
Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

1 

4. olvasólecke: A Neo FM és a Class FM rövid története 

1. A Neo FM 

 

2012. november 9-én éjfélkor elhallgatott a Neo FM országos lefedettségű kereskedelmi 

rádió. Az adó indulása, működése botrányokkal teli volt, ahogy elhallgatása is. 

A Neo FM 2009. november 19-én kezdte el a műsorszolgáltatást, miután sajátos módon nyerték 

el a korábban a Sláger Rádió által használ frekvenciát. 2008. december 18-án az Országgyűlés 

úgy módosította a médiatörvényt, hogy az ORTT pályáztatás nélkül is meghosszabbíthatta 

volna az akkor működő Sláger és Danubius Rádiók további működését.1 Sólyom László, akkori 

köztársasági elnök azonban előzetes normakontrollra küldte a módosított jogszabályt, mivel 

úgy vélte, a módosítás korlátozza a gazdasági versenyt. 

 

 

1. kép: A Neo FM logója2 

 

Az Alkotmánybíróság 2009. június 30-i határozatában egyetértett a köztársasági elnök 

indokaival és alkotmányellenesnek nyilvánította a módosítást. Ennek következtében az ORTT 

pályázatot írt ki a két országos vételkörzetű rádiós frekvenciára. A pályázatra a 2009. 

szeptember 28-ig tartó határidőig nyolc pályázat érkezett be hat indulótól. A Danubius 

                                                           
1 „Az új szabályok szerint a műsorszolgáltatási jogosultság lejártát követően az Országos Rádió és Televízió 

Testület (a továbbiakban: ORTT) a műsorszolgáltató kérelmére pályázat nélkül ismételten megújíthatja a 

műsorszolgáltatási jogosultságot, ha a műsorszolgáltató kötelezettséget vállal a digitális átállásban való 

közreműködésre. A jogosultság televíziók esetében további öt évre, de legfeljebb 2011. december 31-ig, rádiók 

esetében legfeljebb a digitális átállásig terjedő időre hosszabbítható meg. Nem újítható meg a jogosultság, ha a 

jogosult a műsorszolgáltatási szerződést vagy az Rttv.-t súlyosan megszegte. A jogosultság megújításáról az ORTT 

dönt, s a tagok szavazatának mértéke az Rttvm. alapján az országgyűlési képviselőcsoportok létszámához 

igazodik.” 71/2009. (VI. 30.) AB határozat. Letölthető az Alkotmánybíróság hivatalos elektronikus oldaláról: 

http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/1772C7D62D6B32D8C1257ADA0052B0B7?OpenDocument (Utolsó 

elérés ideje: 2020. november 11.) 
2 1. kép forrása: http://est.hu/kepek/170/galeria/170172_galeria_neo_fm_jo.jpg (Utolsó elérés ideje: 2020. 

november 30.) 

http://public.mkab.hu/dev/dontesek.nsf/0/1772C7D62D6B32D8C1257ADA0052B0B7?OpenDocument
http://est.hu/kepek/170/galeria/170172_galeria_neo_fm_jo.jpg


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

2 

frekvenciájára, a Danubius Rádió, a Zene Rádió, az Advenio Műsorszolgáltató és a Rádió 

Juventus Műsorszolgáltató pályázott. A Sláger Rádió frekvenciájáért a Sláger Rádió mellett a 

Danubius, a Zene Rádió és az FM1 Konzorcium „küzdött.”3 

Az ORTT 2009. október 28-án hozott döntésével 2009. november 19-től két új adó kezdhette 

el működését. A Danubius Rádió frekvenciáját az Advenio nevű cég kapta meg, a Sláger 

Rádióét az FM1 nevű konzorcium: az előbbin a Class FM, az utóbbin a Neo FM kezdte el a 

műsorszolgáltatást. Az Adveniót nem sokkal a pályázat beadási határideje előtt, 2009. 

szeptember 7-én alapították. Tulajdonosai kétharmad részben Nyerges Zsolt ügyvéd, 

egyharmad részben az akkor jobboldalinak tartott Lánchíd Rádió által alapított Lánchíd 

Vagyonkezelő. Az FM1 egy konzorcium, az akkor baloldalinak tartott Est Média Group (EMG) 

