A kereslet kereszt-árrugalmassága

iDevice ikon

A kereslet kereszt-árrugalmassága azt méri, hogy hogyan hat a termék keresletére valamely más termék árának változása.

 
Az előjel ebben az esetben sem mellőzhető, mert fontos információt hordoz a szóban forgó termékek viszonyáról. Ha olyan termékekről van szó, amelyek a fogyasztásban helyettesítik egymást, akkor a) versengő termékekről beszélünk (például hot dog és hamburger), a rugalmasság előjele pozitív lesz, hiszen a dráguló termék helyett a fogyasztók részben a helyettesítő terméket fogják vásárolni. Más javakat egyszerre fogyasztanak az emberek, ezek b) kiegészítő termékek (például a mozielőadás és a popcorn). Utóbbi esetben a kereszt-árrugalmassági együttható előjele negatív: az egyik termék árának növekedése a másikból vásárolt mennyiséget is csökkenti. Az előjelből azonban csak óvatosan szabad a termékek efféle kapcsolatára következtetni. Emlékezzünk az árváltozás jövedelmi hatására! Ha emelkednek a közüzemi díjak, könnyen lehet, hogy a háztartás több csirkeaprólékot vásárol (pozitív kereszt-árrugalmasság), s kevesebb lazacot (negatív kereszt-árrugalmasság). Itt természetesen nem arról van szó, hogy a csirkeaprólék helyettesítené a közüzemi szolgáltatásokat vagy utóbbiakat mindig lazaccal együtt fogyasztanák az emberek. A közüzemi díjak növekedése csökkenti a fogyasztók reáljövedelmét, s az árváltozás jövedelemre gyakorolt „hatásának hatását" tapasztalhatjuk. Ha az egyik jószág árváltozása nem hat a másikból vásárolni kívánt mennyiségre (legfeljebb a jövedelem-hatáson keresztül), akkor c) független termékekről beszélünk.

A tananyag a követkkező licenc alá esik: Creative Commons Attribution 3.0 License