Differenciált javadalmazás

A138/1992. (X. 8.) Kormányrendelet atörvény egyes szakaszait pontosítja, figyelembe véve a pedagógus munkaköröksajátosságait.

 

14/A. § (1) A pedagógus-munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottata Kjt. 66. §-ának (2) bekezdése alapján az illetménynövekedés akkor illeti meg,ha a besorolása alapjául szolgáló iskolai végzettsége és szakképzettségemellett - a kinevezésében feltüntetett - további szakképzettségét a kötelezőóra legalább tíz százalékban hasznosítja. Ha a számítás során az egészszámhozkapcsolódó töredék szám a két tizedet nem haladja meg, lefelé, egyéb esetben -kéthavi tanítási időkeretre vetítve - a kerekítés általános szabályai szerintkell a tíz százalékot megállapítani.

(2)A kinevezésben feltüntetett további szakképesítés hasznosításának mértékétőlfüggetlenül illetménynövekedés illeti meg a pedagógust

a) hamagasabb vezetői, vezetői megbízást kapott, vagy felsőoktatási intézmény általfenntartott gyakorló nevelési-oktatási intézményben vezető tanári(gyakorlatvezető óvónői, tanítói) feladatot lát el, és a besorolás alapjáulszolgáló felsőfokú iskolai végzettsége és szakképzettsége mellettóvodapedagógusi, tanítói, tanári, gyógypedagógiai tanári (gyógypedagógiaiterapeuta), konduktori, gyógytestnevelő, felsőoktatási szakirányútovábbképzésben szerzett, a nevelő és oktató munkához kapcsolódó bármilyen,továbbá számviteli, pénzügyi, jogi, közgazdasági, a b) pontban felsorolttovábbi,

b) azóvodai nevelésben és az iskolai oktatásban, ha az óvodapedagógusi, tanítói,tanári végzettsége mellett pedagógiai, pedagógia szakos előadói,szociálpedagógiai, nevelőtanári,

c) kollégiuminevelésben, napközis és tanulószobai foglalkozásban, ha a besorolás alapjáulszolgáló felsőfokú iskolai végzettsége és szakképzettsége mellett a b) pontbanfelsorolt vagy másik tanári,

d) aszakképzésben, ha a képzés szakirányának megfelelő felsőfokú iskolaivégzettsége és szakképzettsége mellett tanári, felsőoktatási szakirányútovábbképzésben szerzett,

e) afogyatékos gyermek óvodai nevelésében, iskolai nevelésében és oktatásában,kollégiumi nevelésében, ha a gyógypedagógiai tanári (terapeuta), konduktorivégzettsége mellett óvodapedagógusi, tanítói, tanári,

f) aziskolai, kollégiumi könyvtári feladatok ellátásakor, ha könyvtárosi végzettségemellett tanári, tanítói,

g) anemzeti, etnikai kisebbség nyelvén folyó óvodai nevelés, iskolai nevelés ésoktatás, kollégiumi nevelés esetén, ha az óvodapedagógusi, tanítói, tanáriszakképzettség mellett az óvodai nevelés, iskolai nevelés és oktatás,kollégiumi nevelés nyelvének tanítására jogosító óvodapedagógusi, tanítói(nemzetiségi szakkollégiumi), tanári, nyelvtanári,

h) aziskolapszichológusi feladatok ellátásához a pszichológus szakképzettség melletttanítói, tanári,

i) agyógytestnevelési feladatok ellátásához a testnevelőtanári szakképzettségmellett gyógytestnevelő

szakképzettséggelrendelkezik.

(3)A (2) bekezdés a) pontjában foglaltakat a pedagógiai szakmai-szolgáltatóintézmények magasabb vezetői és vezetői megbízást kapott közalkalmazottai, apedagógiai szakszolgálat intézményeiben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottközalkalmazottai, a pedagógiai szakmai-szolgáltató intézmények pedagógiaiszakértő és pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottaitekintetében is alkalmazni kell.

(4)Amennyiben a pedagógus szakvizsgát tanúsító oklevél egyben szakképzettséget isigazol, a hasznosítás mértékétől függetlenül illetménynövekedés illeti meg a(2) bekezdés a) pontjában és (3) bekezdésében felsoroltközalkalmazottat.