és a cég tulajdonában álló Radiocafé 98.6 közös gyermeke. A pályázati eljárásról szóló 

információk szerint mindkét cég jelentős összegek kifizetését vállalta: egyrészt 

műsorszolgáltatási díjként, másrészt fel kellett ajánlaniuk nettó árbevételük bizonyos 

százalékát. Az Advenio árbevételének 55 százalékát, míg az FM1 és 50 százalékát ígérte 

koncessziós díjként. Az ORTT akkori elnöke hiába hívta fel a figyelmet arra, hogy több 

jogsértés is történt a pályáztatás során: például 2009. október 7-i ülésén a Zene Rádiót üzleti 

tervének megalapozatlansága miatt kizárták a pályázatból, ami azért érdekes, mert ugyanezzel 

az indokkal más indulók anyagát is érvényteleníteni kellett volna.4 Majtényi László ezért sem 

vett részt a szavazáson. Hiába terjesztette elő a 2009. október 28-i ülésen indítványát, hogy 

zárják ki az irreális üzleti tervvel indulókat, nem járt sikerrel. Hasonló előterjesztést tett az 

SZDSZ delegáltja is, de a többi pártdelegált leszavazta javaslataikat. Így Tímár János sem 

szavazott a pályázatokról. A testületben helyet foglaló egy-egy Fidesz és KDNP5, valamint a 

két MSZP6 delegált megszavazta az Advenio és az FM1 konzorcium pályázatait.7 A pályázati 

                                                           
3 GERGELY Zsófia (2009. október 1.): Utolsó percig megy a verseny a zenerádiókért. Letölthető az origo.hu 

portálról: 

https://www.origo.hu/itthon/20090930-hat-palyazo-szall-ringbe-a-slager-es-a-danubius-frekvenciajaert.html 

(Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
4 GERGELY Zsófia (2009. október 21.): „Nem tudom, kinek hiányoznak botrányok” - interjú az ORTT elnökével. 

Letölthető az origo.hu portálról: https://www.origo.hu/itthon/20091021-interju-majtenyi-laszlo-orttelnokkel.html 

(Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
5 Szalai Annamária és Tirts Tamás 
6 Gyuricza Péter és Ladvánszky György 
7 Origo (konkrét szerző nélkül: 2009. október 28.): Novembertől nincs többé Sláger és Danubius Rádió. Letölthető 

az origo.hu portálról: https://www.origo.hu/itthon/20091028-slager-radio-danubius-radio-ortt-eldolt-a-ket-

orszagos-radiofrekvencia.html (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://www.origo.hu/itthon/20090930-hat-palyazo-szall-ringbe-a-slager-es-a-danubius-frekvenciajaert.html
https://www.origo.hu/itthon/20091021-interju-majtenyi-laszlo-orttelnokkel.html
https://www.origo.hu/itthon/20091028-slager-radio-danubius-radio-ortt-eldolt-a-ket-orszagos-radiofrekvencia.html
https://www.origo.hu/itthon/20091028-slager-radio-danubius-radio-ortt-eldolt-a-ket-orszagos-radiofrekvencia.html


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

3 

folyamat mögött a Fidesz és az MSZP megállapodását sejtették: így mindkét nagy pártnak jut 

egy-egy országos kereskedelmi rádió.8 

Ekkor még nem volt sejthető, hogy a kormányváltást követően teljesen átalakul a médiumok, 

többek között a rádiók, támogatásának rendszere. 

A Neo FM nem tudott nyereségessé válni. Működése első évében 335 millió forintos 

koncessziós díjat kellett kifizetnie, valamint bevételeinek 50%-át. Hiába mérsékelte sajátos 

módon a Médiatanács a koncessziós díjat, ez nem segített a Neo FM-en.9 2010-ben 713 millió, 

