1.2.3.2. Szervezeti és nevelési-oktatási struktúrák
Az intézmény nevelési oktatási-struktúrájának és az annak megfelelő szervezeti struktúra felismerése, illetve annak összhangba hozása vagy átalakítása jelenti szervezeti szempontból az újabb kihívást.
A hagyományos nevelési-oktatási intézmények zöme nevelési-oktatási struktúrája szelektív jellegű, amely jellemzően szegmentális szervezeti keretben működik, az igazgató igen erős magatartáskontrollja mellett.
Az emberi erőforrások szempontjából kívánatosnak tartott felhatalmazás, az empowerment azonban innovatív nevelési-oktatási struktúrát, valamint moduláris szervezetet igényel.
A fentieknek megfelelően az iskolák szervezeti és nevelési-oktatási struktúráját elemezni lehet. A két szélső pólus a szelektív-szegmentális intézmény, ahol a vezető a legerősebb magatartást kontrollt gyakorolja, ennek megfelelően alakul a szervezeti összetevők, illetve az innovatív-moduláris intézmény, ahol a felhatalmazás (empowerment) érvényesül. (Tóth, 1996) Iskolavezetés és fejlesztés E modul, Nevelési-oktatási és iskolaszervezeti modellek - Tóth Béla