Hosszú távú kínálat a versenypiacon

A 6.4. ábrán p1 ár esetén a vállalat optimális kibocsátása q1. Látjuk azonban, hogy bár az ár meghaladja az átlagos változó költséget, így rövid távon érdemes termelni, a tevékenység valójában veszteséges, hiszen q1-nél p1 < AC.
6.4. ábra. Hosszú távú vállalati egyensúly. A fedezeti pont.
Arra számíthatunk, hogy ez a vállalat állandó termelési tényezőit a későbbiekben (azaz hosszú távon) nem fogja megújítani, elhagyja az ágazatot. Ha elég sokan tesznek így, a kínálat érezhetően csökkenni, az ár emelkedni fog. Tegyük fel, hogy az emelkedés p2-ig tart. A vállalati optimum ekkor q2, ahol p2 > AC, a vállalat gazdasági profitra tesz szert. A „gazdasági profit", mint azt tudjuk, azt jelenti, hogy a termelési tényezők tulajdonosai vagy az azokat koordináló vállalkozók ebben az ágazatban nagyobb jövedelemre tehetnek szert, mint más területeken. Ez a körülmény értelemszerűen vonzani fogja más ágazatokból a termelési tényezőket, új belépők jelennek meg, nő a kínálat. Azt várhatjuk, hogy sem pF-nél alacsonyabb, sem pF-nél magasabb ár mellett nem kerülhet nyugalomba az ágazat. pF ár (fedezeti ár) mellett viszont sem az ágazat elhagyására nincsen ok, se új belépők megjelenésére. Ez a vállalat hosszú távú egyensúlyi pontja. Az ár megegyezik a határköltséggel (a profitmaximalizálás I. rendű kritériuma) és megegyezik az átlagköltséggel is (nulla-profit feltétel). A három érték azonban csak az AC-görbe minimumában egyezhet meg egymással, ami egy újabb hatékonysági következtetés levonását teszi lehetővé: (H2) a versenypiacon hosszú távon a vállalatok minimális átlagos ráfordítással állítják elő termékeiket.
Mindebből az is következik, hogy az egyes vállalatok kibocsátására hosszú távon a piaci kereslet alakulása nincsen hatással. Az ágazat nem a vállalati szintű termelés, hanem a vállalatok számának változtatásával fog reagálni a kereslet változásaira. A hosszú távú ágazati kínálati függvény ennek alapján tökéletesen rugalmas, bármekkora a kereslet, azt az AC minimumának megfelelő árszinten elégítik ki. Ha a 6.5. ábrán a kereslet megnő (D → D'), ez átmenetileg növeli a termék árát (pF → p2) és a vállalati szintű termelést, rövid távon gazdasági profitot kínálva az eladóknak. A pozitív gazdasági profit új belépőket vonz az ágazatba, a kínálati függvény eltolódik jobbra (S → S'), aminek hatására az ár és a vállalati termelési volumen újra a fedezeti pontnak megfelelő szintre csökken (p2 → pF).
6.5. ábra. A versenypiac hosszú távú alkalmazkodása
A tökéletesen rugalmas ágazati kínálat feltétele, hogy keresletnövekedés esetén az új vállalatok a korábbiakkal azonos feltételek mellett kezdhessék meg a tevékenységüket. Bizonyos erőforrások azonban nem állnak rendelkezésünkre tetszőleges mennyiségben. A mezőgazdasági termékek termelésének növelése során például azzal számolhatunk, hogy a természeti korlátok által meghatározott földkínálat miatt a földbérleti díj, s így a termelők költsége emelkedhet. A hosszú távú ágazati kínálati függvény ekkor pozitív meredekségű lehet.