3. óra

Az óra anyaga: A koordinációs képesség felmérése (ritmusérzék-teszt)

Fejlesztendő kompetenciák: a ritmusérzék fejlesztése

Segédanyagok: hifi, metronóm, tükör, stopperóra, kamera

  • I/1. Ritmusképesség-teszt

Jelentősebb kutatási eredmények a komolyzenei világban zeneszerzők és művészek által vizsgált metronóm-ritmus vizsgálatok voltak.

(Varnus Xavér, 2004)

Alkalmazási terület: a hallási ritmusokhoz való alkalmazkodás, a váltakozó ritmusra reagálás képessége és gyorsasága, az összpontosító képesség vizsgálata.

Eszköz: CD előre felvett ritmusjelekkel

Végrehajtás: Egy elkülönített teremben csak a tanuló és a vizsgálatvezető van jelen. A tanuló a hangszalagról különböző ritmusokban 3,3 Hz (196 Bpm), 2,4 Hz (144 Bpm), 4,0 Hz (240 Bpm) kopogást hall. A ritmusokat egyenként 10 sec-ig hallja, aminek megfelelő lépésfrekvenciát kell felvennie helyben futás közben. Egy próbalehetősége van a tanulónak, és ezalatt az új ritmushoz kell igazodnia olyan gyorsan, amennyire képes,.

  • I/2. Ritmusképesség-teszt

Az értékelés alapja:

1. A hangszalagról adott kopogás ritmusának és a helyben futás ritmusának egyezése.

2. A megadott ritmus felvétele 10 sec alatt. A végrehajtás fokai:

  • 4 pont: a két ritmus teljes egybeesése
  • 0 pont: a két ritmus nem esik egybe

A három különböző ritmusra egyenként 4 pontot kaphat a tanuló, összesen 12 pont adható maximálisan.

Összefoglalás: Gyakorlati óra keretében a kopogás, a metronóm és a zenei ritmus, valamint a helyben futás és szökdelés ritmusának az összeegyeztetése volt a fő cél.

Ellenőrzés: A megadott gyakorlatok készségszintű végrehajtása.

Tesztkérdések: Ritmusképességi teszt 1, 2.