1. Bevezetés
A bevezető fejezetben először az emberi erőforrások menedzselésének kialakulását és fejlődését tekintjük át, a személyzeti munkától a stratégiai emberi erőforrások menedzseléséig.
Tisztázzuk, hogy mitől válik ez a tevékenység stratégiaivá, s áttekintjük
-
a
környezet felől érkező kihívásokat, mint
- a tanulás és tanítás tudományos megalapozása
- a globalizálódás
- az idő
- a hozzáadott érték
- a minőség
-
a
pedagógusokat érintő kihívásokat, mint
- a motivációs szakadék
- a bizalomhiány
- a konfliktuskezelés
- munkaerő-piaci viszonyok
- a sajátos piaci feltételrendszer
- autonómiahiány
-
az intézmény
szervezetét érintő kihívásokat
- a vezetés részéről
- a nevelési-oktatási, valamint a szervezet struktúra részéről
-
az intézmény
versenyképességét érintő kihívást
- a kompetencia-felfogás megváltozása felől
mely kihívásokra az intézményvezetőnek figyelemmel kell lennie a stratégiai emberi erőforrás menedzselési rendszerek kialakítása során.
A téma feldolgozása révén világossá válik, hogy milyen három ismérv alapján válik az emberi erőforrások menedzselése stratégiaivá, mely elemeket kell a stratégiai emberi erőforrások menedzselése során az intézményvezetőnek összhangba hoznia, valamint a rendszer kialakítása során milyen kihívásokkal kell szembenéznie.