2. A SZERVEZETFEJLESZTÉS MINT VÁLTOZTATÁSI FOLYAMAT, A SZERVEZETFEJLESZTÉS

A másik kritikus kérdés a változási folyamat elvi megfogalmazása. A változás kezelési módja a változási helyzet felfogásának módjától függ. A komplex szervezetekben lezajló változás gyakran együtt jár egy aránylag hosszú idő alatt végbemenő drámai „helyzet"-változással. Úgy tekinthetjük, hogy a változási helyzet magába foglal egy „jelenlegi helyzetet" (a változás megindulása előtti szervezeti feltételek), egy „jövőbeni helyzetet" (a teljes változás utáni, elérni kívánt szervezeti feltételek) és egy „átmeneti helyzetet", (az elérendő jövőbeni állapot felé „haladó" szervezeten belüli helyzet). (Beckhard-Harris, 1977)

Az iskolákban, óvodákban az ezredforduló óta kezdeményezett változások,  mint például az oktatási kormányzatok által többször mó­dosított tartalmi szabályozás, a kisiskolák újbóli megnyitása, majd bezárása, az intézmény -összevonási, -megszüntetési intézkedések által keltett bizonytalansági érzés jelenléte a közoktatási intézményekben általános közérzetként azonosítható.