Önértékelő lap válaszai
1. Mit gondol, milyen elvárásokat támaszt Ön felé az iskola, aziskolavezetés?
Tavaly,a tanév megkezdése előtt ismertette velem a tantárgyfelelős az órabeosztásomat,és tájékoztatott a kapott csoportok eddigi előmeneteléről. Azt is elmondta,hogy milyen könyvből kell tanítanom őket, és hogy hol, mi lehet a reáliscélkitűzés. Továbbá az előttem tanító tanárok közül is konzultáltam egykollégával, aki jól jellemezte a csoportot. Még a tanítás megkezdése előttiévben lehetőségem nyílt arra, hogy megtekintsek egy-két órát, és az Igazgató Úris elég részletesen tájékoztatott az iskolában folyó nyelvoktatás kiemeltszerepéről, eredményeiről, és ezáltal világosan kirajzolódott előttem a velem szembenielvárás. Összefoglalva: úgy érzem, minden lehető információt idejébenmegkaptam, és év közben is problémáimmal bármikor fordulhattam atantárgyfelelősömhöz, mindig készségesen segített.
2. Értékelje eddigi teljesítményét az iskolában!
Azelmúlt tanévben igyekeztem lelkiismeretesen fölkészülni az órákra, ésképességeimhez mérten a lehető legjobbat nyújtani. Azonban nem mindig sikerülta leghatékonyabb módszereket alkalmaznom, nehéz volt megszokni a teljesenkülönböző tudásszintű csoportokkal és különböző típusú tankönyvekkel valónagyon differenciált munkát. Bár igyekeztem betartani az általam az év elejénkitűzött célokat, ez nem mindig sikerült. Az idei tanév ebből a szempontbólkönnyebbnek bizonyult. Mivel azonbankevés összehasonlítási alapom van, és kevés visszajelzést kapok, ezért nemtudom, hogy "a képességeimhez mérten jó" teljesítmény objektívmércével mérve megfelelő-e? A tanórán kívüli rám bízott feladatokat - érzésemszerint - megfelelően teljesítettem (német-versenyek, felvételi és csereüdültetésiprogram).
3. Véleménye szerint mit tehetneteljesítménye javítása érdekében?
Hosszútávon tudatosabban kellene megterveznem az óráimat, következetesebben kelleneragaszkodnom a célkitűzésekhez. Meg kellene ismernem más módszereket (máskollégák óráinak látogatásával, a tapasztalatok megbeszélésével, módszertanitovábbképzéssel).
4. Véleménye szerint teljesítményejavulása érdekében, mit tehetne az iskola?
Kevésalkalom nyílik arra, hogy az azonos tárgyat tanítók megbeszéljék közösproblémáikat, összehangolják a különböző csoportokban végzett munkát. Jó lennetudni, hogy melyik tankönyv használata kinél hogyan vált be, hogyan lehet velük"lefedni" egy-egy anyagrészt, illetve hogyan épülnek egymásra. Azt isritkán szoktuk megbeszélni, hogy egy-egy témához, nyelvtani problémához kimilyen segédeszközt készített, használ (tesztek, dolgozatok, cikkek,magnószövegek, képek), pedig biztosan megkönnyítené mindannyiunk munkáját éssok fölösleges munkát kiküszöbölne. Jó lenne egy áttekinthető "segédeszköz-tár",amit bárki használhatna és kiegészíthetne saját újabb anyagaival.
Eddig- egy óralátogatást kivéve - nem kaptam visszajelzést az itt végzett munkámról.Ugyan a gyerekeket évente egyszer megkérem, hogy névtelenül írják levéleményeiket, ötleteiket az órákkal kapcsolatban, de ez csak egyoldalúinformáció. Jó lett volna megkapni a 7-8. évfolyamban végzett tavalyi fölméréskielemzett eredményét (ha készült ilyen).
