3.2.1.1. Érzékenyítô tréning (T-csoport)

A módszer lényege, hogy a résztvevők saját magukról és az egymásra gyakorolt hatásokról, e hatások alakulásának folyamatáról beszélgetnek. A csoport folyamat-irányultságú, ami azt jelenti, hogy a tagok megfigyeléseik, tapasztalataik alapján egymástól tanulnak, nem pedig a trénertől. A tréningcsoportok célja, hogy segítse tisztázni a tagok előtt saját viselkedésüket, illetve azt, hogy mások milyennek látják őket, és megértesse a résztvevőkkel a csoportban lejátszódó folyamatokat.

A T-csoport elsődleges célja, hogy megtanuljuk:

  • hogyan kommunikáljunk hatékonyan,
  • hogyan figyeljünk körültekintően,
  • hogyan értsük meg saját érzéseinket,
  • hogyan értsük meg mások érzéseit,
  • az egymással való viselkedés, a kapcsolatok alakításának hatékony módját,
  • a másokkal való együttműködés technikáit,
  • saját viselkedésünk felülvizsgálatát,
  • a személyes viszonyok tudatosabb szemléletét,
  • a problémamegoldás eredményesebb eljárásait.

Hogyan megy végbe a tanulás? A T-csoport nem előadás, nem konzultáció. Ez nem az a fajta tanulás, amelyet könnyedén lehetne közvetíteni verbálisan is, a hagyományos tanár-diák kapcsolat módjára. A csoportbeli tanulás cselekvés, élmény útján történik. A csoportvezető (tréner) által irányított strukturált gyakorlatokat végigcsinálva a résztvevők úgy tanulnak, hogy kipróbálják a dolgokat, hogy kapcsolatba kerülnek a saját érzéseikkel, és ezeket az érzéseket másokkal közlik verbális és nonverbális módon. A „dolgok kipróbálása" nemcsak ahhoz segít hozzá, hogy tisztába jöjjünk saját érzéseinkkel, hanem alkalmat ad arra is, hogy tanuljunk abból, ahogyan viselkedésünk másokra hat.

A T-csoport vezetőjének, a trénernek nem az a szerepe, hogy válaszokat ad­jon, hanem az, hogy megteremtse a bizalomnak és a mély érdeklődésnek azt a lég­körét, amelyben készek leszünk arra, hogy közelebbről elemezzük a saját és má­sok viselkedését. (Aronson, 1986 )

A tanári szemlélet, attitűd sürgető átalakulása szükséges a bevezetőben idézett Európa-uniós elvárások, az iskolai, óvodai szolgáltatásokat igénybevevők, part­nerek (gyermek/diák, szülő, pedagógus, fenntartó stb.) elvárásai, az eltérő képességű, adottságú tanulók integrálási törekvései miatt. A szemléletváltáshoz elsősorban a tréning-csoport módszer alkalmazása nyújthat segítsé­get. A pedagógus-továbbképzésben örvendetesen egyre nő az ezt az igényt kielégí­tő programok száma. Az alapképzésben is egyre inkább előtérbe kerül a fiatal pe­­dagógusok szemléletének alakításában a tanítás-tanulás folyamatában a tréneri,  mentori, a segítő szerep.