Értékelő jelentés

A jelentés mintánál nemszerepeltetjük a személyes adatokat. Az értékelés leírásánál - azesettanulmányra tekintettel - viszont ismertetjük a kompetenciák leírását is,és mellé helyeztük azokat a bizonyítékokat, amelyek segítségével azokleírhatók: pl. önértékelés, interjú, adatok feldolgozása, tanmenet stb. (Megkell jegyeznünk, hogy az utóbbiakat az értékelés elkészítésekor akompetencia-leírások még nem tartalmazták.)

 

J. H. személyi adatai

Születési idő:.

Tanulmányai:

Munkahelyek:

Jelenlegi beosztása:   

Fizetése:

Eddigi óralátogatások:

            ..... 10. 17.      Látogató: Dr. C. I-né, igazgató-helyettes

Az értékelés ideje: .... 03. 25. - ..... 05. 20.

 

J. H. értékelése

 

a. A tanár birtokában van-e a tantárgy tanításáhozszükséges szakmai tudásnak

(megvan-e a megfelelő végzettsége;részt vesz-e továbbképzéseken és milyen rendszerességgel; végez-e tudományosmunkát; tanulmányozza-e a szakirodalmat)?

Bizonyítékok: okirat,továbbképzési terv, önértékelés, interjú.

 

A szaktanár megfelelő legmagasabb(egyetemi) végzettséggel rendelkezik a tantárgy tanításához. Eddig szervezetttovábbképzésen nem vett részt, de beiratkozott egy főiskola művelődésszervezőiképzésébe, ahol a vizuális kultúra szakra fog specializálódni. Szakmaiszempontból - véleménye szerint - hasznos lenne módszertani ismereteinekbővítése, a beszédkészség javítása. Feltétlenül szükségesnek tartaná aszámítógép használatát mind nevelési-oktatási, mind adminisztrációstevékenységében. Tudományos munkát nem végez, a szakirodalmat időnkénttanulmányozza.

 

b. A tanár rendelkezik-e olyan követelményrendszerrel,amely megfelel az iskola célkitűzéseinek és magas elvárásokat támaszt atanulókkal szemben

(milyen eredményeket értek eltanulói; követelményrendszere mennyire kidolgozott és reális; ismertette-e -írásban - a tanulókkal és a szülőkkel)? Bizonyítékok: tanmenet, tanóraimegfigyelés, dokumentumok (ellenőrző, tanulói füzet), interjú amunkaközösség-vezetővel, interjú szülőkkel.

 

A szaktanár által tanított nyelvicsoportok teljesítménye igen változatos. Az előző évi iskolai átlag 4,16 volt,a szaktanár 3 csoportja ezt túlszárnyalta, 3 pedig elmaradt ettől. A kétszélsőség a 12.b (4,7) és a 12.d (2,8). Az eredmények különbsége a tanulókhozzáállásából, illetve a nyelvi iránti érdeklődéséből fakad.

Eddig 4 tanulója jutott el aközépfokú nyelvvizsgáig, ám ezen a területen kb. 2 év múlva, a jelenlegi 8.aosztálynál várható jó teljesítmény.

Követelményrendszere nem mindenosztályra kidolgozott, írásban csak egy osztályban ismertette a tanulókkal.Követelményei a tantervi követelményekkel összhangban vannak, reálisak.

 

c. A tanár hatékonyan tervez-e

(tanmenete és munkatervemennyiben tükrözi az iskola célkitűzéseit; azok mennyire felelnek meg atantervi követelményeknek; mennyire veszi figyelembe a tanulók igényeit;rendelkezik-e óravázlattal)?

Bizonyítékok: helyi tanterv,tanmenet, interjú a munkaközösség-vezetővel, óravázlatok.

 

Megfelelő - bár nem elégrészletes tanmenetekkel rendelkezik. A tanmenetek tartalmazzák a tananyagbeosztását, egy esetben a követelményeket, illetve a számonkérés formáit, deegyik sem tartalmazta a célkitűzéseket és az alkalmazandó módszereket. Ezt ahiányosságot az alapos, minden tanórához írt óravázlatok kompenzálják, amelyeka tanulói igényeknek és szükségleteknek megfelelően készülnek. A szaktanármindegyik órára egyformán készül fel, átlagosan kb. 35 percet szán azelőkészületekre, felkészülésre.

