7. 1. A Projektpedagógia lényege

A projekt szó maga tervet, tervezést, megtervezett munkát jelent.

Valamilyen kihívásra épülő, a cél által vezérelt, siker elérésére késztető, eredményesen együtt alkotó tevékenység. A környezet-adekvát oktatás során maga a megtapasztalt valóság, a természet, az alkotott, a létesített környezet kínálja a tananyagot.

A projektpedagógia olyan tanulásszervezési eljárás, amely az egészből indul ki, és ehhez rendeli a részleteket, vagyis az általában megszokottak ellenkezője.

A projekttanulás arra készteti a tanulókat, hogy összegezzék az egy-egy tantárgyban tanult ismereteiket, tudásukat az adott témával kapcsolatban. Vagyis az integrált megközelítést feltételezi. A projekt egész ideje alatt fontos, hogy a tanár és a diák partnerként, együtt vegyen részt a munkafolyamat egészében. Az együttes cselekvéshez nélkülözhetetlenek a kooperatív tanulási technikák.

Nem az adott tananyag elsajátításához keres tevékenységet, hanem az ismeretekről az ismeretek megszervezésének folyamatára helyezi a hangsúlyt, tehát a tanártól és a diáktól egyaránt folyamattervezést kíván.

A közös alkotás együvé tartozást alapozó élmény, miközben a tanulók különböző készségeit, képességeit fejleszti. A tanulók a képességeik alapján választják ki a megoldandó feladatot vagy tevékenységet, ezért a tanulási motivációjuk is jobb lesz. Serkenti a diákokat az önálló és a csoportokban történő feldolgozásra. Ez nagyobb felelősséget, alkalmazkodni tudást feltételez, mint a korábban megszokottak. Összességében komplexebb fejlesztés érhető el a projektpedagógia alkalmazásával. Tanórán, összefoglalásként, témanapon, témahéten, táborban, erdei iskolában is alkalmazhatjuk a projektmunkát.