MELLÉKLET 2. Iskolád szervezete, ahogy te látod

E kérdőív segítségével szeretnénk megtudni, hogy Te milyen képet alakítottál ki munkahelyedről, miképpen vélekedsz az iskola működéséről. Az alábbiakban 23 területről kérjük véleményedet. A válaszodat egy 5 fokú skálán helyezheted el. A skála két végpontjához (1, illetve 5) szöveges magyarázatok tartoznak. Az egy-egy kérdéshez tartozó bal, illetve jobb oldali szöveges magyarázatok ellentétpárokat képeznek, így aki a bal oldali szöveget teljes mértékben igaznak találja az iskolára, az 1 bekarikázásával, ha csak részben találja igaznak, a 2 bekarikázásával válaszolhat. Ha a két magyarázat közül végképp nem tudod eldönteni, mi az igazság, a 3-at jelöld meg. Ha a jobb oldali magyarázatot teljesen igaznak találod, az 5 bekarikázásával, ha csak részben látod azt valósnak, a 4 bekarikázásával válaszolj!

Kérjük, hogy válaszodat az iskola egész szervezetére gondolva add meg! (A továbbiakban az iskolai szervezetet csak szervezetnek emlegetjük.)

Köszönjük együttműködésedet!

1. CÉLOK: A szervezetben a célok nem tisztázottak, szétszór­tak, ellentmondásosak, kevés érdeklődést kiváltóak. 1 2 3 4 5 Mindenki számára világosak, mindenkinek fontosak a célok, részeseknek érzik magukat megvalósításukban.
2. VEZETÉS: A szervezet túlságosan függ egy vagy két embertől. 1 2 3 4 5 A szervezetre a „megosztott vezetés" jellemző, mindenki szabadon vállalkozik, mert látja, hogy a szervezet igényli ezt.
3. UTÁNPÓTLÁS: Az érdemi munkakörök után­­pótlása „ad hoc" jelleg­gel, többnyire kívülről hozott emberekből történik. 1 2 3 4 5 Az érdemi munkakörök be­töltése tervszerűen biztosított a szervezet dolgozóiból.
4. FEJLŐDÉSI LEHETŐSÉG: Ebben a szervezetben az embereknek nincs perspek­tívájuk, nem látják fej­lő­dési lehetőségeiket. 1 2 3 4 5 A szervezetben az emberek jól látják fejlődési lehetőségeiket, van perspektívájuk.
5. RÉSZVÉTEL A döntéseket csak az emberek egy része hozza, a döntéshozatalban részt nem vett személyek nem kötelezik el magukat a döntés megvalósításában. 1 2 3 4 5 Mindenkor közös meg-egyezésre törekszenek, az eltérő véleményeket értékelik és felhasználják, a döntéseket mindenki támogatja.
A DÖNTÉSEK KIALAKÍTÁSÁ-BAN:
6. FELELŐSSÉG A DÖNTÉSEKÉRT: Ha problémák merülnek fel, a felelősséget másra hárítják, a rossz eredményekért kölcsönösen egymást vádolják. 1 2 3 4 5 Ha problémák merülnek fel, vállalják a felelősséget, elemzik a problémákat, hogy kiderítsék, hol hibáztak. Így a jövőben könnyebben oldják meg a nehézségeket.
7. INFORMÁLT-SÁG: Ebben a szervezetben az emberek teljesen informálatlanok az iskola jelenlegi helyzetéről. 1 2 3 4 5 Ebben a szervezetben az emberek pontosan informáltak az iskola helyzetéről.
8. MUNKAKÖR: A szervezetben a munkakörökhöz tartozó feladatok, kötelezettségek nem egyértelműek, nincsenek világosan meghatározva. 1 2 3 4 5 A szervezetben a munkakörök világosan meg-határozottak, a feladatok, kötelezettségek egyértelműek.
9. HATÁSKÖR - FELELŐSSÉG: Ebben a szervezetben a dolgozók hatásköre és felelőssége teljesen tisztázatlan. 1 2 3 4 5 Ebben a szervezetben a dolgozók hatásköre és felelőssége egyértelműen meghatározott.
10. ÖNÁLLÓSÁG: A szervezetben nem bíznak az emberekben, folyton ellenőrzik őket, és kevés önállóságot adnak nekik. 1 2 3 4 5 A szervezetben az emberek maximális önállóságot élveznek, az ellenőrzés csak szükséges mértékű.
