5.1.2. Nemzeti alaptanterv (NAT)
Az alaptanterv központi tanterv, mivel az
iskolák széles körének, az ország valamennyi iskolájának kötelező tanügyi
dokumentuma. Sajátossága abban áll, hogy kizárólag azokat a közös értékeket,
követelményeket, tanítási tartalmakat írja elő, amelyeket valamennyi iskola –
világnézeti és nevelésfilozófiai irányultságtól függetlenül – fel tud vállalni,
és amelynek teljesítéséhez rendelkezik a nélkülözhetetlen feltételekkel. (Szebenyi,1997.10.old)
Nemzeti
alaptanterv (NAT)
„A magyar nemzeti köznevelés és közoktatás
szabályozásának alapdokumentuma. Nem a hagyományos értelemben vett tanterv,
mivel nem ír elő tantárgyakat, óraszámokat és évfolyamonkénti
tananyag-elrendezést. Inkább alap a keret- és helyi tantervek, tantárgyi programok,
vizsgakövetelmények, tankönyvek és más taneszközök készítéséhez. Az alaptanterv
nemzeti jellegét az adja, hogy a közös nemzeti értékeket közvetíti és
szolgálja, és ezzel hozzájárul a nemzeti hagyományok ápolásához, valamint a
nemzeti azonosságtudat fejlesztéséhez. A Nemzeti alaptantervet a Kormány
rendeletben adja ki. A nemzeti köznevelési törvény adta előírás szerint
ciklikusan sor kerül az alaptanterv felülvizsgálatára.” (Magyar Közlöny, 2012.
évi 66. szám. 10846 old.)
A NAT megfogalmazásából látszik, hogy
csak a minimálisan szükséges értékeket, feladatokat, követelményeket
tartalmazza, ezért a nemzetközi szakirodalomban „Core-curriculumnak” magyarra fordítva „magtantervnek” nevezzük. Az Európai Unió minden országa
rendelkezik alaptantervvel (core-curriculummal), így biztosítva a minimális
egységes követelményrendszert és az iskolai átjárhatóságot. A Nemzeti
alaptanterv műveltségterülekre bontva fogalmazza meg az alapelveket, célokat,
fejlesztési feladatokat és a közműveltségi tartalmakat.
A NAT műveltségi
területei:
-
Magyar nyelv és irodalom
-
Idegen nyelvek
-
Matematika
-
Ember és társadalom
-
Ember és természet
-
Földünk – környezetünk
-
Művészetek
-
Informatika
-
Életvitel és gyakorlat
-
Testnevelés és sport
Az 1-4 évfolyam környezetismeret tantárgy számára megfogalmazott alapelveket, célokat, fejlesztési feladatokat és közműveltségi tartalmakat az „Ember és természet” műveltségi terület tartalmazza.
Az 5-6
évfolyam természetismereti tantárgy számára megfogalmazott alapelveket,
célokat, fejlesztési feladatokat és közműveltségi tartalmakat pedig az „Ember és természet” valamint a „Földünk – környezetünk” műveltségi
terület tartalmazza.
A helyi tanterv
készítését vagy a kész tantervek adoptálását megelőzi az intézmény pedagógiai
programjának összeállítása.