3.4. Beszámoltató és/vagy szakmai fejlesztést megcélozó értékelés

Vita tárgyát képezi, hogy a két modell alternatívái-e egymásnak vagy esetleg sikeresen lehet kombinálni őket.

A két modell közötti választásnál döntő az a munkavégzési rendszer, amely az intézményben meghatározó. A nevelési-oktatási struktúra, valamint a vezetői filozófia és stílus befolyásolja elsősorban, hogy melyiket preferáljuk. Fontos megjegyeznünk, hogy ahol a teljesítményalapú kompenzálást kívánják megvalósítani, a beszámoltató modell alkalmazása a célravezető, míg a szakmai fejlesztést megcélozó modellt nem szerencsés, esetenként az ellenkező hatást éri el, anyagi jellegű kompenzálással összekapcsolni.

Véleményünk szerint az objektíven mérhető teljesítményeknél (akár mennyiségi, akár minőségi) célprémium jellegű kompenzálást érdemes bevezetni, míg az értékelésnek a szakmai fejlesztést kell megcéloznia, amelynél a nem anyagi jellegű kompenzálások jöhetnek számításba.

A szakmai fejlesztési modell sikere attól függ, hogy a pedagógusok mennyire nyitottak, őszinték a folyamat során. Képesnek kell lenniük, hogy megvitassák a problémákat és kényszereket vagy konstruktív módon kritizálni tudják az intézmény menedzselésének különböző oldalait. Tekintettel arra, hogy egyéni és intézményi fejlesztést idéz elő, az értékelésnek ezért egy kétirányú folyamatnak kell lennie, melynek a bizalom és meghittség légkörében kell megtörténnie. Az értékelés minősítéssel való összekapcsolása (bár erre vannak kísérletek pl. Egyesült Államok, Kanada) ezt a légkört áshatja alá.

Természetesen az értékelés, akarva-akaratlanul, egyben minősítés is, hisz e révén tudunk a legjobbak számára felelősségteljes feladatokat adni, míg a fejlesztés ellenére is gyenge teljesítmény akár - Magyarországon még nem ismert - alkalmatlansági eljáráshoz is vezethet.

iDevice ikon Fontos

Ebben a fejezetben a teljesítményértékelés két modelljével: a beszámoltató jellegű, illetve a szakmai fejlesztést elősegítő modellel ismerkedtünk meg.

A modellek ismerete elősegíti, hogy egy-egy intézményben döntsünk arról, hogy milyen jellegű pedagógusértékelést válasszunk.


iDevice ikon Kérdés

- Intézményében a teljesítményértékelés mely modelljét tartja megfelelőbbnek?

- Miért fontos egy intézmény számára a vezető(k) értékelése?