Nagy Zoltán féle módszer
NagyZoltán minősítési rendszerében 9 fő értékelési kritériumot találunk, úgymintvégzettség, önképzés, eredmények, munkavégzés, kapcsolat, vezetői,többletmunka, személyes és aktivitás. A kritériumokat tovább bontottákösszetevőkre, amelyeket 1-5-ig terjedő skálán pontozták, továbbá aziskolavezetés által megállapított szempontok alapján súlyozták.
A végzettségkritériumon belül 5 összetevőt határoztak meg - rendelkezik-e a törvény általelőírt végzettséggel, szakképzettséggel (súlyozás: 70); a tanítási óráktörvényi előírásait betartja-e (100); elfogadja-e és közvetíti-e a tanulók feléa kialakított értékrendet (78); vállal-e díjazás nélkül pluszfeladatokat (50);részt vesz-e kötelező rendezvényeken, értekezleteken (100).
Példakéntérdekes megfigyelni, hogy a különböző összetevők esetében, melyek voltak atestület értékelési szempontjai.
Rendelkezik-ea törvény által előírt végzettséggel, szakképzettséggel
- Egyetemi végzettség és legalább két szakos 5 pont
- Egy szak egyetemi + egy szak főiskolai 4 pont
- Egy szak egyetemi vagy két szak főiskolai 3 pont
- Egy szak főiskolai 2 pont
- Érettségivel rendelkezik 1 pont
- Egyéb 0 pont
Atanítási órák törvényi előírásait betartja-e (figyelembe vehető/veendőszempontok); az órák kezdése, befejezése; az idő felhasználása, atantervi anyag feldolgozása az adott időkereten belül; megfelelő számú jegyek(időarányosan).
- Kiemelkedően megfelelő 5 pont
- Általában megfelelő 4 pont
- Előfordultak már hibák, hiányosságok 3 pont
- Hiányosságokat csak figyelmeztetés után pótolta 2 pont
- Gyakran gondok vannak 1 pont
- Írásbeli figyelmeztetést is kapott 0 pont
Elfogadja-eés közvetíti-e a tanulók felé a kialakított értékrendet
- Másokkal is próbálja elfogadtatni 5 pont
- Mindig következetesen figyelembe veszi 4 pont
- Általában elfogadja 3 pont
- Nem mindig a szerint végzi munkáját 2 pont
- Nem foglalkozik vele 1 pont
Vállal-edíjazás nélkül pluszfeladatokat
- Egyéni gondolatai előremutatóak és megvalósítja 5 pont
- Kérés nélkül másnak is segít 4 pont
- Kérésre másnak is segít 3 pont
- Kérés nélkül csak magának 2 pont
- Csak kérésre és csak magának 1 pont
- Nem vállal 0 pont
Résztvesz-e kötelező rendezvényeken, értekezleteken
- Értekezleteken és rendezvényeken mindig 5 pont
- Értekezleteken mindig, rendezvényeken nem mindig 4 pont
- Értekezletekről és rendezvényekről esetenként hiányzik 3 pont
- Értekezletekről és rendezvényekről gyakran hiányzik 2 pont
- Távolmaradásért már figyelmeztetni kellett 1 pont
- Nem vesz részt egyiken sem 0 pont
Azönképzés kritériumán belül további négy összetevőt határoztak meg amegfelelő súlyszámokkal: vállalkozik-e magasabb végzettség megszerzésére (47);részt vesz-e kötelező továbbképzéseken (90); részt vesz-e önkéntestovábbképzéseken (53); és tudatosan és folyamatosan végzi-e ismereteinekgyarapítását (57).
Azeredmények kritériumot három területre bontották: milyen kimenetieredményeket ér el (87); milyenek az eredményei az iskolán belüliösszehasonlításban (53); készít-e fel versenyekre, illetve milyenek afelkészített tanulók versenyeredményei (80).
Szinténtovábbi három területet határoztak meg a munkavégzés kritériumnál:munkája megfelel-e szakszerűség, pontosság, hatékony szemléltetés, tanulóimotiválás feltételeinek (100); befolyásolja-e munkáját az átlagostanulólétszám, csoportbontás, tanulók előképzettsége (60); milyen minőségű,pontosságú adminisztrációs munkát végez (83).
Ötterületen értékelik a kapcsolatokat: milyen a kapcsolata a tanulókkal(83); milyen a kapcsolata a szülőkkel (60); fejleszti-e az osztályközösségeket(87); milyen a munkatársi kapcsolata (60); mennyire toleráns más véleményekkelszemben (53).
Hatszempont jelenik meg a vezetői kritériumnál: mennyire gondos vezető mintosztályfőnök (83); fejleszti-e osztályközösségét (30); meg tudja-e oldani aproblémákat osztálykeretben mint osztályfőnök (77); hasznos tevékenységetvégez-e a munkaközösségben (60); tud-e segíteni az iskolavezetésnek mintmunkaközösség-vezető (83); fejleszti-e a tagok szakmai tudását (73).
A többletmunkakritérium hat összetevője a következő: készít-e a többiek által is használhatósegédeszközöket, tanmeneteket, tanítási anyagokat, programokat (80); gondozza-ea tehetségeket (87); felzárkóztatja-e a lemaradókat (90); készít-e fel iskolaiversenyekre, az iskola képviseletére (97); szervez-e üzemlátogatást (23);segíti-e kollégáit (50).
Alegtöbb szempont - kilenc - a személyes kritérium alatt található:mennyire tart fegyelmet (97); tart-e rendszert a tananyagban, az értékelésben(97); milyen a szemléltetése, bemutatása (87); mennyire aktivizálja a tanulókat(77); mennyire emberséges, segítőkész (80); milyenek a kibocsátott tanulókvisszajelzései (47); milyenek a végzett tanulókat alkalmazó cégek, intézmények(43); mi az oktatásban részt vevő munkáltatók véleménye (40); milyen avárosban, környéken kialakult kép, és ezt mennyire befolyásolja a pedagógusszemélye (47).
Azutolsó, az aktivitás kritérium szempontjai - három - a következők:segíti-e az iskolát szakmai munkájának tervezésében (77); vannak-e előre mutatójavaslatai (80); figyelembe veszi-e más „érdekcsoportok" véleményét javaslataikialakításában (67).
Azértékelés az iskolavezetés végzi, egyenként osztályozva a 44 szempont és azoksúlyszáma alapján minden egyes tanárt. A rendelkezésre álló pénzösszegetelosztják az összes tanár által szerzett pontokkal, majd ezt az összeget azegyes tanárok pontszámával beszorozzák. Ez összeg egyben kifejezi a tanárokközötti minőségi sorrendet.
Nagy Zoltán (2002): A pedagógusok munkájának számítógépesminősítése. Bánki Donát Szakképző Iskola, Ajka. KÖVI szakdolgozat.