A kereslet kereszt-árrugalmassága

A kereslet kereszt-árrugalmassága azt méri, hogy hogyan hat a termék keresletére valamely más termék árának változása.

Az előjel
ebben az esetben sem mellőzhető, mert fontos információt hordoz a szóban forgó
termékek viszonyáról. Ha olyan termékekről van szó, amelyek a fogyasztásban
helyettesítik egymást, akkor a) versengő
termékekről beszélünk (például hot dog és hamburger), a rugalmasság előjele
pozitív lesz, hiszen a dráguló termék helyett a fogyasztók részben a
helyettesítő terméket fogják vásárolni. Más javakat egyszerre fogyasztanak az
emberek, ezek b) kiegészítő termékek (például a mozielőadás és a popcorn). Utóbbi
esetben a kereszt-árrugalmassági együttható előjele negatív: az egyik termék
árának növekedése a másikból vásárolt mennyiséget is csökkenti. Az előjelből
azonban csak óvatosan szabad a termékek efféle kapcsolatára következtetni.
Emlékezzünk az árváltozás jövedelmi hatására! Ha emelkednek a közüzemi díjak,
könnyen lehet, hogy a háztartás több csirkeaprólékot vásárol (pozitív
kereszt-árrugalmasság), s kevesebb lazacot (negatív kereszt-árrugalmasság). Itt
természetesen nem arról van szó, hogy a csirkeaprólék helyettesítené a közüzemi
szolgáltatásokat vagy utóbbiakat mindig lazaccal együtt fogyasztanák az emberek.
A közüzemi díjak növekedése csökkenti a fogyasztók reáljövedelmét, s az
árváltozás jövedelemre gyakorolt „hatásának hatását" tapasztalhatjuk. Ha az
egyik jószág árváltozása nem hat a másikból vásárolni kívánt mennyiségre
(legfeljebb a jövedelem-hatáson keresztül), akkor c) független termékekről beszélünk.