2011-ben 1,2 milliárd forint veszteséget termelt és 2011 közepe óta az adó működéséhez 

szükséges bankgaranciát sem tudta felmutatni.10 

Mivel a csatorna 700 millió forint adósságot11 halmozott fel az állammal és 200 millió forintot 

az Antenna Hungáriával szemben és még a szerzői jogdíjakkal is tartozott, a Médiatanács 

fizetési ultimátumot adott.12 „Segítségül” elengedte a frekvenciahasználati díjak kamatait. Az 

adósság felhalmozásnak hátterében a cég két dolgot jelölt meg. Földes Ádám vezérigazgató úgy 

nyilatkozott: „(…) a magyar rádiós piac három év alatt reklámbevételeinek mintegy 60 

százalékát veszítette el úgy, hogy közben a hallgatók száma nem csökkent.”13 A másik okként a 

tulajdonos képviselője Horváth László kifejtette, hogy az állami vállalatok egyetlen perc 

reklámot sem vásároltak tőlük. Mivel az ajánlatukat a fizetési haladékra a Médiatanács nem 

fogadta el, ezért csődvédelmet kértek.14  

Hiába, mert a rádióval kötött műsorszolgáltatási szerződést a hatóság 2012. június 20-án 

felbontotta.15 

                                                           
8 GERGELY Zsófia (2009. október 28.): Szerdán együtt izgul Sólyom és Bajnai - eldőlhet a rádiópályázat sorsa. 

Letölthető az origo.hu portálról: https://www.origo.hu/itthon/20091027-szerdan-eldolhet-a-radiopalyazat-az-

orttben.html (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
9 PETHŐ András (2012. március 29.): Elsumákolt díjjal hömpölyög tovább a rádióbotrány. Letölthető az origo.hu 

portálról: https://www.origo.hu/itthon/20120328-mediatanacs-az-advenio-es-az-fm1-mediaszolgaltatasi-dija.html 

(Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
10 BEDNÁRIK Imre (2012. június 6.): Megszűnhet a Neo FM, a tavalyi veszteség 1,2 milliárd. Letölthető a nol.hu 

portálról: http://nol.hu/belfold/a_mediatanacs_mentoovet_nyujt_a_neo_fm-nek-1312543 (Utolsó elérés ideje: 

2020. november 30.) 
11 Ennek jelentős része a Médiatanács által kiszabott bírságokból állt. L. index.hu (Konkrét szerző nélkül: 2012. 

november 9.): Végleg elhallgat a Neo FM. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2012/11/09/vegleg_elhallgat_a_neo_fm/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
12 BUCSY Levente: (2012. június 08.): Neo FM: újabb több száz milliós tartozásra derült fény. Eredetileg a Magyar 

Nemzet online változatában jelent meg. Letölthető: 

https://web.archive.org/web/20120611013803/http://mno.hu/belfold/neo-fm-ujabb-tobb-szaz-millios-tartozasra-

derult-feny-1081887 (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
13 radiosite.hu (Konkrét szerző nélkül: 2012. június 18.): Csődvédelmet kértek. Letölthető a radiosite.hu portálról: 

http://radiosite.hu/csdvedelmet-ker-a-neofm/index.php?option=com_content&view=article&id=1275:nem-kap-

haladekot-a-neofm&catid=1:hirek&Itemid=99 (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
14 Ibid. 
15 origo.hu (Konkrét szerző nélkül: 2012. június 20.): Felmondta a Neo FM szerződését a Médiatanács. Letölthető 

az origo.hu portálról: https://www.origo.hu/itthon/20120620-a-neo-fm-mediaszolgaltatasi-dijtartotasa-

mediatanacs.html (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://www.origo.hu/itthon/20091027-szerdan-eldolhet-a-radiopalyazat-az-orttben.html
https://www.origo.hu/itthon/20091027-szerdan-eldolhet-a-radiopalyazat-az-orttben.html
https://www.origo.hu/itthon/20120328-mediatanacs-az-advenio-es-az-fm1-mediaszolgaltatasi-dija.html
http://nol.hu/belfold/a_mediatanacs_mentoovet_nyujt_a_neo_fm-nek-1312543
https://index.hu/kultur/media/2012/11/09/vegleg_elhallgat_a_neo_fm/
https://web.archive.org/web/20120611013803/http:/mno.hu/belfold/neo-fm-ujabb-tobb-szaz-millios-tartozasra-derult-feny-1081887
https://web.archive.org/web/20120611013803/http:/mno.hu/belfold/neo-fm-ujabb-tobb-szaz-millios-tartozasra-derult-feny-1081887
http://radiosite.hu/csdvedelmet-ker-a-neofm/index.php?option=com_content&view=article&id=1275:nem-kap-haladekot-a-neofm&catid=1:hirek&Itemid=99
http://radiosite.hu/csdvedelmet-ker-a-neofm/index.php?option=com_content&view=article&id=1275:nem-kap-haladekot-a-neofm&catid=1:hirek&Itemid=99
https://www.origo.hu/itthon/20120620-a-neo-fm-mediaszolgaltatasi-dijtartotasa-mediatanacs.html
https://www.origo.hu/itthon/20120620-a-neo-fm-mediaszolgaltatasi-dijtartotasa-mediatanacs.html


