Akciókutatás

 

Az akciókutatás a társadalmi jelenségek és hatásmechanizmusuk sokdimenziósságából kiindulva nem szűkíti le a környezetet, hanem a vizsgálandó jelenségeket valóságos közegükben, „in vivo" kutatja. Figyelme kiterjed a folyamat valamennyi résztvevőjére mint a jelenségre ható tényezőkre, akiket az akciókutató nem kutatása alanyainak, hanem „klienseinek" tekint, beavatja őket a kutatási folyamatba. A hatásmechanizmusból önmagát, a kutatót sem hagyja ki. Nemcsak időszakosan méri vizsgálata tárgyának alakulását, hanem folyamatosan nyomon követi az eseményeket. Alkalmazott módszereinek köre igen tág, kvantitatív és kvalitatív elemeket is tartalmaz. Eredményeit, tapasztalatait azonnal visszacsatolja, ezért a kutatásnak nincs vége akkor, amikor maga a szűken vett projekt véget ér.
Az akciókutatás szemléleti sajátossága: a gyakorló szakember saját munkáját teszi a kutatás tárgyává annak érdekében, hogy saját későbbi gyakorlatát jobbíthassa. Eltávolodik, de egyszersmind benne marad a közegben, amelyre a kutatás vonatkozik.