Saját sikereink és kudarcaink attribúciója
Mindennapi életünk során szinte percről percre elkönyvelhetünk sikereket és kudarcokat. Az emberek azonban nagyon különböznek egymástól abban, hogy ezeket a helyzeteket hogyan értelmezik, a velük történt jó, illetve rossz dolgokat mivel magyarázzák. Ezekben a különbségekben a személyiségnek nagyon nagy szerepe van.
A teljesítménymotiváció mint személyiségvonás arra utal, hogy adott feladathelyzetben mit tekintünk elsődleges célnak (Maehr - Sjorgen, 1983). Azokat az embereket, akik ilyen helyzetben elsődlegesen a kudarc elkerülésére összpontosítanak, „kudarckerülőknek" nevezzük, míg akik minden figyelmüket a siker elérésére irányítják, azokat „sikerorientáltaknak". Atkinson szerint ez a személyiségvonás kisgyermekkorunktól a szülők, nevelők, azaz a számunkra fontos személyek visszajelzéseiből folyamatosan alakul, és alapvetően befolyásolja igényszintünket, és a siker-kudarc attribúcióját is.
A különböző kutatások során azt találták, hogy a sikereinket többnyire belső, míg kudarcainkat főként külső okokkal magyarázzuk. Az a gyerek vagy felnőtt, aki retteg a kudarctól (kudarckerülő), általában minden kudarcát és minden sikerét külső körülményeknek tulajdonítja. Ezzel megvédi magát attól, hogy a kudarcokat el kelljen ismerni, és ennek az az ára, hogy a sikereket sem tekinti saját belső tulajdonságai, képességei, erőfeszítései következményének. Az iskolában gyakran halljuk, amikor egy gyereket megdicsérünk egy jó felelet után, hogy „szerencsém volt", „könnyű volt a feladat", „segített a tanár néni", stb. Ilyenkor a gyerekek azért nem vállalják a sikert, mert abban az is benne lenne, hogy hasonló helyzetben ugyanezt, vagy még jobbat kellene produkálniuk. Ez a helyzet viszont esélyt ad egy esetleges kudarcnak is. Így tehát elkerülhetik a kudarc vállalását, ennek azonban az az ára, hogy soha nem élik meg azt az elégedettséget, büszkeséget, amelyet sikerélménynek szoktunk nevezni. Pedig ez az az erő, ami előre tud vinni bennünket olyan helyzetekben, amikor nehézségink vannak, esetleg kudarcok érnek.
A tanári pálya egyik sajátossága, hogy nagyon nehéz megítélni, hogy mit tekintünk sikernek vagy kudarcnak, és azt, hogy mi ezeknek a forrása. A tanári munka sikerei a gyerekek tanulmányi eredményén és viselkedésén, személyiségváltozásán lennének lemérhetők. Ezek mögött azonban nagyon sok, az iskolán és a nevelőn kívüli tényező állhat. A tanítás és nevelés sikerességét számtalan tényező befolyásolja. A tanároknak nem könnyű eldönteni, hogy mennyit vállaljanak fel az iskolai sikerekből és kudarcokból.