6. Képzési és fejlesztési rendszer

A teljesítményértékelési rendszeren alapuló képzési és fejlesztési rendszer taglalása során foglalkozunk

  • a továbbképzés stratégiai kérdéseivel
  • a továbbképzés alanyaival és irányultságával
  • a fejlesztés folyamatával az igények felmerülésétől a továbbképzési tervig
  • a képzési és továbbképzési programokkal
  • a képzések és továbbképzések utókövetésével és hatásával.

A téma feldolgozása révén világossá válik, hogy a képzési és fejlesztési rendszer az emberi erőforrások menedzselésének olyan eleme, amely nélkül az intézmény stratégiai célkitűzései nem teljesülhetnek. Ezért az intézményvezetés számára kulcsfontosságú, hogy a pedagógusok teljesítményértékeléséből következő feladatok visszatükröződjenek az intézmény továbbképzési tervében.

A képzési és fejlesztési rendszer, a munkaerőáramlási, valamint a kompenzációs és javadalmazási rendszerhez hasonlóan, szorosan összefügg a teljesítményértékelési rendszerrel, hiszen csak az értékelés során feltárt képességek készségek alapján lehet olyan képzési és fejlesztési rendszert működtetni, amely mind az intézmény, mind az egyes pedagógus számára hasznos.

Napjainkban a frissen végzett diplomás pedagógusok szakmai tudása sokkal gyorsabban évül el, mint az elmúlt időszakokban. Szakmai tudás alatt ezúttal nemcsak a tantárgyhoz, foglalkozáshoz kötődő elsősorban kognitív ismereteket értjük, hanem a pedagógusok pszichológiai, szociológiai, pedagógiai, módszertani ismereteit is. Ezen kívül a szinte állandóvá váló szervezeti változások olyan készségeket kívánnak meg a pedagógusoktól, amelyek nem sajátíthatók el az iskolapadban. Egyre inkább a munkafeladatok magas szintű ellátására képes, elkötelezett pedagógusok válnak a szervezeti hozzáadott érték letéteményeseivé. Mindezek a tényezők nagy hangsúlyt helyeznek a pedagógusok kognitív, még inkább magatartási szintű fejlesztésére. A fejlesztés elsődleges célja az, hogy a pedagógusok egyéni kompetenciáinak fejlesztésével és csoportmunka hatékonyságának javításával képessé tegye az intézményt arra, hogy stratégiai célkitűzéseit minél sikeresebben megvalósítsa és továbbfejlessze.

Stratégiai szemléletű fejlesztés alatt olyan integrált továbbképzési rendszer működtetését értjük, amelyben a stratégia megvalósításához szükséges kompetenciákat figyelembe véve határozzák meg az intézmény stratégiai célkitűzéseiből levezetett fejlesztendő területet, és jelölik ki az egyéni és csoportos fejlesztési akciók irányait. A fejlesztési célok megfogalmazásakor a rövid távú fejlesztési igények mellett a hosszabb távú stratégiai célok megvalósításához szükséges fejlesztési szükségletek is szerepet kapnak.

A pedagógusok fejlesztési igényeit csak akkor lehet gyorsan és pontosan kielégíteni, ha a stratégiai szemléletű továbbképzési rendszerünk a fejlesztést magát az intézmény mindennapi működésébe, az igazgatói munkába integrálja. Ugyanakkor a továbbképzési rendszernek segítenie kell a pedagógusok (és a pedagógiai munkát segítő dolgozók) egyéni karriercéljaik elérésében, fejlődési motivációik kielégítésében, ily módon a továbbképzési rendszer révén is biztosítani tudjuk a pedagógusok elkötelezettségét intézményük iránt.