2.1.2. A tömegoktatás előtti oktatás
A modern tömegoktatás kialakulása előtt az oktatás területén az egyházak játszották a legfontosabb szerepet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az oktatás nem korlátozódott az egyházi iskolákra, sőt nagymértékben az iskolákon kívül zajlott. Például az írástudás fokozatos elterjedése a XVII-XIX. század között nagyrészt az úgynevezett informális oktatás keretében történt. Az emberek nagy része nem iskolában, hanem alkalmi tanulási helyzetekben, a családban, a munkavégzés helyén, a rokoni vagy baráti környezetben tanult meg írni és olvasni. Emellett a XVII. századtól egyre gyakoribbak lettek a szegényebb rétegek gyermekeit fogadó, elsősorban gyermekmegőrzési céllal működő magániskolák, amelyeket mai fogalmainkkal nem is neveznénk iskolának, hiszen nem mindig folyt bennünk rendszeres és szakszerű tanítás. A mindenkire kiterjedő, szervezett oktatás gondolata a protestantizmussal egyidős, de a múlt század elejéig ez gondolat nem talált komolyabb támogatásra (Fuller-Robinson, 1992).