(5)Az óvónőképzésben (óvodapedagógus-képzésben) és a tanítóképzésben aszakkollégiumi vagy műveltségi területen szerzett képesítés a Kjt. 66. § (2)bekezdésében szabályozott további szakképesítésnek minősül és az ottmeghatározott feltételek mellett - figyelemmel az (1) bekezdésben foglaltakrais - illetménynövekedésre jogosít.

 

15.§ (1) A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazottpedagógusnak a közalkalmazotti törvényben és a Munka Törvénykönyvébenmeghatározottak mellett a (2)-(6) bekezdésben foglaltak szerint illetménypótlékjár, illetve illetménypótlék adható.

(2)A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazott pedagógusnak akövetkező illetménypótlékok járnak:

a) osztályfőnökipótlék annak, aki iskolában osztályfőnöki feladatokat, kollégiumban, alapfokúművészetoktatási intézményben önálló tanulócsoport-vezetői feladatot lát el;

b) diák-önkormányzatotsegítő pedagóguspótlék annak, aki a nevelési-oktatási intézményben működőiskolai, kollégiumi diákönkormányzat munkáját segíti;

c) munkaközösség-vezetői(tanszakvezetői, tagozatvezetői, szakosztályvezetői) pótlék annak, akiintézményi munkaközösség-vezetői (tanszakvezetői, tagozatvezetői,szakosztályvezetői) vagy intézmények közötti munkaközösség-vezetői(tanszakvezetői, tagozatvezetői, szakosztályvezetői) feladatot lát el;

d) gyógypedagógiaipótlék annak, aki sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók óvodai nevelését,iskolai nevelését és oktatását, kollégium nevelését vagy közoktatásiintézményben a gyermekek fejlesztő felkészítését - a szakértői ésrehabilitációs bizottság szakvéleményében foglaltak szerint - végzi;

e) gyakorlóóvodai és gyakorló iskolai pótlék annak, aki óvodában, iskolában munkakörifeladatként részt vesz a pedagógusképző felsőoktatási intézmény hallgatóifelkészítésében, illetve a pedagógusok továbbképzésében;

f) nemzetiségipótlék annak, aki kisebbségi nyelvű óvodában, iskolában állandó jelleggel,kötelező órájának legalább ötven százalékában kisebbségi anyanyelven nevelő,illetve nevelő és oktató munkát végez;

g) területipótlék annak, aki olyan községi önkormányzat által fenntartottnevelési-oktatási intézményben dolgozik - ideértve a többcélú kistérségitársulás vagy intézményi társulás által fenntartott, községi önkormányzatterületén tagintézményként működő nevelési-oktatási intézményt is -, amelyikszerepel a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott,illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtotttelepülések jegyzékéről szóló 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendelettel kiadottjegyzékben a Társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradotttelepülések között;

h) számítástechnikaipótlék annak, aki általános iskolában, középiskolában, szakmunkásképzőiskolában - kizárólag a számítástechnikai és informatikai ismeretek oktatásánkívül - a tantervi követelmények átadásához és elsajátításának ellenőrzéséhezrendszeresen informatikai eszközöket, módszereket alkalmaz. Az informatikaiismeretében való jártasságot legalább „E" fizetési osztályba sorolásra jogosítóinformatikai, számítástechnikai szakképzettséggel kell igazolni.

(3)A (2) bekezdésben szabályozott pótlékok mértéke a közalkalmazotti pótlékalap

a) 38-100%-aa (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben,

b) 12-30%-aa (2) bekezdés b), c) pontjában meghatározott esetben,

c) 38-100%-aa (2) bekezdés d) pontjában meghatározott esetben,

d) 18-42%-aa (2) bekezdés e)-g) pontjában meghatározott esetben,

e) 36-60%-aa (2) bekezdés h) pontjában meghatározott esetben.

(4)A (2) bekezdés d) pontjában szabályozott pótlék a pedagógus-munkakörbenfoglalkoztatott közalkalmazottat abban az esetben illeti meg, ha kizárólagsajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal foglalkozik, illetve, ha azáltala felkészített sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók aránya anevelési év, tanév első napján eléri a harminchárom százalékot.

