5.4. Környezetismereti óra elemzése

iDevice ikon Tevékenység

Egy felvett tanóra (film) elemzése.

Nézze meg a tanítási órát!

Az alábbi linket bemásolva a google-keresőjébe megnyitható az a dokumentum, amelyben https://www.youtube.com/watch?v=cNPtynt8nwc megtalálja a bemutató órát.

 

Miután megnézte a filmet, a következő szempontok alapján elemezze!:

A tanító személyiségére vonatkozó szempontok:

- Kiegyensúlyozottság, munkamód
- Reakciókészség, konfliktuskezelés

A tanítási óra szerkezetére, tartalmára, eredményességére vonatkozó szempontok

  1. Az óra felépítése, szervezése, logikai rendje, időarányok. (Az óra előkészítettségét, koherenciáját, összefüggéseit, visszacsatolását is vegyük figyelembe.)
  2. A tanulók aktivizálása játékos, sokszínű, érdekes feladatokkal, tevékenységekkel, változatos eszközhasználattal.
  3. Az órán használt munkaformák változatossága (egyéni, páros, frontális és csoport munka, kooperatív tevékenység). (A választott munkaformák összhangja a tananyaggal, hatékonyságuk.)
  4. A tanulók differenciált fejlesztése. A nevelési lehetőségek kihasználása (pl. egészséges életmódra, környezettudatosságra nevelés). (Attitűd, készség, - képességfejlesztés, autonómia /felelősségtudat változatossága, hatékonysága.)
  5. A tanító beszéd- és kérdéskultúrája. (A beszédtechnika: érthetőség, lényegre-törő fogalmazás, a kérdések gondolkodtatók-e, problémafelvetés, oksági összefüggések feltárása megtörtént-e?)
  6. A tanító személyisége, tanulókhoz való viszonya. (Nyitottság, kedvesség, tekintélyelvűség helyett tanulást támogató / segítő-facilitátor szerep érvényesült-?)
  7. A tanító szakmai felkészültsége, módszertani kultúrája. (A téma tágabb ismerete – törzsanyagon kívül is – szakkifejezések helyes használata, a módszerek eredményessége.)
  8. A tanulók motivációja, az óra hangulata, légköre. (Az egész órán fenntartja-e a tanulók érdeklődését.)
  9. A tanító értékelési módszerei. (A tanulók tevékenységének értékelése, amelyben a társak egymásközti értékelésére is lehetőséget ad. A tanító önértékelése, fejlesztési javaslatokkal.)
  10. Az óra eredményessége. (Óra végi összefoglalás, óraközi feladatmegoldások, korrekciók.)

Az óra értékelését célszerű szempontonként 1-10 –ig pontozni, mert így tényszerűbb adatokat kaphatunk.

Csoportmunka:

Az elemzésének eredményeit hasonlítsa össze a társaiéval, majd vitassák meg azokat!