6.5. Az önkormányzatok tisztségviselői hatáskör-telepítésének elvei
A hatáskör-telepítés elvei hasonlóak az önkormányzatok feladat- és hatáskör telepítésének elveihez, azzal a különbséggel, hogy a tisztségviselők nem választhatják meg, hogy melyik feladatot kívánják ellátni, és melyiket nem.
Ugyanakkor a jogalkotó úgy telepíti a hatásköröket, hogy eleve más feladatot (is) fogalmaz meg a megyei közgyűlés elnökének, a főpolgármesternek és a főjegyzőiknek, mint a polgármestereknek és a jegyzőknek.
A polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke államigazgatási hatósági hatáskörrel ruházható fel. (Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek, a főjegyzőnek és kivételesen a képviselő-testület hivatala ügyintézőjének is.)
Meghatározott esetekben honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási ügyekben a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke részt vesz az országos államigazgatási feladatok helyi irányításában és végrehajtásában. Ha a tisztségviselő saját államigazgatási feladatkörében, illetve az államigazgatási hatósági hatáskörben jár el, a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.

Soroljon fel olyan feladatokat, melyekről legkisebb települések önkormányzatának is feladata gondoskodni!
Melyek a megyei önkormányzat kötelező közoktatási feladatai (amennyiben azokat a települési önkormányzat nem vállalja, illetve azok ellátatlanok)?
Melyek a megyei önkormányzat kötelező közoktatási feladatai előzőkön túl?
Melyek a fővárosi önkormányzat kötelező közoktatási feladatai?
A többcélú kistérségi társulások milyen módon láthatnak el - a megyei önkormányzat tevékenységi körébe tartozó - pedagógiai szakszolgálati illetve pedagógiai szakmai szolgáltatási feladatokat?
Milyen jogosítványa van a képviselőtestületnek a polgármester államigazgatósági hatósági hatáskörben hozott döntésével szemben?