(5)A (2) bekezdés f) pontja szerinti pótlék annak a pedagógusnak is jár,aki óvodában, iskolában siket vagy nagyothalló gyermekek, tanulók nevelésénél,oktatásánál a jelnyelvet is alkalmazza, feltéve, hogy rendelkezik a szakértőjeltolmács, illetőleg fordító jeltolmács szakképzettséggel.

(6)A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazott pedagógusnak akövetkező illetménypótlékok adhatók:

a) felzárkóztatásipótlék annak, aki beilleszkedési, magatartási, tanulási zavarral küzdőgyermekek óvodai nevelését, iskolai nevelését és oktatását végzi, továbbá annak,aki a szakiskolai tanulmányi ösztöndíjról szóló kormányrendelet szerint a 2,51tanulmányi átlageredményt el nem érő tanuló szakmai kompetenciákat fejlesztőoktatását végzi;

b) kollégiumipótlék annak, aki kollégiumban nevelő és oktató munkát végez;

c) különlegesennehéz körülmények között végzett munka utáni pótlék annak, aki különlegesennehéz körülmények között végez nevelő és oktató munkát;

d)

e) összevontosztályban, csoportban nevelő és oktató pótlék annak, aki állandó jelleggel,kötelező órájának legalább ötven százalékában összevont iskolai osztályban,illetőleg eredetileg nem vegyes korcsoportúként szervezett óvodában összevontóvodai csoportban végez nevelő és oktatómunkát;

f) címzetesóvodavezetői, illetve címzetes igazgatói pótlék annak, aki címzetesóvodavezetői, illetve címzetes igazgatói címet kapott.

(7)A (2) bekezdés d) pontjában és a (6) bekezdés a)-c) pontjábanmeghatározott pótlék jár, illetve adható a nevelési-oktatási intézményben anevelő-oktató munkát segítő munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottnak is.

(8)A (2) bekezdésben szabályozott pótlékok mértékét - az e rendeletbenmeghatározott keretek között - a nevelési-oktatási intézményen belülpótlékonként egységesen a kollektív szerződés, ennek hiányában a munkáltatóhatározza meg. A (6) bekezdésben szabályozott pótlékok bevezetését az a) pontmásodik fordulatában foglaltak kivételével a nevelési-oktatási intézményfenntartója - ha többletköltségvetési támogatás nélkül a szükségesköltségvetési fedezetet biztosítja - engedélyezi és a Kjt. 71. §-ának (3)bekezdésében meghatározott keretek között meghatározza a pótlék mértékét.

(9)A (6) bekezdés a) pontjában meghatározott felzárkóztatási pótlékjogosultsági hónapra eső összegét az adott évre megállapított pótlékalapegynegyedének és a szakmai kompetenciákat fejlesztő oktatásban részesítetttanulók létszámának szorzataként kell meghatározni. Az így megállapítottösszeget a tanárok között munkavégzésük arányában kell megosztani.

(10)A közalkalmazott valamennyi pótlékra jogosult, amely feltételeinek megfelel,azzal a megkötéssel, hogy az e § (2) bekezdése alapján kifizetettilletménypótlékok együttes összege nem haladhatja meg a közalkalmazottipótlékalap 75%-át. A korlátozást nem kell alkalmazni abban az esetben, ha ameghatározott mértéken felüli összeg központi költségvetési többlettámogatásnélkül biztosítható, vagy ha az összeget központi többlet-költségvetésitámogatás biztosítja.

(11)A pedagógiai szakmai-szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértő éspedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottat is megilleti a(2) bekezdés b) és d)-f) pontjában meghatározott pótlék, hamunkaköri feladatként olyan tevékenységet végez, amely az adott tevékenységellátását segíti, továbbá a h) pontjában megállapított pótlék, amennyibenmunkaköri feladatai ellátásához rendszeresen informatikai eszközöket,módszereket alkalmaz, és rendelkezik az előírt számítástechnikaiszakképzettséggel.

