Munkaköri leírás elkészítése
Miután az elemzés utánmeghatároztuk magát a munkafeladatot, a következő lépés a munkaköri leíráselkészítése. Ennek tartalmaznia kell a munka körvonalait, a benne foglaltatottfeladatokat, a felelősségeket és a feltételeket. A munkaköri leírás az alapköveszámos, az emberi erőforrásokkal kapcsolatos eljárásnak, a kiválasztástól afizetés meghatározásig és a képzésig.
A munkaköri leírás, elsősorban apedagógusok tekintetében, alig létezett a magyar közoktatásban, de az utóbbiidőben egyre több intézményben készítik el ezt a fontos dokumentumot. Amunkaköri leírás célja, hogy közzétegyen egy korrekt, világos és kölcsönösenelfogadott megállapodást a pedagógus (és más iskolai dolgozók) által betöltendőálláshelyhez kötött besorolásról és fizetésről, valamint az ezzel azálláshellyel járó munkáról és felelősségről. A munkaköri leírások segíthetnekabban, hogy a lehető legkisebbre csökkentse a különböző interpretációkkülönbségeit arról, hogy mit lehet és mit nem lehet elvárni egy pedagógustól. Atanárok munkaköri leírásának elkészítésénél pl. a következő szerkezetetajánlatos követni:
- Bevezetés: Az iskola megnevezése és rövid leírása, amely tartalmazza a tanulók és tanárok számát is, így felvázolható egy átfogó keret, amelyen belül a tanárnak teljesítenie kell kötelességét.
- Az álláshely megnevezése és besorolása: Rögzítjük az álláshely megnevezését, valamint azt, hogy a tanár teljes vagy félállásban tölti-e be; meghatározzuk, hogy mely évfolyamokat (esetleg osztályokat) tanítja.
- A munkakör célja: Röviden megállapítjuk, hogy az álláshely hogyan illik bele az iskola szervezeti keretébe.
- Az alkalmazással járó kötelezettségek: Általában a következő szöveg alkalmazható: „Ezt a munkaköri leírást a közalkalmazotti törvényben, az oktatási törvényben és rendelkezési utasításában, az iskola működési szabályzatában, valamint a kollektív szerződésben foglaltakkal összhangban kell végrehajtani." (Célszerű a munkaköri leírásban rögzíteni, hogy a fenti dokumentumok hol találhatók az iskolában.)
- Kapcsolatok: Az álláshellyel járó kapcsolatok, kapcsolatrendszerek számbavétele. A tanár kinek tartozik beszámolási kötelezettséggel, kikkel tartja a kapcsolatot és kiknek a munkájáért felelős.
- Különleges felelősségek: Azoknak a feladatoknak a leírása, amelyeket a tanárnak el kell végeznie, hogy az iskola célkitűzéseit és nevelési-oktatási szolgáltatásait teljesíteni tudja.
- Kulcsfeladatok: A tanárra osztott kulcsfeladatok leírása, amely révén a különleges felelősségeknek eleget tud tenni. (Inkább konkrét, mint általános leírás.)
Bár a munkaköri leírás aztmegelőzően készül el, mielőtt az álláshelyet betöltő pedagógust felvettükvolna, célját mégis akkor szolgálja megfelelően, ha az alkalmazott tanáregyetért azzal. Egy vitatott munkaköri leírás nem egészséges alap, hogymegfelelően értékeljük a pedagógus munkáját. Ezért, mielőtt a pedagógus és azigazgató közösen aláírná, célszerű arról az adott pedagógussal konzultálni, éslehetőséget adni a módosításra. (Semmilyen körülmények között se írja meg apedagógus saját munkaköri leírását, annak elkészítése az igazgató vagyigazgatóhelyettes közvetlen felelőssége.)
Innovatívnevelési-oktatási struktúrákban a munkaköri leírást kevésbé konkrétan is meglehet fogalmazni. Rendszerint elég körvonalaznunk a feladatok természetét, a„kompetenciákat", amelyekre a álláshely betöltőjének szüksége van. Az ilyenjellegű munkaköri leírások a szervezet változásaira rugalmasan tudnak reagálni. Hagyományos,nevelési-oktatási struktúrákban a munkaköri leírás szabályozó jellege jóvalkifejezettebb.