 

d. A tanár megfelelő módszerekkel dolgozza-e fel atantervi követelményeket

(mennyire változatos módszereketalkalmaz; a módszerek mennyire felelnek meg a tanulók igényeinek, mennyiredifferenciálnak; milyen hatékonyan tudja kihasználni a rendelkezésre álló időtés a különböző forrásokat - könyvtár, videó stb. - ; mennyire tudja bevonni atanulókat a munkába; hatékonyan - nem túlterhelve a tanulókat - használja-e fela házi feladatokat arra, hogy megerősítse vagy kiszélesítse az iskolábantanultakat)?

Bizonyítékok: tanóraimegfigyelés, tanmenet, interjú a munkaközösség-vezetővel, attitűd-felmérésértékelése, önértékelés, interjú, füzetek.

 

Módszerei nem elég változatosak,nem ártana szélesíteni őket, mert időnként az ismétlődések a tanulókfigyelmének lankadásához vezetnek. Egyazon feladaton belül nem differenciál a tanulói igényeknekmegfelelően. A tanórák szervezettek, a rendelkezésre álló időt jól használjaki, 2-3 perc esik ki az előkészületekre vagy a házi feladatok kijelölésére. Avideó vagy egyéb források felhasználása ritka. A tanulókat következetesenbevonja a munkába, aktivitásuk megfelelő. A tanórák idejének több mint feletanuló szereplés. A házi feladatok általában szervesen kapcsolódnak a tanóraianyaghoz, azt kiegészítik, de nem elég tervezettek.

 

e. A tanár jól menedzseli-e a tanulókat

(ki tudja-e választani a tehetségestanulókat; benevezi-e őket a megfelelő szintű tanulmányi versenyekre;felkészíti-e őket a versenyekre és értékeli-e azokat)? Bizonyítékok: tanulmányiversenyek adatai, foglalkozási napló, interjú a munkaközösség-vezetővel,önértékelés, interjú.

 

A tanulók kiválasztása jó.Jelentős sikert értek el 8.a osztályos tanítványai, akik közül K. L. megyei 1.,Cs. M. megyei 3. helyezést ért el. Sajnos az országos döntőbe nem kerültek be,feltehetőleg fogalmazási feladatuk nem érte el a megfelelő szintet. A házi tanulmányiversenyen ebben a tanévben 10 tanulója vett részt. Felkészítésüket önkéntvégzi. A felkészítők során sor kerül a versenyek értékelésére.

 

f. A tanár hatékony segítséget, tanácsot tud-e adni atanulók számára, ha teljesítményük elmarad a követelményektől

(folyamatosan ellenőrzi-e alemaradó tanulók munkáját; tájékoztatja-e őket előrehaladásukról,fejlődésükről, magatartásukról; tart-e korrepetáló foglalkozásokat; milyenszempontok, felmérések alapján kerülnek a tanulók a korrepetáló csoportokba; mennyiretervezett a korrepetálás)?

Bizonyítékok: tanóraimegfigyelés, ellenőrző, füzetek, foglalkozási napló, interjú amunkaközösség-vezetővel, önértékelés, interjú, foglalkozási tanmenet,óravázlat.

 

Sajnos a lemaradók ellenőrzése,tájékoztatása esetleges, de ez nem a szaktanár hibája. Az iskolamunkakultúrájának még nem része az ilyen jellegű tevékenység.

A gyengébb - érettségire készülőtanulókkal - heti egy alkalommal korrepetál.

A korrepetálások nem tervezettek,tanmenettel nem rendelkezik és a tanulók értékelése is elmarad.