5. Mit gondol, melyek az erősségei atanítás folyamatában?
Úgyérzem, könnyen tudok megfelelő kapcsolatot kialakítani a tanulókkal, hamarelfogadtak. Az órák légkörét is megfelelőnek tartom. Bonyolult nyelvtaniszerkezeteket érthetően magyarázok. Nyitott vagyok új ötletekre. Ezeket aképességeket fel is tudom használni az oktatás során.
6. Mit gondol, melyek a gyengeségei a tanítás folyamatában?
Kevésmódszertani tapasztalatom van. Nem tartózkodtam huzamosabb ideig németnyelvterületen, ezért a mai, beszélt - esetleg szleng - nyelvet kevésséismerem, kiejtésem sem tökéletes. Én még nem kommunikatív típusúnyelvoktatásban részesültem, s ezért magam is inkább a "poroszosabb"eszközöket tudom alkalmazni. A tanítás során néha észreveszem, hogy nem tudokelég hatékony lenni és sokszor nem elég játékosak, élvezetesek az órák -módszertani fogások híján. Talán lehetne ezen segíteni, ha más nyelvtanárok(nem feltétlenül csak német) óráit megnézném, összegyűjtenék néhány ötletet.
7. Milyen tervei vannak a jövőre nézve?
Örülnék,ha hasznosítani tudnám német irodalmi érdeklődésemet valamilyen fakultációsformában vagy szakkör jellegű foglalkozások keretében. (Pl. irodalmiszövegolvasás, szemelvény-feldolgozás.) Szintén szívesen tanítanék filozófiát,azonban tudom, hogy ez osztálykeretben szinte elképzelhetetlen (főleg a NATóracsökkentése után), de el tudok képzelni valamiféle humán kiegészítőismereteket közvetítő szakkört(?), ahol esetleg különböző tárgyakat tanítótanárok tarthatnának előadásokat (akár egyetemi jelleggel) művészettörténet,filozófia, zenetörténet, esztétika, ...stb. témakörben a tananyaghozkapcsolódva.
Sajátambícióimon túl is látom, rengeteg érték vesztegetődik el. Valahogyan teretkellene nyújtani az olyan kollégáknak, akik tárgyukból vagy az ahhoz kapcsolódótudományterületekből pluszt tudnának nyújtani az érdeklődőknek.
Nagyonjól érzem magam itt, tetszik az iskola légköre, az itt tanító kollégák éstanuló diákok kreativitása, toleranciája, közösségteremtő képessége. Szeretnékitt tanítani és a tanórán kívüli programokban is aktívan részt venni. Remélem,később sem kell az anyagiak miatt munkahelyet változtatnom. Az idénfelvételizem egy főiskola 3 éves levelező tagozatára, ahol művelődésszervezőketképeznek. Az első félév után vizuális kultúra szakra specializálódom. Ittelsősorban a film- és TV kultúra pszichológiájával és intézményrendszerévelismertetnek meg. Szeretném, ha hasznosítható tudást kapnék, és később talán ittaz iskolában is alkalmazhatnám valamilyen formában. Nem véletlen, hogy a maifiatalok elsősorban vizuális úton jutnak hozzá alapvető ismeretekhez. Fontoslenne, hogy tájékozódni tudjunk mi is ebben a világban, és fel tudjuk mutatniaz értékeket, illetve rávilágítsunk pl. a televízió esetleges romboló hatására.(Ez a képzés azonban önköltséges, ezért sajnos nem biztos, hogy be is tudomfejezni.) Minél előbb jó lenne rendesen megtanulnom kezelni a számítógépet,mert egyre jobban érzem e hiányosság hátrányait.
8. Hogyan készül fel a tanórákra?
Haszámomra ismeretlen könyvből tanítok, azt alaposan végignézem, beosztom kisebbegységekre, megállapítom a témazárók helyét az anyagban, illetve megnézem, hogyhol szorul kiegészítésre, tartalmaz-e minden fontos témakört, esetlegkihagyható részt. Az év során aztán aprólékosan feldolgozom.
