2.4. A küldetés megfogalmazása
A közoktatási intézmény küldetése lényegében annak a megfogalmazása, hogy mi értelme van az intézmény létezésének. Ez lényegében egy hosszú távra érvényes általános rendező elv, amely alapot jelent a munka szervezéséhez, amelynek alapján rendezni lehet az esetleges napi konfliktusokat, amelyhez mérni lehet az intézmény működésének sikerét vagy sikertelenségét.
A küldetést érdemes tömören és közérthetően megfogalmazni, hiszen nemcsak a szakemberek, a pedagógusok számára kell egyértelműnek lennie, hanem a nem szakmabeli munkatársak és a kliensek, az intézmény iránt érdeklődő szülők és gyerekek számára is.
Jó, ha a küldetés megfogalmazása nem hosszabb egy oldalnál, de lehet egy jól hangzó szlogen is. Fontos, hogy figyelemfelkeltő legyen. (Pl.: „Mi az ebihalak pártján vagyunk.")
Lehetséges, hogy a tervezésnek ennek a korai stádiumában még nem lehet pontosan megfogalmazni, hogy melyek azok a jellegzetességek, amelyek egy adott intézményt megkülönböztetnek a szomszédjától.
A küldetés vázlatos megfogalmazása döntő lépés a stratégiai terv készítése során, hiszen a továbbiakban ez lesz az a vezérelv, az a viszonyítási pont, amely a további munkát meghatározza. Természetesen elképzelhető, hogy a munkálatok közben ezt a vázlatos küldetést még módosítják, vagy kiegészítik. Nagyon fontos, hogy a küldetés végleges változata formailag és tartalmilag is frappáns legyen, hiszen mind az intézményen belül, mind azon kívül úgy fogják ezt használni, mint az intézményre vonatkozó alapvető viszonyítási pontot.