 

g.  A tanárhatékony intézkedéseket tesz-e a fegyelem, a jó magatartási szokásokkialakítása érdekében, fellép-e a különböző erőszakos viselkedéssel szemben

(milyen fegyelmet tud tartani atanórai foglalkozásokon és kívül; milyen fegyelmező eszközöket alkalmaz;fegyelmező eszközei mennyire felelnek meg az iskola szellemiségének,célkitűzéseinek; milyen mértékben tudja a tanórán a tanuláshoz szükségeslégkört, körülményeket kialakítani; milyen módon reagál a váratlan szituációkra;mennyire tudja intézkedéseit elfogadtatni a tanulókkal és a szülőkkel; mennyiretudja a házirendet betartatni; a házirendi viselkedési normákat mennyire képesa tanulókkal elfogadtatni; a tanulók egymás közötti érintkezését, kapcsolataitmennyiben tudja (akarja) befolyásolni; felügyeleti tevékenysége mennyirehatékony: hogyan tudja a munkavédelmi és tűzvédelmi előírásait betartatni, azosztálytermek és különböző helyiségek tisztaságát megőrizni, illetvemegőriztetni)?

Bizonyítékok: tanóraimegfigyelés, iskolai program, házirend, ellenőrző könyv, interjú amunkaközösség-vezetővel, interjú tanárokkal, tanulókkal, szülőkkel,attitűd-felmérés értékelése, önértékelés, interjú

 

A szaktanár a tanórákon meg tudjateremteni a tanulás szükséges fegyelmet és légkört.  Ebben nagy szerepe van személyiségének, atanulókhoz való rugalmas alkalmazkodásának. Bátran beszél meg - ha szükségesnektartja - nem közvetlenül a tanóra anyagához tartozó témákat. Fegyelmezésieszközei megfelelnek az iskola szellemiségének, a problémákat azokmegbeszélésével igyekszik megoldani, nem alkalmazza az írásbelifigyelmeztetéseket, intőket. Az osztálytermen kívül azonban az iskolai rendre,fegyelemre nem figyel, csak akkor szól, ha valami nagyon szembetűnő.

 

h. A tanár alaposan és alkotóan értékeli-e a tanulókmunkáját

(írásos és szóbeli értékeléseinekaránya; értékelése mennyire veszi figyelembe a tanulók egyéni sajátosságait;értékelése mennyire reális és következetes; az értékelések elősegítik-e a tanulószakmai és emberi fejlődését; milyen a tanulókkal való kapcsolata)?

Bizonyítékok: tanóraimegfigyelés, osztályzatok elemzése, „alkotások" (dolgozatok) értékelése,attitűd-felmérés értékelése, interjú a munkaközösség-vezetővel, önértékelés,interjú.

 

Szóbeli értékelései megerősítők,mindig figyelembe veszi a tanulók egyéni sajátosságait. Sajnos az írásbeliértékelése kizárólag az osztályzatra szorítkozik. Hiányosság, hogy a megírtdolgozatokat a szaktanár nem gyűjti be, így megtekintésükre, utólagoselemzésükre nincs mód. A házi feladatok ellenőrzésének, tapasztalatainakfelhasználására még nem alakult ki megfelelő technikája.

A tanulókkal való kapcsolatakiemelkedően jó a 12 évfolyamos tanulókkal, és megfelelő munkakapcsolata van a8. osztályos tanulókkal is. Fegyelmezési problémái nincsenek, a tanulókalapvetően kötődnek a német nyelv tantárgyhoz. A szaktanárt elfogadják, őszintevéleményükkel segítik a munkáját. Bár nem osztályfőnök, a tanulók szívesenkérik fel a munkaterven kívüli osztálykirándulásokra kísérőnek, így a 8.a, 11.cés a 12.c osztályokkal ment kirándulni.

 

i. A tanár hogyan veszrészt a nevelőmunkában

(milyen mértékben támogatja adiák-önkormányzati munkát; milyen aktivitással vesz részt az Illyés Napokrendezvényein; milyen szerepet vállal az iskolai nemzetközi kapcsolatrendszerében)?

Bizonyítékok: interjú adiák-önkormányzat diák-, illetve tanárvezetőjével, rendezvényfelelőssel, anemzetközi kapcsolatok vezetőjével, önértékelés, interjú,

 

            Szívesenmegy kirándulásokra a tanulókkal, rendszeresen részt vesz az iskola különbözőrendezvényein, azokon önként vállal feladatokat. Idén már második alkalommalszervezi meg a 8.a osztály németországi diákcseréjét, de részt vesz ahagyományos bretzfeldi program szervezésében is. Mind az iskolavezetés, mind aszülők és tanulók nagyon elégedettek a szaktanár ez irányú tevékenységével.

