Teljesítményértékelés
A1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról meghatározza a közoktatási intézmények minőségirányításifeladatait. Ebben megjelennek az alkalmazottak bizonyos körének minősítésére,teljesítményértékelésére vonatkozó szabályok is:
40.§
(12) Az intézményi minőségirányítási programhatározza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és amegvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányításiprogramban meg kell határozni az intézmény működésének folyamatát, ennekkeretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatokvégrehajtását. Az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell azintézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá az alkalmazottakteljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét azzal, hogy ateljesítményértékelés kiválóan alkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas, illetvealkalmatlan eredménnyel zárulhat. A minőségirányítási programbanrögzíteni kell a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit és afenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát. A minőségirányításiprogram végrehajtása során figyelembe kell venni az országos mérés és értékeléseredményeit. A nevelőtestület a szülői szervezet (közösség) véleményénekkikérésével évente értékeli az intézményi minőségirányítási programvégrehajtását, az országos mérés, értékelés eredményeit, figyelembe véve atanulók egyéni fejlődését és az egyes osztályok teljesítményét. Az értékelésalapján meg kell határozni azokat az intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogya közoktatási intézmény szakmai célkitűzései és az intézmény működésefolyamatosan közeledjenek egymáshoz. A nevelőtestület és a szülői szervezet(közösség) értékelését, valamint a javasolt intézkedéseket meg kell küldeni afenntartónak. A javasolt intézkedések a fenntartó jóváhagyásával válnakérvényessé. A fenntartónak az értékelést és a javasolt intézkedéseket ahonlapján, honlap hiányában a helyben szokásos módon nyilvánosságra kellhoznia.
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény a közalkalmazottakra vonatkozó általánoseljárási szabályokat rögzíti.
a) kinevezett,illetőleg megbízott vezetőként a vezetői kinevezést vagy megbízást követőmásodik év elteltével, valamint a határozott idejű magasabb vezetői vagyvezetői megbízás lejárta előtt legalább három hónappal,
b) avárakozási idő 65. § (3) bekezdés szerinti csökkentése előtt, kivéve, ha avárakozási idő csökkentése kötelező,
c) a66. § (1)-(3) bekezdés, a 66/A. § (1) bekezdés, illetve a 79/E. § szerintigarantáltnál magasabb összegű illetmény megállapítása előtt,
d) a66. § (8) bekezdés szerinti esetben, illetve
e) kérésére,legkorábban közalkalmazotti jogviszonyának keletkezését, illetve a korábbiminősítését követő három évet követően, illetve közalkalmazotti jogviszonyánakmegszűnése esetén,
f) címadományozástmegelőzően, illetve
g) gyakornokiideje alatt a 22. § (15) bekezdésében foglalt esetben
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően, a munkáltatómérlegelési jogkörében eljárva is minősítheti a közalkalmazottat.
(3) Nem kerülhet sor a közalkalmazott minősítésére - az (1)bekezdés e) pontban és a (2) bekezdésben foglaltak kivételével -, hakorábbi minősítésének, illetve a közalkalmazotti jogviszonya létesítésénekidőpontjától tizenkét hónap nem telt el. Ez esetben a korábbi minősítéseredményét kell irányadónak tekinteni.
(4) A minősítés célja a közalkalmazott munkaköri feladataiellátásának megítélése, az ezt befolyásoló ismeretek, képességek, személyitulajdonságok értékelése, továbbá a szakmai fejlődés elősegítése.
(5) A minősítés a munkáltatói jogkör gyakorlójának feladata.A minősítést az 1. számú melléklet szerinti minősítési lap alkalmazásával kellelvégezni. Végrehajtási rendelet munkakörönként meghatározza a mellékletbenfoglaltakhoz képest az ágazatba tartozó munkakörhöz kapcsolódó további, illetvea minősítésből kizárt szempontokat.
