2.2. A tömegoktatás kialakulását magyarázó elméletek
A modern tömegoktatás kialakulása magyarázatot kívánó, óriási horderejű társadalmi változás. E folyamat legfontosabb jellemzőinek vizsgálata nélkül nehezen érthetjük meg az oktatási rendszerek mai fejlődését, a bennük jelenleg is zajló változásokat. Magának a folyamatnak az elindulására is magyarázatot kell találnunk, azaz fel kell tennünk azt a kérdést, vajon mi késztette a modern társadalmakat arra, hogy elkezdjék azt az óriási, nem kevés erőforrást megmozgató vállalkozást, amely a tömegoktatási rendszerek kiépítését eredményezte. A tömegoktatás társadalmi gyökereihez kapcsolódó magyarázatoknak három, egymástól nem független csoportját érdemes megkülönböztetni: (1) a XVI-XVII. századi európai társadalom kulturális és vallási átalakulásához kapcsolódó magyarázatok; (2) az oktatás iránti kereslet és erre reagáló kínálat növekedéséhez kapcsolódó (gazdasági jellegű okokat keresve) magyarázatok; (3) az állami beavatkozáshoz kapcsolódó magyarázatok, melyek a nemzetállamok születésével és általában az állam oktatással kapcsolatos szerepének aktivizálódásával és megerősödésével hozzák összefüggésbe az oktatási rendszerek kialakulását..