1.2.8. A társadalmi változást és fejlődést támogató funkció

Az oktatási rendszerek nagymértékben befolyásolhatják a társadalmi változások dinamizmusát: hatásuk irányulhat akár a változások elősegítésére, a társadalmi mozgások dinamizmusának az erősítésére, akár a változások visszafogására, a fennálló állapotok fenntartására. Hozzájárulhatnak a technológiai változások, új munkaformák, értékek, szerepek, magatartásformák és felfogások elterjesztéséhez és ezek társadalmi elfogadtatásához, vagy éppen ellenkezőleg, gátolhatják ezt. Ennek nyomán a társadalmi változás számára kedvezőbb vagy kevésbé kedvező feltételek alakulhatnak ki. Jól ismert például a modern tömegoktatás szerepe a tradicionális társadalmak modern ipari társadalommá való alakulásában vagy éppen az ipari társadalmak posztindusztriális társadalommá alakulásában. A hatvanas-hetvenes években az oktatást tudatosan használták a harmadik világ elmaradott országainak a gazdasági és társadalmi modernizálását szolgáló eszközként. A kilencvenes évektől kezdve számos országban ugyancsak tudatosan használják az oktatást a modern információs és telekommunikációs eszközök és az ezek használatához kapcsolódó kultúra elterjesztésére.

A társadalmi változásnak természetesen sokféle formája van. Így például lehet szó olyan alkalmazkodási folyamatról, amely egy-egy társadalomnak a megváltozott külső körülmények között való fennmaradását szolgálja, de lehet szó olyanról is, amely csupán a különböző társadalmi csoportok közötti erőviszonyok átrendeződését, a közöttük folyó érdekküzdelem eredményének a megvalósulását jelenti. Ezek persze soha nem függetlenek egymástól: például a modern információs és kommunikációs technológia elterjedése, az ún. információs társadalom kialakulása egyúttal a különböző gazdasági szektorok és az ezekben érdekelt társadalmi csoportok közötti erőviszonyok átalakulásával, bizonyos társadalmi csoportok pozíciónyerésével, új egyenlőtlenségek kialakulásával is jár. Ezért az oktatás társadalmi változásokat támogató (avagy akadályozó) funkciójának megvalósulását mindig kisebb-nagyobb társadalmi viták, konfliktusok kísérik.