10.2. A pedagógiai értékelés fő formái
A
hazai és a nemzetközi szakirodalom általában háromféle fő értékelési módot
különböztet meg:
Formatív
értékelés: fő funkcióját tekintve segítő, fejlesztő értékelés. Alapvetően
az oktatási folyamat közbeni irányítást, segítést tűzi ki célul, konkrétabban a
tanulási sikerek megerősítését, a tanulási hibák és nehézségek differenciált
feltárását.
Szummatív
értékelés: fő funkciója a minősítés, kategorizálás, lezárás. Egy-egy
nevelési-oktatási szakasz záróaktusa lehet. A megvalósítás formája szerint
különböző típusai lehetnek. Bármilyen formában is valósítjuk meg, fontos, hogy
hiteles, megbízható és lehetőség szerint objektív legyen.
Diagnosztikus
(helyzetfeltáró): A tudás tartalmi és strukturális feltérképezése azzal a
céllal, hogy az eredmények és hiányosságok oka feltárható legyen. A különböző
pedagógiai döntések, beavatkozások, fejlesztések előtt tájékozódunk arról, hogy
a tanulók milyen feltételekkel kezdik a nevelés-oktatás bizonyos szakaszát,
megfelelnek-e az elvárásoknak, melyek azok a területek, ahol lemaradnak a
tanulók, mely területen emelkednek ki stb.
A
környezet- és természetismeret tantárgyak tanítása során mindhárom értékelési
módot alkalmazhatjuk. A tanítás-tanulás szervezése során formatív módon
folyamatosan értékeljük az egyének, a tanulócsoportok és az egész osztály
munkáját. Ebben az esetben olyan szempontokat alkalmazunk, amelyek lehetőséget
adnak a hiányosságok feltárására és a korrekcióra, azaz a fejlesztésre.
Szummatív
értékelést szóbeli vagy írásbeli feladatok ellenőrzésekor, témazáró dolgozatok,
tesztek íratásával és a tantárgyi jegyek félévi vagy évvégi lezárásakor
alkalmazzuk. Magyarországon ennek legelterjedtebb formája az érdemjegy (osztályzat)
adása. Vannak országok, ahol a tanulók eredményeinek minősítése az alsóbb
évfolyamokon szöveges értékeléssel (nem osztályzatokkal) történik. Hazánkban a
legtöbb közoktatási intézményben szöveges értékelést csak az első évfolyamon
alkalmaznak. Ennek lényege, hogy szöveg formájában, részletesen kifejtve,
tartalmában komplex módon adunk értékelést úgy, hogy a fejlődésre, illetve
fejlesztésre is mutasson rá.
A
diagnosztikus értékelést a tantárgyrendszerű oktatásban tájékozódás céljából
alkalmazzuk. Például egy nagyobb téma vagy tematikus egység tanítása előtt. Fő
célja az előzetes tudás felmérése.