2.3. Operatív szint
Operatív szinten az emberi erőforrásrendszereket működtetjük. Az emberi erőforrásokra vonatkozó hosszú távú terveket és politikákat kell „lefordítani" specifikus rendszerek „nyelvére", mint például a toborzási és kiválasztási folyamat megtervezése, a jutalmazási terv a továbbképzési terv összeállítása. De operatív szinten történik a konkrét munkaerő-felvétel,. a jutalmak elosztása, a továbbképzések megszervezése az intézményben stb., valamint mindezek ellenőrzése. Operatív szinten a tevékenységet az intézményvezetés által kijelölt személyek vagy csapatok végzik a munkát.
Fontos, hogy mindezek a stratégiai szint által meghatározott határokon belül történjenek.
A következőkben az emberi erőforrások menedzselését vezetői és operatív szinten tekintjük át: a teljesítménymenedzsmentet, az erőforrás-áramlás rendszerét, a kompenzációs és javadalmazási rendszert, a képzéseket és továbbképzéseket, továbbá áttekintjük a munkavállalói kapcsolatrendszereket. Ahol lehetséges különbséget teszünk a két szint között, de meg kell jegyeznünk, hogy a vezetői és operatív szint szétválasztása nem mindig célszerű.
Az emberi erőforrás menedzsment területek közül az iskola számára különös fontossággal bír a teljesítménymenedzsment és a képzés-fejlesztés, amelyek a legközvetlenebbül kapcsolatba hozhatok az iskola eredményességével és hatékonyságával. Modulunkban e kettővel foglalkozunk a legrészletesebben.

Ebben a fejezetben az emberi erőforrások menedzselésének különböző szintjeit vettük számba. Stratégiai szinten a munkavégzési rendszer kialakításával foglalkoztunk részletese., Vezetői szinten a különböző emberi erőforrás menedzselési rendszerek kialakítását és összhangba hozását, operatív szinten azok működtetését érintettük, azzal a megjegyzéssel, hogy az utóbbi két részletes taglalása a következő fejezetek feladata.

Milyen feladatai vannak az intézményvezetésnek az emberi erőforrások menedzselésének három szintjén?
Hogyan lehetne definiálni a munkafeladat(ok)at intézményében?