12. A TERVEZÉS SZEREPE A KÖZOKTATÁS IRÁNYÍTÁSÁBAN

A rendszerváltás óta a közoktatás tervezése egyre nagyobb hangsúlyt kap. Első tendenciaként megfigyelhettük a területi (megyei) szint szerepének fo­lya­matos növekedését. Az 1990-es önkormányzati törvény a megyei önkormány­za­tokra csupán a települési önkormányzatokéhoz hasonló felelősséget ruházott, tény­leges területi felelősségük nagyon szűkösre korlátozódott. Az 1993-as közokta­tási törvény a területi koordináció pontosabban meg nem határozott, puha jogkö­rével ruházta fel a megyei önkormányzatokat. Az 1996-os törvénymódo­sí­tás­sal a megyei önkormányzatok közoktatási tervezési felelősséget kaptak. A me­­gyei szintű irányítás szerepének növekedéséhez hozzájárult az is, hogy az elmúlt idő­szakban a finanszírozás nehézségei miatt több település a megyei önkormány­­za­tok­nak adta át középiskoláinak egy részét.

A közoktatási törvény értelmében a megyei (fővárosi) önkormányzatoknak - a területükön működő többi önkormányzattal együttműködve - területi fel­adat­­el­látási, intézményhálózat-működtetési és -fejlesztési tervet kell készíteniük. Ennek a változásnak az irányítási hatalom megosztására és általában a közoktatási rendszer fejlődésre gyakorolt hatására jellemző, hogy - noha a terveknek nincsen kötelező erejük - bizo­nyos helyi fejlesztési vagy átszervezési döntések esetében megkerülhetetlenek, illetve a fejlesztési erőforrások elosztására általában jelentős hatást gyakorol­hatnak a jövőben. A megyei közoktatás-fejlesztési tervezés hatása nagyon nagymértékben függ attól, hogy miképpen kapcsolódik a területfejlesztés tá­gabb me­gyei szintű folyamataihoz.

A megyei tervezés egyik legkényesebb pontja a megyei önkormányzatok és a megyei jogú városok terveinek az egyeztetése. A megyei jogú városok önálló ter­vezési joggal rendelkeznek, és a megyei tervek hatályossá válását a törvény hozzáköti a két terv egyeztetéséhez.

Az EU-hoz csatlakozásunk a tervezés jelentőségét ugrásszerűen emelte valamennyi szinten.

A következőkben a közoktatás tervezése-fejlesztése rendszerét irányítási szintenként tekintjük át.