1.2.6. A társadalmi integráció biztosítása

A modern társadalmak komplex, differenciált óriásrendszerek, amelyek integritását intézményi mechanizmusok sokasága biztosítja. Ezek között fontos helyet foglal el az oktatás. Az oktatási rendszerek a társadalmi integráció biztosításában különböző módokon vesznek részt, amelyek között a legkézenfekvőbb a kulturális reprodukció már említett funkciójának a gyakorlása. Ennek során ugyanis az oktatás hozzájárul a társadalom közös nyelvezetének, viselkedésmintáinak, közös valóságértelmezéseinek a kialakításához, ami a társadalmi integráció alapvető eleme. A társadalmi struktúra újratermelésével összefüggésben is beszélhetünk társadalomintegrációs funkcióról, hiszen az oktatás azáltal, hogy hozzájárul a társadalomszerkezet stabilitásához és elfogadottságának megteremtéséhez, egyúttal integráló szerepet is betölt.

Az oktatási rendszerek azonban más módon is betöltik az integráló funkciót. A két keresőre épülő és a nagyszülők nemzedékétől elszakadó ún. nukleáris családmodell elterjedésével például kiemelkedő társadalomintegráló szerepre tett szert az oktatás azáltal, hogy biztosítja a gyermekek megőrzését az alatt az idő alatt, amíg a szülők munkát végeznek. A XIX. században kialakuló modern ipari és városi társadalomban e szerep oly nagy jelentőségre tett szert, hogy önmagában is a modern tömegoktatás kialakulásának egyik fontos okát alkotja. Emiatt a gyermekmegőrző funkciót sokan az oktatási rendszerek egyik fontos önálló funkciójának is tekintik. A modern oktatási rendszerek szerepet kapnak több, a társadalmi integritást veszélyeztető probléma kezelésében. Például a munkaerőpiacról való kiszorulást kísérő társadalmi leszakadás, a kábítószer-fogyasztás, a nemek közötti kapcsolatok deformálódása, a közlekedési viselkedéssel kapcsolatos gondok vagy a közegészséget fenyegető veszélyek elhárítása. Az ilyen típusú társadalmi gondok felbukkanása esetén szinte mindig megfogalmazódik az az igény, hogy az oktatás járuljon hozzá a megoldásukhoz. A modern oktatási rendszerekben igen gyakoriak az olyan akciók, amelyek ilyen problémák társadalmi kezelését szolgálják, és amelyeknek a kulturális reprodukció hagyományos funkciójához csak kevés közük van.

Az oktatás intézményrendszere általában nagyon jelentős közvetlen szociális szolgáltató funkciókat tölt be. Gyakran az iskolákon keresztül történik a szociálisan hátrányos helyzetű társadalmi csoportok azonosítása vagy bizonyos juttatások szociális alapú elosztása. Például a különböző nevelési segélyek, a gyermekétkeztetés, bizonyos gyermeknyaraltatási vagy egyéb foglalkoztatási formák. Ezek révén az oktatás ugyancsak közvetlenül segíti a társadalmi integráció fenntartását.