1.2.7. Szolgáltató funkció

Korábban kevesebbet gondoltak rá, de újabban egyre nagyobb figyelem irányul az oktatási rendszerek egyik fontos funkciójára, a szolgáltatásra. Az oktatási rendszer intézményei a legkülönbözőbb szolgáltató funkciókat vállalhatják fel, sőt van olyan felfogás, amely az oktatás egészét szolgáltatásként értelmezi. Az oktatás gazdasági funkcióiról beszélve már említettük, hogy az oktatás megjelenhet gazdasági értelemben is olyan szolgáltatásként, amelynek piaci értéke van. Itt azonban nem erről van szó, hanem arról, hogy iskolák és egyetemek közvetlenül segíthetik környezetüket különböző gyakorlati problémák megoldásában, ami kapcsolódhat oktatáshoz vagy kutatáshoz és fejlesztéshez, de megjelenhet másfajta tevékenységekben is.

Szolgáltatást nyújt például egy egyetem akkor, amikor külső megrendelők részére tanácsadást és elemzések elvégzését vagy fejlesztési feladatok ellátását vállalja. Az egyetemi kutatásokat és az egyetemeken található szaktudást a gazdasági szervezetek, a magángazdaság és a közszféra gyakran veszi igénybe, az esetek jelentős részében megvásárolva az ilyen jellegű szolgáltatásokat. Szolgáltatást nyújt például egy közgazdasági kar vagy tanszék, mikor befektetők számára gazdasági prognózisokat végez, vagy egy mezőgazdasági kar, amikor a környékbeli gazdák körében segíti új termelési módszerek elterjesztését. De szolgáltatás nyújt egy községi iskola is akkor, amikor a helyi közösség számára valamilyen kulturális programot szervez vagy részt vesz környezetvédelmi feladatok megoldásában, még akkor is, ha ezt minden ellenszolgáltatás nélkül teszi.[1]



[1] Gyakran vita folyik arról, vajon az oktatásra mennyire kell és lehet szolgáltató funkciókat ráruházni. A különböző oktatási rendszerek között az egyik fontos eltérés éppen az, hogy e funkciót mennyire ismerik el vagy bátorítják. Az amerikai felsőoktatási intézményekre például ez sokkal inkább jellemző, mint az európaiakra, amely utóbbiak a tanítási és kutatási feladatokat szűkebben értelmezik és kevésbé nyitottak a gazdasági és társadalmi környezet gyakorlati igényei, illetve a felnőttek művelődési szükségletei felé.