 

j. A tanár megfelelően tájékoztatja-e a szülőket atanulók munkájáról és magatartásáról

(milyen szöveges értékelést,tájékoztatást ad a szülők az ellenőrző révén és milyen gyakorisággal; milyenszóbeli tájékoztatást ad a szülőknek a szülői értekezleteken és a fogadóórákon;a szülői értekezleteken és a fogadóórákon milyen létszámban vesznek részt aszülők; milyen a szülői értekezletek légköre; milyen egyéb formában tartja akapcsolatot a szülőkkel)?

Bizonyítékok: ellenőrzők, szülőiértekezletek jelenléti íve, jegyzőkönyve, szülői értekezlet megfigyelése,interjú szülőkkel, önértékelés, interjú.

 

Az írásbeli tájékoztatásokritkák. A szülői értekezleteken nem, de fogadó órákon rendszeresen részt vesz,ahol együttműködő viszonyt tudott kialakítani a tanulók szüleivel. A szülőkjelentős része már felkereste.

 

k. A tanár mennyire vonja be a tanulók szüleit anevelő-oktató munkába

(vállalnak-e a szülők feladatokata nevelés-oktatásban - előadások tartása, szemléltető eszközök készítése,tanulmányi kirándulások kísérete -)?

Bizonyítékok: napló, interjúszülőkkel, kirándulások jegyzőkönyve, „alkotások", önértékelés, interjú.

 

A szaktanár ilyen irányútevékenysége nem értékelhető, de az iskolai munkakultúrának sem rész még aszülőkkel való szakmai együttműködés. A németországi diákcserét viszont aszülőkkel közösen szervezte meg.

 

l. A tanárnak milyen a kapcsolata a helyi közösségekkel

(mely helyi közösségekkel vanrendszeres kapcsolata; milyen programokat szervez a helyi közösségek számára;mennyire tudja aktivizálni tanulóit, hogy részt vegyenek a helyi közösségektevékenységében; hogyan és milyen rendszerességgel értékeli a tanulók ez irányútevékenységét)?

Bizonyítékok: önértékelés,interjú.

 

A szaktanár még nem alakított kikapcsolatot a helyi közösségekkel, de ilyen elvárásokat nem fogalmazott megszámára senki.

 

m. A tanárnak milyen a kapcsolata az iskolavezetéssel, akollégákkal

(az értekezleteken valórészvétel aktivitásának foka; az iskola célkitűzéseinek, programjának stb.kialakításában való részvétel aktivitásának foka; segíti-e kollégáit a szakmaimunkában; részt vesz-e tanári rendezvényeken, kirándulásokon)?

Bizonyítékok: értekezletekjegyzőkönyve, interjú kollégákkal, tanári rendezvények adatai, önértékelés,interjú.

 

Az iskola értekezleteken inkábbcsak figyelt, ritkán szólt hozzá.  Aziskola célkitűzéseivel egyetért. Az iskolai program véleménye szerint nemcsak aszorosan vett tanulást részesíti előnybe, hanem a tanórán kívülitevékenységeket is. Különösen a kreativitás fejlesztését tartja fontosnak. Úgyérzi, hogy emberközpontú iskolában tanít, amelyet a versenyszellem hat át.

Helyesli a nyelvtanításprioritását a programban. Többször van verseny az iskolában, a helyi versenyekszervezésében részt vesz, rendszeresen készít fel tanulókat megyei versenyekre.

A kollégákkal, különösen atantárgyfelelőssel, való munkakapcsolata jó. Egyelőre ő igényli a kollégáksegítségét, de a tantárgyfelelős kéréseit szívesen teljesíti. Hiányolja azazonos tárgyat tanítók közös problémáinak megbeszélését, a különbözőcsoportokban végzett munka összehangolását, a "segédanyagok"cseréjét.

