1. Bevezetés

A bevezető fejezetben először az emberi erőforrások menedzselésének kialakulását és fejlődését tekintjük át, a személyzeti munkától a stratégiai emberi erőforrások menedzseléséig.

Tisztázzuk, hogy mitől válik ez a tevékenység stratégiaivá, s áttekintjük

  • a környezet felől érkező kihívásokat, mint
    • a tanulás és tanítás tudományos megalapozása
    • a globalizálódás
    • az idő
    • a hozzáadott érték
    • a minőség

  • a pedagógusokat érintő kihívásokat, mint
    • a motivációs szakadék
    • a bizalomhiány
    • a konfliktuskezelés
    • munkaerő-piaci viszonyok
    • a sajátos piaci feltételrendszer
    • autonómiahiány
  • az intézmény szervezetét érintő kihívásokat
    • a vezetés részéről
    • a nevelési-oktatási, valamint a szervezet struktúra részéről
  • az intézmény versenyképességét érintő kihívást
    • a kompetencia-felfogás megváltozása felől

mely kihívásokra az intézményvezetőnek figyelemmel kell lennie a stratégiai emberi erőforrás menedzselési rendszerek kialakítása során.

A téma feldolgozása révén világossá válik, hogy milyen három ismérv alapján válik az emberi erőforrások menedzselése stratégiaivá, mely elemeket kell a stratégiai emberi erőforrások menedzselése során az intézményvezetőnek összhangba hoznia, valamint a rendszer kialakítása során milyen kihívásokkal kell szembenéznie.