2. Melléklet (ISCED kódok)

Azoktatás nemzetközi sztenderd osztályozási rendszere
The International StandardClassification of Education (ISCED)

 

Az osztályozási rendszer arraszolgál, hogy a világ valamennyi országának oktatási rendszeréről összehasonlításokatlehessen készíteni. Az ISCED egy már előzőleg hosszú ideje használt rendszermódosítása, az UNESCO 1978-as konferenciáján fogadták el, és 1980 ótahasználják. A kódokat több más nemzetközi szervezet is használja.

Az ISCED az oktatás három szintjétkülöníti el. Ezen belül az egyes kódok a szinten belüli, finomabb különbségekmegvilágítására alkalmasak, de ezeket a világméretű összehasonlításokban nemalkalmazzák. A szintek tartalma és kódjai a következők:

 

Az első szintet megelőző oktatás:

ISCED 0 kód: az iskoláskor előtti oktatás (pl. óvoda, iskola-előkészítő) keretében történhet.

Az oktatás első szintje:

ISCED 1 kód: az alapoktatás funkcióját beteljesítő iskolai képzés (elemi és általános iskola).

Az oktatás második szintje:

ISCED 2 és 3: középiskolában, gimnáziumban, ún. high school-ban (általános középiskola), középfokú pedagógusképző intézményben (tanárképző középiskola) vagy szakképző iskolában és szakközépiskolai típusú középfokú intézményben (szakközépiskola) folyó oktatás. Legalább 4 éves alapiskolázásra épülhet, és mind általános, mind szakismeretekre vonatkozó képzést tartalmaz.

ISCED 2: továbbtanulást biztosító vagy lehetővé tevő iskolai végzettséggel nem járó középfokú programok.

ISCED 3: érettségivel záruló, továbbtanulást lehetővé tevő iskolai programok.

Az oktatás harmadik szintje:

ISCED 5, 6, 7: olyan, egyetemen, tanárképző főiskolán, felsőfokú szakképző intézetben vagy másutt folyó oktatás, amelynek előfeltétele legalább a középfokú iskola befejezése vagy ezzel egyenértékű tudásról való számot adás. Ezen belül:

ISCED 5: azok az iskolai programok, amelyek nem vezetnek felsőfokú végzettséghez (diplomához) (alapozó felsőfokú képzés).

ISCED 6: azok a programok, amelyek elvégzése egyetemi végzettséget ad.

ISCED 7: azok a programok, amelyek posztgraduális vagy azzal egyenértékű végzettséget adnak.

Forrás: UNESCO, Statistical Yearbook, 1995