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

4 

2012 júliusában a Neo FM-et működtető vállalkozást jelképes összegért, mindössze 5 forintért 

Medveczky Mihály volt ügyvéd vásárolta meg. Azt állította, hogy amerikai befektetők 

megbízásából cselekedett, akik meg kívántak egyezni a hatósággal a rádió további 

működtetéséről.16 A Médiatanács azonban közleményben tudatta: nem áll szándékában korábbi 

döntésének megváltoztatása. 2012. augusztus 6-án a 26 rádiós mondott fel Medveczky Károly 

módszerei miatt. Az új tulajdonos a rádiósok munkabérét sem rendezte.17 

 

 

2. kép: Medveczky Mihály18 

 

2012. augusztus 7-én éjjeltől kezdve fél napig néma csend volt. Délután véletlenszerű 

sorrendben elkezdtek dalokat játszani, másnap új hírolvasók is bejelentkeztek óránként. 

Augusztus 27-én reggel 6 órától új műsorvezetőkkel és új műsorokkal jelentkezett a rádió. 

Megkezdték a műsorstruktúra és a zenei kínálat átalakítását. A csődeljárás során az adó 

moratóriumot kapott. A Fővárosi Bíróság első fokon kimondta ugyan, hogy az NMHH 

jogszerűen járt el a szerződés felmondása során, azt azonban megfellebbezték. Két hónapig a 

jog védelme alatt állt az adó, a november elején lejáró csődvédelmet viszont nem 

hosszabbították meg. Ráadásul a Fővárosi Ítélőtábla is helyesnek minősítette a korábbi elsőfokú 

döntést. 2012. november 9-én Medveczky Mihály óránként bejátszott közleményben tudatta, 

                                                           
16 HVG online – MTI (2012. július 7.): Átvállalnák a Neo FM tartozását. Letölthető a hvg.hu portálról: 

https://hvg.hu/itthon/20120707_neo_fm_tartozas (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
17 M. LÁSZLÓ Ferenc (2012. augusztus 6.): Tömeges felmondás a Neo FM-ben: elhallgat a Bumeráng. Letölthető 

a hvg.hu portálról: https://hvg.hu/itthon/20120806_NeoFM_felmondas_elhallgat (Utolsó elérés ideje: 2020. 

november 30.) 
18 2. kép forrása: FERENCZI András (2012. augusztus 7.): Eladósodott világutazó vezette szakadékba a Neo FM-et. 

Letölthető az origo.hu portálról: https://www.origo.hu/itthon/20120807-portre-medveczky-mihalyrol-a-neo-fm-

tulajdonosarol.html (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://hvg.hu/itthon/20120707_neo_fm_tartozas
https://hvg.hu/itthon/20120806_NeoFM_felmondas_elhallgat
https://www.origo.hu/itthon/20120807-portre-medveczky-mihalyrol-a-neo-fm-tulajdonosarol.html
https://www.origo.hu/itthon/20120807-portre-medveczky-mihalyrol-a-neo-fm-tulajdonosarol.html


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

5 

hogy a Neo FM aznap 24 órával megszünteti a földi műsorsugárzást.19 Az adó által használt 

frekvenciát előbb a Kossuth, majd a Dankó Rádió kapta meg.20  

 

2. A Class FM 

 

A Class Fm21 2009. november 19-én kezdte el a műsorszolgáltatást. Tulajdonosi köre a korábbi 

Danubius Rádió frekvenciáját elnyerve indította el a másik országos lefedettségű, földi 

sugárzású adót. Az Advenio Zrt. által működtetett csatorna tulajdonosi köréhez tartozott a Heti 

