Megszerkesztett megfigyelés

Két példa a megszerkesztettmegfigyelésre.

1. példa

Az előre megbeszéltmegfigyelési szempont az, hogy a tanár hogyan próbálja kérdésekkel az osztálytaktivizálni. Készíthetünk egy táblázatot, amelybe egyszerűen bejegyezzük azt,hogy a különböző típusú kérdések és válaszok hányszor fordultak elő az órán("rovás"-módszer).

Kérdések és válaszok típusa

Előfordulásuk

Összesen

Kérdések az osztály egészéhez

||||||

6

Kérdések felszólított tanulókhoz

|||

3

Válaszok önként jelentkező tanulóktól

|||

3

Válaszok felszólított tanulóktól

||

2

 

2. példa

Tovább finomíthatjuk a fentimegfigyelést, ha a rovátkák helyett esetleg számokat használunk, jelölve azt apercet, amelyben a fenti tevékenységek előfordultak.

Még pontosabb a megfigyelés,ha kód-rendszert alkalmazunk. Példánk ismét a tanár-tanuló interakcióravonatkozik, és a minősítőnek minden 15. másodpercben le kell jegyeznie kódoksegítségével, hogy mit figyelt meg.

                A = Tanári kérdés az egész osztályhoz

                B = Tanári kérdés felszólított tanulókhoz

                C = Felszólított tanulók válasza, megjegyzése

                D =  Nemfelszólított tanulói válasz, megjegyzés, mely az óra szempontjából előrevivő

                E = Negatív, zavaró jellegű tanulói megnyilatkozások

                F = Egyéb

 

Idő

Kód

0.15   

A

0.30

A

0.45

D

1.00

B

1.15

D

1.30

B

1.45

C

2.00

A

2.15

D,E