11. TERHELÉS: Az emberek munkaterhelése egyenlőtlen. 1 2 3 4 5 Ebben a szervezetben biztosítják az emberek egyenlő munkaterhelését.
12. SZERVEZETI PROBLÉMÁK KEZELÉSE: Az alapvető bajok helyett inkább a felszíni problémákat beszélik meg. A problémák vizsgálata helyett rögtön a megoldással hozakodnak elő. 1 2 3 4 5 Ha problémák adódnak, cselekvés előtt a helyzetet gondosan megvizsgálják, az alapvető problémákon akarnak javítani.
13. PROBLÉMA MEGOLDÁS: Nincs kezdeményezés a prob­lémák megoldására, a problémák többségét felfelé küldik, szabadulnak tőlük. 1 2 3 4 5 A legtöbb problémát helyben megoldják, csak azokat küldik tovább, melyek a vezetés figyelmét kívánják.
14. ÉRDEKLŐDÉS: Nincs érdeklődés a szervezet munkájában szereplő más szakterületek iránt, mindenki csak a saját dolgával törődik. Nem törődnek mások problémáival. 1 2 3 4 5 Majdnem mindenki érdeklődő, és szívesen tanul valamit az egyéb szakterületektől. Érdeklődnek mások problémái iránt is.
15. ÖTLETEK ÉS JAVASLATOK: Javításra szinte semmi ötlet vagy javaslat nem merül fel, az új javaslatokat nem bátorítják. 1 2 3 4 5 Javításra sok ötlet és javaslat van, bátorítják a javaslattevőket.
16. FELADAT MINŐSÉGE: Rutinként teljesítik a feladatokat, nem figyelnek a minőségre, semmi lelkesedés, csak megkönnyebbülés a feladat végeztével. 1 2 3 4 5 Magas színvonalú feladatok, lelkesedés, és elégedettség érzése, hogy jó munkát végeztek.
17. ÉRTÉKELÉS: Az emberek nem tudják, milyen szempontok szerint és milyen módon értékelik munkájukat. 1 2 3 4 5 Az emberek tisztában vannak munkájuk megítélési szempontjaival és módjával.
18.EGYÉNI VISELKEDÉSEK VISSZAJELZÉSE: Az embereknek nem érdekük visszajelzést kapni másoktól, nem kérik, nem támogatják és nem használják fel, ha visszacsatolást kapnak. 1 2 3 4 5 Törekednek visszajelzést kapni, visszajelzést kérnek másoktól, ezt azután saját hatékonyságuk fokozására használják fel.
19.KREATIVITÁS: A szervezet merev, nem törekszik újszerű megoldásokra, tagjait nem ösztönzi fejlődésre, újszerű feladatok vállalására. 1 2 3 4 5 A szervezet rugalmas, új és jobb megoldásokra törekszik, az egyének változnak és fejlődnek, személyes támogatást kapnak a szervezettől.
20. BIZALOM: A szervezet tagjai nem bíznak egymásban, óvatosak, zárkózottak, felületesen figyelnek társaikra. Félnek bírálni és tartanak a bírálattól. 1 2 3 4 5 A szervezet tagjai bíznak egymásban, becsülik és felhasználják az egymástól kapott információkat, szabadon megnyilvánul-hatnak negatív reakcióik, hiszen megtorlástól nem kell félniük.
21. ÖSZTÖNZÉS: Az ösztönzésben első-sorban a hibák büntetését és nem a kiváló teljesítmények jutalmazását helyezik előtérbe. 1 2 3 4 5 Az ösztönzésben elsősorban a kiváló teljesítmények jutalmazását, nem pedig a hibák büntetését helyezik előtérbe.
22. EMBERI MEGBECSÜLÉS: Ebben a szervezetben az emberek úgy érzik, nem becsülik meg őket. 1 2 3 4 5 Ebben a szervezetben az emberek úgy érzik, megbecsülik őket.
23. MUNKAHELYI LÉGKÖR: Nincs kollegiális szellem a szervezetben, az emberek nem segítik, nem támogatják egymást a munkájukban. 1 2 3 4 5

A szervezetre jellemző a kollegiális szellem, az emberek segítik, támogatják egymást a munkájukban. 

Forrás: SYNALORG Humán Szervezetfejlesztési és Tanácsadó Kft.