3.2.3.4. Közös érdekek és koalícióképződés

Az egyes szervezett csoportok érdekei összeütközésben állnak más szervezett csoportok érdekeivel, így a különböző csoportok között elkerülhetetlenül konfliktusok alakulnak ki. A csoportok egy olyan erőtérben mozognak, amelyen belül jellegzetes dimenziók vagy értékek mentén szövetségeket köthetnek egymással más csoportokkal szemben. Az oktatáspolitika porondján ennek nyomán az alkufolyamatok gazdag választéka bontakozik ki, amelyek arra épülnek, hogy az egyes csoportoknak mindig vannak közös és ellentétes érdekeik.

Ha például a korábban bemutatott hárompólusú modellt (4. ábra) tekintjük, rögtön látjuk, hogy mindhárom pólusnak vannak a másik kettővel közös és ellentétes érdekeltségei. Az oktatás befolyásolására törekvő külső társadalmi csoportok és a politikai-kormányzati rendszeren belül őket képviselő politikai szereplők egyaránt érdekeltek az oktatási rendszer feletti társadalmi ellenőrzés fenntartásában és a társadalmi igényeknek az oktatás felé való közvetítésében. A belső szakmai csoportok (a tanárság) és a politikai-kormányzati rendszeren belül helyet foglalók egyaránt érdekeltek az oktatási rendszer integritásának és stabilitásának a fenntartásában, azaz abban, hogy a rendszert bombázó számtalan társadalmi igény megszűrődjék és a rendszer számára kezelhető formában fejeződjék ki. Végül a külső társadalmi csoportok (a civil társadalom) és a belső szakmai csoportok (a tanárság) közös érdeke a választott politikusok és a bürokrácia hatalmának a korlátozása, az oktatás és a társadalom közötti közvetlen kommunikáció és kapcsolatok fenntartása (a közös érdekek háromféle kombinációját mutatja be az 1. táblázat).

Közös érdekű csoportok

Közös érdek tartalma

Külső társadalmi csoportok és politikai-kormányzati rendszer

Az oktatás feletti társadalmi kontroll biztosítása

Politikai-kormányzati rendszer és belső szakmai csoportok (tanárság)

Az oktatási rendszer szakmai integritásának megőrzése

Külső társadalmi csoportok (civil társadalom) és belső szakmai csoportok (tanárság) szakma

Az oktatás politikai és bürokratikus ellenőrzésének korlátozása


1
. táblázat

Az oktatást befolyásolni kívánó társadalmi csoportok közös érdekei

A három pólus közötti alkufolyamatoknak kedvez az, hogy az e pólusokon található szervezett társadalmi csoportok, amint arra korábban már utaltunk, maguk is szükségképpen megosztottak: az egyik részük az egyik, a másik részük pedig a másik alternatív pólus felé húz. Amíg a szakbürokrácia inkább a belső szakmai csoportok felé nyitott, addig a választott politikusok inkább az őket delegáló külső társadalmi csoportok felé. A külső társadalmi csoportokon belül a jobb alkupozícióval rendelkezők inkább a belső szakmai csoportokkal való közvetlen tárgyalásban érdekeltek, ezzel szemben a gyengébb alkupozícióval rendelkezők csak politikai cselekvés révén, a politikai-közigazgatási rendszeren keresztül érvényesíthetik az érdekeiket. A jobb és a gyengébb alkupozícióval rendelkező belső szakmai csoportokra ugyanez a kettősség jellemző.