6.1. A továbbképzés stratégiai kérdései
A továbbképzési rendszer legfontosabb stratégiai kérdése, hogy az azonnali, rövid távú szükségleteket kielégítő, reaktív fejlesztés mellett hogyan tudja kialakítani a jövő feladataira is felkészítő, proaktív fejlesztést. Reaktív fejlesztésről akkor beszélünk, ha felismerjük, hogy egyes tanárok, dolgozók kompetenciái nem megfelelőek az adott feladatok ellátására, és a jelenben észlelt szükségleteket képzés révén kielégítjük. A „versenyképes" intézménynek azonban továbbképzési rendszerével a jövőre, az intézmény stratégiai célkitűzéseinek megvalósítása során jelentkező új kihívásokra is fel kell készítenie pedagógusait és egyéb dolgozóit. Már a konkrét fejlesztési szükségletek előtt meg kell kezdeni a felkészítést, azaz proaktivitásról akkor beszélhetünk, ha már a stratégiaalkotás folyamatában számba vesszük a célok megvalósításához szükséges fejlesztési lépéseket.
A továbbképzések hasznosulásának legkritikusabb tényezője, hogy az érintett pedagógusok, illetve az intézményi dolgozók egyénileg motiváltak-e a fejlődés iránt. Ha az igazgató, iskolavezetés által kezdeményezett fejlesztési elképzelés találkozik a pedagógusok fejlődési igényeivel, akkor számíthatunk aktív részvételükre és elkötelezettségükre, ellenkező esetben akár ellenállást is tapasztalhatunk. Ezért célszerű az érintettek meglévő motivációira építeni, ha pedig ez hiányzik, megfelelő kommunikációval - az általunk ismertetett szakmai fejlesztést megcélozó értékelési rendszerrel - azt kialakítani.
Még problematikusabb lehet a helyzet, ha az intézmény pedagógusai motiváltak a fejlődés iránt, de az intézmény erre nem kínál lehetőséget, az általa felajánlott lehetőségek nem elégítik ki a pedagógusok egyéni motivációit.
Továbbképzési rendszerünk további stratégiai kérdése, hogy mennyire illeszkedik más, az eddigiekben említett iskolában meglévő emberi erőforrás-rendszerekhez. Különösen fontos ez az illeszkedés - ahogy a bevezetőben említettük - a teljesítményértékelési rendszerhez. Azaz az értékelés során legyen lehetősége az értékelőnek és/vagy az értékeltnek fejlesztési célok, tevékenységek megfogalmazására. Így az értékelés során megfogalmazott egyéni fejlesztési igények összesítése képezheti az intézményi továbbképzési terv alapját.