4.7.4.2. A felelősségmegosztás átalakulásának formái
Említettük, hogy a fenti tényezők hatására a rendszer működtetéséért és irányításáért való felelősség részben vertikálisan, részben horizontálisan szétterül, illetve a rendszer egésze nyitottabbá válik. Ezt összefoglaló névvel gyakran nevezik decentralizációnak, valójában azonban a változásoknak sokféle olyan formája van, amelyre ez a fogalom nem vagy csak megszorításokkal alkalmazható (lásd 7. táblázat).
7. táblázat
A felelősség átruházásának jellegzetes formái
A felelősség átruházás típusa |
A felelősség átruházásának célpontja |
Dekoncentráció |
Az állami igazgatás alsóbb szintű szervei |
Decentralizáció |
Helyi közösségek önálló képviseleti szervei (települési és regionális önkormányzatok) |
Iskolai autonómia |
Önállóvá váló, de továbbra is közintézményként működő oktatási intézmények (ezen belül a menedzsment vagy az oktatók közössége) |
Piacosítás, privatizáció |
Magán vagy kvázi magán (pl. független igazgatótanácsok ellenőrzése alá helyezett) iskolák |
Részvétel, partnerség |
Társadalmi partnerek (szülők, munkáltatók, civil szervezetek) |
Közösségi autonómia |
Nyelvi, vallási, kulturális, etnikai, nemzeti közösségek |
Dereguláció |
Nincs konkrét célpont: a szabályok mennyisége és szabályozó ereje általában csökken |
Fontos hangsúlyozni, hogy felelősség megosztásának vagy átruházásának a különböző formái egymással kombinálódhatnak, egy helyen és egy időben többféle forma is megjelenhet. Ezek adott esetben egymást erősíthetik, de egymást bizonyos tekintetben gyengíthetik is (pl. a felelősségnek a helyi közösségekre való átruházása a nekik alárendelt intézmények autonómiájának a csökkenésével járhat).
Mindezek a változások alapvetően új megvilágításba helyezik a rendszerintegráció egész problémakörét. Az integráció bizonyos dimenziókban könnyebbé vagy egyszerűbbé válik (pl. könnyebb lesz az oktatási rendszer és más rendszerek közötti kapcsolatok fenntartása és az oktatásnak a társadalmi problémavilághoz való hozzákapcsolása), más dimenziókban nehezedik (pl. bonyolultabbá válik magán az oktatási rendszeren belül az egyes alrendszerek összehangolt működésének biztosítása).