2.4.2.4. Specializáció

Az előzőekben leírt elkülönülés a rendszer egészének egyéb társadalmi rendszerektől való különválására utal, a specializációk kialakulása (specialization) pedig magán az oktatási rendszeren belüli funkcionális elkülönülések jelzője. Az oktatási rendszenek a rendszerbe szerveződését és más társadalmi rendszerektől való elkülönülését követően is különféle társadalmi igényeket kell kielégítenie. Ezért - ha ezeket az igényeket valóban ki akarja elégíteni - elkerülhetetlenül belső sokféleség alakul ki benne (pl. humán, reál- és modern középiskolai képzés, eltérő funkciójú szakképzés kialakulása).

A specializálódás tehát a külső társadalmi igényekhez kapcsolódó, de a rendszeren belül zajló differenciálódást jelenti. Minél nyitottabb egy oktatási rendszer a külső társadalmi igényekre, annál erősebb specializáció jellemzi. A modern állami rendszereket társadalmi környezetük folyamatosan a legkülönbözőbb igényekkel bombázza, így azok állandó nyomás alatt állnak, hogy az egységességükből engedjenek és az igényeknek megfelelően az oktatási programok változatos formáit alakítsák ki. E rendszerekben így állandó küzdelem folyik az egységesség fenntartására vagy erősítésére törekvő erők és azok között, amelyek nagyobb változatosságot és többféle specializációt követelnek.