Skip navigation

II.2.7.4. Értelmi fogyatékos személyek sporttevékenységének jellemzői

Az értelmi fogyatékos személyek az önálló életvezetés hiánya miatt igen kiszolgáltatottak, és előfordul, hogy gondot okozhat számukra az önálló közlekedés is, vagy sportfelszerelésük tisztítása, összecsomagolása – így erről külön kell gondoskodni. Fontos tudni, hogy nincs kifejezett kötelességtudatuk, ezért a rendszeres munka nem várható el tőlük. Koncentrálni csak minimális ideig képesek és általában nem is túl kitartóak, hajlamosak mindent hamar feladni. Úgy gondolják, hogy puszta akarattal bármit elérhetnek, nagyon tudnak akarni, de közben nem tesznek semmit a cél elérése érdekében. Viselkedésüket nem képesek megfelelően kontrollálni, ezért gyakoriak lehetnek náluk a szélsőséges érzelmek: a túláradó szeretet és a dühkitörés.

Az értelmi fogyatékosok szellemi és fizikai képességei gyakran nincsenek összhangban. Jellemzően erősebb testalkatúak és arányaiban magas köztük a túlsúlyosak és elhízottak száma. Mozgáskoordinációjuk sokszor darabos a csökkent ideg-izom koordinációjuk miatt, előfordul, hogy nem tudják erejüket kontrollálni, ugrásoknál pedig nem képesek komponensek, azaz a távolság és a magasság, illetve a sebesség helyes felmérésére. Ha egy akadály leküzdésének megtanulják a módját, azt egy másiknál már nem tudják alkalmazni, vagyis nem képesek a mozgásokat adaptálni. Rossz a helyzetfelismerő és megoldó képességük, gyakran döntésképtelenek, irányításra szorulnak. Csapatjátékoknál a pályán való helyzetüket nem képesek felfogni, helyüket a csapatban nem kontrollálják, labdajátéknál mindenki a labda körül tömörül, és ha vesztésre áll a csapatuk, akkor átállnak a másik csapatba.

Az értelmi fogyatékosokkal való foglalkozás során hatalmas szerepe van a motivációnak, a verbális buzdításnak, és várják is a dicséretet a családtól, a barátoktól és a pedagógusoktól egyaránt, ugyanakkor a kritikát nem tudják helyesen értékelni. Eredményt csak mechanikus gyakorlással érhetünk el náluk, illetve hatékony eszköz lehet egy videofelvétel rögzítése és lejátszása is az adott mozgásról, cselekvésről. Hasznos, ha az értelmi fogyatékos személy fejlesztésével gyógypedagógus, szomatopedagógus is foglalkozik.