hatalmas oktatásügyi expanzió nyomán kialakult óriás rendszereket a korábbi eszközökkel nem lehet tovább irányítani (Coombs, 1971). A szabályozási válság egyaránt megfigyelhető a rendszer, az intézmény és az osztályterem szintjén. Rendszerszintű például a finanszírozás vagy a tartalmi szabályozás válsága, iskolaszintű egy-egy iskola ellehetetlenülése, osztálytermi szintű a tanítási-tanulási folyamat differenciálásának a megoldatlansága (Halász, 1991b; 1993).
A mai válságok kedvező esetben egy új egyensúly kialakulásához vezethetnek. Az elmúlt évtizedek oktatási reformjainak jelentős része éppen az irányítási és szabályozási rendszert vette célba. Így például Európa valamennyi oktatási rendszerében bekövetkeztek kisebb vagy nagyobb irányítási reformok. A modern oktatási rendszerekben sokféle olyan változás zajlik és a jövőben talán még több várható, amelyek alapvetően átalakíthatják a rendszerszabályozás és az irányítás feltételeit. Ha meg akarjuk érteni a jelenleg zajló és jövőbeni változásokat, érdemes ezekkel részletesebben is foglalkozni.