Nagy Zoltán féle módszer

NagyZoltán minősítési rendszerében 9 fő értékelési kritériumot találunk, úgymintvégzettség, önképzés, eredmények, munkavégzés, kapcsolat, vezetői,többletmunka, személyes és aktivitás. A kritériumokat tovább bontottákösszetevőkre, amelyeket 1-5-ig terjedő skálán pontozták, továbbá aziskolavezetés által megállapított szempontok alapján súlyozták.

A végzettségkritériumon belül 5 összetevőt határoztak meg - rendelkezik-e a törvény általelőírt végzettséggel, szakképzettséggel (súlyozás: 70); a tanítási óráktörvényi előírásait betartja-e (100); elfogadja-e és közvetíti-e a tanulók feléa kialakított értékrendet (78); vállal-e díjazás nélkül pluszfeladatokat (50);részt vesz-e kötelező rendezvényeken, értekezleteken (100).

Példakéntérdekes megfigyelni, hogy a különböző összetevők esetében, melyek voltak atestület értékelési szempontjai.

Rendelkezik-ea törvény által előírt végzettséggel, szakképzettséggel

  • Egyetemi végzettség és legalább két szakos         5 pont
  • Egy szak egyetemi + egy szak főiskolai                4 pont
  • Egy szak egyetemi vagy két szak főiskolai            3 pont
  • Egy szak főiskolai                                            2 pont
  • Érettségivel rendelkezik                                    1 pont
  • Egyéb                                                           0 pont

Atanítási órák törvényi előírásait betartja-e (figyelembe vehető/veendőszempontok); az órák kezdése, befejezése; az idő felhasználása, atantervi anyag feldolgozása az adott időkereten belül; megfelelő számú jegyek(időarányosan).

  • Kiemelkedően megfelelő                                        5 pont
  • Általában megfelelő                                             4 pont
  • Előfordultak már hibák, hiányosságok                     3 pont
  • Hiányosságokat csak figyelmeztetés után pótolta     2 pont
  • Gyakran gondok vannak                                       1 pont
  • Írásbeli figyelmeztetést is kapott                            0 pont

Elfogadja-eés közvetíti-e a tanulók felé a kialakított értékrendet

  • Másokkal is próbálja elfogadtatni                                    5 pont
  • Mindig következetesen figyelembe veszi                          4 pont
  • Általában elfogadja                                                     3 pont
  • Nem mindig a szerint végzi munkáját                              2 pont
  • Nem foglalkozik vele                                                    1 pont

Vállal-edíjazás nélkül pluszfeladatokat

  • Egyéni gondolatai előremutatóak és megvalósítja                    5 pont
  • Kérés nélkül másnak is segít                                               4 pont
  • Kérésre másnak is segít                                                    3 pont
  • Kérés nélkül csak magának                                                2 pont
  • Csak kérésre és csak magának                                           1 pont
  • Nem vállal                                                                      0 pont

Résztvesz-e kötelező rendezvényeken, értekezleteken

  • Értekezleteken és rendezvényeken mindig                                    5 pont
  • Értekezleteken mindig, rendezvényeken nem mindig                       4 pont
  • Értekezletekről és rendezvényekről esetenként hiányzik                  3 pont
  • Értekezletekről és rendezvényekről gyakran hiányzik                      2 pont
  • Távolmaradásért már figyelmeztetni kellett                                  1 pont
  • Nem vesz részt egyiken sem                                                     0 pont

Azönképzés kritériumán belül további négy összetevőt határoztak meg amegfelelő súlyszámokkal: vállalkozik-e magasabb végzettség megszerzésére (47);részt vesz-e kötelező továbbképzéseken (90); részt vesz-e önkéntestovábbképzéseken (53); és tudatosan és folyamatosan végzi-e ismereteinekgyarapítását (57).

Azeredmények kritériumot három területre bontották: milyen kimenetieredményeket ér el (87); milyenek az eredményei az iskolán belüliösszehasonlításban (53); készít-e fel versenyekre, illetve milyenek afelkészített tanulók versenyeredményei (80).

Szinténtovábbi három területet határoztak meg a munkavégzés kritériumnál:munkája megfelel-e szakszerűség, pontosság, hatékony szemléltetés, tanulóimotiválás feltételeinek (100); befolyásolja-e munkáját az átlagostanulólétszám, csoportbontás, tanulók előképzettsége (60); milyen minőségű,pontosságú adminisztrációs munkát végez (83).

Ötterületen értékelik a kapcsolatokat: milyen a kapcsolata a tanulókkal(83); milyen a kapcsolata a szülőkkel (60); fejleszti-e az osztályközösségeket(87); milyen a munkatársi kapcsolata (60); mennyire toleráns más véleményekkelszemben (53).

Hatszempont jelenik meg a vezetői kritériumnál: mennyire gondos vezető mintosztályfőnök (83); fejleszti-e osztályközösségét (30); meg tudja-e oldani aproblémákat osztálykeretben mint osztályfőnök (77); hasznos tevékenységetvégez-e a munkaközösségben (60); tud-e segíteni az iskolavezetésnek mintmunkaközösség-vezető (83); fejleszti-e a tagok szakmai tudását (73).

A többletmunkakritérium hat összetevője a következő: készít-e a többiek által is használhatósegédeszközöket, tanmeneteket, tanítási anyagokat, programokat (80); gondozza-ea tehetségeket (87); felzárkóztatja-e a lemaradókat (90); készít-e fel iskolaiversenyekre, az iskola képviseletére (97); szervez-e üzemlátogatást (23);segíti-e kollégáit (50).

Alegtöbb szempont - kilenc - a személyes kritérium alatt található:mennyire tart fegyelmet (97); tart-e rendszert a tananyagban, az értékelésben(97); milyen a szemléltetése, bemutatása (87); mennyire aktivizálja a tanulókat(77); mennyire emberséges, segítőkész (80); milyenek a kibocsátott tanulókvisszajelzései (47); milyenek a végzett tanulókat alkalmazó cégek, intézmények(43); mi az oktatásban részt vevő munkáltatók véleménye (40); milyen avárosban, környéken kialakult kép, és ezt mennyire befolyásolja a pedagógusszemélye (47).

Azutolsó, az aktivitás kritérium szempontjai - három - a következők:segíti-e az iskolát szakmai munkájának tervezésében (77); vannak-e előre mutatójavaslatai (80); figyelembe veszi-e más „érdekcsoportok" véleményét javaslataikialakításában (67).

Azértékelés az iskolavezetés végzi, egyenként osztályozva a 44 szempont és azoksúlyszáma alapján minden egyes tanárt. A rendelkezésre álló pénzösszegetelosztják az összes tanár által szerzett pontokkal, majd ezt az összeget azegyes tanárok pontszámával beszorozzák. Ez összeg egyben kifejezi a tanárokközötti minőségi sorrendet.

Nagy Zoltán (2002): A pedagógusok munkájának számítógépesminősítése. Bánki Donát Szakképző Iskola, Ajka. KÖVI szakdolgozat.