Gyulafalvi Ernő féle módszerek

Amódszer szerint először az értékelési tényezőket kell meghatározni. Azértékelési kritériumok magukban foglalnak minden olyan jellemzőt, amelyek apedagógusok adott munkavégzésével kapcsolatosak (tanulókkal való közvetlenfoglalkozás, pedagógiai fejlesztő tevékenység stb.). Fontos, hogy mindenpedagógus bekapcsolódhasson az értékelési tényezők feltárásába,összegyűjtésébe. A munkát magát egy olyan csapat végzi, amely

  • összetétele reprezentálja a nevelőtestületet,
  • független, nincs kitéve kedvezőtlen befolyásolásnak, nyomásnak,
  • létszáma ideálisan 5-10 fő,
  • biztosítja a tagok közötti folyamatos kommunikációt,
  • vezetője képes a konfliktusok feloldására.

Azadott iskola a következő értékelési tényezőket határozta meg:

  • Tanítás-tanulás folyamata
  • szakmai biztonság
  • tervezettség, szervezettség
  • módszerek (optimális a tananyaghoz, tanulókhoz, motiváció)
  • követelményszint
  • interakció (kapcsolat, figyelem, aktivitás)
  • kommunikáció (logikus, világos, érthető)
  • szemléltetés
  • vázlat (táblai, tanulói füzet)
  • értékelés
  • tanári stílus, egyéniség, dinamika
  • munkafegyelem
  • lemaradók segítése
  • ügyfelek elégedettsége (tanulók, szülők)
  • Oktatás eredményessége
  • követelménytámasztás realitása
  • követelménytámasztás és tanári munka összhangja
  • bukások indokoltsága
  • év végi és záróvizsgák eredményei, viszonyuk
  • viszony a csoportszinthez és az iskolai átlaghoz
  • Nevelőmunka
  • nevelői stílus (kommunikáció, hangnem, hatás, elfogadás, példakép)
  • osztályfőnöki nevelőmunka
  • tanulók ügyeivel, gondjaival való foglalkozás, gondoskodás
  • tanulók megismerése, fejlesztése
  • hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett tanulókkal való foglalkozás
  • gyermeki és diákjogok betartása
  • gyermek- és ifjúságvédelem
  • közösségteremtés
  • Tehetségfejlesztés
  • tanulmányi, kulturális, sporteredmények (országos, megyei, városi)
  • versenyekre való felkészítés vállalása, végzése, rendszeressége
  • nyelvvizsgára felkészítés
  • tanulók fejlődésének a segítése
  • Tanórán kívüli munkavégzés
  • megbízások vállalása, ellátása (osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői)
  • szakköri, sportköri, érdeklődés köri, felkészítő, felzárkóztató foglalkozások tartása
  • felügyelet óraközi szünetekben, versenyeken, rendezvényeken
  • helyettesítés vállalása
  • az iskola szervezeteiben való munkavégzés (diákönkormányzat, tudományos diákkör)
  • az iskola életét alakító munkában való részvétel (órarend, rendezvény, verseny, pályaválasztás)
  • tanulmányi kirándulások, táborozások, túrák szervezése
  • Fejlesztés - innováció
  • szakmai, pedagógiai önfejlesztés
  • tartalmi fejlesztő munka (tanterv, tankönyv, publikáció)
  • tárgyi fejlesztő munka
  • új módszerek, eljárások bevezetése, elterjesztése
  • bemutató órák tartása
  • pályázatok készítése
  • nevelési, tantárgyi programkészítés
  • kísérletekben való részvétel
  • stratégiai és/vagy operatív terv készítésében való közreműködés
  • új értékek, események, rendezvények meghonosítása
  • Munkafegyelem - adminisztráció
  • oktatási dokumentumok vezetése (napló, ellenőrző könyv, igazolások, bizonyítványok, törzslapok)
  • dolgozatok kezelése, megőrzése
  • oktatási tematika megléte, minősége
  • oktatási tematika betartása
  • munkarend betartása
  • állagmegóvás
  • határidők betartása
  • közreműködés az iskolai rend megtartásában
  • Együttműködés
  • a nevelőtestület tagjaival (meghallgatás, elfogadás, segítés)
  • a tanulókkal
  • a szülőkkel (szülői értekezlet, fogadóóra)
  • a környezettel
  • véleménynyilvánítások objektivitása
  • arculatformálás
  • csoporteredményesség segítése.

A megállapított értékelési tényezők jelentősége,fontossága azonban nem azonos. Ezért el kell végezni a kritériumok súlyozását,amely egyben azok rangsorolását, preferencia sorrendjét is jelenti. Ezután azértékelési résztényezőket a team minden egyes tanárnál 1-5-ig osztályozta, majdaz átlagot beszorozta a kapott súlyszámmal. E révén alakították ki atantestületi sorrendet.

Természetesen más iskoláknál a stratégiai céloknak megfelelően mássúlyszámokat lehet alkalmazni, továbbá az értékelési tényezőket tovább lehetbővíteni, illetve el is lehet hagyni belőlük.

Gyulafalvi Ernő (1998): Módszereka pedagógusok minőségi munkavégzéséért járó kereset-kiegészítésénekmegállapítására. Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola, Békéscsaba.