Bevezetés – útmutató a tananyag használatához

A tíz fejezetet (leckét) tartalmazó tananyag a tanító szakos hallgatókat képzésük során a "Természetismeret- környezeti nevelés tantágypedagógia" az alsó tagozatban tanítandó"Környezetismeret" tantárgy tanítására készíti fel, amely a nappali tagozaton heti 4 órás kurzuból áll (TAKN40). A levelező tagozatos hallgatók esetében ezt a tantárgyat a TAKL40 kódszámú kurzusssal lehet teljesíteni.

A természetismeret műveltségterületet választó tanító szakos hallgatók a fentieken kívül még a "Természetismeret módszertani gyakorlat" című tantárgyat is tanulnak, amely heti 5 órás a nappali tagozaton, ez a TANN-ST5 kódszámú kurzussal teljesíthető. A tananyag olvasóleckéi ehhez is segítséget nyújtanak.

Annak ellenére, hogy a kurzusok gyakorlati jeggyel zárulnak, elméleti jellegű ismeretek is szükségesek a teljesítésükhöz. A tananyag olvasóleckéi elsősorban az elméleti iseretek elsajátításához nyújtanak segítséget. Az olvasóleckék a kurzusokra való önálló felkészülést (tanulást) segítik. Az olvasóleckék fejezeteibe olyan tevékenységeket, feladatokat is beszerkesztettem, amelyek gyakorlati tapasztalatszerzésre alkalmasak, miközben a hallgató tanítói (tanulásszervezői) képességét fejlesztik.

Minden fejezet olvasóleckéjében feltüntettem az önálló tanuláshoz szükséges időt, de ez tájékoztató jellegű, nem tartalmazza a kiegészítő vagy érdekességek elolvasására fordítható időt. A fejezetek végén vannak tevékenységek, feladatok, amelyek megoldását javasolom, hiszen ezek arra világítanak rá, hogy mennyire sikerül alkalmazni a megszerzett ismeretet. Összetettebb feladatok esetében beszerkesztettem a lehetséges megoldást is, erre csak ellenőrzésképpen érdemes ráklikkelni.

Néhány fejezetben olyan tevékenység is van, melyhez film megnézése szükséges, ezek lintkjeit a szövegbe szerkesztve találja meg az olvasó. Ötletadásképpen páros vagy csoportmunkában megvalósítható tevékenységeket is tartalmaz a tananyag, amelyeket a gyakorlati kurzuson lehet megvalósítani.

A tananyag gyakorlati megvalósításához egy "Módszertani ötlettár gyakorlati példákkal" című oktatási segédanyagot valamint a gyakorlatban jól bevált környezeti/természetismereti projekteket is kapcsoltam, amelyhez a szövegbe épített linken keresztül juthat hozzá az olvasó. Ezen segédanyagok a természettudományos kompetencia és a környezet- és egészségtudatos (fenntartható) életmód megalapozásához szükséges képességeket fejlesztik gyakorlati példákkal, melyeket nemcsak a kurzuson, hanem a tanítási gyakorlatban is alkalmazni tud az olvasó.

A további fejlesztő munkához szívesen veszem észrevételeit, kritikai megjegyzéseit, melyet erre a címre írhat: fuzne@jgypk.szte.hu.

Eredményes tanulást kívánok!

Szeged, 2019.08.01.

Fúzné dr. Kószó Mária