2.2. Komplex Alapprogram (KAP) alkalmazása a tanulási folyamatban
A Komplex Alapprogram olyan személyiségfejlesztő tevékenységek
összessége, melyek komplex pedagógiai módszerek rendszerszemléletű együttesét
foglalják magukban, és a tanulási esélyek- és motivációk növelését célozzák
meg. Ennek a programnak a bevezetése és megvalósítása folyamatban van, az
Európai Unió 2017-2021 között kiemelten támogatta/támogatja.
A program épít a
tanulók sokféleségére, az egyediségükre, az egyedi képességek társas
interakciókon keresztül történő kibontakozására, ami támogatást jelent a
tanítási-tanulási folyamatban, a végzettség nélküli iskolaelhagyás
mérséklésében. A személyiségfejlesztő, oktató és nevelő orientáció ötvözete
éppúgy megjelenik a tanulásszervezés formáiban, mint a szociális intervenciók
használatában. Fókuszában a diákok, a pedagógusok és a szülők közössége áll,
miközben az iskola szerves részét képezi a benne tanulók tágabb és szűkebb
szociokulturális környezetének.
A Komplex
Alapprogramra épülő intézmény olyan szemléletű iskola, amely magába foglalja az
iskola falain belüli és kívüli életgyakorlat területeit, így a család, a munka,
a jövő, a tudás, a társas kapcsolatok, a társadalom, a szolidaritás, a
felelősség, az elköteleződés, a haza, a tudomány, az egészség, a mentálhigiéné,
a szociális jólét vonatkozásait. A személyre szabott pedagógiai módszerek
alkalmazása mérsékli a végzettség nélküli iskolaelhagyást rövid és hosszú távon
is, mivel olyan pedagógiai szemléletváltást hoz létre, amely erősíti a tanulók
tanítási-tanulási folyamatba való bevonódását, a tanulás élményszerű
megközelítését, az önismereten alapuló pályaválasztást, valamint a legalább
középfokú végzettséget eredményező tanulási eredmény elérését. (Czók, 2018.)
A komplex alapprogramot fokozatosan építik be az oktatásba, egyelőre a
délutáni órákon kerül főként előtérbe és a délelőtti órák 20%-ba, így a tanórák
80 %-át nem érinti még. A Komplex
Alapprogram 5 területre bontható fel:
1.
Digitális alapú
2.
Logikai alapú
3.
Művészeti alapú
4.
Testmozgás alapú
5.
Életgyakorlat – alapú komplex fejlesztésre
Mind az öt alapprogramnak fő célja az élmény suli kialakítása, hogy a
gyerekek szeressenek tanulni és iskolába járni. Nem a frontális osztálymunka és
a gyors tanulás van fő szerepben, hanem a kooperatív technikák és a tanulók
aktív részvétele. Épít a tanulók sokszínűségére, egyediségére, a képességeik
társas interakciók során történő kibontakozására valamit fő tanulási – tanítási
stratégiája a Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulói csoportokban (DFHT,
ennek leírását lásd a 3. fejezetben).