AZ OKTATÁSI RENDSZEREK ELMÉLETI ALAPJAI

E kurzus célja a hallgatók bevezetése a modern oktatási rendszerek problémavilágába: azoknak a fogalmaknak, összefüggéseknek és más ismereteknek a bemutatása, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy közelebb kerüljenek az oktatásügy folyamatainak, az oktatás fejlődésének, a jelenkori oktatáspolitikai problémáknak a megértéséhez.
A kurzus elsősorban azokhoz a hallgatókhoz szól, akik szeretnék megismerni azt a tágabb szervezeti és politikai környezetet, amelyben az iskolai oktatás zajlik. Azokhoz a hallgatókhoz, akiket az iskolai nevelés makrotársadalmi összefüggései érdekelnek, akik arra kíváncsiak, milyen társadalmi erők vezettek a modern tömegoktatási rendszerek kialakulásához, milyen külső erők formálják e rendszerek fejlődését, melyek azok a belső törvényszerűségek, amelyek az oktatási rendszerekben zajló változásokat napjainkban is meghatározzák. A kurzus során szerzett ismeretek révén nemcsak napjaink vagy korábbi időszakok oktatásügyi változásai válhatnak könnyebben érthetővé, hanem az is, hogy egy-egy oktatási kezdeményezés iskolarendszeren belüli megvalósításának milyen esélyei és konzekvenciái lehetnek.
A jegyzet mind tartalmában, mind pedig szerkezetében követi Az oktatási rendszer címmel önálló kiadványként 2001-ben megjelent könyv gondolatmenetét.