5.1.4. Az ösztönző rendszer

A teljesítményelv napjaink egyik központi vezetői koncepciójává vált, így a javadalmazási rendszerekben is kulcskategóriává lépett elő. Az ugyan meglehetősen ritka, hogy a teljes javadalmazási rendszer teljesítményközpontú, de egyre ritkábban találni olyan szervezeteket is, ahol teljes egészében hiányozna ez az elem. A teljesítményelvűség bevezetése előtt több szempontot kell mérlegelnünk, mivel stratégiai és kulturális következményei nagy jelentőségűek. A javadalmazáson belüli (anyagi jellegű) ösztönző rendszer bevezetésének kritériumai az alábbiak:

  • mások tevékenységétől független, jól elhatárolható feladat;
  • az ösztönzött egyénnek kellő ráhatása legyen a teljesítményre;
  • az egyének tisztában legyenek a kitűzött célokkal;
  • az elérhető jutalmaknak világosaknak és megfelelő nagyságúaknak kell lenniük;
  • a mérési módszernek és számítási formuláknak világosaknak és érthetőeknek kell lenni;
  • elfogadható módon mérhetőnek kell lennie valamennyi kritikus teljesítmény-dimenziónak;
  • a szervezet kultúrájában a teljesítményorientáltság bizonyos szintje;
  • reálisan teljesíthető célok kitűzése.

A közoktatásban a javadalmazáson belüli ösztönzés leginkább egy jól meghatározott célprémium-rendszerrel valósítható meg.