8.1. 3. A tantermeken kívül tartott foglalkozások szervezési kérdései
A közoktatás egyik legnagyobb problémájának a mereven 45 percekre szabott oktatás nevezhető. Sajnálattal tapasztalható, hogy nem használjuk ki az iskola közvetlen környezetében adott tanulási formát, pedig sok lehetőség van az iskola udvarán vagy a legközelebbi parkban is.
Az előző alfejezet felsorolásban szereplő első két terepi foglalkozás belefér a 45 perces órába is. A többi forma már órák tömbösítését vagy egész napos programok szervezését igényli.
A hosszabb időtartamú terepi foglalkozások lebonyolításánál 3 fő szakasz különíthető el.
Az első az előkészítő szakasz, amelyben játékos feladatokkal ráhangolhatjuk a tanulókat a kiválasztott helyszínre, témára.
Ha például valamelyik nemzeti parkba visszük a gyerekeket, akkor a háttér-információk megadásánál bemutathatjuk Magyarország 10 nemzeti parkjának címerét és fontosabb jellemzőit. A lexikális adatok számon kérése helyett (mint például a terület nagysága) inkább az általános intelligenciához szükséges információk feldolgozására helyezzük a hangsúlyt. A környezet- és természetismeret tankönyvek többségében megtalálhatók Magyarország 10 nemzeti parkjának legfontosabb adatai. Ennek a témának a feldolgozása azonban csak akkor lesz hatékony, ha a tanulókat elvisszük ezekre a területekre.
Nagyon jó kezdeményezésnek vélem az úgynevezett „parkoló” programot, amelyet néhány iskolában valósítanak meg. Ezek az iskolák azt tűzték ki célul, hogy a 8 évfolyamos alapképzés alatt minél több magyar nemzeti parkba elviszik osztálykirándulás vagy erdei iskola program keretében a diákokat. Vannak ökoiskolák, amelyek a 4. osztálytól kezdődően minden tanévben elviszik más-más nemzeti parkba a tanítványaikat.
Több nemzeti parkunkban is őrizzük az őshonos magyar kutyafajtákat, melyekről képeslapokat is készítettek. Megvásárolható például tíz magyar őshonos kutyafajta képeslapja, ahol a kölyök és a kifejlett állat képe is látható (összesen 20 db). Ezeket összekeverve, véletlenszerű párokat alakíthatunk ki a tanulókból azzal a feladattal, hogy az összetartozó „kiskutya és a nagykutya” keresse meg egymást. Miután a párok kialakultak, további kutató feladat lehet, hogy derítsék ki, melyik nemzeti parkokban találhatók meg, és milyen célból fordulnak ott elő. (Természetesen más őshonos háziállatok képeivel is megvalósíthatjuk ezt a feladatot.) Az előkészítő szakaszban kérhetjük a gyerekeket, hogy keressék meg az interneten a 10 hazai nemzeti park honlapját, amelyről gyűjtsenek magadott szempontok alapján információkat. Ezt végezhetik projektmunkában, párokban vagy csoportokban, majd tanulói kiselőadásban, poszterek készítésével stb. bemutatják egymásnak is az elvégzett kutatói tevékenységüket. Ezt a munkát egy úgynevezett „címerkereső” játékkal zárhatjuk.
A „címerkereső” játékos feladathoz a 10 nemzeti park címere és a
hozzájuk kapcsolódó rövid ismertető szöveg szükséges. Ezeket külön-külön
kinyomtatjuk (színes címerképekkel), majd összekeverjük és szétosztjuk. A
tanulók feladata úgy alkotni párokat, hogy a címer és a hozzá kapcsolódó szöveg
kerüljön egymás mellé.
A tantermen kívül tartott foglalkozások második fő
szakaszában a tanulók egyénileg, párokban vagy csoportokban munkáltató lapokkal
dolgoznak, irányított felfedezéseket végeznek a pedagógus által meghatározott
területen. Ehhez néhány gondolatébresztő ötletet mutatok be.
1. Célzott megfigyelések, vizsgálatok az iskola
udvarán
Amikor az égtájakról, az
iránytű (vagy tájoló) használatáról tanítunk, akkor kihasználhatjuk a tanulók
életkori sajátosságaiból adódó versenyező szellemet. Erre kiváló játékos
feladat például az udvaron található fák, építmények, emberi létesítmények
egymáshoz való elhelyezkedésének meghatározása egy térképvázlat segítségével.
Megfigyelhetik a tanulók az időjárást, vagy méréseket végezhetnek, és az
eredményeket összehasonlíthatják az országos átlaggal.
2. Madárbarát iskolakert program
Ennek a programnak a megvalósításához
szükséges háttér-információt a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
honlapján lehet találni (www.mme.hu). A honlapon
segítséget kapunk a madárbarát iskola megvalósításához, ötleteket gyűjthetünk
konkrét feladatokhoz, amelyek több tanévre biztosítanak folyamatos
tevékenységet a tanulók számára. Ezen a honlapon több oktatási segédanyag is
letölthető.
A terepi foglalkozások megvalósításának harmadik fő
része a terepen végzett tevékenységek elemzése, értékelése, következtetések
levonása. A pedagógusok zöme erre a tevékenységre nem fektet elég hangsúlyt,
pedig a különböző tantárgyak tananyagának tanításakor többször visszacsatolhatunk
az itt szerzett ismeretekhez, tapasztalatokhoz, és így a terepi foglakozásra
fordított idő többszörösen megtérülhet a tanítás-tanulás folyamatában.

Keresse fel az alábbi honlapot!:
http://www.mme.hu/napi_madarvedelem
Sorolja fel, hogy milyen felszerelés szükséges ahhoz, hogy az iskolakertet madárbarát kertté alakítsuk!
A fenti honlapon a tudástárban megtalál egy ingyenesen letölthető madárhatározót. Kérem töltse le, és alkalmazza a terepi foglalkozásokon!
Érdekességként javasoljuk: http://www.mme.hu/webkamerak_526579aa874d7 melynek segítségével betekinthet a madarak életébe!