Akciókutatás
Az akciókutatás
a társadalmi jelenségek és hatásmechanizmusuk sokdimenziósságából kiindulva nem
szűkíti le a környezetet, hanem a vizsgálandó jelenségeket valóságos
közegükben, „in vivo" kutatja. Figyelme kiterjed a folyamat valamennyi
résztvevőjére mint a jelenségre ható tényezőkre, akiket az akciókutató nem
kutatása alanyainak, hanem „klienseinek" tekint, beavatja őket a kutatási
folyamatba. A hatásmechanizmusból önmagát, a kutatót sem hagyja ki. Nemcsak
időszakosan méri vizsgálata tárgyának alakulását, hanem folyamatosan nyomon
követi az eseményeket. Alkalmazott módszereinek köre igen tág, kvantitatív és
kvalitatív elemeket is tartalmaz. Eredményeit, tapasztalatait azonnal
visszacsatolja, ezért a kutatásnak nincs vége akkor, amikor maga a szűken vett
projekt véget ér.
Az akciókutatás szemléleti sajátossága: a gyakorló szakember saját
munkáját teszi a kutatás tárgyává annak érdekében, hogy saját későbbi
gyakorlatát jobbíthassa. Eltávolodik, de egyszersmind benne marad a közegben,
amelyre a kutatás vonatkozik.