Önértékelő lap

  • Döntsünk afelől, hogy az önértékelő lap a munkának lefedje minden egyes aspektusát (Pl. tanítási készségek)
  • Határozzuk meg azokat a kritériumokat, amelyek a munka ezen területének értékelésére alkalmasak (Pl. tananyag bemutatása, tanulók bevonása, a tanulók egyéni szükségleteinek ismerete, tanítási módszerek ismerete, vannak-e megfelelő követelmények és elvárások)
  • Határozzuk meg minden egyes kritériumra a sikeresség paramétereit (Pl. a tananyag bemutatása:

- a tanár képessége arra, hogytiszta, egyértelmű, segítőkész magyarázatokat, szemléltetéseket, gyakorlatokatés visszajelzéseket adjon,

- a tanárképessége arra, hogy ellenőrizze, hogy a tanulók megértették-e, amit leadott,

- a tanárképessége arra, hogy a bemutatását a tanulók képességéhez, előzőtapasztalataikhoz, értelmi szinvonalához és figyelmi képességéhez alkalmazza.

Az önértékelő lapon használatos információkérő módszerek:

  • "Kényszerítő választás" (a legmegfelelőbb alternatíva kiválasztása) Pl. Amikor új anyagot mutat be az osztályban, a tanulók

 

            a. mindig értik az összefüggéseketaz előző órák anyagával?

            b. értik az összefüggéseket bizonyosalkalmakkor, más alkalmakkor nem?

            c. látnak bizonyos összefüggéseket az előző órák anyagával, denem a legfontosabbakat?

            d. rendszerint nehéznek találjákösszekapcsolni a témát az előző órák anyagával?

 

  • Kérjük, válassza ki a legmegfelelőbb választ és gondolja át annak következményeit!
  • Kiegészítendő kérdések használata Pl. Mi történik, mikor új anyagot közvetít az osztálynak?
  • Értékelő skála használata Pl. Amikor új anyagot mutat be az osztálynak, a tanulók látják az összefüggéseket az előző anyaggal?

 

Mindig/Gyakran/Néha/Nemtúl gyakran/Soha

 

Kérjük, jelölje meg amegfelelő választ!
  • "Sugallatok" alkalmazása Pl.

 

            Tanítványaim jobbanmegértenék a bemutatandó új anyagot, ha ....

            Tanítványaim akkorértik legjobban a bemutatandó új anyagot, amikor....

  • Önösszevetés Pl. Az alábbi megállapítások olyan tanítási készségekhez kapcsolódnak, amelyek az új anyag elsajátítását teszik lehetővé. Kérjük állítsa sorrendben őket aszerint, hogy melyiket érzi saját gyakorlatában a legjobbnak:

 

            Képesség, hogy az új anyagotvilágosan magyarázzuk el.

            Figyelemfordítás arra, hogyellenőrizzük a tanulók megértették az új anyagot.

            Lehetőség adása a tanulóknak, hogyaz új anyagot elsajátítsák.

            Visszacsatolás adása a tanulóknak azúj anyagban elért haladásukról.

            Képesség arra, hogy az új anyagot atanulók előző órákon elsajátított ismereteihez kapcsoljuk.