(6) A minősítés a közalkalmazott személyi adatain túl csak amunkakör betöltésével kapcsolatos tényeket és a ténymegállapításokon alapulóértékelést tartalmazhat. A minősített alkalmasságának megítélését a minősítőírásban indokolni köteles.
(7) A minősítés során az egyes minősítési szempontokértékelésekor a következő pontszámokat kell alkalmazni:
a) kiemelkedőminősítés három pont,
b) megfelelőminősítés kettő pont,
c) kevéssémegfelelő minősítés egy pont,
d) nemmegfelelő minősítés nulla pont.
(8) A közalkalmazott minősítésének eredményeként kiválóanalkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas, illetve alkalmatlan minősítést kaphat. Aminősítés eredményét az egyes minősítési szempontok értékelésekor adhatólegmagasabb pontszámnak a ténylegesen adott pontszámokhoz viszonyított arányaalapján a következők szerint kell megállapítani:
a) nyolcvantólszáz százalékig kiválóan alkalmas,
b) hatvantólhetvenkilenc százalékig alkalmas,
c) harminctólötvenkilenc százalékig kevéssé alkalmas,
d) harmincszázalék alatt alkalmatlan
minősítéstkap a közalkalmazott. Ettől eltérően, a közalkalmazott alkalmatlan minősítéstkap, ha legalább egy minősítési szempont értékelése nem megfelelő.
(9) A közalkalmazottal minősítését ismertetni kell, és annakegy példányát az ismertetésekor a közalkalmazottnak át kell adni. A megismeréstényét a közalkalmazott a minősítésen aláírásával igazolja, továbbáfeltüntetheti esetleges észrevételeit is.
(10) A minősítési lap egy példányát a közalkalmazottialapnyilvántartás tartalmazza.
(11) A közalkalmazott a minősítés hibás vagy valótlanténymegállapításának, személyiségi jogát sértő megállapításának megsemmisítéséta minősítés közlésétől számított harminc napon belül a bíróságtól kérheti.
(12) Az e §-ban foglaltakat nem kell alkalmazni, ha törvénya munka értékelésével kapcsolatosan e szabályoktól eltérő rendelkezéseketállapít meg a közalkalmazottak tekintetében, és végrehajtási rendelet a (8)bekezdésben foglaltak szerint meghatározza a minősítési eredménnyel valóegyenértékűség feltételeit.
A 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet részben megismétli ezeket a szabályokat, továbbákonkretizálja a közoktatási területre vonatkozó értelmezést.
8. § (1) A Kt. 40. §-ának (11) bekezdésében szabályozottminőségirányítási programban a teljesítményértékelési szempontok mellett megkell állapítani az egyes szempontok értékelésekor adható maximális pontszámokatis az alábbiak szerint:
a) kiemelkedő minősítés három pont,
b) megfelelő minősítés kettő pont,
c) kevéssé megfelelő minősítés egy pont,
d) nem megfelelő minősítés nulla pont.
(2)A teljesítményértékelés eredményét a maximális pontszámnak a ténylegesen adottpontszámokhoz viszonyított aránya alapján a következők szerint kellmeghatározni:
a) nyolcvantól száz százalékig kiválóan alkalmas,
b) hatvantól hetvenkilenc százalékig alkalmas,
c) harminctól ötvenkilenc százalékig kevéssé alkalmas,
d) harminc százalék alatt alkalmatlan
minősítést kap aközalkalmazott. Ettől eltérően a közalkalmazott alkalmatlan minősítést kap, halegalább egy minősítési szempont értékelése nem megfelelő.
(3)Minden olyan esetben, amikor jogszabály a munka értékelése tekintetében,illetőleg valamely jogkövetkezmény - ideértve a munkaügyi jogvitakezdeményezésének lehetőségét is - alkalmazásakor minősítést említ, azon aközoktatási intézményekben foglalkoztatottaknál a teljesítményértékelést,illetőleg annak eredményét kell érteni.