Munkakörelemzés
Ez a tevékenység anevelési-oktatási intézményekben nem olyan jellemző, mint a versenyszférában,mindazonáltal elsősorban a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő, valamint azegyéb alkalmazottaknál rendkívül hasznos lehet. A munkakörelemzés olyanfolyamat, amelynek során megvizsgáljuk, hogy az adott időszakban betöltetlenmunkakör milyen tevékenységeket foglal magába. Kiindulásképpen információtszerezhetünk az előző alkalmazottól, közvetlen felettesétől vagy bárkitől, akiszorosabb kapcsolatba került vele a munka során. A versenyszférában gyakranhasználják azt a módszert, hogy az alkalmazottakat naplóvezetésre kérik fel,amelyben azt jegyzik fel, hogy miként használták fel a rendelkezésükre állómunkaidőt. Mindenesetre amikor munkakörelemzést végzünk, az iskola jelenlegi ésjövőbeni szükségleteit állandóan szem előtt kell tartanunk, ezért a stratégiaimegfontolások szolgálnak vezérelvül.
Munkakörelemzés rendszerint akkortörténik, amikor egy álláshely megüresedik, de ahogy egy szervezet egyrerugalmasabbá válik, úgy lesz ez a tevékenység állandó folyamat a szervezetéletében. A munkakörelemzés nyújtja azokat az alapvető információkat, amelyrekésőbb a munkaköri leírás és előírás épül, azaz azok az információk afeladatról, amelyet végre kell hajtani, valamint a megfelelő készségekről ésjellemző tulajdonságokról, amelyek szükségesek ahhoz, hogy sikeres teljesítménytlehessen elérni.