Könyvtárak rendje

Ebben a leckében 3 dologról fogunk beszélni.

ikon

Zárt raktár vs szabadpolcos rendszer

Melyiket hogyan használjuk?

ikon

Formai feltárás

Hogyan jön létre a rekord és mi is ez ténylegesen?

ikon

Tartalmi feltárás

Hogyan vállunk képessé téma alapján keresni?

Ennek a leckének a célja, hogy bemutassa formai és tartalmi feltárások alapján hogyan lehet eligazodni a könyvtárakban.

Fontos

A szövegben csillaggal jelölt fogalmakat felugró ablakban olvashatja, illetve kereshető formában az alábbi weboldalon tudja elérni, vagy az ETA-ban a Könyvtárhasználati kislexikon nevű pdf-ben láthatja az adott fogalom, szakszó részletesebb magyarázatát!


"Az eddigiek alapján nem meglepő, hogy a különféle könyvtárak felépítése, belső rendje alaposan eltér, hiszen más szerkezetben, más feltételekkel kell egy több milliós állományt „hozzáférhetővé” tenni, mint egy pár tízezer kötetes iskolai könyvtárat.

A lényegi különbség abból fakad, hogy az olvasótermekben, a kölcsönzőben szabadon hozzáférhető-e a könyvtári állomány nagyobbik része, vagy a dokumentumok tetemesebb része zárt raktárakban van, ahova az olvasók nem mehetnek be." (Kokas 2007 38. o.)

Zárt raktár

A zárt raktári rendszerű könyvtárak esetében, ami összeköti az olvasót a dokumentummal az a raktári nyilvántartás, a számítógépes rendszer és a tájékoztató könyvtáros.

Szabadpolcos rendszerű

"A kisebb gyűjteményekben a könyvtári anyag szabadon hozzáférhető az olvasói termekben. Az ilyen könyvtárat szabadpolcos rendszerűnek nevezzük. Ennek legnagyobb előnye, hogy az olvasók közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a dokumentumokkal, korlátozás nélkül bolyonghatnak a szakrendben elhelyezett könyvespolcok között és szabadon válogathatnak." (Kokas 2007 38.o.)

Vegyes rendszer

viszonylag gyakran előfordul, hogy a könyvtárak a vegyes rendszert választják. Ebben az esetben van egy jelentős szabadpolcos rendszer, a ritkábban használt vagy értékesebb állományt pedig zárt raktárakban tárolják.

Rekord/Tétel

Ahhoz, hogy az előző leckében említett raktári nyilvántartások, más néven katalógusok létre tudjanak jönni, szükségünk van egy olyan elemre (rekord/tétel), ami helyettesíti a könyvet, vagyis minden lényeges adatot tartalmaz róla, a tényleges tartalmán felül. A katalógus egy darabja tehát megfeleltethető a könyvvel, egyértelműen tudja azonosítani azt, szakszóval kifejezve visszakereshetővé teszi azt.

Feltárás munkafolyamata

Ahhoz, hogy a keresés eredményes legyen a közlőnek (pl.: könyvtáros) és a befogadónak (pl.: olvasó) is ugyanazt a „nyelvet” kell beszélnie és magának a dokumentumok leírásainak is ezen a nyelven kell íródniuk. Ezt nevezzük információkereső nyelvnek. Ebben a terminológiában maradva a kommunikációs folyamat az információkeresés, amelynek segédeszköze az információkereső rendszer*Olyan rendszer, ami segíti a kommunikációt a felhasználó és a dokumentumok, dokumentum leírások között. Elemei a tájékoztató eszközök: katalógus, adatbázis, azon belül a dokumentumok tartalmi és formai feltárása során keletkező információk..

A feltárás munkafolyamata az, ami segíti az információkeresés megfelelő működését. Ennek sok megközelítési lehetősége van, könyvtára válogatja, hogy melyik fajtáját és részét használják, de vannak egységesebb és gyakoribb elemei, amelyekről a továbbiakban ejtünk néhány szót.

