4.3.2. Megrekedt karrierutak, a kiégés jelensége
A pedagóguspályán gyakori, hogy a karrierutak hiánya miatt a pedagógusok fokozatosan elvesztik motivációjukat, lojalitásuk és elkötelezettségük csökken az iskola iránt, figyelmük, érdeklődésük egyre kevésbé fordul a munkájuk felé, családjuk, illetve más tevékenységek fontosabbak lesznek számukra. Ez megmutatkozik abban is, hogy egyre kevesebb időt töltenek a munkahelyükön, negatív hatással vannak a környezetükre a munka terén. Ez a kiégés jelensége.
Aki már hosszú évek, netán évtizedek óta ugyanazt csinálja, nehezen tud változtatni. A rugalmatlanság, a környezet változásaihoz való alkalmazkodás hiánya nagyon veszélyes mind a pedagógus, mind a gyermekek szempontjából. Az utóbbiak minden bizonnyal megérzik a pedagógus fásultságát, ők is kedvetlenebbül vesznek részt a foglalkozásokon, ami törvényszerűen kihat teljesítményükre. Az emberek többsége 40 éves kora tájékán úgynevezett „életközépi válságba" kerül. Különösen igaz ez a pedagóguspályán, ahol - mint már említettük az előrejutás, a karrier lehetősége rendkívül korlátozott. Sokan érzik úgy, változtatniuk kellene. Mindehhez hozzájárul az anyagi ösztönzés elégtelen volta is, különösen a férfiaknál. A pályamódosítás azonban nagyon nehéz szakmai és emberi szempontból egyaránt. Ha valaki nem változtat, az nem jelent feltétlenül elkötelezettséget a szakma iránt, sokkal inkább a bizonytalanságtól való félelem, az önbizalom hiánya az, ami maradásra készteti a tanárokat. Sokan „áthidaló" megoldást választanak: munkahelyet változtatnak; szerencsés esetben az új feladatok, az új kollégák átsegíthetik az egyént a válságon.
Az alábbiakban megpróbálunk néhány segítő szempontot adni a kiégés jelenségének kezeléséhez:
- Ne feledjük: a változatosság felfrissít (nemcsak szórakoztat, bár annál nincs jobb, mint amikor a munka egyben szórakozás is)!
- Tegyük lehetővé, hogy változatos feladatokat végezhessenek a pedagógusok, ne csak rutinból tartsanak foglalkozásokat!
- Iskolákban váltogassuk a tanított évfolyamokat, a használt tankönyveket!
- Kísérjük figyelemmel és értékeljük a pedagógusok munkáját! Időnként küldjük őket továbbképzésre!
- Érezze a pedagógus, hogy csapatban dolgozik, a többiek is odafigyelnek rá, ismerik munkáját!
- Ne terheljünk túl senkit, hiszen többek között a magánélete is veszélybe kerülhet a munka miatt, a családi problémák pedig visszahatnak a munkájára.
- Törekedjünk arra, hogy lehetőség szerint ne legyenek anyagi gondjai a pedagógusnak, mert ez különösen hátráltatja a lelkiismeretes munkavégzést, másod/harmad állást is el fog vállalni, ami az iskolai munka rovására mehet! Korszerű iskolavezetés L 5.3 Elééég! Pedagógus-burnout - Dr. Kocsis György Gábor. Tanári kézikönyv F 1.7 Amikor „nincs értelme" reggel felkelni, A kiégés - Schődl Lívia