6.A környezet-természetismeret órán alkalmazott módszerek, munkaformák, tanulás-szervezési eljárások

A szakmailag jól felkészült és az innovációra nyitott pedagógus a tanulók képességeit, a tananyag tartalmának jellegét a tanulási környezetet figyelembe véve választja ki, hogy adott helyzetben milyen módszerrel, tanulásirányítási eljárással dolgozza fel az oktatási anyagot. Ebben a fejezetben (leckében) ehhez kap útmutatást az olvasó. Az olvasólecke feldolgozása körülbelül 60 percet igényel.
A módszerek bemutatását, alkalmazásuk előnyeit és nehézségeit a tanulásirányítás szempontjából két nagy csoportra bontva elemezzük.
A tanulás irányítása alapján megkülönböztethetünk direkt és indirekt irányítású módszereket.
Külön alfejezetben mutatjuk be a tanulók aktív tevékenységén alapuló interaktív és kooperatív tanulási technikákat, annak ellenére, hogy irányítás szempontjából az indirekt módszerek közé sorolhatók.
Mielőtt a
módszerek bemutatásába kezdenénk, fontos szem előtt tartani néhány alapvető
pedagógiai alapelvet, amelyek meghatározóak a módszerek kiválasztásánál. Ezek
közül a legfontosabbak a következők:
- A tanulók aktívan vegyenek részt a tanulásban (ne passzív elszenvedői
legyenek az oktatásnak).
- Változatos, élményekben gazdag módszereket, tanulásirányítási eljárásokat
alkalmazzunk.
- Mindig a meglévő (előzetes) tudásra építsünk.
- Az „életre” tanítsunk, vagyis törekedjünk arra, hogy a tanulóink
kompetenciájának fejlesztése során a mindennapi életben használható tudással
gyarapodjanak.
- Természetről a természetben tanítsunk, vagyis ha lehetőségünk van rá,
akkor terepi foglalkozásokat tartsunk.