Az iskolavezetés munkájának értékelése

Ennek a területnek a legfontosabb értékelési szempontjai

-a vezetés és menedzselés színvonala;

-a személyzeti munka, a tárgyi feltételek és tanulási források biztosítása;

-az iskola hatékonysága.

 

A vezetés és menedzselés színvonalának elemzésénél azt értékeljük, hogy az iskolaszék, az igazgató, az iskolavezetésmenedzselése mennyire járul hozzá az iskola által nyújtott nevelés-oktatásminőségéhez, a tanulók tanulmányi eredményéhez. Azt vizsgáljuk, hogy

- a vezetésmennyire ad világos nevelési-oktatási irányt az iskola munkájához (a célokmennyire konkrétak, mennyire alapulnak diagnózison, azaz mennyire reálisak,mennyire elkötelezett a célok iránt a nevelőtestület és a diákság);

- a tanítás és atantervfejlesztés mennyire ellenőrzött és támogatott (az iskolavezetésióralátogatások száma, a minősítések mennyire alaposak, rendelkezik-e aziskolavezetés továbbképzési tervvel, a továbbképzési terv mennyire alapul atanári minősítéseken, a tantervfejlesztéshez milyen segítséget tud adni aziskolavezetés, hogyan tudja ellenőrizni a tantervek hatékonyságát);

- az iskolacéljai, értékei, irányelvei tükröződnek-e az iskolai élet minden területén;

- a helyitantervben megfogalmazott prioritásokat és célokat az iskolavezetés mennyiretudja érvényre juttatni, hogyan ellenőrzi megvalósulásukat és hogyan értékeliazokat;

- létezik-epozitív étosz, amely tükrözi az iskola elkötelezettségét a magas teljesítmény,a hatékony tanulási környezet és az esélyegyenlőség iránt.

 

A személyzeti munka, a tárgyi feltételek és tanulásiforrások biztosítása kapcsán azt értékeljük, hogy az említett tényezők hogyanjárulnak hozzá a nevelés-oktatás minőségéhez, a tanulók teljesítményéhez. Aztvizsgáljuk, hogy

- a tanárok és azoktatást közvetlenül segítő dolgozók (könyvtáros, oktatástechnikus,rendszergazda stb.) száma, végzettsége, tapasztalata elegendő-e az iskolaiprogramban és helyi tantervben megfogalmazott célkitűzések teljesítéséhez (azegyes tantárgyak tanításához a tanároknak megvan-e megfelelő végzettségük,milyen egyéb végzettségük van, hány továbbképzésen vettek részt, miótatanítanak az iskolában, az oktatást közvetlenül segítő dolgozók mennyiresegítik a szaktanárok munkáját, mennyireönállóak, mennyire azonosulnak az iskola célkitűzéseivel);

- a kezdő tanárokmunkába való bevezetése, a tanárok minősítése és továbbképzése mennyiben járulhozzá a hatékony munkavégzéshez (van-e terv arra, hogy az iskolába kerülőtanárokat megismertessék az iskola célkitűzéseivel, hagyományaival,munkakultúrájával, a minősítésekben meghatározott feladatokat hogyan, milyenrendszerességgel ellenőrzik, ellenőrzik-e és hogyan a továbbképzések után atanárok munkáját);

- a tárgyifeltételek lehetővé teszik-e a helyi tantervek megvalósulását (a szaktanároknakmegvannak-e a számukra szükséges szemléltetőeszközök - térképek, videó- és hangszalagok,táblák, kísérleti eszközök stb. - , továbbá a tantermek fel vannak-e szerelve amegfelelő oktatástechnikai eszközökkel - videó, tv, írásvetítő stb. -);

- a tanulásiforrások megfelelnek-e a helyi tanterv célkitűzéseinek és a tanulók igényeinek(a könyvtár hány és milyen könyvállománnyal rendelkezik, a számítógépesszoftver-állomány mennyiben segíti a tanulás és tanítás folyamatát, a könyvtárikönyvek, az Internet mennyire hozzáférhető a tanulók számára).

 

Az iskola hatékonysága kapcsán azt értékeljük, hogymennyiben teljesültek az iskolai célkitűzések, mely területeken volt alegeredményesebb az iskola, a rendelkezésre álló pénzügyi erőforrásokat milyenhatékonyan menedzselte az iskolavezetés - beleértve a célzott támogatásokat,alapítványi és szakképzési alap támogatásait is -, a pénzügyi ráfordításokarányban állnak-e az iskola teljesítményével. Azt vizsgáljuk, hogy

- az iskolaicélok mennyire teljesültek a különböző területeken (az iskolavezetés mindenegyes célt relatív értéke szerint súlyoz, 100%-nak véve az összes cél maximálisteljesítését, %-os értéket adunk minden egyes célnak);

- anevelés-oktatás fejlesztését mennyire támogatja gondos pénzügyi tervezés (anevelési-oktatási céloknak megvannak-e az anyagi erőforrásai);

- mennyire hatékonya személyi és tárgyi feltételek, valamint a tanulási források kihasználása (aszaktanárok azokat a tantárgyakat tanítják-e, amelyekkel a legjobb eredményttudják elérni, mennyire tudják kihasználni a rendelkezésre álló szemléltetőeszközöket, a tanulók mennyire tudják igénybe venni a könyvtárat, aszámítógéptermet tanulmányaikhoz);

- van-e hatékonypénzügyi ellenőrzés és iskolai adminisztráció;

- az iskolateljesítménye arányban áll-e a pénzügyi ráfordításokkal.