7. AZ ÖNKORMÁNYZATI SZERVEK, A HATÁSKÖRÖK GYAKORLÁSÁNAK ÁTRUHÁZÁSA
Az önkormányzati feladat- és hatásköröket az önkormányzat szervei látják el, ezek:
- a képviselő-testület;
- a polgármester;
- a képviselő-testület bizottságai;
- a részönkormányzat testülete;
- a képviselő-testület hivatala;
- (kisebbségi önkormányzat).
A képviselő-testület egyes hatásköreit átruházhatja, de csak:
- a polgármesterre;
- a bizottságára;
- a részönkormányzat testületére;
- a helyi kisebbségi önkormányzat testületére;
- törvényben meghatározottak szerint társulására.
A hatáskör-átruházás mindig munkamegosztási jellegű, célja, hogy mentesítse a hatáskör eredeti gyakorlóját, jelen esetben a képviselő-testületet. Bizonyos hatásköröket célszerűbb is átruházni, mert például a bizottság hatékonyabban meg tudja oldani a szociális igazgatási feladatokat, mint a testület, hiszen jóval gyakrabban ülésezik, s az úgynevezett szakértő vagy kültagjai révén több információra tehet szert feladata ellátásához.
A testületi hatáskör a polgármesterre is átruházható. A polgármesterre általában operatív, gyors intézkedést igénylő hatásköröket célszerű átruházni.
A hatáskör azonban már nem ruházható tovább, azaz testületi hatáskör nem ruházható át a jegyzőre vagy a polgármesteri hivatal szervezeti egységére (posztdelegáció).
Az átruházott hatáskörben hozott döntés olyan, mintha azt a képviselő-testület hozta volna, azaz a felhatalmazott döntését a képviselő-testület nevében hozza.
A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört bármikor visszavonhatja, és az átruházott hatáskörök gyakorlásáról beszámoltathatja az átruházott hatáskör gyakorlóját.
A hatáskör-átruházás mindig rendelettel (jogszabállyal) történik.
Át nem ruházható hatáskörök
Az át nem ruházható hatáskörök mindig a legfontosabb hatáskörök, illetve azoknak is az érdemi része. Például a munkáltatói jogok tekintetében az egyéb munkáltatói jogok gyakorlása már átruházható. (a munkáltatói jog lényeges eleme a kinevezés, felmentés, minősítés, fegyelmi felelősségre vonás); egyéb munkáltatói jog például a jutalmazás, szabadság kiadása, illetmény megállapítás stb.
A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatáskörök (a közoktatással összefüggésben elsősorban):
- a rendeletalkotás;
- szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás;
- a költségvetés megállapítása, döntés a végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásáról;
- önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;
- intézmény alapítása;
- közterület elnevezése, emlékmű állítás;
- állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
- véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
- amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.
A képviselő-testület rendeletében a törvény által hatáskörébe utalt kinevezést, megbízást és intézmény alapítását a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló törvény szerint társulására is átruházhatja.
Az önkormányzati hivatal szerepe:
Speciális szerepet tölt be a helyi önkormányzat hivatala, melynek alapvetően az igazgatáson belül a döntések előkészítése és azok végrehajtásának megszervezése a feladata. A hivatalt a polgármester (főpolgármester, ill. a közgyűlés elnöke) irányítja, a vezetési funkciókat a jegyző (főjegyző) látja el, az aljegyzővel megosztottan. Mint arról már volt szó, a jegyző elláthat államigazgatási feladatokat is, ekkor a képviselőtestület, ill. a tisztségviselők abban nem korlátozhatják (pl. a nem önkormányzati iskolák működésének megkezdéséhez szükséges engedély kiadása).

Melyek a települési önkormányzat szervei?
Soroljon fel a települési önkormányzat képviselőtestülete - közoktatással összefüggő - át nem ruházható hatásköreiből minél többet!
Mely testület hatáskörök ruházhatók át a jegyzőre?
Milyen a jogviszony a polgármesteri hivatal, a polgármester és a jegyző között?