Két elengedhetetlen része van annak, hogy visszakereshetővé tudjunk tenni egy dokumentumot:

bibliográfiai leírás legalább egy kiválasztott besorolási adattal*Visszakeresést biztosító információ/adatelem. (ez alkotja az előző leckében tárgyalt leíró katalógus alapját)

osztályozás (ez alkotja az előző leckében tárgyalt tárgyi katalógus alapját)

A továbbiakban az ezeknek az elkészítéséhez szükséges feltárás mikéntjébe nyújtunk egy kis betekintés annak érdekében, hogy könnyebb legyen átlátni a keresés során hogyan érdemes eljárni annak érdekében, hogy tényleg azt kapjuk eredménynek, amit szeretnénk.


A leíró feltárás, katalogizálás, vagy másik gyakori megnevezésével élve bibliográfiai leírás elkészítésével a dokumentum helyettesítője jön létre [rekord], ami elsődlegesen annak formai adatait tartalmazza.

Ennek elkészítése során az a cél, hogy az olvasók kéréseinek legjobban megfelelő dokumentumok a lehető leggyorsabban megtalálhatóak legyenek. Ha átlátjuk ennek a mikéntjét, olvasóként könnyebben fogunk úgy kérni/keresni, hogy a legjobb találatokat/dokumentumokat kapjuk meg.

A leírás során olyan adatokat kell összegyűjteni, amik egyértelműen egy konkrét dokumentumot azonosítanak. Erre különböző szabványok, szabályok lette kialakítva.

Ezeknek az adatelemeknek képesnek kell lenniük arra, hogy:

Feltáráshoz szükséges létrehozható adatcsoportok

Három nagy adatcsoportot lehet elkülöníteni

  • a mű jellemzői
  • a megjelenési formájának jellemzői
  • a műhöz kötődő személy jellemzői

Nyolc fő adatcsoport létezik

  • Cím és szerzőségi közlés (főcím – alcím, szerző: személy vagy testület)
  • Kiadási adatok (hányadik kiadás)
  • Megjelenés (helye, kiadó neve, kiadás éve)
  • Terjedelem (oldalszám, méret, melléklet)
  • Sorozati adatok (ha van: sorozat címe, sorozaton belüli szám, ISSN)
  • Megjegyzések
  • Terjesztési adatok (ISBN)

Ebből az olvasó számára az első három adatcsoport adatai lényegesek akkor, amikor valamilyen dokumentumra van szüksége.

Cutter jelzet

Ha már a bibliográfia leírás eleminél tartunk, létezik egy igazán fontos jelzet, amit ezeknek az adatoknak a segítségével tudunk megalkotni, és a későbbiekben fontos szerepük lesz. Ez az úgynevezett Cutter jelzet, ami az első adatcsoportra építve hozható létre. Ennek az a lényege, hogy elsődlegesen a szerző neve alapján (vezetéknév), vagy ha az nincs, akkor a dokumentum címe alapján (névelőkön túl) adunk egy jelzetet a dokumentumnak, aminek köszönhetően a könyvek sorrendje sokkal egyértelműben meghatározható válik. Ez az ABC sorrendjére épül és egy betű és szám páros alkotja, a betű a szerző vagy cím első betűje, a szám pedig egy meghatározott szabály szerint kerül kiosztásra.

Betű kiosztása, sorrendje

Például, ha van két szerzőnk: Bodor István és Benedek Géza, akkor mind a kettő a B betű alá kerül, azonban Benedek István könyve előbb lesz a polcon, mert a „b” betű után az egyik „e” míg a másik „o” betűvel folytatódik és az „e” előrébb van az ABC-ben.

Sorrend:
Benedek Géza
Bodor István

Számok sorrendje

Egy meghatározott táblázat alapján kerül kiosztásra:

Benedek Elek és Benedek Géza könyvei közül Benedek Elek könyve kerül előrébb a polcon, mert a Benedek vezetéknév miatt mind a ketten B betűt kapnak, azonban számaik eltérőek lesznek.

