3. óra
Az óra anyaga: A koordinációs képesség felmérése (ritmusérzék-teszt)
Fejlesztendő kompetenciák: a ritmusérzék fejlesztése
Segédanyagok: hifi, metronóm, tükör, stopperóra, kamera
- I/1. Ritmusképesség-teszt
Jelentősebb kutatási eredmények a komolyzenei világban zeneszerzők és művészek által vizsgált metronóm-ritmus vizsgálatok voltak.
(Varnus Xavér, 2004)
Alkalmazási terület: a hallási ritmusokhoz való alkalmazkodás, a váltakozó ritmusra reagálás képessége és gyorsasága, az összpontosító képesség vizsgálata.
Eszköz: CD előre felvett ritmusjelekkel
Végrehajtás: Egy elkülönített teremben csak a tanuló és a vizsgálatvezető van jelen. A tanuló a hangszalagról különböző ritmusokban 3,3 Hz (196 Bpm), 2,4 Hz (144 Bpm), 4,0 Hz (240 Bpm) kopogást hall. A ritmusokat egyenként 10 sec-ig hallja, aminek megfelelő lépésfrekvenciát kell felvennie helyben futás közben. Egy próbalehetősége van a tanulónak, és ezalatt az új ritmushoz kell igazodnia olyan gyorsan, amennyire képes,.
- I/2. Ritmusképesség-teszt
Az értékelés alapja:
1. A hangszalagról adott kopogás ritmusának és a helyben futás ritmusának egyezése.
2. A megadott ritmus felvétele 10 sec alatt. A végrehajtás fokai:
- 4 pont: a két ritmus teljes egybeesése
- 0 pont: a két ritmus nem esik egybe
A három különböző ritmusra egyenként 4 pontot kaphat a tanuló, összesen 12 pont adható maximálisan.
Összefoglalás: Gyakorlati óra keretében a kopogás, a metronóm és a zenei ritmus, valamint a helyben futás és szökdelés ritmusának az összeegyeztetése volt a fő cél.
Ellenőrzés: A megadott gyakorlatok készségszintű végrehajtása.
Tesztkérdések: Ritmusképességi teszt 1, 2.