Válasz, a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió is, mely túlzott médiapiaci jelenlétet 

eredményezett, így ezt fel kellett számolni. A csatorna rövid idő alatt az ország egyik 

leghallgatottabb adójává vált. Különösen a Sebestyén Balázs vezette Morning Show-nak 

köszönhetően.22 Az Advenio Zrt. többségi tulajdona 2013 nyarán kerül Simicska Lajoshoz. A 

csatorna anyagi biztonságához jelentősen hozzájárulnak az állami vállalatok hirdetései.23 

 

 

3. kép: A Class FM logója24 

 

                                                           
19 Ennek jelentős része a Médiatanács által kiszabott bírságokból állt. L. index.hu (Konkrét szerző nélkül: 2012. 

november 9.): Végleg elhallgat a Neo FM. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2012/11/09/vegleg_elhallgat_a_neo_fm/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
20 radiosite.hu (Konkrét szerző nélkül: 2013. december 15.): Frekvenciacserék januárban. Letölthető a radiosite.hu 

portálról: http://radiosite.hu/frekvenciacserek-januartol/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
21 Pályázatában még Klassz Rádió néven. 
22 BÁTORFY Attila (2010. február 19.): A Class FM és az MR1-Kossuth a leghallgatottabb rádió. Letölthető a 

kreativ.hu portálról: http://kreativ.hu/cikk/a_class_fm_es_az_mr1_kossuth_a_leghallgatottabb_radio (Utolsó 

elérés ideje: 2020. november 30.) 
23 -VA- (2014. január 10.): Simicskáé a Class FM is. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2014/01/10/simicskae_a_class_fm_is/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
24 3. kép forrása: szeretlekmagyarorszag.hu (Konkrét szerző nélkül – fotó: Mervai Márk: 2016. november 16.): 

Újabb fordulat a Class FM-nél: csütörtökön is várják a mikrofon elé Balázsékat. Letölthető a 

szeretlekmagyarorszag.hu portálról: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-

nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://index.hu/kultur/media/2012/11/09/vegleg_elhallgat_a_neo_fm/
http://kreativ.hu/cikk/a_class_fm_es_az_mr1_kossuth_a_leghallgatottabb_radio
https://index.hu/kultur/media/2014/01/10/simicskae_a_class_fm_is/
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

6 

A „bajok” az Orbán-Simicska háborúval kezdődnek el. Bár Simicska Lajos25 2016. május 17-

én eladja az Advenio ZRt.-t a Sláger Rádió Zrt.-nek,26 2016. augusztus 1-jén a Médiatanács 

elutasítja a Class FM kérelmét, hogy további öt évre lehetőséget kapjon a sugárzására. Az 

NMHH által kiadott indoklás szerint, többek között: 

„Az elmúlt hét évben olyannyira megváltoztak a médiapiaci körülmények, amelyek indokolttá 

teszik, hogy a jelenlegi helyzethez igazított pályázati feltételek mentén keljenek versenyre 

egymással a lehetséges jelentkezők egy sokszínű médiarendszer működésének megfelelően. Az 

eredeti pályázati feltételeket pedig egy a maitól nagyban eltérő médiapiaci, gazdasági és 

műszaki környezetben határozták meg.”27 

Továbbá: 

„A rádió a médiatörvény hatálybalépése óta összesen 12 alkalommal sértette meg a 

médiaigazgatási jogszabályokat, és a kifogásolt esetek között súlyos és ismételt jogsértés is 

előfordult.”2829 

Az Advenio Zrt. közleményében jelentette be, hogy indulni fognak a pályázaton.30 Mivel a cég 

megtámadta az NMHH döntését, 2016. október 13-án a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi 

Bíróság felfüggesztette az új országos rádiófrekvencia használatára vonatkozó pályázati 

eljárást. Az ügy első tárgyalási napját 2016. december 21-re tűzték ki. Mivel rögzítették, hogy 

a Class FM műsorsugárzását biztosító használati jogosultság november 19-én lejár, és annak 

ideiglenes meghosszabbítására nem kötelezhető a Médiatanács, a Class FM november 20-tól a 

pályázat felfüggesztése ellenére sem sugározhat.31 

                                                           
25 És cégtársa Nyerges Zsolt. 
26 SZALAY Dániel (2016. május 23.): Megvették Simicska rádióját, a Class FM-et. Letölthető a 24.hu portálról: 

https://24.hu/media/2016/05/23/megvettek-simicska-radiojat/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
27 Kiemelés: NMHH. Hét év után lejár a Class FM jogosultsága, kibővített pályázatot indíthat a Médiatanács (2016. 

