A záródolgozat három választható műfaja

  1. empirikus vizsgálat
  2. szintetizáló elméleti elemző munka
  3. innovatív alkotás

A gyakorlatban e három műfaj gyakran elegyet alkot a dolgozatban. A megfelelően kiválasztott belső arányok, a jól körülhatárolt célrendszer lehetővé teszi akár mindhárom műfaj egy dolgozatban történő érvényesülését.

 

Az egységes műfajokhoz rendelt elvárások: 

1. Az empirikus vizsgálatra épülő dolgozat tartalmazza a vizsgálandó probléma szakirodalmi hátterének áttekintését, a szakterület hazai eredményeit és utalni kell a nemzetközi tendenciákra is, a kutatás hipotéziseit (megjelölve a vizsgált változókat és a közöttük feltételezett összefüggéseket). A vizsgált populáció legyen megfelelő arra, hogy a jelölt által vállalt szinten általános megállapításokat tudjon megfogalmazni.

A kutatási módszerek (például megfigyelés, kikérdezéses módszerek, kísérlet, stb.) legyenek adekvátak a vizsgálandó probléma feltárására, és feleljenek meg a tudományosság kritériumainak.

Az adatok feldolgozásánál, amennyiben a probléma jellege lehetővé teszi, statisztikai, a témától függően lehetőleg többváltozós eljárásokat ajánlott alkalmazni.

 

2. Az elméleti elemző munka lehet metaanalízis, azaz több korábbi kutatás vagy kísérleti munka szintetizáló áttekintése, elemzése, összevetése, vagy egy szakterületen vagy a gyakorlati munka valamely területén bekövetkezett pozitív vagy negatív változások bemutatása. Elvárható az adott témára vonatkozó hazai szakirodalom feltárása és a nemzetközi tendenciákra való utalás.

 

3. Az innovatív alkotás az iskolában vagy a közoktatási rendszer egyéb területein (a szolgáltatásban illetve az irányításban) közvetlenül alkalmazható produktum, így lehet például iskolakoncepció, programterv, értékelési rendszer, információs rendszer, egy terület átfogó elemzéséhez, értékeléséhez használható eszközrendszer, stb.

A munkát bemutató leírásban elemezni kell az alkotás helyét, szerepét az iskola működésében, a szakmai szolgáltatásban, az egyes intézmények illetve a helyi oktatási rendszerek hatékonyságának vizsgálatában; hasonló alkotásokkal egybevetve bizonyítani kell annak újszerű jellegét. A dolgozatnak be kell mutatnia az innovatív alkotás alkalmazására vonatkozó adatgyűjtésen alapuló tapasztalatokat. A dolgozatnak utalnia kell arra is, hogy az innovatív alkotás egésze vagy annak része tekinthető-e a szerző saját produktumának.