6.4.2. Munkahelyen kívüli képzések
Formális (szervezett) képzések
Amikor a képzési szükséglet valamilyen nagyobb, szélesebb körű ismeretkör megszerzésére irányul, akkor jöhet szóba a szervezett oktatásban való részvétel. Ilyenek a posztgraduális képzések vagy egy másik szaknak az elsajátítása. Előadások, viták, esettanulmányok, szerepjátékok, szimulációk és programozott tanulás tartoznak a formális képzésben alkalmazott módszerek közé. Ezek lehetnek szorosan az adott munkakörhöz kapcsolódóak, de lehetnek általános jellegűek. Az utóbbiak újszerű gondolkodásra késztetik az alkalmazottakat és megteremtik annak a lehetőséget más tapasztalatokkal is szembesüljenek.
Tanulmányutak, részvétel konferenciákon
Ezek a formák alkalmasak a más intézményekben, szervezetekben felhalmozott tapasztalatok megismerésére, ebből következően a saját munkahelyi helyzet, problémák új keretekben való észlelésére. A tanulmányutak eredményeinek hasznosulását támogatja, ha visszaérkezve lehetőség van a tapasztalatok megosztására az otthoni kollégákkal, és így a külső tapasztalatok, eredmények beépítésére a munkavégzésbe.
Tréningek
Napjainkban ez az egyik legelterjedtebb képzési eszköz. A tréning néhány napos, többnyire bentlakásos formában megszervezett koncentrált és strukturált képzési forma. Az elterjedtség fő oka az, hogy a tréningek alkalmával rövid idő alatt egyszerre nagyobb fejlesztési lépés tehető, az ismeretek, készségek széles körében lehet fejlődét elérni a résztvevők relatíve nagy csoportjában. Pedagógusok számára különösen akkor hasznos, ha nem saját kollégáikkal együtt vesznek részt a tréningen, mert így bátrabban, oldottabban tudnak közreműködni a csoport munkájában. (Különösen fontos, hogy egy adott intézményből az igazgató és beosztott ne kerüljön egy csoportba.)
Önképzés
Az önképzésben az ellenőrzés és az irányítás elsődlegesen az egyén kezében van, és a tapasztalatból nyert tanulási folyamatra koncentrál. Ez a megközelítés nem szükségszerűen egyenlő a próbálgatásos módszerrel, nemcsak azt jelenti, hogy a múltban elkövetett hibákat újra ne ismételjük meg, hanem magába foglalhatja az irányított olvasást vagy a speciális munkatevékenységeket.
A képzések jelentős része, különösen a munkahelyhez nem kapcsolódó képzések a kompenzációs rendszer - mint nem anyagi jellegű ösztönzők - részének is tekinthetők.