4.2.1. Toborzás

Ha a nevelési-oktatási intézménynek - a teljesítményértékelés és a munkakörelemzés után - megvan a megfelelő elképzelése, arról a pedagógusról vagy alkalmazottról, akivel az üres álláshelyet be kívánja tölteni, a következő feladat az lesz, hogy felhívja a figyelmet a pályázati lehetőségre. Az esetleges munkaköri előírás és a munkaköri leírás adja meg azokat az alapvető információkat, amelyek révén a munkahelyet meg lehet hirdetni és az „információs csomagot" el lehet küldeni a pályázóknak. Az intézmény elsődleges célja, hogy megfelelő számú alkalmas jelöltet vonzzon a pályázatra. Meg kell jegyeznünk, hogy túl sok jelölt hátrányos lehet a vezetés számára, mert ebben az esetben az előszelekció túl sok munkát és időt igényel. Hasonlóképpen hátrányos az is, ha kevesen jelentkeznek a meghirdetett álláshelyre, mert ez korlátozza a vezetés választási lehetőségét.

Megfelelő számú pályázó biztosítására számtalan lehetséges mód van. Vezető beosztásúk (munkaközösség-vezető, igazgatóhelyettes, osztályfőnök stb.) esetében mindenekelőtt azt kell eldöntenünk, hogy belső vagy külső kínálatból kívánjuk megoldani a kérdést. Pedagógusok, a nevelést-oktatást közvetlenül segítő vagy egyéb alkalmazottak tekintetében csak a külső kínálat jöhet számításba.

A külső toborzás számtalan forrásból történhet. Elsőként említhetnénk a munkaügyi központokat. Ingyenes szolgáltatást nyújtanak, a hivatalos külső kínálatról megfelelő információval rendelkeznek.

Vannak alkalmi jelentkezők, akik nem regisztráltatják magukat a munkaügyi központnál és nem kedvelik a hirdetésekre jelentkezést sem. Jó, ha ezekről a pedagógusokról feljegyzéseket vezetünk, és alkalom adtán értesítjük őket a lehetőségről. Az intézményvezetők különösen kedvelik a meglévő testület tagjainak ismerőseit, barátait, esetleg rokonait a pályázók között. Ennek a forrásnak meg van az az előnye, hogy ezeknek az embereknek már van bizonyos rálátásuk az intézményre, annak légkörére, így bevezetésük a munkába zavartalanabb lehet. Viszonylag kedvelt módszer egyetemekről, főiskolákról toborozni munkaerőt a frissen végzett diplomások közül. Hátránya, hogy a kialakított profilba elsősorban tapasztalatlanságuk miatt nehezen illenek be. Gyakori, hogy középiskolák volt diákjaikat fogadják/hívják vissza tanítani.

A toborzás Magyarországon is egyre jobban elterjedt formája a hirdetés az országos, regionális és helyi újságokban, szakmai folyóiratokban (pl. Köznevelés). Kapcsolatba léphetünk a médiával közvetlenül, de ügynökség útján is. Fontos, hogy komolyan vegyük a hirdetés tartalmát. Nyomatékosan hangsúlyozni kell a szükséges végzettséget és tapasztalatot; a kötelezettségeket és felelősségeket; az intézmény pontos helyét; a fizetést; a pályázás módját és határidejét; az esetleges különleges feltételeket. Formai szempontból világos, egyértelmű és informatív legyen, tartalmazzon figyelemfelkeltő elemeket is (kiemelt szavak, szövegelhelyezés, grafikai elemek stb.).

A legtöbb esetben az első jelentősebb kapcsolat az iskola és a pályázó között - miután a megfelelő információkat megkapta - írásos formában történik egy kitöltött pályázati nyomtatvány vagy önéletrajz formájában. Ritkán használt alternatív megoldás az első kapcsolat felvételére a telefonos „forró drót", amelyre már a hirdetésben is fel kell hívni a figyelmet; előnye a gyors reagálás lehetősége.

Hasznos lehet toborzás szempontjából a nyílt nap módszere is. Ez a nálunk nem ismert eljárás lényege az, hogy a pályázókat meghívják az iskolába, hogy találkozzanak a munkaközösség-vezetőkkel, ismerkedjenek meg a tanári szobával, az iskola légkörével.

A toborzási folyamat végén egy listát kell összeállítanunk azokról a pályázókról, akiknek a háttere és potenciális lehetősége összhangban van a munkaköri leírásban kialakított profillal. A lista összeállításánál nagy hasznát vehetjük akár az önéletrajznak, akár egy pályázati nyomtatványnak. Bármelyiket is választjuk, a következő adatokra van szükségünk: a pályázó kora, családi állapota, iskolái, végzettsége, képzettsége, tapasztalata, jelenlegi fizetése, speciális képességei, egészségi állapota, érdeklődése, jelenlegi munkahelye elhagyásának oka. Általában a pályázónak lehetőséget adnak arra is, hogy további lényeges információkat is közölhessen.