4. 4. A tanítási órák típusai

A tanítási óra a közoktatás egyik leggyakoribb szervezeti formája. A környezeti és természetismereti órák szerkezete, - más tantárgyakhoz hasonlóan - az adott óra fő didaktikai feladatától és céljától függ, és ez határozza meg az órák típusait. Mielőtt a különböző óratípusukat elemeznénk, nézzük meg azokat a fő szerkezeti elemeket, didaktikai mozzanatokat, amelyek majdnem minden órán megvalósulnak.

Gyakran megvalósuló didaktikai feladatok az órák szerkezetében:

  • A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának folyamatos fenntartása
  • A tanulók informálása az óra céljáról
  • A tanulók témával kapcsolatos előzetes ismereteinek felidézése, ellenőrzése
  • Az új ismeretek elemzése
  • Fogalomalkotás, következtetés, szabály megfogalmazása
  • Rendszerezés, rögzítés
  • A tanultak alkalmazása és visszacsatolás
  • A tanulói teljesítmény ellenőrzése (szükség esetén korrekciója)

A tanítók és tanárok nem egymástól elszigetelten, hanem egymáshoz kapcsolódva tervezik meg az adott témához/témakörökhöz tartozó órák rendszerét, ezt tematikus tervezésnek nevezzük, amelyet a tantárgyakra és évfolyamokra lebontott tanmenetben vagy tartárgyi programokban összegezünk. A tanítási óra fő céljától függően különböző óratípusok megvalósításával fejleszthetjük a tanulókat. Ebben az alfejezetben nem részletezzük a tanterem falain kívül szervezett foglalkozásokat, mert azzal külön fejezetben (8. fejezet) foglalkozunk.