4.2.1. A megfelelô szervezeti forma kiválasztása
A struktúrára ható eljárások egyike a szervezeti alapformák közül megtalálni a legjobb megoldást jelentőt (1):
- Lineáris szervezet: minden beosztottnak egy felettese van, a vezető az összes vezetési feladatot maga látja el, irányítja a végrehajtást (általános iskola, kisebb intézmények).
- Funkcionális szervezet: feladatkiadási jogot ad a szakmai vezetőknek, a szakmát speciális részterületekre bontva egy-egy beosztottnak több főnöke is van - a vezetés egysége, összehangolása miatt létrehozza a vezető a törzskart (középiskola, nagyobb intézmények).
- Divizionális szervezet: egymástól földrajzilag is elkülönülő egységek és az összintézményi funkciókat ellátó központi irányító rendszerből áll. (racionalizálás áldozataiként közös igazgatás alá vont intézmények - pl. összevont óvodák, iskolák, nagy szakképző intézmények).
- Projekt-, team-, mátrix szervezetek: a projekt egyedi, egyszeri, nagyobb szabású és összetett feladat: egyedi jellegű szervezeti változtatás, például minőségirányítási rendszer bevezetése. A mátrixszervezetben történő projektirányítás esetén a projekt megvalósításával összefüggő tevékenységeket a különböző szervezeti egységek tagjai végzik, akik a vezetéstől kapják feladataikat, míg a programmenedzsereknek abban van illetékessége, hogy a különböző csoportok (egységek) mit és mikorra végezzenek el.
Az iskolák többségében a lineáris vagy funkcionális szervezeti forma alakult ki, ennek van hagyománya. Nem is gondolunk arra, hogy hatékonyabb lenne egy más szervezeti formára átvezetni a szervezetet.