Monopólium

A piacformák másik véglete, amikor egyetlen eladó vagy egyetlen vevő van az adott piacon. Az előbbit monopóliumnak („egyetlen eladó"), az utóbbit monopszóniumnak („egyetlen vevő") nevezzük. Vezetékes vizet többnyire csak a helyi vízszolgáltatótól vásárolhatunk (monopólium), cukorrépa-termésünket pedig a magas szállítási költségek miatt aligha adhatjuk el másnak, mint a földrajzilag legközelebb eső cukorgyárnak, vagy a munkaerő egyetlen lehetséges vásárlója is számos nehéz sorsú településen manapság csak a helyi önkormányzat (monopszóniumok). A kizárólagos vevői pozícióban levő vállalatokkal, azaz a monopszóniumokkal részletesebben nem foglalkozunk, hasonló problémák kísérik működésüket, mint a monopóliumokét.
A monopólium egy másik megközelítésben olyan eladó, amelynek termékeit a fogyasztók nem tudják más eladók termékeivel helyettesíteni. Ez egyszerűen hangzik, a versenyfelügyelő hatóságoknak olykor mégis komoly gondot okoz a monopolhelyzet, s ezzel együtt a nemkívánatosnak feltételezett, visszaélésre alkalmat adó piaci erő meglétének a bizonyítása. Valójában ezeknek a vállalatoknak is szembe kell nézniük a versennyel. Egyrészt mert a helyettesítés sokkal általánosabb, mint az első ránézésre gondolnánk, s talán egyre általánosabb is. A fűtésre szolgáló földgázt ugyan általában valóban egyetlen szolgáltatótól lehet beszerezni adott településen, de a földgáz versenyez a villamos energiával, szénnel, fával, a jobb hőszigeteléssel, a melegebb pulóverrel, s „helyettesíthetjük" úgy is, hogy egyszerűen fázunk. Másfelől, számos monopóliumnak számolnia kell azzal, hogy ha kellően magas profitra tesz szert, akkor kellően vonzó lesz az adott ágazat ahhoz, hogy új belépők, leküzdve a monopolhelyzethez vezető belépési korlátokat, mégiscsak megjelenjenek az adott piacon (potenciális verseny).
Összességében tehát a monopólium sem egy elszigetelt entitás a gazdasági rendszerben. A vállalat viselkedését ugyanolyan alapelvek határozzák meg, mint a piac többi szereplőjének magatartását. Ugyanúgy fennáll a kölcsönös függőség a szállítóival, vevőivel, potenciális versenytársaival kapcsolatban is, s látni fogjuk, a „Láthatatlan Kéz", ha akadozva is, a monopóliumokat is a társadalmi jólét szolgálatába állíthatja.