5.2.1. A javadalmazás elemei
A szervezetben a javadalmazási rendszer általában nem egyelemű, a munkavállalókat összetett fizetési csomaggal ösztönzik. A nevelési-oktatási intézményben sem egyedül a fizetés tartozik a javadalmazási rendszerhez, bár versenyszférához képest korlátozottan, de más elemek is szolgálhatják a javadalmazást. Korszerű iskolavezetés C 4.1 Legalább a minimálbért meg kell adni! Besorolás, teljesítménypótlék, tizenharmadik havi illetmény, jubileumi jutalom -dr. Selmecziné dr. Csordás Mária-Gergely Árpádné dr.
Alapfizetés
Nevelési-oktatási intézményekben - a közalkalmazotti jogviszonyból következőleg - a javadalmazási csomag legfontosabb eleme az alapfizetés. Az államilag kialakított, garantált fizetési kategória rendszer munkaköralapú. Megállapítja az egyes munkaköri csoportoknak és az életkornak megfelelő fizetési kategóriák alsó határát, ám a gyakorlatban nincs lehetőség a munkakör-értékelésre, azaz a kategórián belüli eltérő teljesítmények differenciált javadalmazására.
Pótlékok
A csomag másik legjelentősebb eleme a jogszabályi előírások és a kollektív szerződés alapján megállapított pótlékok. Ezek közül jelentőségének fogva kiemelkedik a vezetői és az osztályfőnöki pótlék. A gyakorlatban ezek alkalmazása sem kapcsolódik a teljesítményhez, bár elvi kialakítására lehetőség lenne.
Nem terjedt el, de a fenntartóval közösen célszerű kialakítani az intézményben a címpótlék-adományozás elveit. A címpótlék egyszerre anyagi és nem anyagi jellegű ösztönző, különösen alkalmas eszköz lehet a tantestület stabilitásának megteremtésében, a tantestületi tagok elkötelezettségének növelésében.
A munkaközösség-vezetői pótlékok hatékonysága jelentősen növekedhet, ha az összekapcsolódna a teljesítményértékelési rendszerrel, azaz a munkaközösség-vezetői kinevezések az értékelési minősítéstől függnének. (Korszerű iskolavezetés C 4.2 Több munka, több pénz? A pótlékrendszer szabályozása -dr. Varga Mária Beáta)
A kiemelkedő munkavégzésért járó kereset-kiegészítés
A kimondottan minőségi teljesítmény ösztönzésére létrehozott javadalmazási elem egyrészt szoros kapcsolatban állhat az intézmény teljesítményértékelési rendszerével, amennyiben a vezetés a beszámoltató jellegű pedagógusminősítés mellett kötelezte el magát. Ha az intézmény a szakmai fejlesztést megcélozó minősítési rendszer híve, akkor külön szempontrendszert kell kialakítania a rendelkezésre álló összeg szétosztására. Mindkét esetben rendkívül fontos, hogy a differenciálás elvei világosak legyenek, s a nevelőtestület nagy része elfogadja azokat. Ezért lehetőség szerint az elosztás kritériumainak kidolgozásba lehetőség szerint a nevelőtestületet és az intézmény dolgozóit be kell vonni.
A beszámoltató és a szakmai fejlesztést megcélozó teljesítményértékelési modell közötti ellentmondást feloldhatná egy olyan konstrukció, amelyben a kiemelkedő munkavégzésért járó kereset-kiegészítés egy részét - megfelelő szempontok alapján - az értékelést végző személyeknek juttatnánk. (Korszerű iskolavezetés C 4.3 Minek nevezzelek? Minőségi helyett kiemelt - Sipos János)
Célprémium
A fenti minőségi kereset-kiegészítést is lehet célprémiumként működtetni, ám ha lehetőség van rá a külön pénzügyi keretből kell biztosítani. Forrása lehet az éves bérmaradvány, esetleg alapítványi pénzeszközök. A minőségi kereset-kiegészítéshez hasonlóan igen fontos a világos célok és javadalmazások kitűzése (milyen tevékenységért, milyen teljesítés esetén mennyi jár). A jól működtetett célprémium-rendszer jelentősen segítheti mind a távlati, mind az aktuális intézményi célok teljesülését.
A vezetői munkakörökben viszont az oktatási törvény is lehetőséget ad prémium kifizetésére.
Jutalmak
Jelenleg kevés intézmény számára van lehetőség utólagos értékelés alapján egyösszegű jutalmak fizetésére év végén vagy a tanév végén. A szervezethez való elkötelezettség növelését segíthetné egy olyan jutalmazási keret, amelyet megfelelő szempontok alapján egy-egy tanévben egyenletesen kiemelkedő munka elismerését jelentené.
Hatásában a jutalmazáshoz hasonló némely önkormányzat által létrehozott pedagógus-kitüntetési rendszer.
Juttatások
A juttatások körébe a javadalmazási csomag azon elemei tartoznak, amelyek a szervezeti tagság jogán járnak a munkavállalóknak. A juttatásokkal a szervezet célja elsősorban a hosszú távú elkötelezettség biztosítása, a pedagógusok és egyéb dolgozók biztonságérzetének növelése.
Egyes juttatások biztonságát erősíti, hogy jogszabályi előírások alapján járnak (utazási és étkezési támogatás stb.) Másokhoz bizonyos feltételek teljesítése esetén juthatunk hozzá, nem feltétlenül a jelenben kerülnek kifizetésre (nyugdíjpénztári munkáltatói befizetések, kölcsönök, segélyek). A juttatások sajátos formája lehet - a kollektív szerződésben szabályozottan - bizonyos intézményi eszközök kölcsönvétele, esetleges kedvezményes megvásárlása (számítógépek stb.).
A juttatások szerepe elsősorban kiegészítő jellegű, bár arányuk a kompenzációs csomagban egyre nagyobb (pl. mobiltelefon használat, internet-előfizetés), jelentős szerepet játszhat az új szervezeti tagok felvételénél, hiszen jóval rugalmasabb elem, mint az alapfizetés.

Ebben a fejezetben sorra vettük az oktatási-nevelési intézményekben alkalmazható kompenzációs és javadalmazás stratégia lényeges mozzanatait: az ezzel kapcsolatos részvétel és nyilvánosság kérdéseit, a méltányosság elvének tudatos érvényesítését, az iskolákban megjelenő javadalmazási kategóriákat és a javadalmazás egyes elemeit, továbbá szó volt a teljesítményelv és az ösztönzés szoros összefüggéséről, valamint a javadalmazás nyilvánosságáról.

- Miért tekinthetjük a kompenzációs és javadalmazási rendszert az emberi erőforrás menedzselés stratégiai elemének?
- Milyen feladatai vannak a vezetésnek az adott intézményben működő javadalmazási rendszer kidolgozásában, működtetésében és fejlesztésében?