Benedek E : 48
Benedek F -- Bener : 49
Benes -- Benj : 50

Sorrend:
Benedek Elek: B 48
Benedek Géza: B 49

A tartalmi feltárás az, ami elsődlegesen lehetővé teszi a könyvek csoportosítását. Itt is fennáll az, hogy a dokumentumot úgy kell tematikai csoportokba rendezni, hogy mind az olvasó, mind a könyvtáros képes legyen egy közös nyelvet beszélni a keresés során, ha az tartalmi ismérvek alapján történik. Tehát itt egy tartalmi-tematikai szerkezetű rendszert kell kidolgoznia/használnia a könyvtárnak a teljes gyűjteményére.

A szabadpolcos részben a könyveket tartalmuk szerinti csoportokba rendezik, ezért az egymással rokon tartalmú kötetek egymás mellé kerülnek. A könyv és könyvtár évezredes története során sokféle módszert kitaláltak arra, hogyan helyezzék el a könyveket. Végül századunk elejére alakult ki a ma is használt rendszer.

Az információkereső nyelveknek (IKNY) több fajtája is létezik, a könyvtártól függ, hogy melyikeket használja.

Fajtái:

Ezeknek egy gyakrabban használt fajtáját fogjuk bemutatni a következőkben.

Egyetemes Tizedes Osztályozás: ETO

Ez egy tudományfelosztáson alapuló, hierarchikus osztályozási rendszer. Struktúráját tekintve viszonylag flexibilis és jól biztosítja a kombinációs lehetőségeket

Hármas strukturáltság jellemzi.

1. Főosztály: 0-10 ig

  • 0. Általános művek
  • 1. Filozófia, pszichológia
  • 2. Vallás, teológia
  • 3. Társadalomtudományok
  • 4. jelenleg betöltetlen főosztály
  • 5. Alaptudományok, matematika, természettudományok
  • 6. Alkalmazott tudományok
  • 7. Művészetek, játék, sport, szórakozás
  • 8. Nyelvészet, irodalom
  • 9. Régészet, földrajz, történelem

2) Osztály (pl.: 3. Főosztályon belül a pedagógia a 37-es)

3) Alosztály (pedagógián belül a felsőoktatás a 378-as

Példa:

Ezeket pontokkal elválasztva szokás feltüntetni: 3.37.378-as egy felsőoktatásról szóló könyv. Ezt van lehetőség például szakcsoportokkal még kissé tovább osztani, a 378.4-es például a tudományegyetemek csoportja, ahogy vannak az ETO-nak további jelei, amikkel még lehet pontosítani a dokumentum tartalmát.

Miben áll ennek a jelentősége?

Az esetek többségében, főleg nagyobb vagy szakkönyvtárak esetében, amiknek állománya több tudományterületet lefed, a könyvek besorolása és polcra történő helyezése ezek alapján is történik, a könyvek jelzetei is ezek alapján kerülnek kiosztásra.

Például:

A filozófiai témájú könyvek kerülnek az első polcokra, hiszen számuk 1-es. Ezen belül kerülnek további, pontosabb meghatározásra a könyvek, 159.9 alá a pszichológia, míg az etika a 17-es számával kissé hátrébb kerül. Vannak, ahol kiírásra kerülnek a számok is, hiszen könnyebb megtalálni egy szakterület alá eső könyvet így, ha sok kisebb szakterült is az adott főcsoport alá tartozik.

Ennyivel azonban még nem tudjuk megtalálni a keresett könyvet, hiszen az etikán belül rengeteg további dokumentum található. Itt kerül be a képbe a Cutter-szám, amit a Formai feltárásnál láttunk. Hiszen ezzel például egy Bodor István által írt etika könyvet már képesek vagyunk megtalálni.

Ha a katalógusban rákeresünk Bodor István könyvére, és azt látjuk, hogy a jelzete a 17 B72, akkor az első polcok körül megkeressük a 17-es etika témában található könyveket, és utána csak abc sorrendben a „b” betűt, azon belül pedig a növekvő számsoron belül 72-es-et és ott lesz a keresett könyv.


A lecke alapját képezték: