10.2. A pedagógiai értékelés fő formái

A hazai és a nemzetközi szakirodalom általában háromféle fő értékelési módot különböztet meg:

Formatív értékelés: fő funkcióját tekintve segítő, fejlesztő értékelés. Alapvetően az oktatási folyamat közbeni irányítást, segítést tűzi ki célul, konkrétabban a tanulási sikerek megerősítését, a tanulási hibák és nehézségek differenciált feltárását.

Szummatív értékelés: fő funkciója a minősítés, kategorizálás, lezárás. Egy-egy nevelési-oktatási szakasz záróaktusa lehet. A megvalósítás formája szerint különböző típusai lehetnek. Bármilyen formában is valósítjuk meg, fontos, hogy hiteles, megbízható és lehetőség szerint objektív legyen.

Diagnosztikus (helyzetfeltáró): A tudás tartalmi és strukturális feltérképezése azzal a céllal, hogy az eredmények és hiányosságok oka feltárható legyen. A különböző pedagógiai döntések, beavatkozások, fejlesztések előtt tájékozódunk arról, hogy a tanulók milyen feltételekkel kezdik a nevelés-oktatás bizonyos szakaszát, megfelelnek-e az elvárásoknak, melyek azok a területek, ahol lemaradnak a tanulók, mely területen emelkednek ki stb.

A környezet- és természetismeret tantárgyak tanítása során mindhárom értékelési módot alkalmazhatjuk. A tanítás-tanulás szervezése során formatív módon folyamatosan értékeljük az egyének, a tanulócsoportok és az egész osztály munkáját. Ebben az esetben olyan szempontokat alkalmazunk, amelyek lehetőséget adnak a hiányosságok feltárására és a korrekcióra, azaz a fejlesztésre.

Szummatív értékelést szóbeli vagy írásbeli feladatok ellenőrzésekor, témazáró dolgozatok, tesztek íratásával és a tantárgyi jegyek félévi vagy évvégi lezárásakor alkalmazzuk. Magyarországon ennek legelterjedtebb formája az érdemjegy (osztályzat) adása. Vannak országok, ahol a tanulók eredményeinek minősítése az alsóbb évfolyamokon szöveges értékeléssel (nem osztályzatokkal) történik. Hazánkban a legtöbb közoktatási intézményben szöveges értékelést csak az első évfolyamon alkalmaznak. Ennek lényege, hogy szöveg formájában, részletesen kifejtve, tartalmában komplex módon adunk értékelést úgy, hogy a fejlődésre, illetve fejlesztésre is mutasson rá.

A diagnosztikus értékelést a tantárgyrendszerű oktatásban tájékozódás céljából alkalmazzuk. Például egy nagyobb téma vagy tematikus egység tanítása előtt. Fő célja az előzetes tudás felmérése.