augusztus 1.) Letölthető: a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság hivatalos elektronikus oldaláról: 

https://nmhh.hu/cikk/171474/Het_ev_utan_lejar_a_Class_FM_jogosultsaga_kibovitett_palyazatot_indithat_a_M

ediatanacs (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
28 Ibid. 
29 NMHH. Médiatanács: Tévéműsor-támogatási pályázat 420 millió forintos kerettel. Letölthető: a Nemzeti Média 

és Hírközlési Hatóság hivatalos elektronikus oldaláról: 

https://nmhh.hu/cikk/169853/Mediatanacs_Tevemusortamogatasi_palyazat_420_millio_forintos_(Utolsó elérés 

ideje: 2020. november 30.), illetve KD (2016. május 12.): Enyhe volt a korhatár, megbüntették a Morning Show-

t. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/05/12/enyhe_volt_a_korhatar_megbuntettek_a_morning_show-t/ (Utolsó 

elérés ideje: 2020. november 30.) 
30 Index (konkrét szerző nélkül: 2016. augusztus 1.): Megszűnhet a Class FM: Simicska nemrég eladott rádiójának 

nem hosszabbítják meg a szerződését. Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/08/01/nem_hosszabbitjak_meg_a_class_fm_szerzodeset/ (Utolsó elérés ideje: 

2020. november 30.) 
31 Index (konkrét szerző nélkül: 2016. október 13.): Felfüggesztették a Class FM frekvenciájára kiírt pályázatot. 

Letölthető az index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/10/13/felfuggesztettek_a_class_fm_frekvenciajara_kiirt_palyazatot/ (Utolsó 

elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://nmhh.hu/cikk/171474/Het_ev_utan_lejar_a_Class_FM_jogosultsaga_kibovitett_palyazatot_indithat_a_Mediatanacs
https://nmhh.hu/cikk/171474/Het_ev_utan_lejar_a_Class_FM_jogosultsaga_kibovitett_palyazatot_indithat_a_Mediatanacs


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

7 

2016. november 15-én a Class FM kiadott egy közleményt, melyben közölték, „csak” az analóg 

adással áll le és jelenleg olyan átalakításokat hajtanak végre, amelyek elengedhetetlenek a 

jövőbeni megfelelő műsorszolgáltatáshoz. Közölték azt is, hogy minden műsorvezetőnek – 

2016. december 31-ig van érvényes szerződése, azonban Sebestyén Balázs ezentúl tévés 

szereplésére kíván koncentrálni, ezért az utolsó három napon Best Of Morning Show adás lesz 

hallható. 

 

 

4. kép: Class FM közleménye32 

 

Sebestyén Balázs viszont a Facebook oldalán egy videóüzenetben33 elmondta, hogy szó sincs 

ilyenről, és amit a rádió állít, az hazugság. Aznap este a vezérigazgatótól kapott telefon után 

közölte, hogy szerdán mégis beengedik őket műsort készíteni. 

                                                           
32 A. 4. kép forrása: nyugat.hu (Konkrét szerző nélkül - 2016. november 15.): Sebestyén Balázs: Amit a Class FM 

közleményében ír, az hazugság! https://www.nyugat.hu/cikk/a_class_fm_bejelentette_holnaptol_nincs_morning 

(Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
33 Ibid. 

https://www.nyugat.hu/cikk/a_class_fm_bejelentette_holnaptol_nincs_morning


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

8 

 

 

5. kép: Sebestyén Balázs34 

 

Ez így is történt. 2016. november 16-án reggel beengedték őket a rádió épületébe és el is készült 

az adás, azonban bejelentették, hogy az aznapi lesz az utolsó a Class FM-en. Elmondásuk 

szerint szürreális viszonyok uralkodtak az épületen belül, mindenhova biztonsági őrök kísérték 

őket, az adás utolsó perceiben kikapcsolták a stúdióban az internetet és a kávéautomatát is 

elvitték.35 Aznap délután a rádió tulajdonosa, Michael McNutt levelet küldött, melyben tudatta 

