3.1.4. Verseny, piac és oktatás
Az a tény, hogy az oktatási rendszerekben többé vagy kevésbé szabadon meghozott, mégpedig a várható haszon és ráfordítás mérlegelésével kialakított egyéni és intézményi döntések százezrei születnek, s hogy ezek jelentősen meghatározzák a rendszerben zajló folyamatokat, azt jelenti, hogy az oktatási rendszerben piacszerű folyamatok vannak jelen, s a verseny is megjelenik.[1]
[1] Az oktatás és a piac kapcsolatának a kérdéséről érintőlegesen már az első fejezetben is szó esett akkor, amikor az oktatás gazdasági és szolgáltató funkcióit mutattuk be. Érdemes utalni arra, hogy arról a kérdésről, vajon az oktatást milyen mértékben jellemzik piaci folyamatok, és az oktatás világára milyen mértékig alkalmazható a piaci folyamatokra irányuló közgazdasági elemzés, élénk vita folyik (Semjén, 1993; Spring, 1998). Az oktatással kapcsolatos egyéni döntéseknek fogyasztói döntésként való elemzése vagy a különböző oktatási formák iránti igény és a létező intézményi lehetőségek közötti kapcsolatoknak kereslet és kínálat terminusokban való leírása nagymértékben segíthet bennünket az oktatási rendszerekben zajló változások megértésében, függetlenül attól, hogy a piaci folyamatoknak az oktatásban való megjelenését jónak vagy rossznak tartjuk. A piacnak az oktatásban játszott szabályozó szerepéről részletesebben szó lesz a negyedik fejezetben is.