3.3.1. Az oktatás társadalmi-gazdasági környezetében zajló folyamatok
Az oktatási rendszer tágabb társadalmi és gazdasági környezetében számos olyan folyamat zajlik, amelyek kiváltanak bizonyos oktatásügyi változásokat. Noha e folyamatok a valóságban igen gyakran társadalmi aktorok cselekvéseinek a közvetítésével hatnak, mégsem célszerű ezeket egyszerűen ilyen cselekvésként leírni. Így például egy olyan gazdasági változás, amely bizonyos képesítések munkaerő-piaci felértékelődésével jár, általában olyan emberek vagy intézmények közvetlen cselekvésein keresztül hat, akik vagy amelyek e felértékelődésre reagálva meghatározott iskoláztatási döntéseket hoznak (pl. bizonyos képzési formákat elhagynak, másokat pedig előnyben részesítenek). A változás okát mégsem kereshetjük pusztán az egyének vagy intézmények cselekvésében, hanem fel kell tárnunk az ezeket kondicionáló mögöttes folyamatokat.
Valamennyi külső társadalmi-gazdasági tényező teljes körű áttekintésére itt természetesen nincs mód, csupán néhány kiemelkedően fontos elemre utalunk. Nem beszélünk például a politikai hatalomban bekövetkezett változásokról, mivel ezek hatására korábban már utaltunk a szervezett csoportok cselekvéseit elemezve.