1.3.5. A siker és a kudarc attribúciója
Életünkben kiemelt jelentőséggel bírnak a sikerek és a kudarcok. Az, hogy ezekben a helyzetekben milyen okokat tételezünk fel saját és mások viselkedésének hátterében, nagymértékben összefügg személyiségünkkel, és meghatározó szerepet játszik a további sikerek elérésében és a kudarcokkal való megküzdésben is. Az iskolában mint szociális közegben kiemelt jelentősége van annak, hogy ki, miben, és milyen mértékben sikeres. A gyerekek sikerei és kudarcai összefüggnek a tanárokéval, és mindez minősíti az iskolát, és gyakran annak vezetőjét is. Ezért tartottuk fontosnak, hogy külön figyelmet szenteljünk ennek a témának.
Kelley összefoglaló tanulmányában (Kelley, 1980) számszerűen kimutatta, hogy a siker és a kudarc attribúciójával kapcsolatos legtöbb kutatás eredménye az volt, hogy más, általunk nem ismert személyek sikereit általában belső okoknak tulajdonítjuk (képességek, erőfeszítés), míg a kudarcaikért inkább egyéb, külső tényezőket teszünk felelőssé. Ezt a tisztának tűnő képet azonban átszínezi néhány egyéb tényező, amelyek hatására az attribúciós folyamat eredménye másként alakul, mint az előzőleg megismert attribúciós logika alapján jósolnánk. Ilyen befolyásoló tényező lehet az illető neme, a személy által képviselt csoportról alkotott véleményünk, a személy felett gyakorolt kontroll.