9.4.Egészségnevelés a környezet- és természetismereti órákon

Az emberek egészségét meghatározza vagy befolyásolja az életmódunk és a környezetünk, ezt tudatosítani kell a tanulóinkban. A környezet– és természetismereti órákon alig van olyan téma, hogy ennek a nevelési feladatnak a megvalósítására ne adódna lehetőségünk.

Mielőtt ezeket a feladatokat konkretizálnánk, nézzük meg, hogyan fogalmazza meg a Nat (2012) az egészségnevelés célját.

Az egészséges életmódra nevelés hozzásegít az egészséges testi és lelki állapot örömteli megéléséhez. A pedagógusok készítsék fel a tanulókat arra, hogy legyen igényük a helyes táplálkozásra, a mozgásra, a stresszkezelés módszereinek alkalmazására. Legyenek képesek lelki egyensúlyuk megóvására, gondozására, társas viselkedésük szabályozására, társas konfliktusok kezelésére.”

A megfogalmazásból is látszik, hogy ez nagyon összetett feladat, ezért az iskolai élet mindennapi gyakorlatában is foglalkozni kell vele. Ez a fejezetrész csak a környezet-és természetismereti órákra háruló feladatokkal foglalkozik.

A testünk és életműködéseink témakörökben megvalósítható feladatok:

-        Testünk főbb részei

-        Szervezetünk megfigyelhető ritmusos működései

-        Érzékszerveink szerepe a környezet megismerésében

-        Az egészség és betegség fogalmának értelmezése

-        A tisztálkodás

-        A leggyakoribb balesetek megelőzésének módja

-        Segítségkérés balesetkor

-        Életműködéseink főbb jellemzői, legfontosabb szerveink szerepe az életünkben

-        Fogyatékos, sérült embertársaink

-        Testünk mérhető tulajdonságai

-        Életünk nélkülözhetetlen környezeti feltételeinek vizsgálata

-        Egészséges életmód: a helyes táplálkozás, napirend, rendszeres mozgás és sport jelentősége

-        A betegség tünetei

-        A leggyakoribb fertőző betegségek és megelőzésük

-        Az ember életkori szakaszai

-        Helyes és helytelen szokásaink – egészségkárosító szokások

-        A reklámok hatása életmódunkra.

 

Ha a fenti feladatok megvalósítását beépítjük a környezet-természetismereti órákba, akkor a tanulóinkban megalapozhatjuk a megfelelő testképet, ismeri a fontosabb szerveink működését, megismeri, hogyan előzheti meg a betegségeket. Meg tudja különböztetni az egészséges és beteg állapotot.