7.1.1. Projektmódszer

A projekt olyan sajátos tanulási egység, tanulási technika vagy módszer, amely a megismerés fő forrásává az önálló és csoportos tapasztalást teszi. Más szóval a projekt egy ismeretszerzési folyamat, amely az elsajátítást egy alkotó folyamat részeként és eredményeként valósítja meg. A diáknak lehetősége van saját meglévő képességeinek, viselkedési formáinak kipróbálására a passzív befogadó és feldolgozó magatartás helyett.

A módszer fő értéke a munkafolyamat. A munka során az ismeretelsajátítás mellett maga a gondolkodási folyamat, valamint az egyéb gyakorlati tevékenységek megvalósítása során szerzett tapasztalatok, élmények szellemi és érzelmi hatása is meghatározó.

A projektoktatás kritériumai:

· A kiindulópont a tanulók problémafelvető kérdése. A tervezés közösen történik.

· A projekt megoldása a tevékenységen keresztül kapcsolódik a valóságos helyzetekhez.

· Lehetőséget ad az egyéni és a csoportmunkára is.

· Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúlik.

· Nem egy tantárgyhoz kötődik, hanem a tantárgyak közötti változatos kapcsolódási pontok jellemzik.

· A pedagógusok és a tanulók egyenrangú, de különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgoznak együtt.

· A tanulók önállóan döntenek és felelősek saját döntéseikért.

· A pedagógus stimuláló, szervező, tanácsadó szerepet tölt be.

· A tanulók közötti kapcsolatok erősek, kommunikatívak. (M. Nádasi, 2003.)

A projektek tervezése, szervezése, megvalósítása során a tanuló megtalálhatja a saját érdeklődésének megfelelő területeket, a számára érdekes cél érdekében azokkal dolgozhat együtt, akikkel szeretne (egyénileg is dolgozhat egy saját résztémán), és ami nagyon fontos és nagyon motiválóan hat a tanulókra: megtapasztalhatja, hogy a tanulásnak köze van az őt körülvevő világhoz.

Nagyon motiválóan hat a gyerekekre a közös munka, a közösség ügyeiben való részvétel, a közösségért érzett felelősség, a „kézzel fogható” produktum. A tanulás nem a tanárnak vagy a szülőknek való megfelelés kényszere (osztályozás nincsen), hanem egy természetes, spontán folyamat. (Verók-Vincze, 2011.)

A tanári szerep változása

A projektmunka során megváltozik a tanár szerepe is. Az irányítás helyett, inkább az együttműködést elősegítő, az egyes munkafolyamatokat koordináló és tanácsadói szerepkörök kerülnek előtérbe. Ez azt is jelenti, hogy a projektmunkát segítő és/vagy abban részt vevő tanár gyakran az iskolai közegtől eltérő, a mindennapi élethez hasonlatos szituációkban nyilvánul meg, így legtöbbször a diákok partnerévé válik az "első az egyenlők között" elvet követve. Mindazonáltal rendkívüli szerepet nyer a tanár tudatossága, munkaszervező képessége, mivel a projektmódszer, nagyfokú szervezőkészséget, lényeglátást és folyamatos szakmai fejlődést kíván meg.

A projektmódszer segítségével az egyik legnehezebb feladatunk válik lehetségessé: felkelthetjük a diákok érdeklődését, beindítva vagy éppen fokozva intellektuális kíváncsiságukat, ösztönözhetjük önálló felelősségvállalásra, önálló tanulási célok kitűzésére és azok megvalósítására irányuló erőfeszítéseiket. Eközben megváltozhat a tanulók tudáshoz és tanuláshoz való viszonya, sikereket és közös élményeket szereznek, önbecsülésük és önismeretük magasabb szintre léphet. (Hortobágyi, 2002.)

 

Végül néhány példa arra, hogyan illeszthető be a projektmunka az iskolák mindennapi életébe.

Projekthét

Az iskolaév nagy részét érintetlenül hagyja, viszont elkülönít egy olyan időszakot, amikor minden tanulócsoport a saját projektjén dolgozik. Ilyenkor nincsenek órák, az iskola átalakul projektműhellyé. A hazai gyakorlatban ez még viszonylag ritka jelenség.

Projektnap

Miniprojekteket egy nap alatt is meg lehet valósítani.

Erdei iskola (és más külső megoldások)

Egy tanulócsoport maga mögött hagyja a város zaját és az iskola bürokratikus világát, hogy a tanulást átmenetileg projektszerűen szervezze meg.

A tanítást kísérő projekt

A projektet az órákon kívül, részben vagy egészben a tanulók szabadidejében szervezik meg (ezzel több probléma is felmerül egyrészt nő a tanulók iskolai terhelése, másrészt mivel órákon kívül van, az órákhoz képest másodrendű tanulási formává minősíti a projektet).

Tanórai projekt

A projekt teljes egészében a tanítási órákon bontakozik ki.   (Szivák, 2002.)

 



iDevice ikon Tevékenység

A humoros rajzok különbözó tanítási módszerek  lényegét szemléltetik.  Válassza ki, hogy melyik kép ábrázolja a projektmódszert, majd  ismertesse a megváltozott tanári szerep lényegét!