5.1.4. Az ösztönző rendszer
A teljesítményelv napjaink egyik központi vezetői koncepciójává vált, így a javadalmazási rendszerekben is kulcskategóriává lépett elő. Az ugyan meglehetősen ritka, hogy a teljes javadalmazási rendszer teljesítményközpontú, de egyre ritkábban találni olyan szervezeteket is, ahol teljes egészében hiányozna ez az elem. A teljesítményelvűség bevezetése előtt több szempontot kell mérlegelnünk, mivel stratégiai és kulturális következményei nagy jelentőségűek. A javadalmazáson belüli (anyagi jellegű) ösztönző rendszer bevezetésének kritériumai az alábbiak:
- mások tevékenységétől független, jól elhatárolható feladat;
- az ösztönzött egyénnek kellő ráhatása legyen a teljesítményre;
- az egyének tisztában legyenek a kitűzött célokkal;
- az elérhető jutalmaknak világosaknak és megfelelő nagyságúaknak kell lenniük;
- a mérési módszernek és számítási formuláknak világosaknak és érthetőeknek kell lenni;
- elfogadható módon mérhetőnek kell lennie valamennyi kritikus teljesítmény-dimenziónak;
- a szervezet kultúrájában a teljesítményorientáltság bizonyos szintje;
- reálisan teljesíthető célok kitűzése.
A közoktatásban a javadalmazáson belüli ösztönzés leginkább egy jól meghatározott célprémium-rendszerrel valósítható meg.