Összkínálat a versenyző piacon

iDevice ikon

A kínálati függvények aggregálásáról a harmadik fejezetben olvashattunk. Ahhoz, hogy megkapjuk a versenypiac piaci vagy ágazati kínálati függvényét a vállalati kínálati függvényeket a mennyiség-tengely mentén (horizontálisan) kell összegeznünk. Az ágazati kínálati függvény így nem más, mint az ágazati határköltség-függvény: azt mutatja meg, hogy az ágazat mekkora többlet-költséggel képes előállítani az újabb és újabb termékeket (6.3. ábra).

6.3. ábra. Ágazati kínálat a versenypiacon

Ezek alapján egy nagyon fontos hatékonysági következtetést tudunk levonni. A keresleti görbe a termék fogyasztók általi határértékeléseit mutatja, a versenypiaci kínálati görbe pedig - mint ahogyan azt már a 2. fejezetben is feltételeztük - a termelés határköltségét. Az ábrán Q*-tól balra olyan termékeket találunk, amelyekre vonatkozóan a határértékelés nagyobb, mint e termékek előállításának határköltsége, ezek előállítása tehát növeli a társadalmi jólétet. A Q*-tól jobbra lévő termékeknél ez a viszony fordított, előállításuk társadalmi veszteséget okozna. A versenypiaci allokáció hatékonyságára vonatkozó első megállapításunk tehát: (H1) a Q* ágazati kibocsátás társadalmi szinten optimális, az adott ágazat ezen kibocsátási szint révén képes a lehető legjobban növelni a társadalmi jólétet.

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Creative Commons Attribution 3.0 License