Tanári értékelés

(2002): Az Illyés Gyula Gimnázium és KSZKI-ban atanári értékelés szempontjainál

felhasználták az angol felügyeleti rendszer leírását (1995: Guidance on the Inspection ofSecondary Schools. London, HMSO)

  • A tanár birtokában van-e a tantárgy tanításához szükséges szakmai tudásnak?
    (megvan-e a megfelelő végzettsége; részt vesz-e továbbképzéseken és milyen rendszerességgel; végez-e tudományos munkát; tanulmányozza-e a szakirodalmat)?
  • A tanár rendelkezik-e olyan követelményrendszerrel, amely megfelel az iskola célkitűzéseinek és magas elvárásokat támaszt a tanulókkal szemben?
    (milyen eredményeket értek el tanulói; követelményrendszere mennyire kidolgozott és reális; ismertette-e - írásban - a tanulókkal és a szülőkkel)?
  • A tanár hatékonyan tervez-e?
    (tanmenete és munkaterve mennyiben tükrözi az iskola célkitűzéseit; azok mennyire felelnek meg a tantervi követelményeknek; mennyire veszi figyelembe a tanulók igényeit; rendelkezik-e óravázlattal)?
  • A tanár megfelelő módszerekkel dolgozza-e fel a tantervi követelményeket?
    (mennyire változatos módszereket alkalmaz; a módszerek mennyire felelnek meg a tanulók igényeinek, mennyire differenciálnak; milyen hatékonyan tudja kihasználni a rendelkezésre álló időt és a különböző forrásokat - könyvtár, videó stb. - ; mennyire tudja bevonni a tanulókat a munkába; hatékonyan - nem túlterhelve a tanulókat - használja-e fel a házi feladatokat arra, hogy megerősítse vagy kiszélesítse az iskolában tanultakat)?
  • A tanár jól menedzseli-e a tanulókat?
    (ki tudja-e választani a tehetséges tanulókat; benevezi-e őket a megfelelő szintű tanulmányi versenyekre; felkészíti-e őket a versenyekre és értékeli-e azokat)?
  • A tanár hatékony segítséget, tanácsot tud-e adni a tanulók számára, ha teljesítményük elmarad a követelményektől?
    (folyamatosan ellenőrzi-e a lemaradó tanulók munkáját; tájékoztatja-e őket előrehaladásukról, fejlődésükről, magatartásukról; tart-e korrepetáló foglalkozásokat; milyen szempontok, felmérések alapján kerülnek a tanulók a korrepetáló csoportokba; mennyire tervezett a korrepetálás)?
  • A tanár hatékony intézkedéseket tesz-e a fegyelem, a jó magatartási szokások kialakítása érdekében, fellép-e a különböző erőszakos viselkedéssel szemben?
    (milyen fegyelmet tud tartani a tanórai foglalkozásokon és kívül; milyen fegyelmező eszközöket alkalmaz; fegyelmező eszközei mennyire felelnek meg az iskola szellemiségének, célkitűzéseinek; milyen mértékben tudja a tanórán a tanuláshoz szükséges légkört, körülményeket kialakítani; milyen módon reagál a váratlan szituációkra; mennyire tudja intézkedéseit elfogadtatni a tanulókkal és a szülőkkel; mennyire tudja a házirendet betartatni; a házirendi viselkedési normákat mennyire képes a tanulókkal elfogadtatni; a tanulók egymás közötti érintkezését, kapcsolatait mennyiben tudja (akarja) befolyásolni; felügyeleti tevékenysége mennyire hatékony: hogyan tudja a munkavédelmi és tűzvédelmi előírásait betartatni, az osztálytermek és különböző helyiségek tisztaságát megőrizni, illetve megőriztetni)?
  • A tanár alaposan és alkotóan értékeli-e a tanulók munkáját?
    (írásos és szóbeli értékeléseinek aránya; értékelése mennyire veszi figyelembe a tanulók egyéni sajátosságait; értékelése mennyire reális és következetes; az értékelések elősegítik-e a tanuló szakmai és emberi fejlődését; milyen a tanulókkal való kapcsolata)?
  • A tanár hogyan vesz részt a nevelőmunkában?
    (milyen mértékben támogatja a diák-önkormányzati munkát; milyen aktivitással vesz részt az Illyés Napok rendezvényein; milyen szerepet vállal az iskolai nemzetközi kapcsolatrendszerében)?
  • A tanár megfelelően tájékoztatja-e a szülőket a tanulók munkájáról és magatartásáról?
    (milyen szöveges értékelést, tájékoztatást ad a szülők az ellenőrző révén és milyen gyakorisággal; milyen szóbeli tájékoztatást ad a szülőknek a szülői értekezleteken és a fogadóórákon; a szülői értekezleteken és a fogadóórákon milyen létszámban vesznek részt a szülők; milyen a szülői értekezletek légköre; milyen egyéb formában tartja a kapcsolatot a szülőkkel)?
  • A tanár mennyire vonja be a tanulók szüleit a nevelő-oktató munkába?
    (vállalnak-e a szülők feladatokat a nevelés-oktatásban - előadások tartása, szemléltető eszközök készítése, tanulmányi kirándulások kísérete -)?
  • A tanárnak milyen a kapcsolata a helyi közösségekkel?
    (mely helyi közösségekkel van rendszeres kapcsolata; milyen programokat szervez a helyi közösségek számára; mennyire tudja aktivizálni tanulóit, hogy részt vegyenek a helyi közösségek tevékenységében; hogyan és milyen rendszerességgel értékeli a tanulók ez irányú tevékenységét)?
  • A tanárnak milyen a kapcsolata az iskolavezetéssel, a kollégákkal?
    (az értekezleteken való részvétel aktivitásának foka; az iskola célkitűzéseinek, programjának stb. kialakításában való részvétel aktivitásának foka; segíti-e kollégáit a szakmai munkában; részt vesz-e tanári rendezvényeken, kirándulásokon)?