2.2.2. Az oktatás iránti kereslet és kínálat átalakulása
A modern tömegoktatás kialakulásának egy másik magyarázó elmélete az oktatással kapcsolatos kereslet és kínálat változásában véli megtalálni a fejlődés mozgatóerejét. Eszerint a modern tömegoktatási rendszerek kialakulása két, egymást erősítő erő hatására zajlott le: az egyik az oktatás iránti kereslet erősödése, a másik az iskolai kínálat fejlődése. A kereslet növekedése azzal függött össze, hogy a reformáció terjedésével, majd a kapitalista gazdaság kialakulásával rendkívüli módon megnőtt az írni-olvasni tudás, s ezzel együtt az iskolázás iránti társadalmi igény. A kínálat bővítéséről egyrészt az egyházak és a civil társadalmat képviselő egyéb iskolafenntartók gondoskodtak, másrészt egyre inkább az állam. Emellett, miközben a források szűkössége mind a keresletre, mind a kínálatra visszafogó hatást gyakorolt, az expanzióval kapcsolatos egyéni és társadalmi tapasztalatok - az egyéni érvényesülési lehetőségek kitágulása és az oktatás pozitív társadalmi-gazdasági hatásai - inkább megerősítő hatást gyakoroltak.