9. Kompetenciafejlesztés, nevelési feladatok és képességfejlesztés lehetőségei a tanórákon

iDevice ikon Célok

A kompetencia fogalmával, a természettudományos kompetencia fejlesztésének lényegét ismerteti a fejezet.

Az olvasólecke feldolgozása körülbelül 45 percet igényel.

 

 


A pedagógiai szakirodalomban használt új kifejezés, a kompetencia nem szinonimája a képességnek, inkább komplex feladatok adott kontextusban sikeres megoldására való képességet, vagyis egy jól szervezett tudásrendszer eredményes használatát jelenti.  A Pedagógiai Lexikon (1997) meghatározása szerint: a kompetencia alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők” Ugyanez a lexikon a kompetenciafejlesztést a következőképpen definiálja: „tudatosan egymásra épített, a tanulók egyéni aktuális állapotához igazított fejlesztő tevékenységek sorozata.” (Pedagógiai Lexikon 1997).

A 2012-es Nemzeti alaptanterv meghatározása szerint: „A kompetencia az ismeretek, készségek olyan ötvözete, amely megfelelő attitűdökkel társulva biztosítja, hogy az egyén képes és kész legyen egy adott helyzetben hatékonyan és sikeresen cselekedni. Az Európai Unió értelmezésében, kulcskompetencia-ajánlásaiban a kompetencia egy olyan dinamikusan alakuló komplex kognitív és pszichikus struktúra, mely az ismeretek, képességek, készségek és attitűdök rendszeréből épül fel, és az egyént adott tevékenységek elvégzésére teszi képessé. A tantervben e kompetenciák, továbbá fejlesztési feladatok, tevékenységek, képességek és készségek kapnak szerepet, mindig feltételezve mögöttük egy tudásrendszert is.”(Magyar Közlöny. 2012. évi 66. sz. 10845. old.)