12.1. A közoktatás tervezése-fejlesztése központi irányítási szinten
(Forrás: Balázs Éva - Palotás Zoltán, 2006 http://www.ofi.hu/tudastar/jelentes-magyar/balazs-eva-palotas )
A központi irányítás ..."kiemelt feladata volt az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) készítése, amely feltétele volt a 2004-től hazánk számára elérhető uniós fejlesztési forrásokhoz való hozzáférésnek. Maga a tervezés, mint az egyik legfontosabb irányítási feladat, szakmai-módszertani értelemben is számos újdonságot hozott. Így a tervnek tartalmaznia kellett a végrehajtás eszközeit és intézményrendszerét, szereplőit, a források felhasználásának szabályait, valamint nyomon követhetőségük garanciáit. Új kihívás volt a tervezési folyamatban a szupranacionális szereplők részvétele: az EU-val történő egyeztetés a folyamat egészén végigvonult, a helyzetelemzéstől a projektek értékeléséig. Új volt a tervezés mögött álló fejlesztéspolitikai szemlélet, különösen az átfogó, komplex célokat kitűző, az elkülönült ágazatok közös gondolkodására építő tervezés igénye. Hasonlóan kihívást támasztott a központi irányítás felé a fejlesztési projektek pályázati rendszerének létrehozása és sok szempontú - szakmai, logisztikai, pénzügyi, adminisztratív - menedzselése. Ezek továbbfejlesztése és működése jelentős hatással lehet az irányítás rendszerének további alakulására.
A fenti kihívásokra az első NFT keretében kedvező, bár ma még nyitott kérdéseket felvető válaszok születtek. Egy, az első tervezési periódus tapasztalatait összefoglaló dokumentum szerint a két legnagyobb nehézségeket okozó feladat a költségvetésen átnyúló tervezési szemlélet, valamint az átfogó társadalmi-gazdasági célokra épülő szakágazati tervezés érvényesítése volt. Az utóbbi érdekében az uniós tagságra való felkészülés évei alatt több lépés történt (ilyen volt például az Országos Területfejlesztési Koncepció létrehozása a kilencvenes évek második felében), de arra nem volt elég idő, hogy megszülessenek, illetve az országos tervezés számára ismertté váljanak az egységes nemzeti keretekbe illeszkedő ágazati szakpolitikai stratégiák. Az egész folyamatra az időkényszer, a folyamatos egyeztetés és az összehangolás nehézségei voltak jellemzőek. Szinte egy időben kellett létrehozni olyan dokumentumokat, amelyeknek egymásra kellett volna épülniük; a tervezés kezdetén még nem volt ismert annak valamennyi szereplője, problémákat okozott az eltérő államigazgatási, a szakmai és a szakértői megközelítések, logikák és érdekek összehangolása (Wagner, 2005). Az NFT szakmai és pénzügyi tervezése közötti összhang hiánya miatt - valamint annak következtében, hogy a támogatások számszerű adatairól csak igen későn kapott információt a kormányzat - előfordult, hogy a forrásokhoz kellett fejlesztési célokat rendelni, s nem fordítva. Nem voltak megbízható, kalkulálható eredménymutatók sem, amelyek a forrásallokációt orientálhatták volna. Az időkényszer korlátozta a tervezésben való társadalmi részvétel lehetőségeit is, ami nemcsak a terv szakmai színvonalát, hanem társadalmi elfogadottságát és a bevonódás szintjét is befolyásolhatta (Magyarország Nemzeti..., 2002 Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terve 2004-2006 (2002): Stratégia. Miniszterelnöki Hivatal, Budapest. ).
Az ágazatközi együttműködést elkerülhetetlenné tette, hogy a közoktatást is érintő fejlesztésekre döntően az ún. Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program (HEFOP) adott lehetőséget, illetve az, hogy az óvodák és az általános iskolák infrastrukturális fejlesztése a Regionális Operatív Program keretében valósult meg. Tekintettel arra, hogy az emberi erőforrások fejlesztése az EU átfogó célrendszerében erősen kötődik a foglalkoztatáshoz, a program kidolgozását az akkori minisztériumi struktúrában a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium koordinálta, a tervezésben az Oktatási Minisztérium és az ESZCSM vett részt, valamint közreműködött a GYISM, az IHM, a GKM, az IM és a MeH roma ügyekért felelős politikai államtitkársága."
A 2007-2013 közötti időszakra szóló 2. NFT készítése a 2006-ban felállt új kormányzat irányításával, a háttérintézmények bevonásával folyt.