Gyulafalvi Ernő féle módszerek

A módszer szerint először az értékelési tényezőket kell meghatározni. Az értékelési kritériumok magukban foglalnak minden olyan jellemzőt, amelyek a pedagógusok adott munkavégzésével kapcsolatosak (tanulókkal való közvetlen foglalkozás, pedagógiai fejlesztő tevékenység stb.). Fontos, hogy minden pedagógus bekapcsolódhasson az értékelési tényezők feltárásába, összegyűjtésébe. A munkát magát egy olyan csapat végzi, amely

  • összetétele reprezentálja a nevelőtestületet,
  • független, nincs kitéve kedvezőtlen befolyásolásnak, nyomásnak,
  • létszáma ideálisan 5-10 fő,
  • biztosítja a tagok közötti folyamatos kommunikációt,
  • vezetője képes a konfliktusok feloldására.

Az adott iskola a következő értékelési tényezőket határozta meg:

  • Tanítás-tanulás folyamata
  • szakmai biztonság
  • tervezettség, szervezettség
  • módszerek (optimális a tananyaghoz, tanulókhoz, motiváció)
  • követelményszint
  • interakció (kapcsolat, figyelem, aktivitás)
  • kommunikáció (logikus, világos, érthető)
  • szemléltetés
  • vázlat (táblai, tanulói füzet)
  • értékelés
  • tanári stílus, egyéniség, dinamika
  • munkafegyelem
  • lemaradók segítése
  • ügyfelek elégedettsége (tanulók, szülők)
  • Oktatás eredményessége
  • követelménytámasztás realitása
  • követelménytámasztás és tanári munka összhangja
  • bukások indokoltsága
  • év végi és záróvizsgák eredményei, viszonyuk
  • viszony a csoportszinthez és az iskolai átlaghoz
  • Nevelőmunka
  • nevelői stílus (kommunikáció, hangnem, hatás, elfogadás, példakép)
  • osztályfőnöki nevelőmunka
  • tanulók ügyeivel, gondjaival való foglalkozás, gondoskodás
  • tanulók megismerése, fejlesztése
  • hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett tanulókkal való foglalkozás
  • gyermeki és diákjogok betartása
  • gyermek- és ifjúságvédelem
  • közösségteremtés
  • Tehetségfejlesztés
  • tanulmányi, kulturális, sporteredmények (országos, megyei, városi)
  • versenyekre való felkészítés vállalása, végzése, rendszeressége
  • nyelvvizsgára felkészítés
  • tanulók fejlődésének a segítése
  • Tanórán kívüli munkavégzés
  • megbízások vállalása, ellátása (osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői)
  • szakköri, sportköri, érdeklődés köri, felkészítő, felzárkóztató foglalkozások tartása
  • felügyelet óraközi szünetekben, versenyeken, rendezvényeken
  • helyettesítés vállalása
  • az iskola szervezeteiben való munkavégzés (diákönkormányzat, tudományos diákkör)
  • az iskola életét alakító munkában való részvétel (órarend, rendezvény, verseny, pályaválasztás)
  • tanulmányi kirándulások, táborozások, túrák szervezése
  • Fejlesztés - innováció
  • szakmai, pedagógiai önfejlesztés
  • tartalmi fejlesztő munka (tanterv, tankönyv, publikáció)
  • tárgyi fejlesztő munka
  • új módszerek, eljárások bevezetése, elterjesztése
  • bemutató órák tartása
  • pályázatok készítése
  • nevelési, tantárgyi programkészítés
  • kísérletekben való részvétel
  • stratégiai és/vagy operatív terv készítésében való közreműködés
  • új értékek, események, rendezvények meghonosítása
  • Munkafegyelem - adminisztráció
  • oktatási dokumentumok vezetése (napló, ellenőrző könyv, igazolások, bizonyítványok, törzslapok)
  • dolgozatok kezelése, megőrzése
  • oktatási tematika megléte, minősége
  • oktatási tematika betartása
  • munkarend betartása
  • állagmegóvás
  • határidők betartása
  • közreműködés az iskolai rend megtartásában
  • Együttműködés
  • a nevelőtestület tagjaival (meghallgatás, elfogadás, segítés)
  • a tanulókkal
  • a szülőkkel (szülői értekezlet, fogadóóra)
  • a környezettel
  • véleménynyilvánítások objektivitása
  • arculatformálás
  • csoporteredményesség segítése.

A megállapított értékelési tényezők jelentősége, fontossága azonban nem azonos. Ezért el kell végezni a kritériumok súlyozását, amely egyben azok rangsorolását, preferencia sorrendjét is jelenti. Ezután az értékelési résztényezőket a team minden egyes tanárnál 1-5-ig osztályozta, majd az átlagot beszorozta a kapott súlyszámmal. E révén alakították ki a tantestületi sorrendet.

Természetesen más iskoláknál a stratégiai céloknak megfelelően más súlyszámokat lehet alkalmazni, továbbá az értékelési tényezőket tovább lehet bővíteni, illetve el is lehet hagyni belőlük.

Gyulafalvi Ernő (1998): Módszerek a pedagógusok minőségi munkavégzéséért járó kereset-kiegészítésének megállapítására. Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola, Békéscsaba.