4.6. A rendszerszabályozás és oktatásirányítás
A rendszerszabályozás tágabb és általánosabb fogalma mellett használnunk kell az irányítás valamelyest szűkebb és konkrétabb fogalmát is. A társadalom annak érdekében, hogy biztosítsa az oktatás feletti ellenőrzését, létrehozza és működteti az oktatásirányítás intézményrendszerét, amely döntően különböző irányítási jogosítványokkal rendelkező közhatalmi szervezetekből áll. Korábban szó volt arról, hogy a modern tömegoktatási rendszerek létrejöttének egyik legjelentősebb fejleménye az oktatásnak a politikai-közigazgatási rendszerhez való hozzákapcsolódása. Ez egyúttal az oktatásirányítás intézményrendszerének a kialakulását is jelentette. Láttuk azt is, hogy az állami irányítás kialakulásának milyen sajátos mozzanatai voltak: így például az oktatásért felelős önálló kormányzati szervezet (amibe bele kell értenünk nemcsak a központi kormányzati szervek, az oktatási minisztériumok, hanem a helyi és területi irányítás szerveinek a létrejöttét is) vagy a felügyeleti struktúrák kialakulása.
Említettük azt is, hogy a közoktatásügyi igazgatásnak meghatározó szerepe van a közoktatási rendszerek szabályozásában. Az oktatás irányítása döntően közoktatásügyi igazgatás szervezetén keresztül történik, amely maga része a kormányzati vagy közigazgatási rendszernek. Ezért a kormányzati vagy közigazgatási rendszer általános jellemzői alapvetően meghatározzák a közoktatási rendszerek irányítását vagy szabályozását, s ezen keresztül a rendszerben zajló folyamatokat.