Sebestyén Balázzsal, hogy továbbra is visszavárják műsort készíteni, melyre a következő 

választ kapta: „Kedves Michael! Már így is nevetség tárgya vagy, hogy hazugságokat állítasz 

egy sajtóközleményben, majd kirúgod az embereidet, aztán amikor ez túl nagy port kavar, akkor 

megijedsz és könyörögsz nekik, hogy inkább jöjjenek vissza és készítsenek műsort... Úgyhogy 

szerintem hagyd abba ezt a csiki-csuki játékot, mert lassan senki nem tud már komolyan venni, 

és így a megmaradt hallgatókat is elveszíted.”36 

A Class FM frekvenciáját végül a Hold Reklám Kft. nyerte el, melynek tulajdonosa az a Bakai 

Mátyás, aki 2017 októberéig a Radio Plus Kft. társügyvezetője volt Andy Vajna kormánybiztos 

                                                           
34 Az 5. kép forrása: szeretlekmagyarorszag.hu (Konkrét szerző nélkül – fotó: Mervai Márk: 2016. november 16.): 

Újabb fordulat a Class FM-nél: csütörtökön is várják a mikrofon elé Balázsékat. Letölthető a 

szeretlekmagyarorszag.hu portálról: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-

nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/ (Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 
35 SIXX - NT (2016. november 16.): Balázs: Ez az utolsó Morning Show a Class FM-en. Letölthető az index.hu 

portálról: https://index.hu/kultur/media/2016/11/16/balazs_adas_lesz_kitalaljuk_milyen_formaban/ (Utolsó elérés 

ideje: 2020. november 30.) 
36 STUBNYA Bence (2016. november 16.): Balázs a Class FM tulajdonosának: Nevetség tárgya vagy. Letölthető az 

index.hu portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2016/11/16/balazs_a_class_fm_tulajdonosanak_nevetseg_targya_vagy/ (Utolsó 

elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/
https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kekhirek/ujabb-fordulat-a-class-fm-nel-holnap-varjak-a-mikrofon-ele-balazsekat/
https://index.hu/kultur/media/2016/11/16/balazs_adas_lesz_kitalaljuk_milyen_formaban/
https://index.hu/kultur/media/2016/11/16/balazs_a_class_fm_tulajdonosanak_nevetseg_targya_vagy/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

9 

mellett. A Radio Plus Kft. működteti ekkor a hálózatba kapcsolt Rádió 1 adóit. A Hold Reklám 

Kft. pedig saját helyi rádiói hálózatba kapcsolódva működnek a Rádió 1-el, azaz a Rádió 

1 műsorait sugározzák.37 

 

Ellenőrző kérdések: 

1. Hogyan jött létre a Neo FM? 

2. Miért vált fizetésképtelenné a Neo FM? 

3. Mi lett a sorsa a csatornának? 

4. Hogyan jött létre a Class FM? 

5. Mivel indokolta a Médiatanács, hogy nem hosszabbítja meg a csatorna 

műsorsugárzási jogosultságát? 

6. Hogyan szűnik meg az adó? 

7. Mi lesz a Class FM frekvenciájával? 

 

  

                                                           
37 HH (2018. február 21.): Úgy tűnik, eldőlt, ki indíthat új országos kereskedelmi rádiót. Letölthető az index.hu 

portálról: 

https://index.hu/kultur/media/2018/02/21/ugy_tunik_eldolt_ki_indithat_uj_orszagos_kereskedelmi_radiot/ 

(Utolsó elérés ideje: 2020. november 30.) 

https://index.hu/kultur/media/2018/02/21/ugy_tunik_eldolt_ki_indithat_uj_orszagos_kereskedelmi_radiot/


Politika és média a rendszerváltás után                                                    4. lecke: 50 perc 

 

10 

 

Jelen tananyag a Szegedi Tudományegyetemen készült az Európai Unió támogatásával. A 

tananyag elkészítését az EFOP-3.6.2-16-2017-00007 azonosító számú, Az intelligens, 

fenntartható és inkluzív társadalom fejlesztésének aspektusai: társadalmi, technológiai, 

innovációs hálózatok a foglalkoztatásban és a digitális gazdaságban című projekt támogatta. 

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap és Magyarország 

költségvetése társfinanszírozásában valósul meg. 

 

 

 

 

 


