Önértékelő lap
- Döntsünk afelől, hogy az önértékelő lap a munkának lefedje minden egyes aspektusát (Pl. tanítási készségek)
- Határozzuk meg azokat a kritériumokat, amelyek a munka ezen területének értékelésére alkalmasak (Pl. tananyag bemutatása, tanulók bevonása, a tanulók egyéni szükségleteinek ismerete, tanítási módszerek ismerete, vannak-e megfelelő követelmények és elvárások)
- Határozzuk meg minden egyes kritériumra a sikeresség paramétereit (Pl. a tananyag bemutatása:
- a tanár képessége arra, hogytiszta, egyértelmű, segítőkész magyarázatokat, szemléltetéseket, gyakorlatokatés visszajelzéseket adjon,
- a tanárképessége arra, hogy ellenőrizze, hogy a tanulók megértették-e, amit leadott,
- a tanárképessége arra, hogy a bemutatását a tanulók képességéhez, előzőtapasztalataikhoz, értelmi szinvonalához és figyelmi képességéhez alkalmazza.
Az önértékelő lapon használatos információkérő módszerek:
- "Kényszerítő választás" (a legmegfelelőbb alternatíva kiválasztása) Pl. Amikor új anyagot mutat be az osztályban, a tanulók
a. mindig értik az összefüggéseketaz előző órák anyagával?
b. értik az összefüggéseket bizonyosalkalmakkor, más alkalmakkor nem?
c. látnak bizonyos összefüggéseket az előző órák anyagával, denem a legfontosabbakat?
d. rendszerint nehéznek találjákösszekapcsolni a témát az előző órák anyagával?
- Kérjük, válassza ki a legmegfelelőbb választ és gondolja át annak következményeit!
- Kiegészítendő kérdések használata Pl. Mi történik, mikor új anyagot közvetít az osztálynak?
- Értékelő skála használata Pl. Amikor új anyagot mutat be az osztálynak, a tanulók látják az összefüggéseket az előző anyaggal?
- "Sugallatok" alkalmazása Pl.
Tanítványaim jobbanmegértenék a bemutatandó új anyagot, ha ....
Tanítványaim akkorértik legjobban a bemutatandó új anyagot, amikor....
- Önösszevetés Pl. Az alábbi megállapítások olyan tanítási készségekhez kapcsolódnak, amelyek az új anyag elsajátítását teszik lehetővé. Kérjük állítsa sorrendben őket aszerint, hogy melyiket érzi saját gyakorlatában a legjobbnak:
Képesség, hogy az új anyagotvilágosan magyarázzuk el.
Figyelemfordítás arra, hogyellenőrizzük a tanulók megértették az új anyagot.
Lehetőség adása a tanulóknak, hogyaz új anyagot elsajátítsák.
Visszacsatolás adása a tanulóknak azúj anyagban elért haladásukról.
Képesség arra, hogy az új anyagot atanulók előző órákon elsajátított ismereteihez kapcsoljuk.