(12)A pedagógiai szakmai-szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértő éspedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottat különlegesszakértelmet igénylő munka utáni pótlék illeti meg. A különleges szakértelmetigénylő munka utáni pótlék összege a közalkalmazotti pótlékalap 70-100%-a.

(13)A (12) bekezdésben szabályozott pótlék megilleti a pedagógiai szakszolgálatfeladatai ellátására pedagógus-munkakörben foglalkoztatottakat. Agyógytestnevelés szakszolgálat feladatainak ellátása mellett nem vehető igénybea (2) bekezdés d) pontjában szabályozott gyógypedagógusi pótlék.

15/A. § (1) A pedagógus-munkakörbenfoglalkoztatott közalkalmazott részére kiegészítő illetmény jár, ha azintegrációs és képesség-kibontakoztató támogatás rendszerébe (a továbbiakban:integrációs támogatási rendszer) bekapcsolódott közoktatási intézmény kereteiközött vesz részt az óvodai nevelés, az általános iskolai nevelés-oktatásfeladataiban.

(2)Általános iskola esetén akkor jár kiegészítő illetmény, ha aképesség-kibontakoztató felkészítést vagy az integrációs felkészítést szervezőközoktatási intézményben a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók (atovábbiakban: érintett tanulók) iskolai aránya meghaladja az öt százalékot. Azérintett tanulók iskolai arányát úgy kell meghatározni, hogy létszámukat elkell osztani az iskolába felvett összes tanuló létszámával. Ha az általánosiskolai feladatot többcélú közoktatási intézményben látják el, a feltételeketaz általános iskolai feladatot ellátó intézményegység tekintetében kellvizsgálni. Ha az általános iskola több feladat-ellátási helyen működik, afeltételek meglétét az adott feladat-ellátási hely tekintetében kell vizsgálni.

(3)Óvoda esetén a kiegészítő illetmény akkor jár, ha a személyiségfejlesztő,tehetséggondozó, felzárkóztató programban részt vevő halmozottan hátrányoshelyzetű gyermekek (a továbbiakban: érintett gyermekek) óvodai arányameghaladja a tizenöt százalékot. Az érintett gyermekek óvodai arányát úgy kellmeghatározni, hogy létszámukat el kell osztani az óvodába felvett összesgyermek létszámával. Ha az óvodai nevelés feladatait többcélú közoktatási intézménybenlátják el, a feltételeket az óvodai feladatot ellátó intézményegységtekintetében kell vizsgálni. Ha az óvoda több feladat-ellátási helyen működik,a feltételek meglétét az adott feladat-ellátási hely tekintetében kellvizsgálni.

(4)A kiegészítő illetményre való jogosultság feltétele, hogy a halmozottanhátrányos helyzetű gyermekek óvodai nevelésében, iskolai nevelésében ésoktatásában részt vevő pedagógus az integrációs támogatási rendszerbe történőbekapcsolódás keretében a közoktatási intézmény által vállalt feladatokteljesítésében részt vegyen. A pedagógus akkor vesz részt az előírt feladatokteljesítésében, ha a következő tevékenységek közül legalább háromteljesítésében közreműködik. Ezek a tevékenységek a következők:

a) óvodainevelésben való részvétel esetén:

aa) közreműködésaz integrációs pedagógiai rendszer megvalósítására létrehozott intézményimunkacsoport munkájában,

ab) közreműködésaz integrációs támogatási rendszerrel összefüggő módszertani adaptációt segítőmunkacsoport munkájában,

ac) részvételolyan továbbképzéseken, amely az érintett gyermekek, tanulók felkészítéséhezszükséges,

ad) azötéves kor előtti óvodai beíratás, az óvodából való hiányzás csökkentésétszolgáló tevékenység segítése,

ae) akorai képességgondozás feladatainak ellátása,

af) azóvodából az iskolába történő átmenet megkönnyítését szolgáló tevékenységsegítése,

ag) együttműködésa gyermekvédelem, a családvédelem, a szociális gondoskodás, az egészségügyiellátórendszer szakembereivel;

b) általánosiskolai nevelésben és oktatásban való részvétel esetén:

ba) az aa)-ac),af) pont alattiak ellátása,

bb) azérintett tanulók nevelésének-oktatásának egyéni fejlesztési terv szerintivégzése, ennek keretei között a tanuló teljesítményének rendszeres értékelése,

bc) aregionális szakmai műhely tevékenységének segítése,

bd) azérintett tanulók középfokú iskolai továbbhaladásának segítése.

