3.2.5. A rétegmunka

Bár a DFHT a tudásban heterogén csoportok kialakítását helyezi előtérbe, ebben az alfejezetben mégis szeretnénk pár gondolattal bemutatni a homogén csoportalakításon alapuló rétegmunkát, amelynek a lényege az, hogy a tanulókat „képességeik” alapján csoportokra osztják és ez alapján kapnak az egyes rétegek nehéz, közepes vagy könnyű, egyénileg megoldandó feladatot.

Célunk annak átgondoltatása, hogy a DFHT órákon miért tartózkodjunk ettől a fajta csoportalakítástól. E munkaformának a legkritikusabb pontja a gyerekek besorolása, amelynek az alapja a tanulók képességeiről való feltételezés, ami azonban legtöbbször nem más, mint a tanulók szorgalmáról, teherbírásáról, tantárgyi teljesítményszintjéről való benyomás alapján kialakult összkép, és nem feltétlenül a valódi gyermekismeret. Amennyiben a pedagógus nem kellő körültekintéssel, nem az egyéni különbségek figyelembevételével alakítja ki a csoportok beosztását, nem figyeli folyamatosan a tanulókat és nem változtatja a megfigyelései alapján a csoportok összetételét, nem biztosítja az átjárhatóságot a besorolások között, akkor a rétegmunkát a gyerekek kellemetlen, sőt méltánytalan besorolásként élhetik meg.

Problémát jelenthet a vélt képességszint és a feladatok összeillesztése is. A „közepes/gyenge/erős képességűeknek közepes/gyenge/erős feladat” elv nehezen értelmezhető és a nem megfelelő körültekintéssel megválasztott feladat az adott tanuló szinten maradását eredményezheti. Problémát jelent az is, hogy a rétegmunka esetén az egyéni feladat adaptivitása a tanulók számára meglehetősen esetleges, így esetleges az is, hogy az egyéni munka e változata kiknek biztosítja a tanulás lehetőségei mellett annak a feltételeit is (Falus 2003).

A differenciált rétegmunkát akkor érdemes előtérbe helyezni, ha:

- önálló tanulástechnikákat tanít meg,

- a tanulási tartalmakat, a tananyagot differenciálja,

- a tanulási utakat, módszereket differenciálja,

- a tanulási környezetet átalakítja,

- lehetőséget ad a tanuló és a pedagógus szerepének újragondolására,

- átjárhatóságot biztosít a csoportok között.

A rétegmunka lehetőséget ad mennyiségi és minőségi differenciálásra egyaránt. A differenciált rétegmunkában támaszkodhatunk az egyéni és a párban folyó munkára, de helyet kap benne a csoportmunka is.