12. A TERVEZÉS SZEREPE A KÖZOKTATÁS IRÁNYÍTÁSÁBAN
A rendszerváltás óta a közoktatás tervezése egyre nagyobb hangsúlyt kap. Első tendenciaként megfigyelhettük a területi (megyei) szint szerepének folyamatos növekedését. Az 1990-es önkormányzati törvény a megyei önkormányzatokra csupán a települési önkormányzatokéhoz hasonló felelősséget ruházott, tényleges területi felelősségük nagyon szűkösre korlátozódott. Az 1993-as közoktatási törvény a területi koordináció pontosabban meg nem határozott, puha jogkörével ruházta fel a megyei önkormányzatokat. Az 1996-os törvénymódosítással a megyei önkormányzatok közoktatási tervezési felelősséget kaptak. A megyei szintű irányítás szerepének növekedéséhez hozzájárult az is, hogy az elmúlt időszakban a finanszírozás nehézségei miatt több település a megyei önkormányzatoknak adta át középiskoláinak egy részét.
A közoktatási törvény értelmében a megyei (fővárosi) önkormányzatoknak - a területükön működő többi önkormányzattal együttműködve - területi feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és -fejlesztési tervet kell készíteniük. Ennek a változásnak az irányítási hatalom megosztására és általában a közoktatási rendszer fejlődésre gyakorolt hatására jellemző, hogy - noha a terveknek nincsen kötelező erejük - bizonyos helyi fejlesztési vagy átszervezési döntések esetében megkerülhetetlenek, illetve a fejlesztési erőforrások elosztására általában jelentős hatást gyakorolhatnak a jövőben. A megyei közoktatás-fejlesztési tervezés hatása nagyon nagymértékben függ attól, hogy miképpen kapcsolódik a területfejlesztés tágabb megyei szintű folyamataihoz.
A megyei tervezés egyik legkényesebb pontja a megyei önkormányzatok és a megyei jogú városok terveinek az egyeztetése. A megyei jogú városok önálló tervezési joggal rendelkeznek, és a megyei tervek hatályossá válását a törvény hozzáköti a két terv egyeztetéséhez.
Az EU-hoz csatlakozásunk a tervezés jelentőségét ugrásszerűen emelte valamennyi szinten.
A következőkben a közoktatás tervezése-fejlesztése rendszerét irányítási szintenként tekintjük át.