4.1.2. Az emberi erőforrások kihasználása

Az emberi erőforrások keresletének a meghatározásánál tekintetbe kell venni azt, hogy a pedagógusok és egyéb alkalmazottak képességeit, hogyan fogjuk hasznosítani. Például, ha a gazdasági osztályon az alkalmazottak képességeit jobban szeretnénk hasznosítani, valószínűleg számítógépeket és számítógépes programokat fogunk beszerezni. A végső eredmény az lesz, hogy kevesebb alkalmazottra lesz szükség.

(Más kérdés, hogy a jelenlegi rendszerben érdekeltek-e az igazgatók a létszám csökkentésében és egyáltalán jogszerűen megtehetik-e. Talán járhatóbb az, hogy többlet feladatokat vállalnak a dolgozók (pl. a konyha nemcsak ebédet, hanem vacsorát is főz stb.).

Napjaink tendenciája, hogy a szervezeteken belül nagy hangsúly helyeződik a csapatmunkára. Ennek lényege az lenne, hogy pl. egy iskolában a tanárok egyes csoportjai bizonyos területeken a nevelés-oktatás teljes egészéért vállalják a felelősséget. Így a matematikatanárok csapata felelős lesz nemcsak a matematika programért, tantervért és a tankönyvek kiválasztásáért, de az óraszámok elosztásáért, a helyettesítésekért, a korrepetálások vagy előkészítők megszervezéséért és ellátásáért, azaz a tantárgy teljes menedzseléséért. Mindezt úgy teszi, hogy az egy tanárra jutó órák száma növekszik, viszont az iskola létszámigénye csökkenne. A csapatmunka ezen felfogása csak kevés helyen figyelhető meg.