Mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok
- A mozgáskoordináció olyan sajátos feltételrendszer, melynek fontos szerepe van a mozgásszabályozás létrejöttében, adott feltételeknek megfelelően.
- Főbb csoportjait (mozgásszabályozó, mozgásalkalmazkodó, átállító, mozgástanulási képesség) és megjelenési formáit (egyensúlyozó, térbeli tájékozódó, ritmus, kinesztézis, reakcióképesség) csak az érthetőség kedvéért szabad elkülöníteni.
- Minden mozgásos cselekvésben döntő fontosságú az ellazulás, mert megfelelő szintre szállítja le az izmok tónusát, és ezáltal megszünteti a kötött, darabos mozgást.
- Az ellazulási készség (lazaság) a hajlékonyságnak is fontos feltétele.
- A jó ellazulási készség eredménye:
- a mozgáskoordináció javulása
- energia-megtakarítás
- tökéletesebb mozgásvégrehajtás
A fokozott izomtónus ernyesztő, lazító gyakorlatokkal vagy relaxációs eljárásokkal csökkenthető. Eredmény csak tudatos gyakorlás mellett érhető el.
Gyakorlatanyag (mozgáskoordinációt fejlesztő):
a) Természetes gyakorlatok:
A legtöbb természetes mozgás alkalmas a mozgáskoordináció fejlesztésére, ha azt a megszokottól eltérő módon hajtatjuk végre (pl.: járás padon vagy gerendán különböző feladatokkal, dobás ügyetlenebb kézzel).
b) Határozott formájú gyakorlatok:
Itt is a megszokottól eltérő, tehát figyelmet kiváltó gyakorlatok segítik elő legjobban a mozgáskoordináció fejlesztését (pl.: tükörképszerű végrehajtás, tempóváltoztatás, kézi szerek variálása, ismert gyakorlatokban elemkapcsolat változtatás).
Módszertani szempontok:
- A gyakorlatok játékosak, élményszerűek legyenek.
- A végrehajtásra vonatkozóan kezdetben engedményeket lehet tenni
- Az új mozgások elsajátítására nagyobb lehetőség van, ha az érzékelésbe minél több analizátor kapcsolódik be.
- Jelentős koordinációt fejlesztő hatása van az erő- és a gyorsaság fejlesztésének, valamint a testnevelési játékoknak.
- A gyakorlatok olyanok legyenek, hogy a hatékonyabb, javuló mozgáskoordináció mérhetővé váljon.
- Az új mozgások megtanulását mindig a már meglévő, ismert mozgásokra kell építeni.
- A mozgástanulásnak és az erőfejlesztésnek a sportágak, mozgásformák nagy részében párhuzamosan kell haladnia.
- Az oktatás körülményeit, feltételeit lehetőség szerint úgy kell alakítani, hogy a gyermek néhány próbálkozás, kísérlet után sikeres - esetleg még nem teljesen kielégítő - kísérletet tehessen.