2.1.5. Célképzés

A problémák és a célok közös tulajdonsága, hogy valamely helyzetet, állapotot írnak le. Különböznek azonban abban, hogy a problémák a jelen helyzet negatív, nem kívánatos állapotát írják le, a célok pedig egy jövőbeni helyzet kívánatos jellemzői. A problémákból tehát könnyen célokat képezhetünk, ha a negatív jelenségeket pozitívvá fordítjuk. Ahogy a problémák, úgy a célok is ok-okozati kapcsolatban álló rendszert képeznek, a célképzés során tehát a problémafából célfát készítünk.

iDevice ikon Feladat

Készítsen célfát a problémafából!

  • A 7. ábra bal oldali oszlopába írja be egyenként a megfogalmazott problémákat.
  • Minden egyes problémát fogalmazzon meg pozitív állapotként. A kívánt állapot megfogalmazásakor törekedjen arra, hogy jól mérhető, időben behatárolt, reálisan megvalósítható és a megvalósítók számára vonzó célokat fogalmazzon meg. Segítségül beírtunk egy példát a táblázat első sorába. Egy olyan intézményről van itt szó, amely olyan szakmai program megvalósításában vesz részt, amelynek célja a tanulási kudarcokkal küzdő, sérült fiatalok tanulási eredményességének javítása.

Probléma

(a jelen helyzet negatív jellemzője)

Cél

(a jövőbeni helyzet kívánatos jellemzője)

Mozgássérült tanulókat az intézmény nem tud fogadni, mert az épületben egyetlen egy mozgássérültek számára kialakított WC sincs.

Egy éven belül legalább az intézmény földszintjén egy mozgássérültek számára kialakított mellékhelyiség van.





8. ábra: A problémák céllá alakítása


Ha az ok-okozati összefüggéseket jól állítottuk fel, akkor a célfa megmutatja, hogy a fő probléma megoldásához milyen részfeladatok megvalósításával juthatunk közelebb. Így biztosítható a projekt célkitűzései és a feltárt problémák közötti szoros megfelelés.

 

9. ábra: A célfa