5.1.2. Nemzeti alaptanterv (NAT)

Az alaptanterv központi tanterv, mivel az iskolák széles körének, az ország valamennyi iskolájának kötelező tanügyi dokumentuma. Sajátossága abban áll, hogy kizárólag azokat a közös értékeket, követelményeket, tanítási tartalmakat írja elő, amelyeket valamennyi iskola – világnézeti és nevelésfilozófiai irányultságtól függetlenül – fel tud vállalni, és amelynek teljesítéséhez rendelkezik a nélkülözhetetlen feltételekkel. (Szebenyi,1997.10.old)

Nemzeti alaptanterv (NAT)

„A magyar nemzeti köznevelés és közoktatás szabályozásának alapdokumentuma. Nem a hagyományos értelemben vett tanterv, mivel nem ír elő tantárgyakat, óraszámokat és évfolyamonkénti tananyag-elrendezést. Inkább alap a keret- és helyi tantervek, tantárgyi programok, vizsgakövetelmények, tankönyvek és más taneszközök készítéséhez. Az alaptanterv nemzeti jellegét az adja, hogy a közös nemzeti értékeket közvetíti és szolgálja, és ezzel hozzájárul a nemzeti hagyományok ápolásához, valamint a nemzeti azonosságtudat fejlesztéséhez. A Nemzeti alaptantervet a Kormány rendeletben adja ki. A nemzeti köznevelési törvény adta előírás szerint ciklikusan sor kerül az alaptanterv felülvizsgálatára.” (Magyar Közlöny, 2012. évi 66. szám. 10846 old.)

A NAT megfogalmazásából látszik, hogy csak a minimálisan szükséges értékeket, feladatokat, követelményeket tartalmazza, ezért a nemzetközi szakirodalomban „Core-curriculumnak” magyarra fordítva „magtantervnek” nevezzük. Az Európai Unió minden országa rendelkezik alaptantervvel (core-curriculummal), így biztosítva a minimális egységes követelményrendszert és az iskolai átjárhatóságot. A Nemzeti alaptanterv műveltségterülekre bontva fogalmazza meg az alapelveket, célokat, fejlesztési feladatokat és a közműveltségi tartalmakat.

A NAT műveltségi területei:

-          Magyar nyelv és irodalom

-          Idegen nyelvek

-          Matematika

-          Ember és társadalom

-          Ember és természet

-          Földünk – környezetünk

-          Művészetek

-          Informatika

-          Életvitel és gyakorlat

-          Testnevelés és sport

Az 1-4 évfolyam környezetismeret tantárgy számára megfogalmazott alapelveket, célokat, fejlesztési feladatokat és közműveltségi tartalmakat az „Ember és természet” műveltségi terület tartalmazza.

Az 5-6 évfolyam természetismereti tantárgy számára megfogalmazott alapelveket, célokat, fejlesztési feladatokat és közműveltségi tartalmakat pedig az „Ember és természet” valamint a „Földünk – környezetünk” műveltségi terület tartalmazza.

A helyi tanterv készítését vagy a kész tantervek adoptálását megelőzi az intézmény pedagógiai programjának összeállítása.