1.2.4. Az iskola alapvető versenyképességét érintő kihívás – a kompetencia-felfogás változása
Az iskola alapvető versenyképességét szervezeti kultúrája, szervezetének tanulási képessége, tagjainak elkötelezettsége, egymás iránti bizalom, tagjainak kompetenciakészlete, valamint az egész intézmény költséghatékonysága biztosítja.
Számunkra különösen fontos az iskolát a kompetencia felfogás részéről történő kihívás. A hagyományos kompetencia-felfogás a gépies szakembert, a gépiesen cselekvő embert tartja a jó teljesítmény zálogának. Ennek a szellemében alakult ki a tanulók „termékként" való felfogása, akiket „megmunkálni" kell. A tanítási-tanulási tevékenység során a passzív befogadás, a mechanikus ismétlés és a memorizálás voltak a meghatározó elemek. A tanulótól gépszerű, kiszámítható viselkedést várt el, de a legfontosabb pedagógusi kompetenciának a tananyag drillszerű, „betűről betűre" történő elsajátíttatása számított.
Ez a kompetencia-felfogás alakult (alakul) át, amikor először az intelligens szakember, majd a személyiségvonással rendelkező szakember, később a motivált szakember válik ideális munkavállalóvá, természetesen más-más kompetenciákat igényelve a tanítási-tanulási tevékenység során mind a tanulótól, mind a tanártól.
A jelenlegi vélekedés szerint az automatizált, gépies jártasságok és készségek; az intelligencia; a konstruktív magatartás- és tevékenységformák érvényesülését garantáló egyes személyiségvonások; a viselkedésnek és cselekvésnek energiát kölcsönző motivációs rendszer külön-külön nem képesek az értékes és eredményes munkavégzés jelzőrendszerének szerepét betölteni. Erre a kompetencia lehet alkalma, amely a jártasságok és készségek, az intelligencia, a személyiségvonások és a motiváció komplex rendszeréből áll, megfogalmazódik az igény a kompetens szakemberre. Ez természetesen azt is jelenti, hogy nemcsak a tanulók számára kell a követelményeket megújítani, hanem a pedagógusi kompetenciakészletet is. (Dr. Henczi-Zöllei, 2007)


Miben különbözik a személyzeti munka a stratégiai emberi erőforrások menedzselésétől?
A stratégiai szemlélet kialakításakor milyen kihívásokkal kell a vezetőnek szembenéznie?