(5)A nevelési-oktatási intézmény vezetője - minden nevelési évre, illetve tanévre- meghatározza, hogy a pedagógus az (4) bekezdésben meghatározott feladatokközül mely tevékenységet és miként köteles ellátni, továbbá azt, hogy akiegészítő illetmény mely tevékenység elvégzésére tekintettel és mekkoraösszegben jár. Az e bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtását apedagógusok teljesítményértékelésekor értékelni kell. Nem kaphat kiegészítőilletményt az értékelést követő nevelési évben, tanítási évben az, akinek ateljesítményértékelése „kevéssé alkalmas", illetve „alkalmatlan" eredménnyelzárult.

(6)A kiegészítő illetmény összegét a nevelési-oktatási intézmény vezetője - az (5)bekezdésben szabályozott feladat-meghatározás alapján - állapítja meg, azzal amegkötéssel, hogy az egy pedagógusnak járó összeg nem lehet kevesebb haviötezer forintnál és nem lehet több havi hatvanezer forintnál.

16. § (1)Óradíj jár annak a pedagógusnak, aki olyan munkakörben dolgozik, amelyrejogszabály kötelező óraszámot állapít meg, ha a munkakörre előírt kötelezőóraszámánál, a rendes munkaidőn belül, a munkáltató elrendelése alapján többettanít. Az óradíj megilleti a magasabb vezető és a vezető beosztásúközalkalmazottat is. Azt, hogy a pedagógus a munkakörre előírt kötelezőóraszámánál többet tanított, a Kt. 1. számú melléklet Harmadik rész II/6. pontalapján meghatározott, a tanítási időkeret teljesítésébe beszámítható órákegyüttes száma alapján kell meghatározni. Óradíj abban az esetben állapíthatómeg, ha a tanítási időkeret teljesítésébe beszámítható órák együttes számameghaladja a tanítási időkeret óraszámát.

(2)A (3) bekezdésben meghatározott kivétellel az óradíj egy órára eső összege (atovábbiakban: óradíj) a pedagógus illetményének a következőkben meghatározottosztószámmal megállapított hányada. Az osztószámot az érintett beosztottpedagógus által ellátott - az óvodai, iskolai, kollégiumi, pedagógiaiszakszolgálati intézményi - munkakörre előírt kötelező óraszám 4,33-mal történőszorzata adja. E rendelkezést alkalmazni kell abban az esetben is, ha azóradíjat vezetői megbízással rendelkező részére, illetve gyakorlónevelési-oktatási intézményben foglalkoztatott pedagógus részére állapítjákmeg. Az óradíj számításánál a pedagógusnak járó illetményét, továbbá a 15. §(2) bekezdésének d) és f)-g) pontjában, valamint a (6)bekezdésének a)-c) és e) pontjában meghatározott pótlékokat kellfigyelembe venni.

(3)A (2) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatók, ha az elrendelés alapjánellátott pedagógus-munkakörre megállapított heti kötelező óraszám eléri vagymeghaladja a 27 órát. A pedagógus óradíja ebben az esetben az illetmény és a(2) bekezdés negyedik mondata alapján figyelembe vehető pótlékok együttesösszegének (a továbbiakban: számítási alap) egy órára jutó része, megnövelve azötven százalékos bérpótlékkal. A számítási alapnak az egy órára jutó részét olymódon kell meghatározni, hogy a számítási alapot elosztják 174-gyel.

(4)Ha az (1) bekezdésben meghatározottak szerinti elrendelés alapján a pedagógusmás pedagógus osztályát, tanulócsoportját, foglalkozási csoportját a sajátjávalegyütt tanítja, az óradíját harminc százalékkal meg kell növelni.