Mindencsoporthoz készítettem egy nagyléptékű tanmenetet, de eddig nem sikerültmaradéktalanul betartani. (Igaz a tavalyi tanévben nehéz volt az ismeretlencsoportokhoz tanmenetet írni.)
Azórákra előző nap (esetleg hétvégén) készülök: felírom magamnak a fontosabblépéseket, elkészítem a segédanyagokat, ha szükséges kiegészítem a szövegeket.A dolgozatokat általában egy héttel előbb tudom összeállítani, és igyekszem akövetkező órára kijavítani. Egy-egy órára 10-40 percet készülök.
9. Véleménye szerint, mely módszerekváltak be a tanóráin?
Sikeresszámonkérési formának tartom az ún. elsőpados dolgozat az óra első öt percében2-5 gyerekkel. Beváltak a kiscsoportos foglalkozások, időnként tudásszintszerint differenciált feladatokkal. Szeretik a tanulók a játékos vetélkedőketis, egy-egy nagyobb anyagrész lezárásaután a tanult anyaggal kapcsolatos kérdésekből. Érzésem szerint szinténkedvelik párban egymás kikérdezését a tanult szöveg tartalmából. Hasznosnaktartom félévkor és év végén a rövid írásbeli értékelést (2 csoportbankészítettem eddig).
10. Hogyan javítja a dolgozatokat,milyen problémákat észlel ezzel kapcsolatosan?
Aröpdolgozatok javítását legtöbbször lyukasórában elvégzem (1 csoport --1 óra).Nagyobb terjedelmű dolgozat - esetleg fordítás -- kb. 10 perc percet, témazárókb. 15 percet vesz igénybe darabonként. Sajnos a dolgozatokat mindig odaadom agyerekeknek, így csak az érdemjegyek különböző színéből tudom, ki hogyansajátította el a különböző anyagrészeket.
11. Milyen nevelési feladatokat lát el atanórákon?
Atöbbször előforduló magatartásbeli problémákat igyekszem hangsúlyozni, haszükségesnek érzem, rászánok néhány percet, hogy megbeszéljük. Bevezetőbeszélgetésként gyakran megbeszéljük az iskolában zajló aktuális eseményeket.De majdnem minden témakör alkalmas arra, hogy bizonyos kérdésekrőlvitatkozzunk. Az én feladatom ilyenkor az, hogy igyekezzek árnyalni a vitáskérdéseket a "felnőtt társadalom" oldaláról. Mégis azt érzem, hogyborzasztó kevés idő jut nevelésre, beszélgetésre, pedig a diákoknak nagyigényük volna rá.
12. Milyen tanórán kívülitevékenységeket végez?
Érettségielőkészítő, versenyek előtti felkészítés, iskolai rendezvények, kirándulás kísérőtanárként.
13. Milyen a viszonya a kollégáival?
Sikerülthamar beilleszkednem a tantestületbe, mindenki őszinte nyitottsággal fogadott.Sokat segített a tantárgyfelelősöm, de mindenkivel jó"munkakapcsolatban" vagyok.
14. Milyen aktivitással vett részt atantestületi értekezleteken?
Eddigminden értekezleten részt vettem, ha valamilyen javaslatom volt, továbbítottama tantárgyfelelősnek.
15. Véleménye szerint, milyentovábbképzésre lenne szüksége?
Hasznoslenne módszertani ismereteimet bővíteni. Szükség lenne külföldi tanulmányútrais a beszédkészség állandó javítása, illetve szinten tartása végett. Mint máremlítettem, nem ártana számítógépes ismereteimet tanfolyam keretében bővíteni.
16. Tanulói milyen versenyeken vettekrészt és milyen eredménnyel?
Aziskola versenyein tavaly és idén is indultak tanítványaim (egy első helyezett,többen az első tízben végeztek). Az OKTV-n eddig három továbbküldhető dolgozatszületett. Az idei iskolai fordítási versenyen egy tanítványom harmadikhelyezést ért el. A 7., 8. osztályosok versenyén tavaly területi harmadik, idénelső és harmadik helyezést értek el tanulóim.