4. 4. A tanítási órák típusai
A
tanítási óra a közoktatás egyik leggyakoribb szervezeti formája. A környezeti
és természetismereti órák szerkezete, - más tantárgyakhoz hasonlóan - az adott
óra fő didaktikai feladatától és céljától függ, és ez határozza meg az órák
típusait. Mielőtt a különböző óratípusukat elemeznénk, nézzük meg azokat a fő
szerkezeti elemeket, didaktikai mozzanatokat, amelyek majdnem minden órán
megvalósulnak.
Gyakran
megvalósuló didaktikai feladatok az órák szerkezetében:
- A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának
folyamatos fenntartása
- A tanulók informálása az óra céljáról
- A tanulók témával kapcsolatos előzetes
ismereteinek felidézése, ellenőrzése
- Az új ismeretek elemzése
- Fogalomalkotás, következtetés, szabály
megfogalmazása
- Rendszerezés, rögzítés
- A tanultak alkalmazása és visszacsatolás
- A tanulói teljesítmény ellenőrzése (szükség
esetén korrekciója)
A tanítók és
tanárok nem egymástól elszigetelten, hanem egymáshoz kapcsolódva tervezik meg
az adott témához/témakörökhöz tartozó órák rendszerét, ezt tematikus
tervezésnek nevezzük, amelyet a tantárgyakra és évfolyamokra lebontott
tanmenetben vagy tartárgyi programokban összegezünk. A tanítási óra fő céljától
függően különböző óratípusok megvalósításával fejleszthetjük a tanulókat. Ebben
az alfejezetben nem részletezzük a tanterem falain kívül szervezett
foglalkozásokat, mert azzal külön fejezetben (8. fejezet) foglalkozunk.