1.3.5. A siker és a kudarc attribúciója

Életünkben kiemelt jelentőséggel bírnak a sikerek és a kudarcok. Az, hogy ezekben a helyzetekben milyen okokat tételezünk fel saját és mások viselkedésének hátterében, nagymértékben összefügg személyiségünkkel, és meghatározó szerepet játszik a további sikerek elérésében és a kudarcokkal való megküzdésben is. Az iskolában mint szociális közegben kiemelt jelentősége van annak, hogy ki, miben, és milyen mértékben sikeres. A gyerekek sikerei és kudarcai összefüggnek a tanárokéval, és mindez minősíti az iskolát, és gyakran annak vezetőjét is. Ezért tartottuk fontosnak, hogy külön figyelmet szenteljünk ennek a té­mának.

Kelley összefoglaló tanulmányában (Kelley, 1980) számszerűen kimutatta, hogy a siker és a kudarc attribúciójával kapcsolatos legtöbb kutatás eredménye az volt, hogy más, általunk nem ismert személyek sikereit általában belső okoknak tulajdonítjuk (képességek, erőfeszítés), míg a kudarcaikért inkább egyéb, külső tényezőket teszünk felelőssé. Ezt a tisztának tűnő képet azonban átszínezi néhány egyéb tényező, amelyek hatására az attribúciós folyamat eredménye más­ként alakul, mint az előzőleg megismert attribúciós logika alapján jósolnánk. Ilyen befolyásoló tényező lehet az illető neme, a személy által képviselt csoportról alkotott véleményünk, a személy felett gyakorolt kontroll.