2.3.1. A tanulási eredmények kategóriái
A tanulási
eredményeket 4 fő kategóriában fogalmazhatjuk meg, amelyek a következők:
1. Tudás
A tudás alatt elsősorban ismeretjellegű tudást értünk, amelynek
birtokában a tanuló képes felidézni tényszerű ismereteket, szabályokat,
törvényeket. Felismeri egy adott jelenség tulajdonságait vagy el tudja
ismételni a korábban tanult ismereteket.
2. Képesség
A képesség (know
how = tudni hogyan) birtokában a tanuló meg tudja csinálni az adott feladatot
vagy el tud végezni egy tevékenységet. A képességet bizonyos szakirodalom
procedurális tudásnak is nevezi (Csapó, 2003).
3. Attitűd
Az attitűd a
szómagyarító értelmezése (e-nyelv.hu) szerint viselkedést, modort, a lelkület
megnyilvánulási formáját; hozzáállást jelent. Allport
(1954) a következőképpen fogalmazza meg: „Az attitűd tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti
állapot, amely irányító vagy dinamikus hatást gyakorol az egyén reakcióira
mindazon tárgyak és helyzetek irányában, amelyekre az attitűd vonatkozik.” (Allport, 1954.)
4. Autonómia - felelősség
Az autonómia
eredete szerint görög szó (auto-nomosz), amely magyarra fordítva önállóságot,
önkormányzást, önálló felelősségvállalást jelent. Az autonómiával és
felelősségtudattal rendelkező tanuló egy adott területen önállóan vagy részben
önállóan el tud végezni valamit.