(5)Ha a pedagógus elrendelés alapján a heti pihenőnapján tanít és

a) kapmásik pihenőnapot, az óradíját ötven százalékkal,

b) nemkap másik pihenőnapot, az óradíját száz százalékkal

megkell növelni.

(6)Ha a pedagógus más pedagógus osztályát, tanulócsoportját, foglalkozásicsoportját - a munkakörére előírt kötelező óraszámának keretében - a sajátjávalegyütt tanítja, helyettesítési díj illeti meg, melynek egy órára eső összege azóradíj ötven százaléka. Az óradíj ötven százalékának megfelelő helyettesítésidíj jár a rendes munkaidőben végzett munka legfeljebb napi kettő órájára azóvodapedagógusnak, ha az átfedési időben egyedül látja el az óvodai csoporttalkapcsolatos feladatokat. E rendelkezések alkalmazásában átfedési idő az az idő,amikor az óvodapedagógusok a napi munkarend szerint egymást váltják, azonban aKt. 1. számú mellékletében meghatározottak szerint az óvodai nevelésselkapcsolatos feladatokat kettő órán keresztül közösen kell ellátniuk.

(7)A (2)-(6) bekezdésben foglaltakat alkalmazni kell akkor is, ha a pedagógus aKt. 1. számú mellékletének Negyedik része alapján a munkáltatójávalmegállapodást kötött többlettanítás ellátására, és a munkáltató amegállapodásban meghatározott tanítási órákon felül - a rendes munkaidőn belül- további tanítási órák ellátását rendeli el, illetve, ha a pedagógus máspedagógus osztályát, tanulócsoportját, foglalkozási csoportját kötelezőóraszámának keretében sajátjával együtt tanítja, azzal az eltéréssel, hogy azóradíj számításánál a teljesítménypótlék összegét is figyelembe kell venni,továbbá az osztószámot az érintett beosztott pedagógus által ellátottmunkakörre előírt kötelező óraszám és a megállapodásban kikötött óraszámösszege, illetve, ha eléri vagy meghaladja a 27 órát, a (3) bekezdés alapjánkell meghatározni. Teljesítménypótlék alkalmazásakor a tanítási időkeretet amegállapodásban foglaltak szerint megemelt kötelező óraszám figyelembevételévelkell meghatározni.

(8)Ha a pedagógus a tanítási időkereten felül, a teljes munkaidőn belül a kéthónap időtartama alatt nyolcvanhat óránál többet tanít, illetőleg többfoglalkozást tart, a nyolcvanhat órát meghaladó tanítás, foglalkozás után járó,a (2)-(5) bekezdés és a (7) bekezdés alapján megállapított óradíjat huszonötszázalékkal meg kell emelni.

(9)A pedagógust - ha az általa teljesített tanítási órák, foglalkozások számameghaladja a teljes munkaidőt - a rendkívüli munkaidőben ellátott tanításiórákért a (2)-(5) bekezdés és a (7) bekezdés alapján számított óradíj ötvenszázalékkal növelt összege illeti meg. A teljes munkaidőt a tanítási időkeretszámításánál figyelembe vett tanítási napok alapján kell számítani. Ez azóradíj magában foglalja a rendkívüli munkavégzésért járó díjazást, beleértve atanítási, foglalkozási órán kívüli munkaköri feladatok ellátásáért járódíjazást is. A számításnál figyelmen kívül kell hagyni azokat a tanításinapokat, melyekkel a Kt. 1. számú melléklet Harmadik rész II/6. pont alapján atanítási időkeretet csökkenteni kell.

(10)Nem alkalmazhatók a (8)-(9) bekezdésben foglaltak, ha a pedagógus amunkaidő-beosztásából követhetően a tanítási órán, óvodai és kollégiumifoglalkozáson kívüli munkaköri feladatait rendkívüli munkaidőben látja el ésdíjazását az Mt. 147. §-ának (2) bekezdése alapján állapítja meg a munkáltató.

(11)A Kt. 1. számú melléklete Negyedik rész 2. pontjában meghatározottteljesítménypótlék számítási alapját a Kjt. 66. §-a (1)-(5) bekezdésénekalkalmazásával kell megállapítani.