2.2. Helyzetelemzés

A reális stratégiai terv készítésének kiinduló pontja a helyzetelemzés. Ennek során elemezni kell az intézmény aktuális helyzetét, és föl kell tárni a várható változások irányait. Mivel a közoktatási intézmények nyitott szervezetek, amelyek eredményes működése jelentős mértékben függ a környezetüktől, a helyzetelemzésnek külső-belső elemzést egyaránt kell tartalmaznia. A helyzetelemzés során meg kell ismerni azoknak a változásoknak a tendenciáit, amelyek az intézmény környezetében végbemennek, illetve föl kell tárni, hogy a szervezeten belül melyek azok az erős pontok, amelyekre építeni lehet és melyek azok a gyöngeségek, amelyeken javítani kell. Az elemzésnek ki kell terjednie a szervezettel kapcsolatban álló különböző érdekcsoportok elvárásainak a megismerésére és az intézmény által képviselt vagy képviselni kívánt értékek vizsgálatára is.

Az érdekcsoportok elemzése során föl kell tárni minden olyan, az intézménnyel kapcsolatban álló csoportot, amely hatással van vagy hatással lehet az ott zajló eseményekre.

Az elemzés során meg kell vizsgálni, hogy az egyes csoportok elképzelései és elvárásai mennyiben építhetők be az intézmény stratégiai tervébe. Ez a fajta elemzés nagyon fontos része a stratégiai tervezésnek, mivel érzékennyé teszi a stratégiai tervkészítő csoportot arra, hogy figyelembe vegye olyan emberek csoportjának az elvárásait is, akikre egyébként nem mindig szoktak figyelni.

Az értékvizsgálat a testület és az intézmény működésében érintett egyéb csoportok által képviselt értékek elemzését jelenti. A stratégiai tervnek össze kell csengenie a szervezet értékeivel. Az a stratégiai tervezés, amely nem veszi figyelembe a szervezet meglévő értékeit, nem sokat ér. Valószínű, hogy bizonyos értékek megtalálhatók írott formában, például az intézményről szóló ismertetőben, vagy egy iskolai évkönyvben, vagy az intézmény honlapján, de az értékvizsgálat során számba kell venni az összes írott és íratlan értéket. Ez fontos és nehéz feladat, amely az intézmény életének alapját képező alapelvek elmélyült megvitatását igényli. A vita során felszínre kerülhetnek ellentmondások, amelyek megtárgyalása nélkül nincs értelme stratégiai tervet készíteni.

Ezen elemzések megvalósítását különböző technikák segítik, amelyekről a későbbiek során még szó lesz.