2.3.1. A tanulási eredmények kategóriái

A tanulási eredményeket 4 fő kategóriában fogalmazhatjuk meg, amelyek a következők:

1. Tudás
A tudás alatt elsősorban ismeretjellegű tudást értünk, amelynek birtokában a tanuló képes felidézni tényszerű ismereteket, szabályokat, törvényeket. Felismeri egy adott jelenség tulajdonságait vagy el tudja ismételni a korábban tanult ismereteket.

2. Képesség
A képesség (know how = tudni hogyan) birtokában a tanuló meg tudja csinálni az adott feladatot vagy el tud végezni egy tevékenységet. A képességet bizonyos szakirodalom procedurális tudásnak is nevezi (Csapó, 2003).

3. Attitűd
Az attitűd a szómagyarító értelmezése (e-nyelv.hu) szerint viselkedést, modort, a lelkület megnyilvánulási formáját; hozzáállást jelent. Allport (1954) a következőképpen fogalmazza meg: Az attitűd tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti állapot, amely irányító vagy dinamikus hatást gyakorol az egyén reakcióira mindazon tárgyak és helyzetek irányában, amelyekre az attitűd vonatkozik.” (Allport, 1954.)

4. Autonómia - felelősség

Az autonómia eredete szerint görög szó (auto-nomosz), amely magyarra fordítva önállóságot, önkormányzást, önálló felelősségvállalást jelent. Az autonómiával és felelősségtudattal rendelkező tanuló egy adott területen önállóan vagy részben önállóan el tud végezni valamit.