A kínálat árrugalmassága

iDevice ikon

Ahogyan egy termék keresletét, úgy a belőle eladni kívánt mennyiséget is számos körülmény befolyásolja. S ahogyan a keresletet befolyásoló tényezők hatásának intenzitása, ugyanúgy a kínálatot meghatározó körülmények hatásának mértéke is érdekel bennünket. Utóbbi számszerűsítésében most is a rugalmasság lesz segítségünkre.

A kínálat rugalmassága azt mutatja meg, hogy valamely, azt befolyásoló körülmény egy százalékos megváltozása hány százalékos és milyen irányú változást idéz elő az értékesíteni kívánt termék vagy szolgáltatás mennyiségében.

A „kínálat törvénye" szerint egy-egy termék árának növekedése az eladni szándékozott mennyiség növelésére készteti a termelőket. A kínálat árrugalmassága ennek a kapcsolatnak az erősségéről tájékoztat bennünket. A mezőgazdasági termőföld kínálata szinte teljesen rugalmatlan, hiszen a bérleti díjnak (a föld „árának") a növekedése - a földkínálat természeti korlátai miatt - képtelen a felajánlható terület növekedését kiváltani, s ugyanakkor, a bérleti díj csökkenése sem vezet a mezőgazdasági hasznosításra felkínált terület csökkenésére, hiszen mi mást kezdhetnének a földtulajdonosok földjeikkel, minthogy mezőgazdaságilag hasznosítják azokat. Más - mindenekelőtt feldolgozóipari - termékek esetében viszont az ár növekedése jövedelmezőbbé teszi a termelést, vállalhatóbbá a termelés növelését kísérő esetleges költségnövekedést, kívánatosabbá az eladásra felkínált mennyiség bővítését. Ilyen esetekben a kínálat rugalmas lesz. Ahogyan a kereslet esetében láttuk, itt is jelentős különbséget tapasztalhatunk a növekvő árakhoz történő alkalmazkodási lehetőségeket illetően rövid, illetve hosszabb távon. Rövid távon a vállalatok kapacitása vagy a vállalatok száma egy ágazatban nem nagyon nőhet, s így a termelés sem növelhető jelentősen, a kínálat viszonylag rugalmatlan. Hosszabb időszakot tekintve azonban mód nyílhat minderre, s ennek megfelelően a kínálat is rugalmasabb lesz hosszú távon. A kínálat árrugalmasságát meghatározó összefüggés:

Legyen a fagylaltosunk kínálati függvénye Q = -14 + 0,2p. 100 Ft-os ár mellett ekkor az eladni kívánt mennyiség Q(p=100) = 6, míg 140 forintos ár mellett Q(p=140) = 14. A 40 forintos árnövekedés tehát 8-cal növeli meg az eladni kívánt mennyiséget, a kínálat átlagos árrugalmassága ebben az ártartományban:

Ez azt jelenti, hogy az ár egy százalékos növekedésének hatására az eladni kívánt mennyiség 2,4%-os növekedésére számíthatunk. A kínálat rugalmas.

Ahogy a keresletrugalmasság, ugyanúgy a kínálat rugalmassága is megjelenik a kínálati függvények meredekségében: minél laposabb az (inverz) kínálati függvény, annál rugalmasabb a kínálat:

4.4. ábra. Rugalmatlan és rugalmas kínálat

A laposabb görbe arra utal, hogy a vállalatoknak vannak kihasználatlan kapacitásaik, könnyen bővíthetik a termelést, esetleg mód van arra, hogy új vállalatok különösebb akadályok nélkül lépjenek be a piacra. A meredekebb görbe meg egyebek között arra utalhat, hogy a kínálat csak új kapacitások költséges kiépítésével növelhető. Az ábrán az is látható, hogy egy kínálati görbe mentén a rugalmasság változhat. Ha a fagylaltos 140-ről emeli az árat 180-ra, akkor a felezőponti módszerrel számított árrugalmasság már csak mintegy 1,78.


A tananyag a követkkező licenc alá esik: Creative Commons Attribution 3.0 License