3.1.3.2. Kulturális és politikai hatások

Az intézmények sem kizárólag a döntéseikkel járó előnyök és hátrányok mérlegelése alapján hoznak döntéseket. Ezeket is egy sor kulturális vagy politikai tényező befolyásolhatja.

Szakmai hagyományok

Egy-egy iskola vagy egyetem viselkedését nagymértékben meghatározhatják azok a szakmai hagyományok, amelyeket saját maga hozott létre és kíván megőrizni, vagy amelyek kollektív módon jellemzik azt a tágabb intézményi kört, amelyhez tartozik. Előfordulhat például, hogy egyetemek akkor sem hajlandóak a gazdaság számára közvetlen szolgáltatásokat nyújtani vagy rövidebb ciklusú szakmai képzési programokat indítani, ha az érdekeik egyértelműen ezt kívánnák, mert ezt összeegyeztethetetlennek tartják az egyetemi hagyománnyal. A tradícióhoz való hasonló ragaszkodás gátolhatja azt is, hogy általános képzést nyújtó középiskolák a munkaerő-piaci beilleszkedésüket közvetlenebbül segítő képzést nyújtsanak tanulóiknak.

Tanári szakmai és iskolavezetési kultúra

Azt, hogy az intézményekre milyen mértékben jellemző az önérvényesítésre, a szakmai presztízs növelésére való törekvés, nagymértékben függ a tanári szakma kultúrájától, a professzionalizálódás mértékétől. Olyan oktatási rendszerekben, ahol a tanári szakmára inkább jellemző a szakmai önmegvalósításra való törekvés, az erősebb magabiztosság és a jobb felkészültség, nagyobb esélye van annak, hogy intézményi szinten megjelennek a szakmai presztízs növelésére irányuló törekvések.

Az intézményi viselkedésre meghatározó hatást gyakorol az adott oktatási rendszerre jellemző vezetési kultúra és vezetői szerepelfogás is. Amennyiben erre a vezetői kezdeményező készség és felelősség hangsúlyozása jellemző, nagyobb a valószínűsége az aktív intézményi alkalmazkodásra irányuló döntések meghozatalának. Az olyan oktatási rendszerekben, ahol az intézményi szintű döntések nagy szerepet játszanak az oktatás alakításában, a vezetői kultúra alakítása a rendszer befolyásolásának egyik fontos eszközévé válhat.

Az oktatáspolitika jellege

Az intézményi döntéseket meghatározza az is, hogy egy adott országban a nemzeti oktatáspolitika milyen üzenetet közvetít az intézmények felé. Olyan oktatáspolitika esetén, amely például bátorítja az intézményi szintű innovációkat és aktív fejlesztő viselkedést vár el az intézményektől, jóval nagyobb esélye van az intézmény szakmai presztízsének a növelését célzó döntéseknek, mint olyan oktatáspolitika esetén, amely a jogi szabályozásnak megfelelő viselkedést hangsúlyozza és az ettől való kisebb vagy nagyobb eltéréseket szigorúan ítéli meg.