A tantestületi kirándulásokon jókedvvel szívesen vesz részt. Mások munkáját megbecsüli (az angol nyelvidrámafesztiválon való jelenléte).

 

Célkitűzések, cselekvési terv

 

a. Szakmai fejlődését elsősorbanmódszertani kultúrájának fejlesztése segítené elő. Ezt egyrészt

            - szakoskollégák óráinak megfigyelésével, illetve órák tartásával (a tantárgyfelelősselvagy évfolyamfelelőssel közösen) - ..... december végéig 4 alkalommal;

            - másnyelvszakos óráinak megfigyelésével, illetve órák tartásával (atantárgyfelelőssel vagy évfolyamfelelőssel közösen) - ..... december végéig 2alkalommal;

másrészt

            -továbbképzésen való részvétellel lehet megvalósítani.

.....  (következő tanév)február 1-ig a tantárgyfelelőssel közösen értékelik az óralátogatásoktapasztalatait.

..... (következő tanév) május 31-ig a tantárgyfelelős 2további órát látogat a szaktanárnál, és értékelik, hogy J. H. mennyire tudtahasznosítani a tapasztalatokat.

            Értékelésiszempontok: felhasznált módszerek száma, összevetése az előző óralátogatásokmódszereivel, mennyire felelnek meg a tanulók tudásszintjének, mennyireváltozatosak.

Szintén ..... (következő tanév) május 31-ig atantárgyfelelőssel közösen megfelelő továbbképzési formát keresnek. A képzésidejét, célját, költségeit az iskolavezetéssel egyeztetik.

 

b. A kiejtés javítása érdekébennémet nyelvterületen való továbbképzésre is sor kerülhet. Ennek lehetőségét atantárgyfelelőssel ..... október 31-ig meg kell vizsgálni, és az elképzelést aziskolavezetéssel közölni kell.

 

c. A tanulókkal való jó viszonyttovább erősítheti, ha a szaktanár tanórán kívüli tevékenységét szélesíti.

            - .....szeptember 1-től lehetőséget kap egy német szakkör indítására - a tematikát .....szeptember 15-ig le kell adni az iskolavezetésnek. (Az iskolavezetés 2 szakköriórát látogat a tanév végéig.)

            -Amennyiben vállalkozik rá, filmklub beindítását is támogatja az iskola.

            Értékelésiszempontok: a szakköri tanterv mennyire felelt meg a tanulók érdeklődésének,hányan és milyen rendszerességgel vettek részt a foglalkozásokon, mennyiresegítette a tanórai munkát.

 

d. A tanulók tudásszintjének emelésétsegítené elő

            -megfelelően részletes tanmenetek készítése ..... szeptember 15-ig (a helyitanterv készítésében való részvétel megkönnyíti ezt a munkát),

            - akövetelmények és a számonkérés formáinak írásban való közlése a tanulókkal és aszülőkkel ..... szeptember 15-ig,

            - anyelvvizsga követelmények beépítése a tanmenetekbe ..... szeptember 15-ig(esetleg nyelvvizsgára felkészítő órák tartása),

            - a házifeladatok, munkafüzetek rendszeres ellenőrzése - folyamatos.

            Értékelési szempontok: a tanmenetektartalmazzák-e az alkalmazandó módszereket, azok milyen változatosak; akövetelmények a tanulók tudásszintjéhez igazodnak-e, a számonkérés formáilehetőséget adnak-e a tanulók reális, objektív értékelésére, segítik-e atanulók tudásszintjének diagnosztizálását; a házi feladatokat, füzetet milyengyakorisággal ellenőrizték, milyen visszajelzést kaptak a tanulók munkájukról.

            e. A szaktanár egyéni ambícióját isszolgálja egy újabb diploma - művelődésszervezői (vizuális kultúrára valószakosodással) - megszerzése. Tekintettel arra, hogy az iskola számár szükségvan médiaismereteket oktató tanárra, a kolléga továbbtanulását továbbképzésnekismeri el, és anyagilag támogatja. A tantestület többi tagjának a fejlődést iselősegítené egy informatikai továbbképzés, amelyet az iskolavezetés két évenbelül az iskolán belül kívánja megszervezni.