Gyulafalvi Ernő féle módszerek
A módszer szerint először az értékelési tényezőket kell meghatározni. Az értékelési kritériumok magukban foglalnak minden olyan jellemzőt, amelyek a pedagógusok adott munkavégzésével kapcsolatosak (tanulókkal való közvetlen foglalkozás, pedagógiai fejlesztő tevékenység stb.). Fontos, hogy minden pedagógus bekapcsolódhasson az értékelési tényezők feltárásába, összegyűjtésébe. A munkát magát egy olyan csapat végzi, amely
- összetétele reprezentálja a nevelőtestületet,
- független, nincs kitéve kedvezőtlen befolyásolásnak, nyomásnak,
- létszáma ideálisan 5-10 fő,
- biztosítja a tagok közötti folyamatos kommunikációt,
- vezetője képes a konfliktusok feloldására.
Az adott iskola a következő értékelési tényezőket határozta meg:
- Tanítás-tanulás folyamata
- szakmai biztonság
- tervezettség, szervezettség
- módszerek (optimális a tananyaghoz, tanulókhoz, motiváció)
- követelményszint
- interakció (kapcsolat, figyelem, aktivitás)
- kommunikáció (logikus, világos, érthető)
- szemléltetés
- vázlat (táblai, tanulói füzet)
- értékelés
- tanári stílus, egyéniség, dinamika
- munkafegyelem
- lemaradók segítése
- ügyfelek elégedettsége (tanulók, szülők)
- Oktatás eredményessége
- követelménytámasztás realitása
- követelménytámasztás és tanári munka összhangja
- bukások indokoltsága
- év végi és záróvizsgák eredményei, viszonyuk
- viszony a csoportszinthez és az iskolai átlaghoz
- Nevelőmunka
- nevelői stílus (kommunikáció, hangnem, hatás, elfogadás, példakép)
- osztályfőnöki nevelőmunka
- tanulók ügyeivel, gondjaival való foglalkozás, gondoskodás
- tanulók megismerése, fejlesztése
- hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett tanulókkal való foglalkozás
- gyermeki és diákjogok betartása
- gyermek- és ifjúságvédelem
- közösségteremtés
- Tehetségfejlesztés
- tanulmányi, kulturális, sporteredmények (országos, megyei, városi)
- versenyekre való felkészítés vállalása, végzése, rendszeressége
- nyelvvizsgára felkészítés
- tanulók fejlődésének a segítése
- Tanórán kívüli munkavégzés
- megbízások vállalása, ellátása (osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői)
- szakköri, sportköri, érdeklődés köri, felkészítő, felzárkóztató foglalkozások tartása
- felügyelet óraközi szünetekben, versenyeken, rendezvényeken
- helyettesítés vállalása
- az iskola szervezeteiben való munkavégzés (diákönkormányzat, tudományos diákkör)
- az iskola életét alakító munkában való részvétel (órarend, rendezvény, verseny, pályaválasztás)
- tanulmányi kirándulások, táborozások, túrák szervezése
- Fejlesztés - innováció
- szakmai, pedagógiai önfejlesztés
- tartalmi fejlesztő munka (tanterv, tankönyv, publikáció)
- tárgyi fejlesztő munka
- új módszerek, eljárások bevezetése, elterjesztése
- bemutató órák tartása
- pályázatok készítése
- nevelési, tantárgyi programkészítés
- kísérletekben való részvétel
- stratégiai és/vagy operatív terv készítésében való közreműködés
- új értékek, események, rendezvények meghonosítása
- Munkafegyelem - adminisztráció
- oktatási dokumentumok vezetése (napló, ellenőrző könyv, igazolások, bizonyítványok, törzslapok)
- dolgozatok kezelése, megőrzése
- oktatási tematika megléte, minősége
- oktatási tematika betartása
- munkarend betartása
- állagmegóvás
- határidők betartása
- közreműködés az iskolai rend megtartásában
- Együttműködés
- a nevelőtestület tagjaival (meghallgatás, elfogadás, segítés)
- a tanulókkal
- a szülőkkel (szülői értekezlet, fogadóóra)
- a környezettel
- véleménynyilvánítások objektivitása
- arculatformálás
- csoporteredményesség segítése.
A megállapított értékelési tényezők jelentősége, fontossága azonban nem azonos. Ezért el kell végezni a kritériumok súlyozását, amely egyben azok rangsorolását, preferencia sorrendjét is jelenti. Ezután az értékelési résztényezőket a team minden egyes tanárnál 1-5-ig osztályozta, majd az átlagot beszorozta a kapott súlyszámmal. E révén alakították ki a tantestületi sorrendet.
Természetesen más iskoláknál a stratégiai céloknak megfelelően más súlyszámokat lehet alkalmazni, továbbá az értékelési tényezőket tovább lehet bővíteni, illetve el is lehet hagyni belőlük.
Gyulafalvi Ernő (1998): Módszerek a pedagógusok minőségi munkavégzéséért járó kereset-kiegészítésének megállapítására. Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola, Békéscsaba.