Zárszó
Nem gondoljuk, hogy a fenti módszerek, s a modul többi részének mégoly alapos áttanulmányozása is elegendő lenne ahhoz, hogy az iskola vezetője a jövőben statisztikus vagy társadalomkutató lehessen. Mindaz, ami e szűk keretbe „belefért", inkább a további kérdezésre elegendő. Ám ez volt a cél: jól kérdezni, az információk közt eligazodni, megtalálni őket és megfelelően szelektálni köztük, kritikusan, de nem cinikusan nyúlni hozzájuk a vezetői munka sok területén többet érhet, mint pusztán az alapos tudás egy-egy területen. Nem is beszélve a vakhitről vagy a merev elutasításról akkor, ha a vezetőt érintő kérdésekben ellentmondások, kétségek, problémák között kell cselekedni. Kívánjuk, hogy az itt szerzett ismereteket is kritikusan alkalmazza a kurzus hallgatója, építse saját elgondolásai közé. S ha kérhetünk is valamit, az az, hogy ne mondjon le a sokoldalú és igényes információszerzésről még akkor sem, ha az információk egy része nem „kellemes" a számára. Ha így tesz, nagyobb az esélye arra, hogy céljait eléri, mint ha információ szűkében dönt, ha egyoldalúan lép. S mindez még egy előnnyel jár: valószínűleg többeket tud mindehhez partnerül is megnyerni, tehát kevésbé nyomja a vezetés nem kis felelőssége.