A rugalmasság

iDevice ikon

A kereslet törvénye szerint magasabb áron a fogyasztók általában kevesebbet vásárolnak egy-egy termékből. Máskor meg arra számítunk, hogy a növekvő jövedelmek növelik a vásárlási hajlandóságot, vagy hogy jó időben több üdítő fogy, s hogyha drágul a benzin, a motorolaj iránti kereslet is alábbhagy. Hogy a kereslet hogyan reagál az azt befolyásoló tényezők változásira, az égetően fontos kérdés a termelők, eladók, de a versenyt szabályozó hatóságok számára is. A hatékony vállalati árpolitika ugyanúgy ezeken az ismereteken alapul, mint a piaci erő beazonosítása, az azzal való visszaélés bizonyítása. Természetesen nem elég csupán a változások irányát ismerni, fontos, hogy tisztában legyünk a hatások intenzitásával, valamint a rövid és hosszú távú hatások különbségével is. Az intenzitás számszerűsítésére első pillanatban alkalmasnak tűnik a keresleti görbék meredekségének értéke is. Az azt mutatja meg, hogy egységnyivel több értékesítés hány egységnyi árcsökkentést feltételez. A meredekséggel azonban az a baj, hogy csak a változások abszolút nagyságait veti egybe, tekintet nélkül arra a bázisra, kiinduló értékre, ahonnan a változások elindultak. Egy „-1"-es meredekség - eggyel több termék adható el, ha egy dollárral csökken a termék ára - pedig egészen mást jelent, ha kétdolláros fagylaltról van szó, amiből a cukrászdában napi háromszáz gombócot adnak el, mintha húszezer dolláros motorkerékpárokról, amelyekből a napi értékesítés egyetlen darab. Előbbi esetben biztosan nem éri meg csökkenteni az árat, utóbbi esetben viszont biztosan igen, hiába ugyanakkora a keresleti görbék meredeksége. A keresletbefolyásolás intenzitásának mérésére ezért egy komplexebb mutatót kell konstruálnunk. Erre a célra a közgazdászok - Alfred Marshall nyomán - a rugalmasság fogalmát használják. A kereslet rugalmassága azt mutatja meg, hogy hány százalékkal és milyen irányban változik meg a vásárolni kívánt mennyiség, amikor valamely keresletbefolyásoló tényező egy százalékkal változik. Általános alakban, ha i-vel jelöljük a keresletet befolyásoló tényező értékét:

.


A tananyag a követkkező licenc alá esik: Creative Commons Attribution 3.0 License