Megszerkesztett megfigyelés
Két példa a megszerkesztettmegfigyelésre.
1. példa
Az előre megbeszéltmegfigyelési szempont az, hogy a tanár hogyan próbálja kérdésekkel az osztálytaktivizálni. Készíthetünk egy táblázatot, amelybe egyszerűen bejegyezzük azt,hogy a különböző típusú kérdések és válaszok hányszor fordultak elő az órán("rovás"-módszer).
Kérdések és válaszok típusa | Előfordulásuk | Összesen |
Kérdések az osztály egészéhez | |||||| | 6 |
Kérdések felszólított tanulókhoz | ||| | 3 |
Válaszok önként jelentkező tanulóktól | ||| | 3 |
Válaszok felszólított tanulóktól | || | 2 |
2. példa
Tovább finomíthatjuk a fentimegfigyelést, ha a rovátkák helyett esetleg számokat használunk, jelölve azt apercet, amelyben a fenti tevékenységek előfordultak.
Még pontosabb a megfigyelés,ha kód-rendszert alkalmazunk. Példánk ismét a tanár-tanuló interakcióravonatkozik, és a minősítőnek minden 15. másodpercben le kell jegyeznie kódoksegítségével, hogy mit figyelt meg.
A = Tanári kérdés az egész osztályhoz
B = Tanári kérdés felszólított tanulókhoz
C = Felszólított tanulók válasza, megjegyzése
D = Nemfelszólított tanulói válasz, megjegyzés, mely az óra szempontjából előrevivő
E = Negatív, zavaró jellegű tanulói megnyilatkozások
F = Egyéb
Idő | Kód |
0.15 | A |
0.30 | A |
0.45 | D |
1.00 | B |
1.15 | D |
1.30 | B |
1.45 | C |
2.00 | A |
2.15 | D,E |