1.2.5. A politikai rendszer legitimálása
Az oktatás meghatározó szerepet játszik a politikai rendszerek stabilitásának fenntartásában, egy-egy politikai rendszer társadalmi elfogadottságának, azaz legitimációjának a megteremtésében. Ez egyformán igaz a demokratikus, plurális rendszerekre és az autokratikus, monolitikus rendszerekre.
A plurális demokráciában az iskolai oktatás feladata a polgárok alkalmassá tétele arra, hogy belépjenek a politikai nemzet tagjai közé, azaz autonóm polgárokként élni tudjanak az általános szavazójog és egyéb politikai jogok adta lehetőséggel. A monolitikus eszmerendszerekre épülő rezsimekben viszont éppen az egyéni autonómia korlátozásának és a hivatalos ideológia terjesztésének a feladatát szánják az iskolai oktatásnak.
Az iskolák a politikai rendszer elfogadottságának megteremtését a politikai nevelés vagy a politikai szocializáció feladatának az elvégzésével szolgálják. Érdemes megkülönböztetnünk egyfelől a direkt politikai nevelést, amikor a politikai rendszer elfogadását és megértését szolgáló ismereteket adnak át, vagy a konformitás nyílt demonstrálását várják el a tanulóktól, másfelől a politikai szocializáció közvetettebb formáit, amikor a nevelési folyamatba ágyazottan adják át a hatalmi viszonyok sajátos logikáját és jelentésvilágát.