Humán erőforrás menedzselése
A Humán erőforrás menedzselése című tantárgy a képzési rendszerben a Szociálpszichológia tantárggyal együttesen alkotja a „HUMÁN ERŐFORRÁS" témacsoportot, melynek céljait az alábbiakban lehet összefoglalni:
A szervezetek sikeressége egyre fokozottabban függ a humán tőke, a tudás, tapasztalat hatékony működésétől, ez pedig maga után vonja a személyi kérdések stratégiai nézőpontú megközelítését. Az egészséges, érzelmileg intelligens szervezetek megkívánják a humán erőforrás tudatos fejlesztését. Ez azonban csak az emberi viselkedés ismeretének alapján lehetséges.
A vezetőnek ismernie kell mind a személy, mind a csoport működésének jellemzőit, dinamikáját. A szakértő, szaktanácsadó legyen tisztában, hogy az adott feladat végzéséhez milyen szakmai ismeretek, általános, illetve érzelmi intelligencia elemek szükségesek. Váljék képessé a munkatársak ezen szempontok szerinti kiválasztására, fejlesztésére.
A témacsoport programja

A Humán erőforrás menedzselése című tantárgy oktatására a képzés II. félévében kerül sor.
A tantárgy tanításának célja
A képzés résztvevői kapjanak olyan ismereteket, módszereket, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a munkatársak kiválasztásával és/vagy fejlesztésével kapcsolatos feladataikat képesek legyenek magatartástudományi megalapozottsággal végezni. Kapjanak átfogó képet a humán erőforrás menedzselés értelmezésbeli hátteréről, a tevékenység főbb jellemzőiről, a humán erőforrás fejlesztésére önálló intézményben, intézményegységben, és különböző kistérségi szervezeti formában.
A tantárgy tartalma (az érvényes tanulmányi tájékoztató alapján)
- Az emberi erőforrás menedzselésének kialakulása, fejlődése.
- Az emberi erőforrás stratégiai szerepe. Költség-, haszonelemzési keretek.
- Munkakörelemzés. Munkaköri követelmények meghatározása.
- Munkatársak kiválasztása, alkalmassági vizsgálatok.
- Teljesítményértékelési rendszer. Kidolgozás, elfogadtatás, karbantartás.
- Személyzetfejlesztés. Képzés és nem képzés jellegű módszerek.
- Karriertervezés. Az egyén és a szervezet szempontjai. Karrier lehetőségek a közoktatásban.
- Bérpolitika, munkahelyi ösztönzés. Bérrendszer, béren kívüli juttatások.
Követelmények
- A félév végére a hallgatók, lássák, hogy az alkalmazottak (tanárok és technikai dolgozók) értékes „vagyontárgyai" az intézménynek, és nagymértékben befolyásolja az adott szervezet teljesítményét az, hogy hogyan „sáfárkodunk" ezzel a vagyonnal.
- Értsék, hogy mi a különbség a hagyományos személyzeti munka és a személyi ügyek menedzselése között.
- Ismerjék az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás stratégiáját és néhány módszert annak megvalósításával kapcsolatban.
- Aktívan vegyenek részt a csoportmunkában.
- Ismerjék azokat a pszichológiai folyamatokat, amelyek meghatározzák az emberek működését a munka világában.
A követelményeket a hallgatók gyakorlati jegy megszerzésével teljesíthetik. A hallgató az érintett oktatóval egyeztetett időpontig 6-8 oldal terjedelemben kidolgozza a megadott témák valamelyikét.
választható témakörök:
- Elemezzen a közoktatási intézményben előforduló néhány munkakört a tanult szempontok, illetve a saját gyakorlata alapján.
- Mutassa be saját intézményének gyakorlatát a munkatársak kiválasztása tekintetében. Szabályozott folyamatként milyen elemeket határozna meg.
- Saját intézményi munkakörére tervezzen meg egy alkalmassági vizsgálatot.
- A teljesítményértékelési rendszer. A munkatársak bevonása a rendszer kidolgozásába. A minőségirányítási rendszer elvárásai a teljesítményértékeléssel kapcsolatban. Mutassa be saját intézményi gyakorlatát.
- A szakértői tevékenység megjelenése a teljesítményértékelésben. Kompetencia határok kérdése.
- A munkatársak motiválása. A nem anyagi jellegű motivátorok. Ismertesse intézménye gyakorlatát.
- Javadalmazási és kompenzációs rendszerek működtetésének gyakorlati kérdései. Intézményi és társintézményi tapasztalatok.
- Képzések és nem képzési jellegű fejlesztések. Ismertesse a közoktatási intézmények személyzetfejlesztési, valamint karriertervezési lehetőségeit.
- A megszokottól eltérő szervezeti formák humán erőforrásának kialakítása, fejlesztésének lehetőségei.
Az értékelés szempontjai
- Az elméletek, szakkifejezések, fogalmak pontos értése és készségszintű használata.
- Az elméleti ismeretek gyakorlattal történő összekapcsolása, a hallgató által hozott gyakorlati példa elemzésének szakmai korrektsége.