Humán erőforrás menedzselése

A Humán erőforrás menedzselése című tantárgy a képzési rendszerben a Szociálpszichológia tantárggyal együttesen alkotja a „HUMÁN ERŐFORRÁS" témacsoportot, melynek céljait az alábbiakban lehet összefoglalni:

A szervezetek sikeressége egyre fokozottabban függ a humán tőke, a tudás, tapasztalat hatékony működésétől, ez pedig maga után vonja a személyi kérdések stratégiai nézőpontú megközelítését. Az egészséges, érzelmileg intelligens szervezetek megkívánják a humán erőforrás tudatos fejlesztését. Ez azonban csak az emberi viselkedés ismeretének alapján lehetséges.

A vezetőnek ismernie kell mind a személy, mind a csoport működésének jellemzőit, dinamikáját. A szakértő, szaktanácsadó legyen tisztában, hogy az adott feladat végzéséhez milyen szakmai ismeretek, általános, illetve érzelmi intelligencia elemek szükségesek. Váljék képessé a munkatársak ezen szempontok szerinti kiválasztására, fejlesztésére.

A témacsoport programja

A Humán erőforrás menedzselése című tantárgy oktatására a képzés II. félévében kerül sor.

A tantárgy tanításának célja

A képzés résztvevői kapjanak olyan ismereteket, módszereket, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a munkatársak kiválasztásával és/vagy fejlesztésével kapcsolatos feladataikat képesek legyenek magatartástudományi megalapozottsággal végezni. Kapjanak átfogó képet a humán erőforrás menedzselés értelmezésbeli hátteréről, a tevékenység főbb jellemzőiről, a humán erőforrás fejlesztésére önálló intézményben, intézményegységben, és különböző kistérségi szervezeti formában.

A tantárgy tartalma (az érvényes tanulmányi tájékoztató alapján)

  1. Az emberi erőforrás menedzselésének kialakulása, fejlődése.
  2. Az emberi erőforrás stratégiai szerepe. Költség-, haszonelemzési keretek.
  3. Munkakörelemzés. Munkaköri követelmények meghatározása.
  4. Munkatársak kiválasztása, alkalmassági vizsgálatok.
  5. Teljesítményértékelési rendszer. Kidolgozás, elfogadtatás, karbantartás.
  6. Személyzetfejlesztés. Képzés és nem képzés jellegű módszerek.
  7. Karriertervezés. Az egyén és a szervezet szempontjai. Karrier lehetőségek a közoktatásban.
  8. Bérpolitika, munkahelyi ösztönzés. Bérrendszer, béren kívüli juttatások.

Követelmények

  1. A félév végére a hallgatók, lássák, hogy az alkalmazottak (tanárok és technikai dolgozók) értékes „vagyontárgyai" az intézménynek, és nagymértékben befolyásolja az adott szervezet teljesítményét az, hogy hogyan „sáfárkodunk" ezzel a vagyonnal.
  2. Értsék, hogy mi a különbség a hagyományos személyzeti munka és a személyi ügyek menedzselése között.
  3. Ismerjék az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás stratégiáját és néhány módszert annak megvalósításával kapcsolatban.
  4. Aktívan vegyenek részt a csoportmunkában.
  5. Ismerjék azokat a pszichológiai folyamatokat, amelyek meghatározzák az emberek működését a munka világában.
A követelmények teljesítésének módja:

A követelményeket a hallgatók gyakorlati jegy megszerzésével teljesíthetik. A hallgató az érintett oktatóval egyeztetett időpontig 6-8 oldal terjedelemben kidolgozza a megadott témák valamelyikét.

választható témakörök:

  1. Elemezzen a közoktatási intézményben előforduló néhány munkakört a tanult szempontok, illetve a saját gyakorlata alapján.
  2. Mutassa be saját intézményének gyakorlatát a munkatársak kiválasztása tekintetében. Szabályozott folyamatként milyen elemeket határozna meg.
  3. Saját intézményi munkakörére tervezzen meg egy alkalmassági vizsgálatot.
  4. A teljesítményértékelési rendszer. A munkatársak bevonása a rendszer kidolgozásába. A minőségirányítási rendszer elvárásai a teljesítményértékeléssel kapcsolatban. Mutassa be saját intézményi gyakorlatát.
  5. A szakértői tevékenység megjelenése a teljesítményértékelésben. Kompetencia határok kérdése.
  6. A munkatársak motiválása. A nem anyagi jellegű motivátorok. Ismertesse intézménye gyakorlatát.
  7. Javadalmazási és kompenzációs rendszerek működtetésének gyakorlati kérdései. Intézményi és társintézményi tapasztalatok.
  8. Képzések és nem képzési jellegű fejlesztések. Ismertesse a közoktatási intézmények személyzetfejlesztési, valamint karriertervezési lehetőségeit.
  9. A megszokottól eltérő szervezeti formák humán erőforrásának kialakítása, fejlesztésének lehetőségei.

Az értékelés szempontjai

  1. Az elméletek, szakkifejezések, fogalmak pontos értése és készségszintű használata.
  2. Az elméleti ismeretek gyakorlattal történő összekapcsolása, a hallgató által hozott gyakorlati példa elemzésének szakmai korrektsége.