Feladatok

A .... honlapon bemutatunk egy környezeti nevelési programot, amelyben a jövő-orientált környezettudatos gondolkodás fejlesztése történt.
Tanulmányozza
az esetleírást, vitassa meg társaival (4 fős csoportban) a megvalósított
környezeti nevelési programot, majd rendszerezzék megállapításaikat táblázatos
formában a megadott szempontok szerint!
Célok |
Alkalmazott módszerek, tanulói tevékenységek |
Fejlesztett készségek, képességek |
|
|
|
|
|
|
Az alábbi
táblázat bal oldali oszlopában olyan ismereteket, képességeket és attitűdöket
soroltunk fel példaként, amelyek fejlesztése szükséges a megfelelő
természettudományos kompetencia kialakításához. Egészítse ki a táblázatot a
negyedik osztály számára készült tankönyv tananyagának elemzésével!
Fejlesztendő
ismeretek, készségek, képességek. Környezeti attitűd. |
A tananyag címe
(több téma címe is szerepelhet) |
Szövegértelmező
képesség – értő olvasás |
|
Problémafeltáró és problémamegoldó
képesség
|
|
Egyszerű
sémarajzok készítése |
|
Megfigyelőképesség
|
|
Ábraelemző-képesség |
|
Feladatmegoldások
készség szinten |
|
Oksági összefüggések
értelmezésének képessége |
|
Kritikai
gondolkodás – ítéletalkotás |
|
A természeti
környezet értékeire kíváncsi attitűd, környezetkímélő magatartás kialakítása |
|
1. Ebben
a feladatban 10 állítást írunk a környezeti nevelésről. Olvassa el, majd
mérlegelje, hogy mennyire helytállóak ezek az állítások a környezeti nevelésre
vonatkozóan. Miután eldöntötte, hogy milyen mértékben ért egyet az
állításokkal, csoportosítsa azokat az alábbi négy halmazba!
A környezeti nevelésre vonatkozó
állítások:
1) A környezeti nevelés komplex
jellegű, ezért minden tantárggyal kapcsolatban van.
2) A környezeti nevelés legtágabb
értelmezésével a fenntarthatóság pedagógiája foglalkozik.
3) A környezeti nevelés attitűd
(hozzáállás) formálás.
4) A gyerekek környezeti tudását
folyamatosan ellenőrizni, értékelni kell.
5) A környezeti nevelés arra
ösztönzi a gyerekeket, hogy megismerjék azt a környezetet, amelyben élnek.
6) A környezeti nevelés során az
emberiséget fenyegető problémák megismertetésére kell fektetni a hangsúlyt.
7) A környezeti nevelésnek az
iskolában kerülni kell a vitás kérdéseket.
8) A környezeti nevelésnek főleg
a természetes környezetre kell vonatkoznia
9) A környezeti nevelésnek azt
kell eredményeznie, hogy az emberek aktív részvételt vállaljanak a környezeti
problémák megoldásában.
10) Legjobb, ha az órarendben a
környezeti nevelés külön tantárgy, máskülönben elveszik az órarendben.
++ Teljes mértékben igaz az állítás
|
+ Többségében igaz az állítás |
- - Teljes mértékben hamis az állítás
|
- Többségében hamis az állítás |